K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2009, 10:52   #1
can
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2009
Lokation: Faxe - men nu Aalborg
Indlæg: 3
Styrke: 0
can er ny på vejen
Question Langtidssyg/Nu "rask"?!

Jeg er (/har været ifl. kommunen) langtidssygemeldt pga. stress og depression. Sidst har jeg været i forlænget jobpraktik på ialt 26 uger. Jeg kom aldrig op på 37 timer ugenligt. Det kunne jeg slet ikke klare. Jobkonsulent ringede til mig og sagde at jeg skulle tilmelde mig Jobnet og A-kasse dagen efter jobpraktik-slut. Og så ellers "farvel".
Jeg tilmeldte mig Jobnet (troede at det var fortsættelsen efter jobpraktik) - men uden cv. Jeg ringede til min A-kasse og talte med en dame, der ikke var helt sikker på, hvad jeg skulle. Men - vi blev enige om at jeg ikke kunne stå som ledig hos dem, da jeg jo ikke var rask.
(Socialrådgiver hos kommunen anbefalede mig at søge psykolog-hjælp. Egen læge skrev henvisning til psykiater. Der var lang ventetid, men jeg kom endelig til i sommers. Og efter mere ventetid er jeg nu startet i gruppeterapi hos samme: 1 gang ugenligt. Psyk. vil meget gerne skrive statuserklæring på at jeg IKKE er rask.)

MEN - nu siger kommunen at jeg IKKE mere står som syg hos dem. Og at hvis A-kasse ikke skønner mig rask nok til at være ledig så kan jeg søge kontanthjælp. (Går ikke: Mand og eget hus.)

Jeg har ALDRIG modtaget noget brev el. lign. om at jeg nu skønnes rask. Aldrig skrevet under på at være rask. Jeg er jo IKKE rask!
Jeg kan ikke være sammen med mange mennesker. Jeg kan ikke koncentrere mig ret længe af gangen. Jeg græder og ryster - og er på flere typer medicin.
Gruppeterapien forventes at vare flere år og jeg håber at få det bedre med den. Men jeg kan simpelthen ikke fungere i almindeligt job nu.

Er jeg rask? Hvad gør jeg? Kan simpelthen ikke overskue systemet.
can er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 11:12   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du er ikke den eneste, en ringe trøst med alligevel.
når dine sygedagpenge stopper, så er man faktisk systemløs eller "rask".
kommunen vudere ikke din tilstand er varrig og derfor er pension eller flexjob, ikke en mulighed i deres øjne.
den jobpraktik eller som vi andre nok vil kalde en arbejdesprøvning.
hvad siger den, udover du selv siger ikke 37 timer.
hvad siger din egen læge, for ja man kan ikke melde sig ledig hvis lægen siger man er syg.
det er standard når sygedagpenge holder op, får man som regel et brev.
meld dig ledig i A-kasse(hvis man er medlem)
eller kontanthjælp.
så du er endt i det sorte hul, som du sikkert stå skrevet mange steder her på siden.
kan faktisk ikke rigtig anbefale dig noget, da du selv skriver at du ikke kan fungere på arbejdsmarket lige nu.
det kan du måske komme til.

håber du får mange flere indput fra andre, som måske stå i samme situation.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 11:37   #3
can
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2009
Lokation: Faxe - men nu Aalborg
Indlæg: 3
Styrke: 0
can er ny på vejen
Skal man så lyve?

Tak for input.

Vil det så sige, at man er nødt til at melde sig som ledig - og skrive under på, at man er arbejdsdygtig - og derefter, hvis man skulle være så (u)heldig, at få et job, at sygemelde sig igen, når man ryger ned med flaget....igen?
Kører man så igennem hele turen en gang til?

Nogle i min terapi-gruppe er under revalidering. Hvordan ender man der?

PS. Begynder så småt at forstå, at sagsbehandlere bliver udsat for overfald og trusler..
can er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 11:59   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Jeg mener det vil være dumt og melde sig ledig, det vil ikke gavne din sag.
så vil kommunen jo sige du godt kan arbejde
revalidering kan man få, hvis kommunen vudere man kan klare et job i et andet fag, end det man er sygemeldt fra.
du skal nok sætte dig ned og kigge på dine egne ønsker.
hvad er dit mål. revalidering alså en anden uddannelse eller flexjob.
pension tror jeg ikke rigtig på og sikkert heller ikke dit ønske.

men der må være andre her på siden, som ved hvad der sker hvis man ikke kan modtage kontanthjælp og stadig er syg.
den situation kender jeg intet til.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 12:02   #5
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Uha can... du er virkelig virkelig endt i lidt af en kattepine her og kommunen har faktisk presset dig ud i at handle helt forkert.

Jeg håber ikke jeg gør dig ked af det når jeg skriver det her, men du har faktisk skudt dig selv rigtig godt og grundigt i foden ved at ringe til din a-kasse snakke med dem og ikke din FAGforening først.
For når du først har haft fat i a-kassen OG delvist gjort som kommunen siger - uanset om du så reelt står som ledig eller ej - så er du helt ude af kommunens regi og du er ikke deres "problem" længere. A-kassen vil ikke kendes ved dig fordi du reelt ikke er rask og ikke kan rådighedsvurderes til at stå tilrådighed 37 timer og du står nu i det sorte hul som MTVRV1 skriver om.

Nu ved jeg ikke hvor længe du har fået sygedagpenge? Har du fået det forlænget med 26 uger ud over de 52 eller hvad? Har du haft din fagforening blandet ind i det her overhovedet?

Det er en virkelig svinsk måde kommunen har gjort det her og jeg er ked af at sige, men du sidder i fælden, netop fordi du har gjort som de sagde. Kommunen har deres ryg fri nu, også selvom det er dybt forkert.

Alligevel vil jeg råde dig KRAFTIGT til at tage kontakt til din fagforening og forelægge dem hele problematikken,at du intet brev har modtaget, at du bare er blevet spist af med at du skulle melde dig rask osv. Måske de kan hjælpe dig, men jeg er alvorligt bange for, at løbet er kørt.

Mange tanker og fra en der selv har været på vej ud i samme problematik.

Heidi
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 13:13   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Can puha den var da ikke god, jeg vil kraftigt opfodre dig til at søge aktindsigt før du gør noget andet du finder en erklæring her http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html du skriver at kommunen aldrig har oplyst dig om at du er raskemeldt, men hvad med sygedagpenge de må jo være stoppet så var det ikke varslet ?

Søg aktindsigt og find ud af hvad kommunen har skrevet om dig og få fat i fagforeningen og snak med dem, mange kommunerne har en ide om at man skal være sandfærdige og tro mod dem, skal de så have en ud af deres system så anbefaler de raskt væk en at fylde sin a-kasse med løgn...

Om du nu kan rask melde dig ved a kassen for at få noget at leve af det tvivler jeg faktisk på for de er nok allerede obs på at du ikke er rask og man skal jo skrive under på tro og love at man er rask og kan stå til rådighed.

Men start med aktindsigt og se hvad kommunen har skrevet omkring din sygedagpenge sag og tag et skridt af gangen , og skriv gerne lidt mere udførligt her på siden så er det nemmere at hjælpe dig ...

feks hvor mange timer kom du op på i arbejdsprøvning

Hvornår stoppede kommunen dine sygedagpenge og hvad var begrundelse

Har du snakket med kommunen om fleks, pension eller revalidering

er der lavet en ressourceprofil
  Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 13:18   #7
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Jeg føler med dig, det er en rigtig dum situation.

Jeg vil bestemt råde dig til, at tage kontakt til din fagforening med det samme. Det gjorde jeg og de var med ved sidste møde, hvor jobkonsulenten ville have mig i job/virksomhedspraktik. Det er i min kommune IKKE det samme som en arbejdsprøvning og jeg afslog det. Jeg er sikker på, at jeg ikke vil kunne varetage et job på normale vilkår og bad om fleksjob. Om jeg er egnet til det, vil de teste og det skal jeg i gang med nu.

Jeg har fået at vide, at jeg kommer til at falde for varighedsgrænsen, da sagen ikke kan nå at blive afsluttet. De betyder, at jeg kommer til at stå uden indkomst i, ja jeg ved ikke hvor længe, men jeg tager "kampen" nu, da
tanken/følelsen om at bryde sammen igen, er værre end økonomien.

Det er ikke nemt at vælge, hvis man kan sige sådan, men jeg vælger at gå den vej der omhandler mit helbred, fremfor økonomien.

Håber du får fat i noget hjælp, for det er uoverskueligt at stå med alene.
__________________
Cillenolle - nu med blog
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 15:23   #8
can
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2009
Lokation: Faxe - men nu Aalborg
Indlæg: 3
Styrke: 0
can er ny på vejen
Rod

Kære alle,

Jeg blander A-kasse og Fagforening sammen. Det er sidste, jeg har snakket lidt med. Dog aldrig med den person, jeg blev henvist til. Først svarede han ikke på tlf. og idag var han ikke tilstede. Skal ringe igen imorgen.

Jeg nåede vel op på at arbejde ca. 20 timer ugenligt. Jeg var mest overladt til mig selv og ingen checkede, når jeg kom og gik. Så ofte mødte jeg lidt sent eller gik lidt tidligt. Måtte også ofte sove i min bil før jeg havde overskud til at køre hjem efter at have været "på" i flere timer af gangen.
Jobkonsulent bevilligede mig arbejdstid hjemme tilsidst så jeg kunne skrive og redigere fotos og video i forbindelse med mit arbejde.
Alt dette for at vi skulle kunne sige jeg havde arbejdet i 30 timer/ugenligt.
Går ud fra at det var for at hjælpe mig til deltids-understøttelse?
can er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 15:34   #9
carisma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2009
Indlæg: 28
Styrke: 15
carisma er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af can Se meddelelser
Jeg er (/har været ifl. kommunen) langtidssygemeldt pga. stress og depression. Sidst har jeg været i forlænget jobpraktik på ialt 26 uger. Jeg kom aldrig op på 37 timer ugenligt. Det kunne jeg slet ikke klare. Jobkonsulent ringede til mig og sagde at jeg skulle tilmelde mig Jobnet og A-kasse dagen efter jobpraktik-slut. Og så ellers "farvel".
Jeg tilmeldte mig Jobnet (troede at det var fortsættelsen efter jobpraktik) - men uden cv. Jeg ringede til min A-kasse og talte med en dame, der ikke var helt sikker på, hvad jeg skulle. Men - vi blev enige om at jeg ikke kunne stå som ledig hos dem, da jeg jo ikke var rask.
(Socialrådgiver hos kommunen anbefalede mig at søge psykolog-hjælp. Egen læge skrev henvisning til psykiater. Der var lang ventetid, men jeg kom endelig til i sommers. Og efter mere ventetid er jeg nu startet i gruppeterapi hos samme: 1 gang ugenligt. Psyk. vil meget gerne skrive statuserklæring på at jeg IKKE er rask.)

MEN - nu siger kommunen at jeg IKKE mere står som syg hos dem. Og at hvis A-kasse ikke skønner mig rask nok til at være ledig så kan jeg søge kontanthjælp. (Går ikke: Mand og eget hus.)

Jeg har ALDRIG modtaget noget brev el. lign. om at jeg nu skønnes rask. Aldrig skrevet under på at være rask. Jeg er jo IKKE rask!
Jeg kan ikke være sammen med mange mennesker. Jeg kan ikke koncentrere mig ret længe af gangen. Jeg græder og ryster - og er på flere typer medicin.
Gruppeterapien forventes at vare flere år og jeg håber at få det bedre med den. Men jeg kan simpelthen ikke fungere i almindeligt job nu.

Er jeg rask? Hvad gør jeg? Kan simpelthen ikke overskue systemet.


Hej.
Har læst din sag og ville blot sige at jeg føler med dig. Står selv i samme situation og med samme kommune, og der er stor forskel på arbejdsprøvning (mhp afklaring) og en praktik (mhp at skulle på fuld tid på arbejdsmarkedet)
Skal selv i praktik med start på 20 timer, og til maj, "lukker kassen". Ligenu står jeg i den situation, at jeg faktisk stadig ikke aner hvad jeg fejler.... Lægen har skrevet kommunen og forslået en udredning ved en neuro pskylog (da han mener det kan være psykisk betinget) men det afslår kommunen....

Inden sommerferien udtalte jeg at mine meget svære svimmelhedsanfald ikke var voldsomme mere, men svimmelheden stadig konstant både dag og nat.
Det vælger de at tolke, som at svimmelhenden generelt er aftagende, og så længe jeg ingen diagnose har, er det det samme som at de siger, at jeg ikke fejler noget.... Er simpelthen så træt af det, at jeg overvejer at raskmelde mig, stå til rådighed for A-kassen i 13 uger, selv betale for undersøgelsen, og så starte forfra igen, men ved ikke om man så skyder sig selv i foden???
(som du står jeg også uden penge hvis ikke Akasse eller sygemelding, da vi er gift)

Er der nogen derude, der ved, hvordan det fungere med en A-kasse? Kan man raskmelde sig, stå til rådighed i 13 uger, og så sygemelde sig igen?

Mener at du kan anke dagpengestoppet, og du kan evt læse mere om det her:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Held og lykke med det hele
carisma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 20:07   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det afhænger af, hvor mange uger man har modtaget sygedagpenge, da der er et max. antal uger inden for en vis periode.

Så derfor er svaret - både ja og nej...

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
førtidspension "kun" 3 år, er jeg blevet rask? lbatiste Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 11-05-2009 15:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension