K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2010, 14:49   #1
snart_navigator
På vej til at lære K10
 
snart_navigators avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-08 2008
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 6
Styrke: 0
snart_navigator er ny på vejen
Erstatning efter at være blevet presset ud af bolig?

Jeg håber, det er ok at stille et spørgsmål her, selv om det ikke decideret handler om det at være på overførselsindkomst.

Min ven havde fået en husvildebolig via Tølløse kommune, som han var godt tilfreds med. Efter at have boet i lejligheden i ca. 1½ år, solgte kommunen ejendommen til private. De prøvede straks at presse/true folk til at flytte fra ejendommen - sendte endda tæskehold ud.

I en af de andre lejligheder i huset havde "nogen" brudt ind i en lejlighed, fjernet dør og dørstolper og smidt halvdelen af mandens ejendele ud, hvorefter der blev lukket for strømmen, adgang til toilet blev muret til. Da vi ville anmelde det med trusler om tæskehold og anden form for chikane, der gjorde det næsten umuligt at bebo lejligheden til politiet, gik der 20 minutter, hvor vi talte for døve øre, indtil en kom i tanke om, at der var en verserende sag i samme opgang nævnt øverst i dette afsnit. Derefter fik vi et telefonnr, så vi kunne ringe til politiet og få dem til at komme akut, hvis de forsøgte at gøre min vens lejlighed ubeboelig.

I næsten 1½ månede boede jeg hos ham, så jeg kunne tilkalde politiet, hvis de benyttede sig af, at han var på arbejde, til at bryde ind i hans lejlighed. Vi kæmpede desperat for at finde ham en anden lejlighed, men det er ikke nemt, når man ikke har penge på hånden, og kommunen afslog at sætte ham på akutliste.

Jeg kontaktede heldigvis den lokale presse og efter der havde været 3 artikler i avisen, stoppede den direkte chikane for at sætte ham ud af huset. Måske fordi de kunne se på billeder, at han havde pakket sine ting i flyttekasser og bare afventede et sted at flytte hen.

Det lykkedes med nød og næppe at få kommunen til at yde indskud til en ny lejlighed og flytning, men ikke til første måneds husleje. Den kom dog heldigvis hjem ved at vi havde kontaktet teknisk chef i kommunen, om de ikke ville dømme ejendommen uegnet til menneskebolig, for på det tidspunkt var alle andre lejligheder end min vens fraflyttet og det var svært at få temperaturen op over 11 grader i lejligheden, selv om alle el-radiatorer var tændt, og vi måtte lade vandet løbe for ikke at få frostsprængt rørene. Teknisk chef endte med at presse de nye ejere til at give min ven, hvad der svarede til en måneds husleje det nye sted, da han kom og besigtigede huset og erklærede, at de ikke måtte fortsætte den ulovlige istandsættelse, de havde sat i værk (med fejldimensionerede rør, at fjerne spær i loftskonstruktionen uden at understøtte og andet "godt".)

Min ven var desværre nødt til at acceptere den første lejlighed, han blev tilbudt, selv om den både var mindre end den oprindelige, væsentligt dyrere og han fik længere transportvej til arbejde.

Nu er det så, at jeg gerne vil høre, om man kan få en eller anden form for erstatning. I henhold til Boliglovens §85 har de nye ejere ikke foretaget den genhusning af beboerne, de havde krav på + de øvrige strafferetslige ulovligheder.

Men kan man gøre krav gældende 1 år og 4 måneder efter fraflytningen?

Og hvad hvis ejerene ikke har penge til at betale en erstatning med, findes der så noget, der minder om lønmodtagernes garantifond, når det er løn, det drejer sig om?

Og kan man ikke med rette klage over kommunens handlen i denne sag?
Det er mennesker i en husvildebolig, der pludselig er retsløse, fordi kommunen vælger at sælge huset til en privat. Har kommunen ikke på et eller andet plan et ansvar, de skal leve op til?

Jeg håber virkelig, nogen kan komme med gode råd og henvisning til lovparagraffer.


Desværre har vi ikke haft overskud til at følge op på ovenstående og starte en sag mod dem, for de burde betale for ikke at have lavet genhusning efter Boliglovens §85 + straffes for alle ulovlighederne, tort og svie mm.

Sidst redigeret af snart_navigator; 20-05-2010 kl. 14:51.
snart_navigator er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 15:39   #2
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
jeg kan måske hjælpe lidt ..... lejernes landsorganisation.... er en særdeles glimrende sparringspartner, når man taler lejelovens, mere eller mindre udtalte paragraffer....

de har jurister siddende der, som jeg næsten med garanti kan sige, vil kunne råde og vejlede din ven. så han får bedst muligt udfald. på hans mildest talt uheldige boligsituation.

de har jo et ocean af jurister i ryggen. og din ven kan måske risikerer og have fri retshjælp på den bekostning, jeg mener når nu kommunen er inde over....

jeg har selv siddet som uvildig repræsentant i 2 boligsager, begge gange fik llo medhold i samtlige klager... den ene drejede sig om ulovlig huslejestigning.

den anden var et emne som boligforeningen ikke længere ønskede og have boende, hvor der havde været en underskriftsindsamling. men ingen vidner dukkede op ved domsafsigelse......

dette er naturligvis ikke og sidde = med din vens sag. blot en tanke at der måske var en samarbejdspartner som kostede GRATIS ..... hvilket jo er en pris vi alle kan være med på ........ik...???

håber denne lille note kan være jer til hjælp, selv om substansen kanske var en smule tynd.....

mvh eders ace dk.
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Modregning i kontanthjælp efter erstatning khas Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 22-04-2013 18:01
Erstatning efter ulykke uden sygemelding? Kuffen Alt det andet 5 11-01-2012 09:47
leve af en mindre ydelse (27A eller Bolig sikring)førtidspension efter 2003 1970girl Det er da strengt ! 4 25-05-2010 09:36
Sygemeldte bliver presset Stella Det er da strengt ! 1 26-10-2007 18:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension