K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-03-2008, 09:29   #21
Nusli
Elsker at være her på K10
 
Nuslis avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2008
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 96
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Nusli er ny på vejen
Jeg mistede 30 sep 2007 mine sygedagpenge og er nu henvist til kontanthjælp, men der er sket så mange fejl i min sag at den nu skal gå om, desværre fik jeg ikke umiddelbart mine sygedagpenge igen, men har nu i 2 mdr rykket for at man i Baldersgade ville komme igang med min sag.,

Jeg vil sige at man akkurat kan overleve på kontanthjælpen, som for mit vedkommende udgør kr. 9858,- (incl § 34 ) pr mdr + kr. 585,- i boligsikring, men med en husleje på kr. 5600,- el (DONG kunde med 800% stigning i målerleje indenfor det seneste år samt de nye grønne afgifter som vi også skal betale for at få penge til det nye BESKÆFTIGELSES fradrag) gas, forsikring, licens, tlf, et 2 zones buskort så er der ca 2000,- tilbage til ALT, nu er jeg glad for at jeg altid har haft lavtløns pleje&omsorgsjob så jeg aldrig har haft *dyre* vaner, så som at gå til frisør mere end et par gange om året, mit *nye* tøj blev købt i genbrugsshoppen etc. så jeg overlever, men heller ikke mere end lige....

Det eneste positive er at man ikke kan komme længere ned, nu er alt frataget en, ens selvværd, identitetsfølelse, håb og tro på velfærdsdanmark og fremtiden- man kan simpelthen ikke komme længere ud, jeg kan ikke ramme kontanthjælpsloftet for jeg er allerede langt under, jeg er smidt hen i en krog som en gammel klud.......
__________________
Nusli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2008, 11:44   #22
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg har ikke lige læst alle indlæg her, men jeg har fundet loven om formue, når det drejer sig om at få kontanthjælp. Dette er hentet fra Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik:

Formue

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar eller

3) lov om forsikring mod følger af arbejdsskade.


Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.


--------------------------------------------------------------------------

Mon ikke det betyder, at man godt må have sine erstatningspenge ind i banken, uden at det vil påvirke kontanthjælpen?

Jeg har en bekendt, som ikke kunne få kontanthjælp, og det var fordi hun pludselig arvede en masse penge..... De skulle bruges først, før hun kunne få kontanthjælp....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2008, 17:31   #23
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser
ja du kender sq desværre alt til dette system

åh ja bilen det kender jeg også til haha
fik en større diskussion om min bil, den er et gammel lig nu, den har været med mig hele vejen i gemme systemet

den er nu ved at synge på sidste vers øv snøft

men jeg fik lov til at beholde den, da kommunen gerne ville have mig i arbejds prøvninger og så er bilen jo god, da jeg døjer med at køre med bus
og bilen var den gang ikke en dyr bil ,så en bil kan de godt se bort fra,

kender flere der er på kontanthjælp der har bil, bare ikke en dyr bil som regl en gammel spand som min hihi men køre kan den og betal også ,så kan folk grine ligeså tosset de vil, når de ser den, og for den skyld høre den
Jamen man må også godt have en bil når man er på kontanthjælp, men den må ikke overstige 'formuen' på de 10.000 kr. Nu er det ikke sådan at de sidder og begrengner helt vildt om bilens værdi er 10.000 eller 12.000 kr ved evt salg, men nogen ny bil kan man ikke have. En gammel spand er okay

Men loven går også efter at folk vitterligt er på røven dvs at de ofte har måtte gå fra hus og hjem (tvangsauktioner), at de har solgt alt af værdi for at overleve og i sidste ende må erkende at de ikke KAN overleve - kontanthjælp er jo somregl noget man vil stritte imod så længe man selv kan klare sig, da der overhoved ikke er nogen åbenlyse fordele ved at blive 'umyndiggjort' og skal til at blive opdraget af systemet og altid have kommunen med ind over, bare man som enlig slår en skid i et par nylonstrømper foran en mandsperson.
Så hellere sælge ud af indboet og klare sig selv så godt man kan/så længe man kan.........og så håbe på et mirakel i mellemtiden. Det er frygteligt ikke at have frihed til at administrere sit eget liv, altid at skulle orientere kommunen om forandringer, lotto gevinster, børn i arbejde, personlige forhold, økonomiske forhold osv osv. Ærgeligt at gå fra at være Lotte Poulsen til kun at blive kogt ned til et personnummer i en sagsmappe de fedter rundt med efter for godt befindende. Kan absolut ikke anbefales.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2011, 00:46   #24
Connybirk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 29
Styrke: 16
Connybirk er ny på vejen
Oplysningspligt

Min søn har fået udbetalt noget erstatning for svie og smerte, pengene er indsat på en kreditorbeskyttet erstatnings-konto. Er der nogen der ved om de så skal oplyses til kommunen på: Sagsopfølgning vedr. betingelser for at modtage kontanthjælp????
Connybirk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2011, 13:12   #25
Physen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Physens avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2010
Alder: 37
Indlæg: 105
Styrke: 15
Physen er ny på vejen
Jeg er også lige kommet på KH og er igang med en forsikringssag ang. et trafikuheld ! Jeg talte faktisk lige med min socialrådgiver omkring det med hvis jeg ville få en erstatning om jeg så ville være berettiget til KH hjælp ! Hun Sagde at jeg ikke måtte omsætte pengene så der kunne komme en "formue" ud af dem ! Dvs. jeg måtte ikke købe hus - båd eller værdipapirer ! For så ville de kræve jeg solgte det og brugte de penge først ! Jeg måtte dog gerne købe en bil - men det er kun fordi jeg ikke kan bruge offentlig transport ! Samt jeg skulle lave en kreditorbeskyttet konto ! Så tror desværre det bliver et problem for dig i og med at du har udbetalt dit lån på din bolig :-/ Men skal ikke gøre mig klog på det ! Synes du skulle prøve at ringe til kommunen og høre af !
__________________
Når en dør lukkes åbnes en anden. Men vi har ofte så travlt med at ærgre os over den lukkede dør, at vi ikke end ænser den åbne.
Physen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2011, 13:36   #26
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Connybirk Se meddelelser
Min søn har fået udbetalt noget erstatning for svie og smerte, pengene er indsat på en kreditorbeskyttet erstatnings-konto. Er der nogen der ved om de så skal oplyses til kommunen på: Sagsopfølgning vedr. betingelser for at modtage kontanthjælp????
Han skal oplyse til kommunen at han har fået den erstatning, men det bliver ikke fratrukket i hans ydelse, da han iøvrigt har gjort det rigtige, nemlig at få erstatningen ind på en kreditorbeskyttet konto.

Normal får man 1 gang om året en oplysningseddel/sagsopfølgningseddel fra kommunen, hvor man skal skrive hvor og hvilke penge f.x arv og erstatninger man har fået, og hvor man også skriver evt. andre forhold som KAN have betydning for en udbetaling/sag.

Svie og smerte erstatning er også skattefrit, og vil ikke påvirke en udbetaling, men det kan eventuelle renter gøre.

Men det burde da stå på seddlen/brevet, hvilke oplysninger kommunen vil have. De vil nok have samtlige oplysninger for så selv at afgøre hvilke der kan påvirke en sag.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2011, 13:44   #27
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lille-My Se meddelelser
Jeg er også lige kommet på KH og er igang med en forsikringssag ang. et trafikuheld ! Jeg talte faktisk lige med min socialrådgiver omkring det med hvis jeg ville få en erstatning om jeg så ville være berettiget til KH hjælp ! Hun Sagde at jeg ikke måtte omsætte pengene så der kunne komme en "formue" ud af dem ! Dvs. jeg måtte ikke købe hus - båd eller værdipapirer ! For så ville de kræve jeg solgte det og brugte de penge først ! Jeg måtte dog gerne købe en bil - men det er kun fordi jeg ikke kan bruge offentlig transport ! Samt jeg skulle lave en kreditorbeskyttet konto ! Så tror desværre det bliver et problem for dig i og med at du har udbetalt dit lån på din bolig :-/ Men skal ikke gøre mig klog på det ! Synes du skulle prøve at ringe til kommunen og høre af !
Din socialrådgiver er helt vildt meget FORKERT på den. Køber du et hus for erstatningspenge og kan bevise at huset ER købt for erstatningspenge f.x ved at pengene er taget fra en kreditorbeskyttet konto, så kan kommune og kreditorer rent ud sagt s.... i havet.

Rystende at give folk SÅ forkerte oplysninger, og hvad forstand har en socialrådgiver på skadeserstatninger?

Tal med din bank, eller evt. med den advokat der muligvis har haft din erstatningssag. Den socialrådgiver ved ikke hvad hun taler om.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2011, 17:45   #28
Connybirk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 29
Styrke: 16
Connybirk er ny på vejen
Mange tak for hjælpen, hvor er det dog dejligt der findes mennesker som jer på sitet her
Connybirk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2011, 00:33   #29
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
man kan vist også få tilføjet i købsaftalerne at beløbet er betalt af erstatningskontoen. sådan at der ingen tvivl er.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2011, 01:34   #30
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Hej.

Jeg er desværre kontanthjælpsmodtager og har snart været det i 2 år .
Er næsten 20 år og bor hjemme ved mine forældre så får ikke så mange penge.
Men man kan altså godt overleve på en kontanthjælp det handler bare om at prioritere
__________________
Mvh Annemette ung kronisk syg og blev førtidspensionist pr. 1/4 2012
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål om kontanthjælp? KMH22081990 Politik og Samfund 71 23-03-2012 01:23
Spørgsmål kontanthjælp. MandySisse Alt det andet 6 02-10-2011 12:37
Spørgsmål om kontanthjælp LRS.. Alt det andet 21 17-07-2011 13:28
Kontanthjælp - spørgsmål Sass Alt det andet 1 01-04-2011 16:31
Spørgsmål om kontanthjælp Dorthemusen Alt det andet 9 05-10-2008 15:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension