K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2012, 17:19   #11
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Der findes desværre ikke nogen lov om, at en kommune kan gå ind og hjælpe en, som er ved at blive smidt ud af en lejlighed pga. økonomien - altså for at man kan blive boende.

Det bør også være sådan, at man selv har ansvaret for sin egen økonomi. I Danmark er der faktisk mange der har gæld....

MEN der har været noget snak og ØNSKE om at kommunerne kan gå ind og hjælpe til, især i Københavns kommune. Det har også medført, at der skulle komme en ny lov, som er på vej, så man vil indføre noget, der gør, at en kommune vha. en lovgivning kan gå ind og hjælpe en, der er ved at blive smidt ud af boligen.

Jeg har også tænkt på en støttepædagog, som kunne komme en gang imellem og hjælpe ham med at få styr på sin økonomi og andre ting i hverdagene. Jeg kender selv en, hvor hun fik meget sent en diagnose "autist" i en alder af mindst 30 år gammel. Hun fik også støtte, hvor der kom en 1-2 gange om ugen og hjalp hende med at ordne breve, økonomi og madkøb, madopskrift, styr på tøj osv... En hjælp som hun er blevet meget glad for... Hun opdagede en masse om sig selv, at der var en del, hun førhen ikke rigtig kunne så godt finde ud af. Så det vil jeg tro kan være en god ting til folk som f.eks. har ADHD, autisme osv... Det er den her ordning, jeg tænker på - socialpædagogisk hjælp:
http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...der/Start.aspx

Sidst redigeret af curls; 24-11-2012 kl. 17:23.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 18:04   #12
Jass_nolight
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Lokation: Odense
Indlæg: 10
Styrke: 12
Jass_nolight er ny på vejen
Jeg ved godt at der faktisk er mange der har gæld i danmark ! Og at man selv har ansvaret for egen økonomi !

Det jeg mener mht oplysning om hvilke rettigheder man som borger har, de skal jo nok fortælle en, hvilke pligter man har.

Det er ikke fordi det er min søn ! Men jeg syntes det er skammeligt at vi byder syge mennesker disse økonomiske forhold.

Og så kan jeg brække mig når Joakim B Olsen påstår at der ikke er fattigdom i Dk.

Det er uforskyldt at min søn er i den situation som han er. Han har skam taget en god uddannelse, været i arbejde, til han fik 2 diskusprolaps, med en måneds mellemrum.

Faldt for sygedagpenge grænsen, er uafklaret i forhold til hvordan han kommer videre, da han har endnu en discusprolaps. Flexjob ? Måske.

Trods det at han lider af Add, fik diagnosen sent, har han formået at tage en uddannelse på 4 år.

Jeg følger også med i nyhederne, så jeg har hørt om den nye lov.

Jeg forventer ikke man skal forgyldes på kontanthjælp, men at leve for 10.300 brutto, og der bliver trukket 2 gange bidrag, det gør det endog meget svært at eksistere.
Jass_nolight er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 19:22   #13
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nu ved jeg ikke hvor gammel din søn er.. men hvis han er under 25 er det rigtigt at han kun kan få 10.335 brutto.. men så skal han have et tillæg som forsørger da han skal betale børnepenge.
Hvis han er over 25 skal han have 13.732 brutto, men får så ikke tillæg mere.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 10:02   #14
Phineas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-01 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
Phineas er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Nu ved jeg ikke hvor gammel din søn er.. men hvis han er under 25 er det rigtigt at han kun kan få 10.335 brutto.. men så skal han have et tillæg som forsørger da han skal betale børnepenge.
Hvis han er over 25 skal han have 13.732 brutto, men får så ikke tillæg mere.
Han er over 25, men kan kun få de 10.335 da børnene ikke bor hos ham.
Kan du ikke henvise til hvor der kan læses om at han evt. kan få tillæg eller få de 13.732 som du skriver.
Phineas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 10:07   #15
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
https://www.borger.dk/Sider/Kontanthjaelp.aspx

"Over 25 år

10.335 kr. (2012)
med forsørgelsespligt - 13.732 kr. (2012)."

Han har forsørgelsespligt selvom børnene ikke bor hos ham... det er jo derfor han skal betale børnebidrag..

Det er kun når man er under 25 at man får den lave sats hvis de ikke har bopæl hos en.. men så kan man få et tillæg der svarer til børnebidraget, men med et maks på den høje sats.

De må iøvrigt ikke selv tilbageholde børnebidraget i hans kontanthjælp, medmindre det er på baggrund af en konkret vurdering af hans rådighedsbeløb.

Det står også her, men her er satserne gamle..

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126

Sidst redigeret af Pip; 26-11-2012 kl. 10:17.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 13:02   #16
Jass_nolight
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Lokation: Odense
Indlæg: 10
Styrke: 12
Jass_nolight er ny på vejen
Ja, men forsørgelses pligt er KUN hvis du har børnene boende. Man er bidragspligtig, og det er ikke det samme.

Hvis du er under 25 år, får du udbetalt lidt over 6000 brutto, og har du bidragspligt, dækker kommunen dette.

Men er du over 25 år, med bidragspligt, får du lidt over 10300 brutto.

Og det du henviser til retsinfo, men det er gamle regler, hvor man fik som forsørger når man havde børn at betale til. Sådan er det desværre ikke mere.

Svar til Pip.

Nej, min søn er over 25, men havde han været under 25, ville han få udbetalt 6660 brutto, og kommunen ville dække bidrag.

Men er du over 25, får man 10.330 og skal selv betale bidrag. Og kommunen trækker pengene hver måned, inden de udbetaler kontanthjælpen.

Der er ingen lov som siger at de skal vudere rådigheds beløbet. Man får at vide at så må man finde sig en billigere bolig, eller søge på herberg.
Jass_nolight er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 13:25   #17
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://195.41.32.55/domino/jur/jurda...hp62pp06c_.pdf

Prøv at læs den her..

Og de regler jeg linker til ovenover er altså gældende.. LBK nr 190 af 24/02/2012 Gældende
Offentliggørelsesdato: 02-03-2012
Beskæftigelsesministeriet

Sidst redigeret af Webmaster; 26-11-2012 kl. 14:03. Årsag: Link rettet
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 16:14   #18
Jass_nolight
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Lokation: Odense
Indlæg: 10
Styrke: 12
Jass_nolight er ny på vejen
Jeg kan ikke få linket til at virke.

Men uanset om det er gældene fra i år, så er du ikke forsørgende når børnene bor hos Mor.

Du har bidragspligt, og det er noget andet.
Jass_nolight er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 16:29   #19
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvor har du det fra.. ?

Det er netop fordi man har forsørgerpligt at man kan idømmes bidrag..

Når man har børn er man forsørger uanset hvor børnene bor..

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...ar.asp?id=1627

Eneste undtagelse er hvis det offentlige har overtaget forsørgelsen, hvis børnene er anbragt..

Sidst redigeret af Pip; 26-11-2012 kl. 16:38.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 17:32   #20
Jass_nolight
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Lokation: Odense
Indlæg: 10
Styrke: 12
Jass_nolight er ny på vejen
Jeg har det fra, at det er sådan virkligheden er ! Det er det som kommunen forholder sig til.

Vi har talt med forskellige ministerier, når børnene bor hos Mor, har man ikke i følge aktivloven, forsørgerpligt. Man har bidragspligt.

Derfor får man 10 330 i kontanthjælp, når man er over 25 år.

Det er jo ikke noget jeg finder på! det er sådan virkligheden er. Den tidligere regering lavede det om. Samtidig med at de ændrede kontanthjælps sats for unge under 25 år.

Det link du henviser til er fra 2007. Da var reglerne anderledes.
Jass_nolight er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension