K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-03-2011, 21:21   #1
Chas
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chass avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Lokation: egedal
Alder: 44
Indlæg: 197
Styrke: 14
Chas er ny på vejen
Så spillede hun lige alderskortet....

Ja, min Sb. Var til møde igår, hvor hun spurgte mig om hvorda jeg selv så mig på arbejdsmarkedet - hvad der var realistisk osv.. Jeg svarede som jeg ærligt mener, at jeg ikke tror det er realistisk at jeg kommer til arbejde på normale vilkår ihvertfald (jeg er diagnosticeret kronisk svært depressiv- har to børn på hhv 5 og 1 ½). Hun siger så : Jaaaah, men det ville jo være synd, når du nu er så ung (er 31) . Fortæller så at jeg har været meget længe om at nå til den erkendelse - nu her bagefter har jeg tænkt 100 ting jeg skulle have sagt for at hun forstår det. Er så nervøs for at hun ikke vil anbefale en ftp....men hvorfor så bruge så meget tid på en RP og indhentelse af papirer??
Chas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 22:17   #2
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Jeg er også selv stødt ind i kommentarer om min alder, og at det er alt for tidligt, at man opgiver ideen om et fuldtidsjob, men uansat hvad skal du huske på, at der ikke noget sted i loven står noget om, at man skal have en bestemt alder for at få fleksjob eller førtidspension. Det er jo trods alt ikke alder, men helbred, der bestemmer det.
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 07:24   #3
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Det kan godt være, at der intet står i loven om alder. MEN den generelle holdning i flere kommuner er desværre, at "unge mennesker" skal presses ud på det ordinære arbejdsmarked igen.
Jeg har oplevet det på egen krop. Selvom at jeg er i besiddelse af flere lægelige udtalelser om, at et fuldtidsarbejde ikke er realistisk, holder kommunen skarpt fast i at jeg vender tilbage til det ordinære arbejdsmarked. (skal måske lige sige at jeg er 35 år, og det er trods alt rart at blive kaldt et "ungt menneske" ).
Det mest realistiske for mig ville være et fleksjob, da min energi er meget begrænset pga. stærke smerter, men kommunens lægekonsulent mener noget andet. Og fordi han har "høj status" på kommunen, er hans ord åbenbart lov.
Jeg har oplevet at få afslag på fleksjob, pga. min alder.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 08:57   #4
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sniffeline Se meddelelser
Jeg har oplevet at få afslag på fleksjob, pga. min alder.
...jeg er godt klar over det, jeg er selv i nogenlunde sammen situation (26 år), men som HK utallige gange har påpeget overfor min kommune, så er alderen i sig selv ikke nogen hindring. Min sagsbehandler fremstiller det som at det ville være frygteligt at få fleksjob i så ung en alder, og altid skulle være afhængig af kommunen når man skal skifte job og andet... Jeg vil så mene det er værre ikke at kunne have et arbejde, fordi man presses til noget, man ikke kan klare, men hvad ved jeg, er jo ikke sagsbehandler...
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 09:23   #5
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Hej!

Uanset hvem din sagsmishandler er. Er loven ens for alle.

Du kommer altid længst i dette umulige system hvis du kender loven!

Citat:
Du kan kun få førtidspension, hvis du ikke er i stand til at forsørge dig selv ved arbejde, fordi din arbejdsevne er nedsat. Arbejdsevnen skal være nedsat varigt. Du kan ikke få førtidspension, hvis du kun mister din arbejdsevne i en periode.

Du kan ikke få førtidspension, hvis du kan forbedre din arbejdsevne gennem aktivering, behandling, revalidering eller på andre måder, så du kan forsørge dig selv på almindelige vilkår eller i et fleksjob. Førtidspension er med andre ord den sidste løsning.

Når kommunen vurderer, om du kan få førtidspension, udarbejder din sagsbehandler en såkaldt ressourceprofil. Profilen beskriver, hvad du kan i forhold til de krav, der stilles på arbejdsmarkedet. Kommunen ser på en lang række forhold, fx:

* din uddannelse
* din erfaring fra arbejdsmarkedet
* dit sociale netværk
* dine ønsker til job
* dit helbred

Desuden skal du opfylde de generelle betingelser for at få pension i Danmark. Det gør du normalt, hvis du er dansk statsborger og altid har boet i Danmark.

Du kan få førtidspension, fra du er fyldt 18 år, og indtil du når folkepensionsalderen. Din folkepensionsalder afhænger af, hvornår du er født.
https://www.borger.dk/Emner/pension-...-ordning.aspx?

Taler vi flexjob er loven

Citat:
Kommunen sørger for, at personer under 67 år med varige begrænsninger i arbejdsevnen har mulighed for ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere i

* 1) fleksjob efter § 71 og
* 2) skånejob med løntilskud efter § 75.

Stk. 2. Socialministeren kan under hensyn til Danmarks internationale forpligtelser fastsætte regler om, at der inden for visse erhvervsområder ikke er adgang til at beskæftige personer efter stk. 1.

Stk. 3. Kommunen giver tilbud om job efter stk. 1. Amtskommunen kan give tilbud om job, når den er arbejdsgiver, eller hvis den aftaler dette med kommunen.
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=87006#K7

Det kan godt være din SB har den personlige holdning at du er for ung. Men nægter hun at lave en indstilling pga din alder. Så skal du kræve at få det skriftligt at det pga. din alder. Derefter skal du klage over det.

SB vil muligvis prøve at skræmme dig med 40 års-reglen, men da denne ikke er vedtaget. Kan/må den ikke bruges som grund til ikke at indstille.

Hvis dine lægepapirer siger der ikke er mulighed for bedring og arbejdsevnevudering siger at din erhvervsevne er nedsat til det ubetydelige. Ja så bør SB indstille dig.

Ellers kan du søge på § 17. Altså på foreliggende. Men en § 17 kan være svær at få igennem og får du afslag ryger du på kontanthjælp.

Men du skal også ha´et .
__________________
Størst er den som ligger ned, men stadig har kræfter til at hjælpe andre!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 09:45   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Chas Se meddelelser
....men hvorfor så bruge så meget tid på en RP og indhentelse af papirer??
Det skal hun gøre for at finde uf af hvad kommunen kan tilbyde dig. Det kan være alt mellem himlen og jord.
Måske har jeg misforstået noget, men børn er ikke carte blanche til at få en FP.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 10:54   #7
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Citat:
Måske har jeg misforstået noget, men børn er ikke carte blanche til at få en FP.
Nej det er de ikke. De er jo ikke en diagnose.

FP gives pga nedsat erhvervsevne. Altså at man ikke kan forsørge sig selv på ordinære vilkår, ved at blive revalideret eller flex.

Det er ikke en bolche pose hvor man kan vælge hvad der smager bedst. Alt står og falder på din rest erhvervsevne.

Kan faktisk fortælle at når børn når en vis alder forventer kommunen at børnene går ind og aflaster den sygdomsramte. Selvfølgelig inden for rimelighedens grænse og ud fra deres alder!
__________________
Størst er den som ligger ned, men stadig har kræfter til at hjælpe andre!

Sidst redigeret af Peppe; 05-03-2011 kl. 10:58. Årsag: formulerings fejl
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 11:29   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
den har de også brugt mellem linjerne i min sag
det fik jeg dog hurtig slået ned på
men grunden er nok mere fordi jeg har en længere uddannelse og haft en større stilling
hvis jeg kunne arbejde, havde jeg nok ikke siddet over for en sagsbehandler
men været ude og tjene penge frem for ingen indtægt fra kommunen

alle kan få pension mellem 18 og 65, det samme med flexjob
hvis man alså opfylder kravene
dog er det nok meget sjældent, nogen får flexjob mellem 18 og 25
af den simpel grund, alle muligheder skal være afprøvet

Sidst redigeret af MTVRV1; 05-03-2011 kl. 11:59.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 14:14   #9
Flower
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2010
Indlæg: 67
Styrke: 15
Flower er ny på vejen
...

Den fik jeg også serveret og den kan de da servere alt de orker... Men jeg har også en kronisk regredierende sygdom der i bedste fald vil forblive som nu, men efter al sansynlighed vilo det gå meget ned af bakke....
Tanken i dit tilfælde er at din sb nok håber og tror på at du kan få det bedre med tiden... For selvom en sygdom er kronisk betyder det, modsat hvad de fleste tror, ikke at det er livet ud. Måske der findes den rette behandling, der kan gøre at du får det bedre? Så feks en dokumentar om kronisk syge ekssoldater med alvorlig PTSD, som ikke kunne behandles konventionelt... De lavede et lille forsøg med hypnose under narkotikapåvirkning og det hjalp på 80 % af dem.... Min pointe, og sikkert også hendes, er at verden heldigvis nemt kan ændre sig
Flower er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 14:42   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Flower Se meddelelser
Den fik jeg også serveret og den kan de da servere alt de orker... Men jeg har også en kronisk regredierende sygdom der i bedste fald vil forblive som nu, men efter al sansynlighed vilo det gå meget ned af bakke....
Tanken i dit tilfælde er at din sb nok håber og tror på at du kan få det bedre med tiden... For selvom en sygdom er kronisk betyder det, modsat hvad de fleste tror, ikke at det er livet ud. Måske der findes den rette behandling, der kan gøre at du får det bedre? Så feks en dokumentar om kronisk syge ekssoldater med alvorlig PTSD, som ikke kunne behandles konventionelt... De lavede et lille forsøg med hypnose under narkotikapåvirkning og det hjalp på 80 % af dem.... Min pointe, og sikkert også hendes, er at verden heldigvis nemt kan ændre sig
det kan du godt have ret i
men så kan ingen overhovedet få en ydelse
jeg ved da ikke om 30 år der kommer en bedre behandling til mine 9 diagnoser
Man får heldigvis pension eller flex, på det grundlag af der ingen behandlingsmuligheder er på nuværende tidspunkt
ellers kan jeg vente til jeg kan få folkepension
hvis alså ikke den er afskaffet om 30 år
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
dr 2 lige nu østerbro Politik og Samfund 12 24-05-2013 03:34
Har lige trold70 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 27-07-2011 21:38
er der en advokat herinde man må stille et spørgsmål lige nu og få svar lige nu ? pjuske Alt det andet 2 08-04-2009 01:28
Læs lige med her Maj-Britt Alt det andet 0 03-07-2008 09:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension