K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2012, 21:42   #1
Jass_nolight
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Lokation: Odense
Indlæg: 10
Styrke: 12
Jass_nolight er ny på vejen
Hvad gør vi

Apropo. Hvad skal min søn gøre ? Han er på kontanthjælp med bidragspligt til 2 børn. Han har ikke kunne betale en måneds husleje, og fogeden er bestilt til at sætte ham ud d. 6 dec. Kommunen vil ikke hjælpe, de henviser til at han kan søge ind på et herberg?? Hvad gør vi ?
Jass_nolight er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2012, 22:38   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Betaler han det bidrag ?

For en hurtig løsning til at frigøre lidt penge til fogeden, er at undlade at betale børnebidraget, og så lade mor få det udlagt via kommunen.. de sender så regningen, som han ikke kan betale fordi han har betalt husleje istedet..

Det kommer til at følge ham som gæld, men mor får pengene så det går ikke ud over børnene.

Det er naturligvis ikke en løsning på sigt, og måske er det en bedre løsning bare at lade sig sætte ud, og så søge en ny bolig han har bedre råd til at bo i.. det må jo også give søvnløse nætter at sidde så hårdt i det.

Når kommunen giver sådan et afslag, kan det altid ankes indenfor 4 uger... det hjælper også nogen gange, men er måske for sent nu..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2012, 00:44   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Hvis de vil sætte ham ud af boligen den 6 dec.så tror jeg desværre at løbet er kørt,og der er ikke så meget at gøre ,det er rigtig at komunerne råder ikke over bolig til alle,den gravide der står på gaden kan komme på kvinde hjem og opskrives til en akut bolig og det kan tage 1½ år før en sådanne bliver tilbudt.

Det jo lidt sent men Tag over hovdet er altså det vigtigste at betale før alt andet.

Håber han finder en anden løsning end herbarget for det er et hårdt miljø at være i.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2012, 09:22   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis det er vigtigt at han bevarer en adresse i nærheden af hvor han bor af hensyn til børnene, kan han hvis han er boligløs, få oprettet sin adresse som boligløs i kommunen og have en postbox han afhenter post i..

Og så stå skrevet op til noget..

Alternativt er det lettere at få et værelse i en overgangsperiode mens man venter på en lejlighed.

Børn kan sagtens klare at der er lidt plads når der er samkvem, de vænner sig til meget.

Kendte en der fik lukket for strømmen og levede uden strøm i over et halvt år.. der sad ungerne og læste lektier ved stearinlys og der gik sport i at klare det bedst muligt..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2012, 09:26   #5
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Efter lov om social service § 66 har kommunen pligt til at anvise husly mod betaling til en husvild. Dette består, ud over evt. opskrivning til lejlighed, i tilbud om forsorgshjem / herberg. Så kommunen har overholdt den del af lovgivningskomplekset.

Har han søgt om hjælp efter Aktivlovens § 81 - heller har I bare rettet en mundtlig forespørgsel?

Hvis ikke, så skynd Jer at ansøge om hjælp. Det er meget langt fra givet at han vil kunne få hjælpen men det kunne være værd at forsøge. Han skal begrunde meget grundigt hvorfor han ikke har betalt husleje for umiddelbart er betaling af husleje ikke en uforudsigelig begivenhed ligesom det forudsættes at den betales af den løbende indtægt MEN hvis nu der er nogle ganske særlige omstændigheder så kan det være at kommunen helt undtagelsesvist vil se bort fra kravet om uforudsigelighed. Husk at vedlægge dokumentation på at banken ikke vil yde et lån samt dokumentation for samtlige udgifter. I fald hjælpen ydes vil den være mod tilbagebetaling pga. uforsvarlig økonomi da det vil blive vurderet at det er uforsvarligt at din søn ikke har sikret betaling af husleje. I kunne slå på samvær med børnene - og hvis din søn har mere end det "sædvanlige hver 2. weekendsamvær" så beskriv det nøje - og vedlæg samværsresolution. Måske vil kommunen henvise til at samværet kan afvikles hos venner og familie men det vil være fornuftigt at påpege i en ansøgning.

Den mulighed som PIP anviser kunne også være værd at forsøge. Jeg har ikke nogen som helst anelse om hvorvidt kommunen vil acceptere det....

Du beskriver ikke noget om hvorvidt din søn har andre massive problemer end boligproblemet - når du ikke har beskrevet noget om det tillader jeg mig at antage at det ikke er tilfældet - men hvis han har kan det være at han kan få hjælp efter Servicelovens § 110. Hjælpen er rettet mod personer som har en lang række af svære sociale problematikker. Ville bare lige gøre opmærksom på det hvis nu han kunne tilhøre målgruppen.

Tror I kan hente hjælp på flg. hjemmeside: http://www.sandudvalg.dk - her kan I bla. få adresser på herberger og pensionater.

Med ønsket om at din søn snart finder en mere holdbar løsning,

FrkM.

Kommer i tanke om, at hvis I vælger at søge, så skal I huske at begrunde hvordan din søn fremadrettet vil få betalt huslejen.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 23:05   #6
Jass_nolight
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Lokation: Odense
Indlæg: 10
Styrke: 12
Jass_nolight er ny på vejen
Ja, han betaler bidrag. De bliver automatisk trukket af kommunen, inden han får sin kontanthjælp udbetalt.
Men vi har efter søgning selv fundet en §, som siger at kommunen ikke må trække bidrag i den måned, hvor de får besked på at en borger er udsmidnings truet. Men det er da for meget at man selv skal finde ud af det ! Med hensyn til § 81, har vi prøvet, men kommunen nægter og henviser som FrkM skriver, at husleje ikke er uforudsigelig udgift. Vi har samlet sammen i hele familien, og reddet den, denne gang. Og det bliver endda meget svært at finde en billigere bolig, end den min søn har nuværende. Tusind atk for svar, det varmer.

Hej FrkM.
Jo min søn har andre massive problemer end ikke at kunne betale huslejen. Sidste år blev han med en måneds mellerum opereret for 2 discusprolaps, har en mere nu, og det står meget slemt til med smerter.
Udover dette lider han af meget svær Add. ( det modsatte af Adhd). Så alle råd modtages med kyshånd....
Jass_nolight er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 23:25   #7
Mileo
Hjemmevant på K10
 
Mileos avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2012
Lokation: Limbo
Indlæg: 268
Styrke: 14
Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10
Godt at i selv fik reddet din søn...

Det lyder som om han virkelig tumler med store problemer...jeg ved også af erfaring, at hvis man enten har ADD eller ADHD, så kan man have meget store problemer med at strukturere....bl.a at få betalt regninger til tiden, eller nogle gange helt glemme dem. Ikke fordi man er sløset eller ikke vil betale....

Så måske kunne han, hvis han ville, få hjælp til det fremover?



/Mileo
Mileo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 00:31   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Glædeligt at der er sammenhold så familien kunne rede den,trode at det var umuligt når der var sat en dato for udsætningen.

Håber at i fremover kan få en betalings ordning,så lejen betales og i ikke skal i gemmen noget så oprivende som det måtte være.

alt godt frem over til jer.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 11:25   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis hans økonomi er meget trængt, kan han søge om hjælp til samværsudgifter..

Det lyder godt nok også til at han er hårdt ramt.. tænker om handikapaddelingen har nogle hjælpemidler eller råd til ting der kan ansøges om..

Måske kan han få en støtteperson tildelt, der kommer af og til, og hjælper ham med at få struktur på nogle ting, og hjælpe med at søge om ting der evt. kan hjælpe ham i dagligdagen.

I kan også hjælpe ham med at få fundet alle de faste regninger frem, og gå i banken og få lavet en fast betaling af husleje, strøm, varme, forsikring, licens og den slags over betalingsservice, så det beløb der står på kontoen er det der faktisk er til rådighed.

Hvis der så kommer noget stort uforudset, kan han søge om det..

Godt at han har en familie der bakker op om ham, og hjælper.. det er guld værd.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 17:13   #10
Jass_nolight
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Lokation: Odense
Indlæg: 10
Styrke: 12
Jass_nolight er ny på vejen
Virkeligt dejligt med noget forståelse !

Vi leder konstant efter paragraffer der kan hjælpe, men syntes det er sørgeligt at vi ikke
bliver gjort påmærksom på hvad der kan søges.

Han har budget konto, men den måned hvor det gik galt, måtte han vælge mellem mad/medicin eller husleje.

Og det er ikke fordi han ikke har prøvet at finde noget billigere at bo i, det kan ikke lade sig gøre.

Næste skridt er at vi skal søge om at få en mentor/kontakt person, som kan komme og hjælpe med de forskellige ting, som er meget uoverskuelige når man har Add.

Vi vil også søge om hjælp til samvær, tak for rådet.
Jass_nolight er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension