K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-02-2011, 17:58   #1
TrineMK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Lokation: Guldborgsund kommune.
Indlæg: 9
Styrke: 0
TrineMK er ny på vejen
Question Psykisk syg i klemme i systemet.

Hej herinde..
Jeg er helt nu herinde - så håber jeg gør det rigtigt.

Jeg er en ung dame på 25 år, jeg har diagnosen borderline - adhd træk - spiseforstyrrelse.
Jeg opdagede min spiseforstyrrelse i 2005 - med kun 1 ½ år til jeg var færdig med min frisør udd. jeg blev sygmeldt og kom i behandling.
Med behandling fortsat valgte jeg at kæmpe videre i min udd. efter 3 måneders sygmeldning, alligevel havde jeg perioder hvor jeg var sygmeldt, men jeg SKULLE bare gennemføre den, det lykkes og januar 2007 kunne jeg kalde mig Frisørsvend ! Jeg var så lykkelig, det var en kamp uden lige..
Men det betød ikke jeg var rask, tværdigmod - nu mærkede jeg først for alvor min sygdom, mere end nogensinde.
Herfra var jeg sygmeldt 2 år frem. Jeg har været til diverse til de første 5-7 psykiatere, ca.3 psykologer, ca. 3-4 forskellige teraputer - gruppeterapi - medicinering..
Men da jeg så stod og skulle kæmpe for forlængelse magtede jeg det ikke og jeg tog et kæmpe spring og fik mig et job som sælger på en færge, det virkede mere overskueligt og det var en drøm jeg havde haft og så var muligheden der lige der.. meeeen ! Det var jeg jo stadig ikke blevet rask af så det holde (trods alt) 5 måneder ca. og så blev jeg sygmeldt igen og er heller ikke længere ansat på færgen.
Så retur på sygdagp. som jeg også havde advaret sagsb. om inden de kastede mig ud igen, hvilke jeg jo også bare sagde var spild af penge fra deres sidde.. Alt dette kæmperi frem og tilbage har gjort mig mere syg.

For ca. 3-4 måneders tid sidden fik jeg den helt endelige diagnose på min sygdom : Borderline, ADHD træk, spiseforstyrrelse.
Jeg får dertil medicinering : cymbalta, lamotregin, alopam, troxal. Min psykiater har også noteret at jeg ikke vil kunne vende tilbage på alm. vilkår og ikke vil kunne arbejde 37 timer. Men de mener at jeg stadig har muligheder til at gøre mig mere rask, men hvilke ved jeg ikke og hvis det er psykolog hjælp i mange år frem, det kan jeg jo ikke på kontanthj. desuden har jeg ikke bestilt andet i de sidste 6 år og det har tilsynladende ikke hjulpet. Jeg er mere syg end nogensinde og jeg er for syg til sygdagp. og de er stoppet. Jeg har klaget over dommen og søgt førtidspension, med afslag efter ca. 1 uge. Så stod jeg der og viste ikke hva jeg skulle og skyndte mig at raskmelde mig - da jeg ville stå på gaden hvis jeg skulle modtage kontant hjælp.
Jeg er nu tilmeldt jobcenter og alt det der - lavet cv osv., blev så indkaldt til cv/vejlednings møde og jeg prøve at dukke - men jeg nåede kun lige ind for døren før min kæreste måtte skynde sig udenfor med mig, jeg blev bleg, svedig og svimmel.. og han løb op og sygmeldte mig.. Jeg KAN IKKE klare et job på nyværende tidspunkt, ønsker inderligt jeg kunne Nu har jeg så sygmeldt mig på jobnet og der står så at jeg efter 14 dage vil blive afmeldt automatisk og skal tilmelde mig igen hvis ikke jeg har raskmeldt mig, nu sidder jeg så her,ved overhovede ikke hvad jeg kan gøre for at få den ro til at tage mig af min sygdom, jeg kan ingengang gå til psykolog for min sygdagp. fordi jeg ikke kan få det sidste tilskud fra kommunen ..

Jeg er så ked af det .. også på alle jeres vegne, det gør så ondt at læse at der er så mange i klemme i dette "fængsel"

Er der nogen der har nogle forslag - gode råd til mig ??

Hvis du læser denne smørre, så tusind tak for at tage sig tid til det !

Mange varme hilsner herfra.
TrineMK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 18:45   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej!

Velkommen hertil.

Du skriver at du har været hos psykiatere. Jeg ved godt at psykiatere hovedsageligt håndterer medicin, men du skal ikke selv betale for psykiater som du skal for psykolog. Har du talt med din psykiater om om der er mulighed for at komme i terapeutisk behandling i hospitalsregi? Det skal du heller ikke selv betale for og der er nu frit sygehusvalg i psykiatrien hvis der er mere end 2 måneders ventetid.
Og har du været på den medicinkombination du nu får længe? Det lyder jo ikke som om at den er effektiv nok. Prøv at tale med din psykiater om ændre i dosis eller skifte til et andet præparat.

Du kan kontakte Landsforeningen Sind og spørge til muligheden for at få gratis psykologhjælp hos dem.
MEN for mig lyder det mere som om at du har brug for at komme i et behandlingsforløb målrettet dine symptomer. Der findes gode terapiforløb for både borderline (fx. dialektisk adfærdsterapi, kaldet DAT) og spiseforstyrrelser.

Jeg ved godt at du allerede har forsøgt behandling hos diverse fagfolk, men der findes det der er rigtigt for dig - du skal bare finde det.

Du skal være opmærksom på at der findes psykiatriske skadestuer. Det kan godt være at du ved det, men jeg vil sige det alligevel.
Psykiatriske skadestuer er døgnåbne og man møder bare op og kommer til at tale med en psykiater. Hvis det er nødvendigt kan blive indlagt, men man kan også sagtens bare få en snak. Det kan "lette trykket".
Jeg vil faktisk anbefale dig at opsøge psykiatrisk skadestue. Der kan du lægge alle kortene på bordet, og du kan spørge direkte om de har mulighed for at hjælpe dig med at komme i behandling.

Jeg kan ikke sige så meget andet... Men jeg sender dig et skulderklap og positive tanker.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2011, 08:11   #3
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Hej
Ved ikke om jeg er den rigtige til at give råd
Har en søn som har Borderline/ADHD og har haft det i en del år
Du skal hurtigst gå til egen læge og bede ham om hjælp Han kan korordinere din behandling hos psykiatre/psykologer
Måske kunne han få dig ind på en Psykiatrisk afdeling hvor du kunne blive ordentlig udredt med hensyn til din sygdom og få den medicin du har brug for
Håber du har nogen der kan støtte dig for du har brug for hjælp i nogen år frrem over
Du skal iigeledes bede om møde med din sagsbehandler så du kan få din økonomi belyst / da skal du tage en med der kan tale din sag , det ved jeg at med din sygdom har du brug for hjælp til det også
Spørg dine forældre (hvis du har) eller gode venner og vær ikke for stolt til at tage imod hjælp . DU har brug for al den støtte du kan få
Min søn har for kort tiden forladt sin førtidspension og er i dag i flexjob han er 28 år
Han kan ikke unvære sin medicin men han "fungerer"
Held og Lykke
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2011, 18:02   #4
ColaWoman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2011
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1
Styrke: 0
ColaWoman er ny på vejen
Hej Trine

Det er en træls situation du står i - og du er ikke alene om det. Mange andre med psykiske problemer er klemt i systemerne. Rigtig mange som egentlig er berettigede til førtidspension slides ned af unødvendige arbejdsprøvninger og aktiveringer.

Du må holde fast i din sygemelding for at få ro til at komme dig. Og skulle du få en depression, hvilket ikke kan undre nogen i din situation, kan du få en henvisning fra din egen læge til en psykolog.

Men få dig din egen psykiater. De er gratis og mange kan det samme som en psykolog.

Er det en god sagsbehandler du har? hvad siger vedkommende? Det bedste ville være, om i kunne lægge en plan for det videre forløb sammen. Det er en god ide at tage afsted med en bisidder, en god ven eller lign. for at sikre dig en fair behandling.

Prøv LAP Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere, de har enkelte bisiddere og rådgivere, der kan hjælpe dig. (lap.dk)

jeg håber dette kunne hjælpe dig.

Hilsen Coladrikkeren
ColaWoman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2011, 21:06   #5
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Jeg har været hvor du ca er nu og har ca samme diagnoser (plus lidt). Der kom først styr på min sag da jeg blev henvist til distrikts psykiatrien. Jeg blev samtidigt tilknyttet en støtte kontakt person ved kommunen og hun har været en kæmpe hjælp. Ved ikke om de giver det til folk med kæreste dog men du kan jo høre. Det er kommunen.

I dag har jeg fået pension. Var i systemet 5 år hvoraf de sidste 2 i distriktspsyk. Ved ikke om det er en læge der henviser til det? Jeg blev henvist af en psykiater der skulle teste mig for kommunen. Havde i øvrig været tilknyttet både psykiater og psykolog før det.
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2011, 19:28   #6
TrineMK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Lokation: Guldborgsund kommune.
Indlæg: 9
Styrke: 0
TrineMK er ny på vejen
Hej alle sammen

Og tak for jeres erfaringer og råd.
Jeg har en psykiater og får også forskellig medicin og har også 2 støtte personer som kommer hver 1 gang om ugen.
Jeg har simpelthen knoklet uhæmmet med alle de papir, paragrafer osv. og det udløste så endnu en depression / selvmords tanker..
Nu har min kæreste måtte tage over og har fået fuldmagt til alt.. Jeg har sygmeldt mig hos min A/kasse, så de vil jo nok ikke betale mig penge når jeg ikke kan stå til rådighed på arbejdsmarket ..

Nu han jeg så haft et "alvors" møde med mine støtte personer, vi må nu prøve at gå efter en førtidspension på 2 år, så må man jo tage den derfra til den tid,men er nu ikke optimistisk mere, har fået afslag på afslag - og sygdagpenge kassen er HELT lukket da jeg har opbrug min forlængelse og har været på sygdagpenge i 2 år nu ..

Nogen der kender lidt mere til den ordning med "periode" førtidspension ?
Ved i ellers om der er noget lys forude ? Nogle råd ?
Er ved at være godt desparat :/

Mange tanker herfra
TrineMK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2011, 19:30   #7
TrineMK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Lokation: Guldborgsund kommune.
Indlæg: 9
Styrke: 0
TrineMK er ny på vejen
Ps. Jeg har også henvisning til psykolog,men kan ikke selv betale de resterene penge og har fået afslag fra kommunen til hjælp med den anden del af betaling..
TrineMK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2011, 20:12   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af TrineMK Se meddelelser
Ps. Jeg har også henvisning til psykolog,men kan ikke selv betale de resterene penge og har fået afslag fra kommunen til hjælp med den anden del af betaling..
det er bare så typisk
du kan ikke få hjælp til psykolog
bagefter kommer de sikkert med behandlingsmulighederne ikke er udtømte
så man ikke kan få pension
øv et system

fik en masse psykolog timer gratis mens jeg var indlagt
der er stor forskel fra en psykiater
så hvis du ikke har været det, synes jeg skulle prøve alt hvad kan
for at få råd
Held og lykke med den videre rejse igennem dette umennekelig system
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2011, 21:33   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TrineMK Se meddelelser
Nogen der kender lidt mere til den ordning med "periode" førtidspension ?
Ved i ellers om der er noget lys forude ? Nogle råd ?
Er ved at være godt desparat :/

Mange tanker herfra
Du kan ikke selv søge en tidsbegrænset førtidspension.

Kommunen kan vælge (når de behandler en ansøgning om fp) bevilge den med genoptagelse (tror jeg det hedder) om f.eks. 5 år, men det er altså ikke noget man kan søge. Desværre.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 00:00   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TrineMK Se meddelelser
Ps. Jeg har også henvisning til psykolog,men kan ikke selv betale de resterene penge og har fået afslag fra kommunen til hjælp med den anden del af betaling..
Kontakt Landsforeningen Sind! Måske du kan få gratis psykologhjælp hos dem.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
I klemme Deacon Alt det andet 1 16-04-2012 11:34
I klemme 2nicy Din historie 8 22-03-2012 13:38
er du blevet psykisk syg/mere psykisk syg siden du blev sygemeldt Tzari Dit og Dat 15 30-10-2011 20:43
I klemme i systemet. Vejleq31 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 06-07-2011 18:52
Dansk veteran i klemme i systemet mage Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 21 17-09-2007 12:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension