K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-03-2011, 18:32   #1
Mcavforfanden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2010
Indlæg: 103
Styrke: 15
Mcavforfanden er ny på vejen
Erstatning

Hey. jeg står i den situation og skal have en større erhversevnetab erstatning, har været til en masse forskellige special læger - Der alle er helt enige om jeg har en masse skavanker og nedsat tab af erhvevsevnen.

Den sidste special læge skrev at : Patienten er i utrolig god form til trods for hans smerter..

Mit spørgsmål er, kan retslæge rådet ''straffe'' mig for at passe ekstremt godt på mig selv? Jeg mener, jeg lever utroligt sundt og passer på mig selv, svømmer lidt og cykler lidt - Derfor den gode form.

Altså, de kan vel ikke betvivle mine smerter, eller omfanget af mine smerter - bare fordi jeg lever sundt og har den gode form?

Havde jeg sat mig over i et hjørne og drukket mig ned og levet af fastfood - Så havde special lægen nok næppe skrevet det med den gode form?

Håber min pointe er til at forstå Nogen der har erfaringer?
Mcavforfanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 20:07   #2
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Du skriver for lidt om din sag.

Erhvervsevnetab og erstatning for tab af erhvervsevne, er indtægtstab.

Er det ASK der skal afgøre dit erhvervsevnetab, så skal der først fastsættes en mèngrad (dit helbred) og den mèngrad skal fastsættes til 5% eller mere FØR man kan afgøre om der er et erhvervsevnetab (indtægtstab) også. Dèt erhvervsevnetab SKAL fastsættes til 15% eller mere, før der overhovedet bliver udbetalt, samt at din sag ved kommunen SKAL være afgjort, enten du er bevilget fleks eller pension. Din sag kan dog være så oplagt, at man er i stand til at fastsætte en midlertidig afgørelse om erhvervsevnetab.

Erhvervsevnetab handler om (tabt) indtægt, ikke om hvad speciallæger mener om ens erhvervsevne.

Så skriv lidt mere om din sag - har du fået en mèngrad fastsat? Og er du afklaret i kommunen? Er din sag i ASK?
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 21:13   #3
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Wink

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mcavforfanden Se meddelelser
Hey. jeg står i den situation og skal have en større erhversevnetab erstatning, har været til en masse forskellige special læger - Der alle er helt enige om jeg har en masse skavanker og nedsat tab af erhvevsevnen.

Den sidste special læge skrev at : Patienten er i utrolig god form til trods for hans smerter..

Mit spørgsmål er, kan retslæge rådet ''straffe'' mig for at passe ekstremt godt på mig selv? Jeg mener, jeg lever utroligt sundt og passer på mig selv, svømmer lidt og cykler lidt - Derfor den gode form.

Altså, de kan vel ikke betvivle mine smerter, eller omfanget af mine smerter - bare fordi jeg lever sundt og har den gode form?

Havde jeg sat mig over i et hjørne og drukket mig ned og levet af fastfood - Så havde special lægen nok næppe skrevet det med den gode form?

Håber min pointe er til at forstå Nogen der har erfaringer?
Jeg har været igennem noget lignende. Min private forsikringsselskab skulle vurdere, om min erhvervsevne var nedsat i en sådan grad, at jeg var berettiget til en månedlig ydelse.

Hertil rekvirerede forsikringsselskabet 2 speciallægeerklæringer, hvor der i begge erklæringer var kommenteret på min gode form, sunde udseende, humoristiske sans og positive indfaldsvinkel til livet. Begge læger sagde i øvrigt, at det var meget vigtigt, jeg fortsatte med den sunde livsstil i fremtiden.

Konklusionen fra forsikringsselskabet var, at min erhvervevne var nedsat med mere end 3/4 - og at jeg dermed var berettiget til månedlige udbetainger - endda med tilbagevirkende kraft i 3 år.

I mit tilfælde var det sunde liv ikke en hindring for tilkendelse af privat pension. Kort efter blev jeg tilkendt social pension - dog uden at speciallægeerklæringerne - rekvireret af mit pensionsselskab - indgik i den kommunale vurdering.

Håber ikke, din gode form vil få negativ indflydelse på vurdering af dit erhvervsevnetab.

Jørgine.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 21:49   #4
Mcavforfanden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2010
Indlæg: 103
Styrke: 15
Mcavforfanden er ny på vejen
Jeg har en mén grad på 25%.

Min advokat siger jeg hvertfald minimum har 50% nedsat erhvervsevne.

Lige nu er jeg i arbejdsprøvning - Kan ca klare 6-9 timer.

Er udredt til Maj. Enten flex eller pension.

Synes bare det er helt hul i hovedet at jeg måske kan risikere at blive ''straffet'' for at passe på mig selv, jeg elsker at træne - Ja, det gør ondt af helveds til - Men motion gør også en masse positivt ved en både fysisk og psykisk.
Mcavforfanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 01:19   #5
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mcavforfanden Se meddelelser
Jeg har en mén grad på 25%.

Min advokat siger jeg hvertfald minimum har 50% nedsat erhvervsevne.

Lige nu er jeg i arbejdsprøvning - Kan ca klare 6-9 timer.

Er udredt til Maj. Enten flex eller pension.

Synes bare det er helt hul i hovedet at jeg måske kan risikere at blive ''straffet'' for at passe på mig selv, jeg elsker at træne - Ja, det gør ondt af helveds til - Men motion gør også en masse positivt ved en både fysisk og psykisk.
Stol på din advokat. Og få ham/hende til at forklare erhvervsevnebegrebet. Lægerne kan bruge begrebet erhvervsevnetab, og så betyder det èn ting, altså at din arbejdsevne er nedsat. Forsikringsselskaber bruger også begrebet erhvervsevnetab, og så betyder det pludselig (fremtidig) indtægtstab.

Da der er fastsat en méngrad på over 5%, så er det rent lægelige på plads. Et indtægtstab (erhvervsevnetab) skal så fastsættes til minimum 15% eller mere, og kommer helt an på hvilken indtægt du havde før du blev syg og kommer an på hvilken beslutning kommunen kommer frem til angåede din fremtid på arbejdsmarkedet og din evne til at skabe en indtægt, som du muligvis havde og kunne før du blev syg/skadet.

Så dyrk du kun det motion du kan, magter og vil - det har intet med dit fremtidige indtægtstab (erhvervsevnetab) at gøre.

Erhvervsevnetabsbegrebet er nemt at misforstå - det lyder som om det har med helbred at gøre. Men det er faktisk, et (fremtidigt) indtægtstab - p.g.a den sygdom/skade du har fået din mèngrad (dit helbred) på, og det indtægtstab skal du have dækket/erstattet.

Så erstatning er typisk i to dele.

For helbred/skader får man erstatning pr. mèngrad.

For fremtidig indtægtstab på 15% eller derover får man erstatning for erhvervsevnetab.

Godt du har en advokat - erstatningssager kan godt være komplicerede.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 11:23   #6
Mcavforfanden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2010
Indlæg: 103
Styrke: 15
Mcavforfanden er ny på vejen
Tak for dit fine svar - Det gjorde mig en del klogere på et par områder For ja, det godt nok meget indviklet.
Mcavforfanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erstatning????? maggie Spørgsmål ang fleksjob 6 23-11-2012 12:07
Erstatning og ask leba Alt det andet 24 31-10-2011 13:41
erstatning ?? lund70 Alt det andet 5 15-06-2011 23:47
Erstatning Lotte222 Spørgsmål ang fleksjob 13 22-09-2010 14:10
Erstatning? vingum Alt det andet 4 28-01-2010 21:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension