K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2011, 22:47   #1
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Sygemeldt med "syge børn"

En lidt underlig overskrift, men vidste ikke lige hvordan jeg skulle formulerer mig.

Jeg er alene med to store børn på 15 og 18 år( I know, 18 år, men altså han er stadig mit barn )

Sagen er den at de begge indenfor samme uge har fået en diagnose, i en relativt sen alder. Den yngste på 15 har ADHD, og den store tourettes+, jeg syntes at jeg har læst om flere herinde der også har børn med særlige vanskeligheder og vil vildt gerne hører fra jer, hvordan klarer i den sammen med jeres egen sygdom/ tilstande. Det er som ikke fordi jeg er særlig overrasket over, deres diagnoser og forventer jo heller ikke at vores liv bliver anderledes end det har været indtil nu. Men jeg syntes jeg qua min egne begrænsninger, har svært ved at støtte dem optimalt og ville være vildt glad for nogle erfaringer fra jer andre.
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 22:54   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Mit barn er ikke så gammelt endnu.. men jeg ved at der særligt i den alder er mange der har glæde af muligheden for en støtteperson/vejleder.

Det er en person ansat af kommunen, som den unge så kan bruge som personlig støtte.
Det kan jo nogengange være en fordel at kunne tale med nogen der ikke er tæt på personligt, som så kan give råd og vejledning, når man får problemer.

De kender også alle de andre støttemuligheder der kan sættes i værk.

Man søger sådan en via barnets sagsbehandler, kommunen kan guide en hvis man ikke har været i kontakt med barnets sagsbehandler før.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 23:21   #3
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
en støtte/kontakt person er vi ved at søge om, vi har haft en møde her hjemme med en sagsbehandler og en hjemmevejleder og fik afvide at der ville gå 2-3 uger før vi fik svar.

Den yngste har også haft en kontakt person, men valgte det fra da hun syntes det var irriterende mere end en hjælp. Men hun går på specialskole i forvejen og er dækket fint ind, af lærere, pædagoger,psykologer mm. via skolen.

Jeg syntes at hverdagen kan blive så tung at komme igennem, de er to vidt forskellige personer med hver deres problemstillinger
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 04:30   #4
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gøjneren Se meddelelser
Sagen er den at de begge indenfor samme uge har fået en diagnose, i en relativt sen alder. Den yngste på 15 har ADHD, og den store tourettes+
ADHD: Prøv at give Google en tur med: ADHD omega-3 Ritalin

Sansereguleringen kan være ændret ved ADHD og fornemmelsen af mæthed/sult ude af balance - det er fx en god ting ikke at få for lavt blodsukker ligesom overdreven brug af sukker bør begrænses.

Der er ofte søvnproblemer - nogle har gavn af en kugledyne (en dyne med store kugler i) der evt. kan lånes hos kommunens hjælpemiddelcentral og nogle anvender et tilskud af: melatonin (kan udskrives på recept) ved sengetid.


Der er nogle neurobiologiske tilstande/sygdomme, der har det med at køre i familier - og der synes at være en øget komorbiditet imellem tilstandene.

Tourettes syndrom, ADHD, autisme mf. hører til i den kategori.


Når du har gjort det bedste du evner, er der ingen der kan forlange mere - og så kan vi jo være glade for, at vi lever i et land, hvor der et stykke ad vejen er mulighed for at få professionel hjælp til de nødvendige opgaver, som vi ikke magter - også selv om der nogle gange måske skal kæmpes for den.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 07:05   #5
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Hej

Har levet med syge børn og egen sygdom rigtig mange år
Så mine to syge er henholdsvis 29 og 20 år
De har begge været syge i rigtig mange år

Den ældste med Borderline/ADHD,først Diagnose da han blev 20, men massive problemer siden 4-5 klasse i skolen

Vores yngste fik Diagnose Paranoid skitzofren som 17 årig men det havde været gang i sygdommen i en del år

Jeg selv fik en arbejdsskade for mere end 20 år siden som sendte mig på FP
Dertil er så kommet en del bevægelsesproblemer ( ledgigt og slidgigt)

Min kone arbejder i sagens natur rigtig meget

Hvordan vi klare det

Det er hårdt arbejde, så familie og venner har der ikke været tid til i rigtig mange år

Gik i mange år med en følelse som at børnene gik ude på kanten af en høj skrænt , og jeg gik lidt længer nede og prøvede at gribe dem når de faldt. eller helst lidt før
Det blev jo for svært når de var "faldet"

Hvordan du støtter børnene

Du skal lære så meget som du kan om deres problemer, så er du bedre klædt på, og kan bedre forstå deres måde at tackle livet på

Her kan du finde en del info http://www.regionsjaelland.dk/region...r/default.aspx


Du skal lære at tage hensyn til dig selv, og bede om hjælp når det bliver for meget

Hilsen
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 11:16   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
ADHD: Prøv at give Google en tur med: ADHD omega-3 Ritalin

Sansereguleringen kan være ændret ved ADHD og fornemmelsen af mæthed/sult ude af balance - det er fx en god ting ikke at få for lavt blodsukker ligesom overdreven brug af sukker bør begrænses.
Derudover vil jeg anbefale, at man prøver at undgå farvestoffer og andre tilsætningsstoffer i kosten.

Min datter (nu 15 år) har en "snert" af en opmærksomhedsforstyrrelse (ADHD?) og hun reagerede meget kraftigt på farvestoffer da hun var mindre.

For mange år siden fik jeg denne brochure hos min lokale helse-pusher:
http://www.netspiren.dk/pi/Den-Intel...14629-587.aspx

Googl evt. på "den intelligente fedtsyresammensætning" for at læse om det gratis.

Fiskeolie og olie af kæmpe-natlys planten har en gavnlig effekt på koncentrationen, dette kan købes i et produkt der hedder Eye-Q, men jeg har lavet min egen kopi (noget billigere) af dette, ved at give mine børn 2 kapsler fiskeolie og 1 kapsel kæmpe-natlys om dagen.

Ca. 14 dage efter jeg var begyndt at give min datter dem begyndte jeg at kunne mærke en effekt, det kan også anbefales hvis man f.eks. p.g.a. kroniske smerter har problemer med koncentration og hukommelse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 12:23   #7
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
10000 tak for jeres råd og engagement, jeg vil prøve at svarer på alle spørgsmål i rækkefølge

Jeg googler og støvsuger nettet for alt info om begge tilstande.., dog syntes je indimellem at jeg kan bliver fuldkommen rund på gulvet over alle de informationer der skal beabejdes.

mht. kugledynen, har jeg været meget lun på den løsning ifht. begge 2, de har begge en meget urolig søvn.

Sukker og sukkerholdig mad er ikke noget problem, for den lille( 15 år) men et Kæmpe problem for den store, som nærmest tømmer en sukkerskål dagligt hvis ikke han huskes på at lade være..

jeg lider selv af ptsd,epilepsi,ocd,rbd. men ingen i familien har eller har fået konstateret adhd, eller ts+


Gik i mange år med en følelse som at børnene gik ude på kanten af en høj skrænt , og jeg gik lidt længer nede og prøvede at gribe dem når de faldt. eller helst lidt før
Det blev jo for svært når de var "faldet"

Lige netop den^^ beskrivelse, kan jeg rigtig godt relaterer mig til.

Jeg prøver at støtte mine børn, primært via åbenhed og samtale. Jeg sætter ord på hver deres vanskeligheder og føler egentligt den vej rundt at de opnår en gensidig forståelse. Jeg deltager i alt hvad der er af møder og lægebesøg mm. også selv om det tit er på bekostning af mit eget helbred. Samtidg forventer jeg også nogle " helt normale" ting af dem og forsøger at ruste dem til en voksen hverdag.

Aflastning, har jeg egentligt ikke overvejet.. og tror egentligt heller ikke at det kommer på tale, jeg kunne rigtig god ha brugt det for 10 år siden.., men tror det ville være underligt og akavet for deres alder.

Fiskeolie, får den mindste.. og der er ritalin på tale også, jeg skal bare lige overveje og undersøge fordele og ulemper.

den store bliver behandlet med citaloprahm, antidepp og orap anti psykotisk.
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 12:23   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du har også mulighed for at blive sendt på kursus, så du kan lære hvordan man tackler nogle af de problemer der kan opstå, og blive bedre til at fange dem i opløbet.

På de kurser kan man også vende problematikken med andre forældre i samme situation... og det er ind imellem bare så rart at tale med andre der ved hvad man mener, uden at skulle forklare...

Kommunen betaler for ophold og transport.

http://www.familienet.dk/familieaktiviteter/

Der er også ungdomsferielejre for børn melle 14-22 år...

De kan ligeledes søges gennem barnets sagsbehandler.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 12:26   #9
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Du har også mulighed for at blive sendt på kursus, så du kan lære hvordan man tackler nogle af de problemer der kan opstå, og blive bedre til at fange dem i opløbet.

På de kurser kan man også vende problematikken med andre forældre i samme situation... og det er ind imellem bare så rart at tale med andre der ved hvad man mener, uden at skulle forklare...

Kommunen betaler for ophold og transport.

http://www.familienet.dk/familieaktiviteter/

Der er også ungdomsferielejre for børn melle 14-22 år...

De kan ligeledes søges gennem barnets sagsbehandler.
det lyder som en god ide, tak for linket jeg vil strakt kigge på det
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 15:36   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gøjneren Se meddelelser

Fiskeolie, får den mindste..
Jeg kan varmt anbefale dig, at supplere med kæmpe natlys, ind i mellem er de på tilbud hos Matas, det har de været for nylig.

M.h.t. den stores sukkerforbrug er min erfaring, at det er farvestofferne der er det værste.


For flere år siden havde jeg en veninde, som snakkede meget om, at hendes søn ikke kunne tåle farvestoffer og det var så forfærdeligt, at hendes svigerforældre ikke ville respektere, at drengen ikke måtte får farvestoffer.

Men efter et par år så jeg hvordan mor'en selv gav drengen cola, grøn sodavand o.l., derfor troede jeg ikke så meget på det der med farvestofferne.

Men da min datter var ca. 7 år oplevede jeg, at min datter, hendes lillebror, hendes fætter og kusine sad og så fjernsyn, jeg var i køkkenet, pludselig stoppede jeg op og undrede mig over, at her var så fredeligt, helt anderledes end der plejede.

Så begyndte jeg at overveje, om vi havde spist anderledes (havde for nyligt læst en artikel om noget med farvestofferne), her havde jeg bl.a. fokus på sukker o.l.

Hmmm, børnene havde ikke spist slik det sidste døgns tid, men de havde da spist jordbær med en del sukker på, de havde også fået koldskål, hvor der er sukker i.
Men, de havde jo ikke fået noget med farvestoffer i.

Derpå udelukkede jeg farvestofferne i en periode, og det gav bonus.

Så hvis din søn ikke helt kan undvære slik, så prøv at spore ham ind på noget uden farvestoffer i.
Det værste er de forskellige kulørte blandinger fra bl.a. Haribo, Tom's m.fl.

Lakrids, chokolade og de fleste karameller er der ikke farvestoffer i.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fb gruppe imod "folk under 35 er ikke syge" filosofien.Skal vi lave en Tzari Politik og Samfund 17 28-10-2011 14:31
Det kræver sku sin "mand" at være sygemeldt Lille mig Spørgsmål ang fleksjob 6 17-09-2010 20:08
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
"ferie" under ledighedsydelse, sygemeldt energizer Spørgsmål ang fleksjob 5 07-01-2010 00:08
"De sociale myndigheder skal ikke tage syge i kur" Benny Gerhard Din historie 1 24-04-2008 15:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension