K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2011, 11:58   #1
Guldfax
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 37
Indlæg: 136
Styrke: 14
Guldfax er ny på vejen
Question kan ptsd forværre fibromyalgi??

Jeg har for nyligt fået diagnoserne:

1)fibromyalgi
2)svær PTSD
3)svær depression

da jeg er løbet ind i varighedsgrænsen har min sagsbeh. sendt mig til udreddning ved en psykiater. som er kommet med diagnoserne svær PTSD og svær depression.
Han skriver i udredningen at hvis min psykiske tilstand forbedres vil min fysiske tilstand også forbedres..?? og det har kommunen så vedtaget..
SELVOM JEG HAR PAPIRER FRA REUMATOLOG OM AT JEG HAR FIBROMYALGI...

Men så vidt jeg er informeret kan mit fibromyalgi da ikke forsvinde hvis jeg får det bedre psykisk..... KAN DET...???

(det skal siges at jeg har smerter i alle 18 tenderpoints og store helbredsproblemer..)

Håber der er nogen der kan hjælpe mig...
Guldfax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 12:15   #2
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Det psykiske og smerter hænger unægtelig sammen, men det betyder ikke at dit fibromyalgi forsvinder hvis du får det bedre psykisk.!

Men som svar til dit spørgsmål så nej det forsvinder ikke, men dine smerter kan blive mindre da hvis man har psykiske problemer vil det have en indflydelse på smerter.

http://www.fibromyalgi.dk/
Citat:
Næste alle fibromyalgiramte oplever, at de har en forøget stressfølsomhed. Smerte udløser stress, og stresspåvirkninger forstærker smerter. Stress har mange mulige psykologiske og fysiologiske følger, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på disse, når man lider af kroniske smerter. Det vigtigt at forstå sammenhængen og kigge nærmere på de ting, der stresser, når man har fibromyalgi.Foreningen har lavet et lille temahæfte om fibromyalgi og stress, hvori man kan få et indblik i sammenhængen mellem stresspåvirkninger og smerte samt nogle praktiske råd om, hvordan man tackler stress, når man lider af kroniske smerter.
Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 12:17   #3
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men fortælle dig, hvordan jeg selv har det som kronisk smertepatient. Der er ingen tvivl om, at min psykiske tilstand har indflydelse på hvordan jeg oplever smerterne.

Ifm min sygedagpengesag har jeg været nede i kulkælderen, og jeg går i et psykologforløb. Og så er min sag netop blevet afgjort, så jeg får pension pr. 1/4. Jeg vil ikke sige, at jeg har mindre ondt, men det er måske lidt mindre intenst, og jeg kan bedre aflede mig selv. Det hører selvfølgelig med, at det er blevet varmere og at solen skinner - det er heller ikke helt uden betydning .

Så måske er det rigtigt, at du vil føle smerterne lidt lettere, hvis der kommer styr på de psykiske ting, du bøvler med - et andet spørgsmål er om det vil have afgørende effekt på din arbejdsevne... Har lægen udtalt noget om det, og her er det måske ikke psykiateren der skal udtale sig... fib er jo ikke en psykisk sygdom ? Hvis ikke, kunne du prøve spørge. Skriv en mail og sørg for at få svaret på skrift.

__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 12:31   #4
blj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Indlæg: 117
Blog Indlæg: 4
Styrke: 14
blj er ny på vejen
Kære GULDFAX

Jeg er ikke ening med jsn.

fibromyalgi er en standagtsygdom og kan ikke helbredes du har den til du dør og det har ikke noget at gøre med at du får det bedere psysisk.
tro mig jeg har selv en i familien der lider af dette og læger siger bare hun skal kontakte en psykolog så får hun det bedere
knus kæmp og tro mig
blj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 12:48   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
blj begge ting kan altså godt være rigtig..

Guldfax din fib forsvinder ikke fordi du får det bedre psykisk men det er rigtig nok at det kan lette på smerter når man har det bedre og det er nok noget mange med fib kan skrive under på ...

Jeg ved ikke hvad du har haft først, men ved at jeg selv har diagnosen sekundær fib og forklaringen jeg fik både af privat remoutalog og på Frederiksberg sygehus var at når ens krop har levet mange år i en stress tilstand siger den fra ved at give smerter ...

Jeg har været flekser mange år med diagnoser som stress og udbrændthed og til sidst fik jeg så diagnosen sekundær fib ..

fib er altså en kronisk sygdom som ikke kan helbredes den er på WHO listen og en psykiater og din kommune kan ikke bare sige at det bliver sådan og sådan ...

Nogen har gavn af at stresse af og får dermed også ro på smerter (mig selv inkl) men lige så snart man bliver udsat for stress bryder smerter ud igen ..

Og med ting som kronisk stress og ptsd ja så er stress faktorerne altså mange og ganske almindelige ting i hverdagen ..

folk med ptsd kan blive stresset af de mest underlige ting og alene det at de stopper dine sygedagpenge uden at der er en afklaring vil gøre at det giver stress dermed flere smerter ...

De skal se det hele som en ring for med fib og smerter fra fib er i sig selv stressende for sind og krop , når så du får smerter så bliver du stresset over det ergo du får aldrig den ro som du har brug for , for at komme i balance og det kræver altså balance at lære at leve med og takle de diagnoser du har , og når der så oveni er depression så bliver det bestemt ikke lettere...

Du skal helt klart anke et evt sygedagpenge stop og du skal i partshøringen lægge relevant forskning med omkring fib hvoraf det fremgår at det er en kronisk sygdom og ingen ved hvordan den opføre sig , for det er jo lige det med den at den ikke opføre sig ens for to mennesker ..
  Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 14:46   #6
Guldfax
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 37
Indlæg: 136
Styrke: 14
Guldfax er ny på vejen
tak for alle svarene..

Jamen psykiateren har i udredningen skrevet at depression og PTSD er helt fra barndommen.. det har lagt under "huden" siden 10 år ca.. han skriver at der skal intensiveres mht behandling med depres.medi. og støttende psykoterapi i 2-3 mdr for bedre at kunne se om det er en stationær tilstand jeg har eller det kan bedres indenfor kortere tid.. Samtidig skriver han at det ville kunne bedres over år.. Det har kommunen så nægtet forlængelse af mine sygedagp. på. Jeg ringer og snakker med min sagsbh. som fortæller mig at han jo skriver jeg måske vil kunne blive rask på de 2-3 mdr.. så jeg ikke kan få forlænget.
(udredningen hos psykiateren - er lavet i slutningen af feb..)

jeg har siden 2000 ca haft kroniske smerter. og svære problemer med muskelspændinger. har brugt flere år hos fysio på at træne, få massage og (det der med at bevæge knogler/led - for at få bevægelse - kan ikke huske hvad det hedder)
for en 3 år siden vedtog min læge så at jeg havde kroniske smerter i det meste af kroppen og kronisk hovedpine(4-5 år jeg har haft problemer med hovedpine).

Så ingen af delene er kommet indenfor kortere tid..

Jeg har tænkt mig at klage over afgørelsen. reumatologen, lægen - skriver begge at der er brug for omskoling inden jeg kan komme tilbage på arbejdsmarkedet og at jeg har brug for skåne omstændigheder. psykiateren skriver også i hans papirer at jeg vil få brug for skåne omstændigheder i form af f.eks fleksjob da jeg ikke kan huske og har store problemer med andre mennesker..

Der er ingen tvivl om at kommunen ikke har læst papirerne ordentligt, men det er rigtigt at psykiateren ved første øjekast ikke har skrevet den bedst formulerede udredning. men læser man den 2 gange er man ikke i tvivl..
Guldfax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 20:14   #7
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af blj Se meddelelser
Kære GULDFAX

Jeg er ikke ening med jsn.

fibromyalgi er en standagtsygdom og kan ikke helbredes du har den til du dør og det har ikke noget at gøre med at du får det bedere psysisk.
tro mig jeg har selv en i familien der lider af dette og læger siger bare hun skal kontakte en psykolog så får hun det bedere
knus kæmp og tro mig
Ikke fordi jeg har noget imod det, men men vil godt lige have at vide hvor det er du mener jeg er forkert på den.??

Jeg skriver at det aldrig forsvinder.!

Og jeg skriver at hvis hun får det psykisk bedre kan hendes smerter blive mindre, jeg skriver ikke de forsvinder.
Jeg kan tilgengæld skrive under på at ptsd har indflydelse på smerterne.!
Jeg lider selv af det og er ikke et sekund i tvivl om at når det er helt galt med det er mine smerter også kraftigere.

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 20:42   #8
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
At tro at stress/deppresion skal kunne behandles på 3 måneder er godt nok naivt, og det vil jeg gerne se før Jeg tror på det.
1 år ville lyder meet mere fornuftigt.

Fibromyalgi er kronisk og det må Du leve med til Du dør.

Hvis Du kan få det bedre psykisk vil Du måske føle at smerterne er lettere at leve med, men det er også kun det Du vil kunne forvente.
Kram og
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
PTSD kimbole Alt det andet 14 01-02-2013 17:34
Når arbejdsprøvning vil forværre patientens tilstand Priks Alt det andet 60 06-01-2012 00:45
ptsd kok1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 21-07-2010 21:01
PTSD. pusle Dit og Dat 5 06-04-2009 23:49
ptsd. Thelma Alt det andet 5 14-10-2008 18:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension