K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2011, 00:52   #1
Menneskebarnet
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 18
Styrke: 15
Menneskebarnet er ny på vejen
Psykiatrisk lægeerklæring med grove fejl

Hej!

Jeg har et langt, langt, udpinende sagsforløb bag mig. Blev sygemeldt i 2002. Men bedst som jeg troede min sag var ved at falde på plads, kommer der en ****ing psykiater i vejen.

Min sagsbehandler mente, at jeg var berettet til et flexjob, eftersom han vurderede at min 1 år lange revalidering kunne tælle som en arbejdsprøvning. Han skulle dog først have en psykiatrisk speciallægeerklæring, da den seneste var halvandet år gammel.

Samtalen med psykiateren varede 1/2 time. Det var virkelig ubehageligt! Jeg har en incesthistorie, og på et tidspunkt spørger han, om jeg nogensinde har tænkt på, om det hele kunne være noget jeg havde fantaseret... Sikke en idiot!

Det korte af det lange er, at han har stillet diagnosen moderat depression, med behandlingsmuligheder. Der røg mit flexjob lige! Og han skriver, at det ikke er til at sige hvor stor min arbejdsevne er, før jeg har været i behandling. Så står jeg altså også til nye arbejdsprøvninger/revalidering bagefter!

I virkeligheden har jeg PTSD efter de voldsomme barndomstraumer. Men han har skrevet at han ikke kan vurdere om jeg har 'falske genfundne erindringer' eller om min historie er rigtig.

Erklæringen er fuld af faktuelle fejl. Men det værste er jo, at han har lavet et lægeligt fejlskøn. Det er velkendt blandt fagfolk med viden om PTSD, at PTSD ofte forveksles med depressioner.

I min sag ligger der en 2 år gammel VISO-udredning fra Incest Center Fyn (udpeget af staten som eksperter på området), som har lavet en grundig udredning, og bl.a. stillet diagnosen PTSD og kompleks PTSD. Der ligger også en anden 1 1/2 år gammel psykiatrisk lægeerklæring hvor det vurderes at alle behandlingsmuligheder er udtømte.

Her er så mit spørgsmål: Kan kommunen vælge at se bort fra en fejlbehæftet speciallægeerklæring? Er det realistisk, at jeg kan få en ny erklæring - en 2. opinion - hvis jeg beder om det? Og kan jeg klage over denne speciallægeerklæring? Den er virkelig meget, meget slem!

Jeg takker guderne for, at der lige præcis i min sag ligger en grundig udredning om senfølgerne af min incesthistorie. For ellers kunne jeg godt være bange for at de ville tro ham!

På forhånd tak for svar. Jeg er virkelig langt ude nu. Tror ikke jeg kan klare mere! Jeg skal til samtale i jobcentret på onsdag.

Mange hilsner
Menneskebarnet
Menneskebarnet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 08:36   #2
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Menneskebarnet Se meddelelser
Samtalen med psykiateren varede 1/2 time. Det var virkelig ubehageligt! Jeg har en incesthistorie, og på et tidspunkt spørger han, om jeg nogensinde har tænkt på, om det hele kunne være noget jeg havde fantaseret... Sikke en idiot!

Det korte af det lange er, at han har stillet diagnosen moderat depression, med behandlingsmuligheder. Der røg mit flexjob lige! Og han skriver, at det ikke er til at sige hvor stor min arbejdsevne er, før jeg har været i behandling. Så står jeg altså også til nye arbejdsprøvninger/revalidering bagefter!

Erklæringen er fuld af faktuelle fejl. Men det værste er jo, at han har lavet et lægeligt fejlskøn. Det er velkendt blandt fagfolk med viden om PTSD, at PTSD ofte forveksles med depressioner.
Jeg står i akkurat samme situation (som du kan læse om i tråden Tassi's partshøring- hjælp)
Lægekonsulent, der vælger at konkludere at det ikke kan vurderes at min arbejdsevne ikke skulle kunne forbedres, så længe der er behandlingsmuligheder - på baggrund af uvildig psykiater efter 1 times konsultation (effektivt 1/2 time)
På trods af at jeg har to andre eksperter, der siger det modsatte
- og at uvildig psykiater heller ikke modsiger de to andre eksperter i sin rapport - men lægekonsulent stiller ledende, supplerende spørgsmål, og svaret på dette kan tolkes til lægekonsulentens konklusion

Jeg er kommet frem til, at problemet ikke består i uvildig speciallæges manglende kompetencer, for jeg er såmænd sikker på at speciallæger er kompetente nok
Problemet er den tid, kommunen bestiller hos uvildig speciallæge. 1/2 time er langt fra nok til at specilallægen selv kan diagnosticere, og dermed udtale sig om, hvorvidt behandlingsmuligheder er udtømte eller ej. Hvis han gjorde dette, ville han jo rent faktisk være useriøs, for man kan ikke lægge sit navn på diagnoser og behandlingsmuligheder uden at have noget at have det i

Derfor er de nødt til at udtale sig, som de gør: Tilstanden er nødt til at undersøges nærmere. Der kan ikke konkluderes, og det kan ikke udelukkes at behandlingsmuligheder kan bedre situationen
I mit tilfælde har jeg aspergers syndrom (som er en autismespektrumforstyrrelse, og ikke bare kan diagnosticeres ud fra en kort samtale - ligesom PTSD). Uvildig psykiater kunne - tiden taget i betragtning (det fortalte han mig selv) ikke vurdere om jeg vitterlig havde aspergers syndrom, men kun konstatere at jeg havde en form for autismespektrumforstyrrelse

Kommunen vælger nu at lade ordene sort på hvidt stå for troende. De ignorerer fuldstændig den kontekst, de er skrevet i - altså at speciallægen ikke har haft tid nok til selvstændigt at kunne diagnosticere
Og dette bruger man så til deres fordel - man sår tvivl om jeg i virkeligheden har aspergers syndrom, og tilstanden kræver derfor yderligere observation, behandlingsmuligheder er ikke udtømte, så vi kan ikke afklare dig - uanfægtet at det er en grov manipulation af fakta

Jeg tror, vi har at gøre med et helt centralt problem (kan jeg fornemme, da jeg efterhånden har læst et utal af klager over samme problem)

Lægekonsulenter henviser til uvildig speciallæge for en second opinion. De bestiller kun tid til en vurdering, men bruger det som var det en decideret udredning

Jeg aner ikke, hvordan jeg skal råde dig, fordi jeg netop står i samme problem
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 08:41   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Pu, ha, UFORSKAMMET.

Du kan klage til Patientklagenævn over erklæringen. Du medsende selvsagt de beviser (anden udredning mv) du har.

Og JA, jeg ville klage til komunen også, og påpege den fejlbehæftede og vildledende erklæring.
Gerne til job-center chef og udvalgsformand også.
Hvis du ikke får noget ud af dette, klager du derefter til Borgmesteren.
(Udfra dette, er den jo ubrugelig).

PS. Du kan også ringe til VISO, som har lavet din udredning og spørge om de vil knytte nogle bemærkninger til denne "hurible" speciallægeerklæring.
Det kan være en stor fordel, hvis de også vil anfægte denne.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 10:02   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det lyder helt vildt en halv time
har selv brugt næsten 40 timer hos psykologer psykiater
før de kom med en konklusion
den staus der så er kommet ud af det, er heldigvis gået rent ind hos kommunen
som betyder at de faktisk er begyndt og hjælp en, fremfor at modarbejde en

havde gået til egen læge med det samme og fået en en 2. opinion
det har du ret til
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 12:50   #5
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Menneskebarnet Se meddelelser
Min sagsbehandler mente, at jeg var berettiget til et flexjob, eftersom han vurderede at min 1 år lange revalidering kunne tælle som en arbejdsprøvning. Han skulle dog først have en psykiatrisk speciallægeerklæring, da den seneste var halvandet år gammel.

Rigtig godt!

Samtalen med psykiateren varede 1/2 time. Det var virkelig ubehageligt! Jeg har en incesthistorie, og på et tidspunkt spørger han, om jeg nogensinde har tænkt på, om det hele kunne være noget jeg havde fantaseret... Sikke en idiot!

Den samtale er jo et nyt overgreb oveni barndoms overgreb - hvor uforskammet!

Enig med Tassi og popiae og MTVRV1, at ½ times samtale med psykiater ikke kan udrede gyldigt om dine samlede diagnoser - anamnese, funktionsniveau og behandlingsmuligheder samlet set!

Tal med egen psykiater og med egen læge herom - og bed om deres udtalelse supplerende at have med til jobcenter supplerende.


Det korte af det lange er, at han har stillet diagnosen moderat depression, med behandlingsmuligheder. Der røg mit flexjob lige! Og han skriver, at det ikke er til at sige hvor stor min arbejdsevne er, før jeg har været i behandling. Så står jeg altså også til nye arbejdsprøvninger/revalidering bagefter!

Ja - der er nok kun tid til at høre lidt om anamnese og lidt om stemning nu - i løbet af ½ times konsultation - og videre konkludere noget om mulighed for at behandle stemning medicinsk - og ja - det er en lægeligt forhastet vurdering af et sygdomsforløb, der er meget mere konpliceret end ½ times udredning kan omfatte - utroligt psykiatere lader sig købe til forhastede vurderinger på ½ time!

I virkeligheden har jeg PTSD efter de voldsomme barndomstraumer. Men han har skrevet at han ikke kan vurdere om jeg har 'falske genfundne erindringer' eller om min historie er rigtig.

Erklæringen er fuld af faktuelle fejl. Men det værste er jo, at han har lavet et lægeligt fejlskøn. Det er velkendt blandt fagfolk med viden om PTSD, at PTSD ofte forveksles med depressioner.

Det er pinligt!

I min sag ligger der en 2 år gammel VISO-udredning fra Incest Center Fyn (udpeget af staten som eksperter på området), som har lavet en grundig udredning, og bl.a. stillet diagnosen PTSD og kompleks PTSD. Der ligger også en anden 1 1/2 år gammel psykiatrisk lægeerklæring hvor det vurderes at alle behandlingsmuligheder er udtømte.

Jeg er meget enig med popiae i, at det ville være en god idé at kontakte VISO igen - om at knytte bemærkninger til den nye speciallægeerklæring ud fra deres udredning af kompleksitet i dit sygdomsbillede - og ud fra deres viden om behandlingsmuligheder omkring incest og opfølgende kompleks PTSD.

Her er så mit spørgsmål: Kan kommunen vælge at se bort fra en fejlbehæftet speciallægeerklæring? Er det realistisk, at jeg kan få en ny erklæring - en 2. opinion - hvis jeg beder om det? Og kan jeg klage over denne speciallægeerklæring? Den er virkelig meget, meget slem!

Ja - tal med sagsbehandler herom og fortæl om egen læges og egen speciallæges vurderinger og om VISOs vurderinger - samtidig med kontakt med egen læge og egen speciallæge - og samtidig med ny kontakt med VISO - om deres bemærkninger til vurderinger i uvildig speciallægeerklæring.

Jeg takker guderne for, at der lige præcis i min sag ligger en grundig udredning om senfølgerne af min incesthistorie. For ellers kunne jeg godt være bange for at de ville tro ham!

Ja!

På forhånd tak for svar. Jeg er virkelig langt ude nu. Tror ikke jeg kan klare mere! Jeg skal til samtale i jobcentret på onsdag.

Held og lykke med samtale - fortæl om din oplevelse hos uvildig psykiater - i forhold til hidtidige lægelige vurderinger i din sag - jeg tror, din sagsbehandler støtter dig!
1) Læs om tilsvarende oplevelser af overgreb hos uvildig psykiater i tråd om: Ang. psykiater Eva Blach:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4823&page=25

2) Læs med særlig opmærksomhed om pspina og amacing, som beder om og får sagsbehandlers og rådmands støtte til - ikke mening med uvildig psykiatrisk speciallægeerklæring: at skulle opleve nyt overgreb hos psykiater (jf. svar nr. # 179 og 244 i tråd om Eva Blach)

3) Kontakt egen læge og egen psykiater om at få deres bemærkninger til uvildig speciallæges vurderinger - nedskrevet i journalnotat at tage med til jobcenter og bed om at få vedlagt din sag - som MTVRV1 foreslår.

4) og Kontakt VISO, som popiae foreslår - og bed om deres bemærkninger til uvildig speciallæges vurdering af dit sygdomsbillede og til hans/hendes vurdering af behandlingsmuligheder - VISO er til for både kommuner og patienter.

Held og lykke i din videre proces - på vej mod fleksjob - som du ønsker!

Sidst redigeret af Katharina; 28-03-2011 kl. 13:01.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 22:14   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser

Lægekonsulenter henviser til uvildig speciallæge for en second opinion. De bestiller kun tid til en vurdering, men bruger det som var det en decideret udredning
Her - er jeg sikker på - har du fat i noget ganske væsentligt!

Nemlig vurdering i modsætning til udredning.

Konsekvenserne af din skarpe konklusion forværres af, at det ikke blot er henvisning fra en lægekonsulent, men det kan også være fra en SB eller en fuldmægtig i et visitationsteam, som ingen - absolut ingen - medicinske forudsætninger har.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2011, 13:00   #7
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Lidt input

Har selv været i pinen ved at have en meget uheldig og fejlagtig attest hæftet på mig. Jeg bad kommunen om en 2nd. opinion fra anden psykiater.

Jeg kunne uden held have talt herfra og til dommedag med kommunen om hvor lidt sandhed, der var i den første psykiaters udtalelse. Der skal en psykiater til at slå en psykiater (det er nærmest som et spil kort).

Jeg klagede til patientklagenævnet (PKN) over den første psykiater og fik medhold på flere punkter (bl.a. havde han decideret løjet). Afgørelsen fra PKN er guldværd og noget der fejer psykiaterens troværdighed fuldstændig af banen, hvis der findes fejl.

Det skal siges at det tog næsten 1 år fra jeg havde klaget til den endelige afgørelse hos PKN.

Den psykiater der skulle forestå min 2nd opinion var heldigvis grundig, opmærksom og 100 % forstående for min situation.

Jeg var hos ham i små 2 timer (det er den tid der skal til ved en specialundersøgelse)

Lad mig komme med en uddrag fra PKN afgørelse:

"Nævnet kan oplyse, at en lægelig vurdering af den fremtidige erhvervsevne falder udenfor rammerne for en statusattest (LÆ125), der er en vurdering af borgerens aktuelle helbreds- og behandlingsmæssige status. Såfremt der ønskes en lægefaglig vurdering af den fremtidige erhvervsevne, bør der indhentes en speciallægeundersøgelse, hvor alle relevante lægelige og sociale sagsakter, herunder resultat af en arbejdsprøvning og ressourceprofil, foreligger. En beslutning om borgeres erhvervsevne har alene de sociale myndigheder kompetencen til at træffe, og den lægelige vurdering indgår kun som et delelement i den samlede vurdering. Det er på denne baggrund nævnets opfattelse, at læger, efter gælden praksis, skal afholde sig fra udtalelser om graden af et eventuelt tab af erhvervsevne."

½ times undersøgelse hos en psykiater er ikke en speciallægeundersøgelse. En speciallægeundersøgelse tager meget længere tid. Din kommune er sikkert, som mange andre kommuner, glade for at misbruge statusattesterne, så de slipper for at betale for de dyre speciallægeundersøgelse. Misbruget handler om at de overfylder statusattesterne med spørgsmål, der ikke er ment for statusattester (men for en bredere og mere omfattende undersøgelse, som f.eks. en speciallægeundersøgelse).

I nedenstående link kan læses om attestudvalgets orientering om forkert anvendelse af læ125.

http://www.laeger.dk/portal/page/por.../AU-2006-6.pdf

Konklusionen på det hele var, at efter jeg fik en 2nd opinion og klagede til patientklagenævnet faldt den første psykiaters ord fuldstændig til jorden.

Det har været en sindsyg hård mølle at komme igennem. Ikke nok med at kommunen er svær at danse med, så gjorde en fejlagtig udtalelse ikke tingene spor nemmere for mig. Men ved at kæmpe og ikke give op, så lykkedes det mig at komme i mål og er i dag førtidspensionist.

Det blev lidt mere end lidt:-) Tag det du kan bruge!

Held og lykke og god Kamp!
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2011, 15:08   #8
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Tak, Sunnydob, fordi du deler udtalelse fra Patientklagenævnet og relevant link med os :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2011, 20:21   #9
Menneskebarnet
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 18
Styrke: 15
Menneskebarnet er ny på vejen
Tak, tak, tak!

Jeg er simpelthen så taknemlig for alle svarene. Der er så mange fantastiske pointer jeg kan gøre brug af og råd jeg kan følge.

Jeg var ikke engang klar over der er forskel på en vurdering og en udredning. Og det er bare så godt at vide, at en lægelig vurdering af den fremtidige erhvervsevne falder udenfor rammerne for en statusattest. Psykiateren udtaler sig i klart om min fremtidige arbejdsevne.

Jeg klager sku' også til patientklagenævnet!

Så stort, rungende tak herfra!
Menneskebarnet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2011, 10:19   #10
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Brug god tid på at formulere klagen til PKN

For en god ordens skyld, vil jeg råde dig til at bruge god tid på formuleringen af klagen inden du sender den af sted. Gør formuleringer skarpe og præcise.

Hav en god fornemmelse af, at du har fået det hele med inden du sender klagen..

Brug gerne et par dage eller mere på klagen, så har du mulighed for at sove på det formulerede.

Kan se at der pr. 1/1 nu er en ny indgang til patientklager

http://www.patientombuddet.dk/

God vind med det hele!

Et lille hint mere: Min klage kredsede om kritik af psykiaterens udfærdigelse af attesterne samt vedkommendes faglige behandling af mig.
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejsprøvning og lægeerklæring Minmor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 39 09-08-2012 11:44
special lægeerklæring karsten31 Spørgsmål ang fleksjob 15 26-01-2012 23:27
special lægeerklæring melkior Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 02-01-2012 22:27
lægeerklæring trunte Alt det andet 3 16-03-2011 15:41
Mulighedserklæring - ny lægeerklæring buster Nyt om loven 11 07-10-2009 23:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension