K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-03-2011, 20:59   #1
djobo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
djobo er ny på vejen
Bliver jeg helt fattig?

Hejsa K10'ere. Jeg har i et stykke tid fulgt med herinde, men da jeg i perioder bliver meget depressiv, har jeg ikke haft noget overskud til at skrive rigtigt herinde.

Men nu har jeg et spørgsmål, som jeg håber en eller anden kan svare mig på.

Jeg har haft slem socialfobi, angst og en depression siden 13 års alderen. Min depression begyndte nok allerede da jeg var yngre end det. Jeg har gået ved diverse psykologer, 3 psykiatre bla på OUH's akutteam da jeg på et tidspunkt kørte fast og mørket omslugte mig helt. Nå men jeg har nu været på sygedagpenge 1 år nu, efter endnu en mislykket uddannelse.

Jeg skal så af de her sygedagpenge åbenbart, fordi jeg er for syg til at komme i revalidering. Jeg kan simpelthen ikke.

Jeg har lige været så heldig at min sagsbehandler har skaffet mig en støtteperson fra Handicap & Psykiatri afdelingen som der kommer hjem til mig engang imellem og snakker og hjælper mig. Hun skal også hjælpe mig op og søge bistand når tiden kommer her den 1 Juni. Hun har snakket lidt om at jeg måske kan få forhøjet Bistand for psykisk syge unge under 25år, men at hun ikke rigtig ved noget om det og jo derfor ikke kan love mig noget.

Jeg tænker bare straks at det sikkert er ligesom med en førtidspension, at det kun omfatter borderline og skizofreni?

Jeg har ikke fået det bedre i de mange år af mit liv jeg har haft det skidt, tværdimod føler jeg at presset om at få det bedre, så jeg kan forsørge mig selv tit bliver for meget. Vil jo så gerne gøre mine forældre og kæreste stolte af mig, og føler bare jeg er endnu mindre værd når jeg skal hen og nasse på dem. Jeg kan ikke se mig selv få det bedre sådan i den nærmeste fremtid, så det er pisse hårdt at se frem til.

Er der nogen der ved om jeg med min diagnose, har nogen chance for at få den forhøjede kontanthjælp?

Jeg skulle måske lige huske at sige at jeg er en 20 år gammel dreng.
djobo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2011, 22:13   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du får ikke førtidspension pågrund af hvilken sygdom du har
men din arbejdsevne
for at få føtidspension skal alle behandlingsmuligheder være udtømte og din arbejdsevne skal være vurderet til ubetydelig.
du skal både i arbejdsprøvning og måske flere
men ja med din diagnose og alder, ser det meget svært ud med pension
for alle muligheder for fleksjob og revalidering skal også være udtømte
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2011, 22:18   #3
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af djobo Se meddelelser
Jeg har haft slem socialfobi, angst og en depression siden 13 års alderen. Min depression begyndte nok allerede da jeg var yngre end det. Jeg har gået ved diverse psykologer, 3 psykiatre bla på OUH's akutteam da jeg på et tidspunkt kørte fast og mørket omslugte mig helt.

Nå men jeg har nu været på sygedagpenge 1 år nu, efter endnu en mislykket uddannelse...

Jeg har lige været så heldig at min sagsbehandler har skaffet mig en støtteperson fra Handicap & Psykiatri afdelingen som der kommer hjem til mig engang imellem og snakker og hjælper mig. Hun skal også hjælpe mig op og søge bistand når tiden kommer her den 1 Juni. Hun har snakket lidt om at jeg måske kan få forhøjet Bistand for psykisk syge unge under 25år, men at hun ikke rigtig ved noget om det og jo derfor ikke kan love mig noget.

Jeg tænker bare straks at det sikkert er ligesom med en førtidspension, at det kun omfatter borderline og skizofreni?...

Er der nogen der ved om jeg med min diagnose, har nogen chance for at få den forhøjede kontanthjælp?

Jeg skulle måske lige huske at sige at jeg er en 20 år gammel dreng.

Allerførst vil jeg sige, at du virker velbegavet, du er velformuleret og god til at stave!

Uddannelse er let for dig - intellektuelt set - og uddannelse er altid en god ballast at have!

Og du har en kæreste - og du har et godt forhold til dine forældre - og du får god støtte af støtteperson.

Med lidt tålmodighed bliver du lige pludselig klar til ønskeuddannelse.


Men indtil da - som forhåbentlig er snart - er her tilnærmet svar fra dep.net.dk på dit spørgsmål - men tal også med psykiater, som du har kontakt med, om du falder indenfor en af diagnoserne, som er nævnt nedenfor:

Der gælder som sagt specielt skrappe regler for kontanthjælp til unge under 25 år med betydeligt lavere satser i forhold til unge/voksne over 25 år.

"I 2007 blev reglerne ændret, således at unge udeboende under 25 år med en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline-type fik ret til en ydelse på niveau med kontanthjælpsmodtagere over 25 år.

Hvis du er omfattet af en af disse diagnoser, er du berettiget til den højere sats, ellers ikke.

Du kan dog søge og anke afgørelsen, hvis du får afslag."

http://www.depnet.dk/universe5/mailb...7/default.aspx

Sidst redigeret af Katharina; 30-03-2011 kl. 22:29.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2011, 11:06   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej Djobo.

Velkommen til K10!

Citat:
Oprindeligt indsendt af djobo Se meddelelser
Jeg har lige været så heldig at min sagsbehandler har skaffet mig en støtteperson fra Handicap & Psykiatri afdelingen som der kommer hjem til mig engang imellem og snakker og hjælper mig.
Sådan en har jeg også. Det er GULD værd


Citat:
Oprindeligt indsendt af djobo Se meddelelser
Jeg tænker bare straks at det sikkert er ligesom med en førtidspension, at det kun omfatter borderline og skizofreni?
Hvad snakker du om der? Jeg forstår ikke hvad du mener... Tror du har misforstået tingene - for det er kontanthjælp diagnoserne betyder noget.

Citat:
Oprindeligt indsendt af djobo Se meddelelser
Er der nogen der ved om jeg med min diagnose, har nogen chance for at få den forhøjede kontanthjælp?
Ud fra det du fortæller tror jeg desværre ikke at du umiddelbart kan få den forhøjede kontanthjælp - MEN du skal naturligvis søge den OG du skal anke et eventuelt afslag hvori du/I begrunder nødvendigheden af forhøjet takst (fx. at det økonomiske pres du vil ligge under for på nedsat takst vil forværre din psykiske tilstand og potentielt forlænge den periode det vil tage for dig at blive stabil nok til at komme på arbejdsmarkedet eller igang med en uddannelse.
Tal med din kontaktperson om det. Og så skal du/I også tale med din psykiater om det.

--

Jeg havde de samme overvejelser som du nu gør dig da jeg var på din alder (er nu 26). Det er IKKE sjovt ikke at kunne alt det man mener at man burde kunne. Men man kan arbejde med det!
Du skal virkelig prøve at ændre din tankegang så du er positiv i stedet for negativ.
Fx. kan du i stedet for at tænke at du skal ordne køkkenet i dag og ende med at tænke "Nu fik jeg igen ikke ryddet op i køkkenet" skal du sætte dig for at skylle opvasken af og måske vaske op, for så er det nemmere at overskue og der er chance for at du rent faktisk får gennemført dit mål - og så kan du være tilfreds med dig selv om aftenen i stedet for at skælde dig selv ud.

Sådan skal du gøre med mange ting. Det er svært at acceptere at man ikke kan det man vil, men når du først accepterer det og planlægger derefter vil du kunne begynde at få succeser i hverdagen.

Ang. uddannelse:
Når/hvis du engang bliver parat til at starte uddannelse skal du være opmærksom på muligheden for at få handicaptillæg til SU. Det kan man hvis man har særlige problemer - også psykiske - der gør at man ikke kan arbejde ved siden af studiet. Man kan også få en mentor / støtteperson på studiet.

Men det er jo mere relevant hvis du ender med ikke at kunne få revalidering til den tid.
Ville bare lige nævne det
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2011, 13:15   #5
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Din sagsbehandler skal sørge for at undersøge om du er omfattet af den høje takst som ung kontanthjælpsmodtager - bed hende om det! Det kunne godt lyde som om, at du kan få den højere takst.

Det kan sagtens ske, at din helbredssituation kan blive stabil med medicin og du måske kan tage en uddannelse, som passer til dig, dine interesser. Du kan tage nogle snakke med støttepersonen om - der kan være kurser/højskoleophold, som kan være godt at afprøve inden beslutning om uddannelse. Og du kan fortsætte med en kontaktperson/mentor under det også.

Og ellers er der allerede skrevet at førtidspension afhænger af at arbejdsevnen er varigt nedsat.
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2011, 01:44   #6
Suzy Jensen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Haderslev
Indlæg: 39
Styrke: 14
Suzy Jensen er ny på vejen
Jeg vil ikke mene du kan få den forhøjede takst.
Jeg anede intet om at den fandtes da jeg var på den alm takst og den mdr jeg normalt ville ramme 6 mdr loftet og gå 600,- kr ned om mdr fik jeg pludselig mere udbetalt. Snakkede så med min socialrådgiver på jobcenteret og hun sagde det var pga min Borderline diagnose. Og det er udelukkende de diagnoser (og resten der er nævnt længere oppe) der giver satsen for 25+. Skal ikke kunne sige om der er særtilfælde som der er med så meget på kommunen osv.
Suzy Jensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2011, 02:16   #7
djobo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
djobo er ny på vejen
Tak for svarene. Må beklage at jeg har været så lang tid om at svare. Det skyldes at min far fik konstateret kræft i svælget kort efter mit indlæg herinde. Så jeg prøver at passe på ham og være stærk, imens jeg prøver at passe på mig selv. Det er sindsygt hårdt, men jeg kan heldigvis tage hjem til min mor bagefter og græde ud.

Skal til kontanthjælps-visitation den 1/6. Ser GODTNOK ikke frem til alle de samtaler og mennesker. Men jeg har fået udskrevet Truxal af min psykiater i forbindelse med at jeg har haft en væsentligt forværring i min tilstand. Mange selvmordstanker og generel tomhed.

Som du siger AnnaGW er den kommunalt ansatte støtteperson jeg har fået tildelt GULD værd! Hun hjælper mig rigtig meget, og hun hjælper mig også igennem hele det her forløb med at søge kontanthjælp og med min far. Hun er bare pissegod til at gøre mig i lidt bedre humør når jeg er helt nede i kulkælderen, og hun er der for mig hele tiden. Håber jeg kan beholde hende i lang tid. Er så ked af det hver gang jeg mister en person i "systemet" som jeg lige har lært at stole på.

Hun har også fået mig igang med VUC Fjernstudie, så nu læser jeg et enkelt fag herhjemmefra computeren. er igang med Matematik på C niveau og det går indtil videre godt, og jeg føler hver gang jeg har lavet noget at jeg er bare en lille smule noget værd.

Har affundet mig med at jeg ikke får den høje takst af kontanthjælp. Rigtigt gode svar i allesammen har givet mig.

Jeg vil prøve at undersøge det med forhøjet SU, men det bliver først aktuelt den dag at jeg er klar til at have flere fag på en gang. Men det er helt klart værd at undersøge til når den tid kommer. Tak.
djobo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 14:57   #8
TinaK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2011
Indlæg: 1
Styrke: 0
TinaK er ny på vejen
Hej Alle. Undskyle jeg trænger mig på her i denne debat. Jeg er ny her og jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvordan jeg selv opretter en tråd?. Jeg har et lille spørgsmål. Jeg har Borderline og har lige gået på barsel i de lovlige uger. Desværre er der ikke noget arbejde at få, og lige nu er jeg meget i tvivl om jeg kan klare et fuldtids job!!. Hvis jeg skal på Kontant hjælp er jeg så fri for div mødepligter ved jobcenteret og aktivering, pga min borderline?

Kh Tina
TinaK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 15:16   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Nej det er du ikke

du skal have lægeerklæringer på du ikke kan
alså at du ikke kan klare en arbejdsprøving
det er meget svært og få
da man íkke kun i perioden bliver dårligere, men at man bliver varigt dårligere af
aktivering eller arbejdsprøvninger

alt drejer sig om arbejdsevne i systemet og ikke så meget hvilken sygdom man har
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 19:28   #10
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Du ville nu heller ikke få noget ud af at blive fri for de ting, for hensigten er jo afklaring, hvis du ikke er sikker på, om du kan fuldtid, og det sker via samtaler og afprøvninger.

Og hvis du er på kontanhjælp ift. fuldtidsjob, jamen så kan man bruge praktikker og løntilskud til at få foden indenfor i en virksomhed. Det kan godt være den slags ordninger har et dårligt ry, men jeg har altså meget ofte oplevet, at det fører til job, hvis det rigtige match laves (og her har man jo selv indflydelse!).
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fattig = rask? buster Politik og Samfund 5 02-03-2012 03:11
Fattig i Gentofte! buster Politik og Samfund 0 31-08-2011 10:10
Hellere rig og rask end fattig og syg zuza Hvordan forløb det da du søgte fleks? 2 21-07-2008 12:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension