K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2015, 20:29   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Telefon opkald fra Kommunen, nogen regel lov om dette ?

Jeg har nu i laaang tid, mange gange skriftligt orienteret Københavns kommune, herunder Ydelsesservice København, Jobcenter Kbh mm. med teksten:

"Jeg vil bede om at alt kommunikation mellem mig og kommunen skal foregå skriftligt,det som digital sikker post, mail eller eller pr brev..
Dette for at undgå misforståelser.
"

Alligevel ringer de tit, men da jeg har indtastet alle de tlf.nr jeg kunne få fat i fra Københavns kommune, kan jeg jo se hvem der ringer, så lader jeg bare være med at tage telefonen.

Men i den sidste tid er de (Københavns kommune) sq begyndt at ringe med hemligt nr, dvs der står "Hemligt nr." når den ringer, f.eks idag da den ringede, jeg tager telefonen, han/hun siger, goddag, der er 'Knud' fra Kbh Kommune.... inden de når at sige mere, siger jeg hurtigt i en lang køre noget med, "Undskyld, jeg har bedt om at alt kommunikation skal foregå skriftligt, og jeg har ikke tid lige nu, så send venligst et brev eller mail, Farvel... og ligger røret på.

Alternativt kan jeg bare lade være med at tage telefonen, hvis det er hemligt nr, men det har jeg altid gjort, det kunne jo være en arb.giver eller en dame der vil give en kop kaffe

Og så fik jeg denne mail via e-Boks i dag:

-----------------------------------------------------
Københavns Kommune
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen


5. januar 2015

Journalnr.
xxxxxx-xxxx

Kvittering for modtagelse af henvendelse

Vi har den 5. januar 2014 modtaget din henvendelse som du har sendt til
Borgerrådgiveren, til orientering.

Jeg kan se, at vores tilbagebetalingsgruppe har kvitteret for modtagelsen.

Du vil høre nærmere fra vores tilbagebetalingsgruppe og vores kontanthjælpsafdeling.

Afledt af vores telefonsamtale, orienteres du om, at det er noteret i din
journal, at du foretrækker skriftlig kommunikation med Ydelsesservice.


Venlig hilsen
Xxxxxxxx Xxxxxxx
Faglig koodinator
Staben

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Ydelsesservice København
Postboks 431
2500 Valby
Telefon
8256 4000
E-mail
[email protected]
EAN-nummer
5798009710512
www.kk.dk
-----------------------------------------------------

Ikke at jeg forventer, at Ydelsesservice fremover kun vil kontakte mig skriftligt haha

Spørgsmålet:
Jeg kan jo ikke indtaste disse hemlige telefon numre, så nogen her der ved om der er der ikke nogen regler eller lovgivning, der pålægge kommunens ansatte, at hvis de skal kontakte en borger telefonisk, så må det ikke være med hemligt telefon nr ?

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2015, 00:25   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, der findes ingen lovgivning desværre - mange sagsbehandlere/rådgivere ringer nemlig fra skjult nummer, fordi de ikke vil have klienterne skal ligge og ringe tilbage i én lang uendelighed på deres nummer. Hvilket er forståeligt nok.

Så du må bare fortsætte med at henvise til den skriftlige aftale.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2015, 19:03   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja man kan jo forsætte med at fortælle dem med det samme når de ringer at man ikke ønsker dette og har bedt om at alt skal forgår skriftligt...

Men der er mange som ikke rigtig kan "lide" at sige sådan til en fra kommunen....

Da der ikke findes nogen specifik lovgivning ang dette ja så er eneste anden mulighed at skifte telefon nr få hemmeligt nr og undlade at give det til kommunen...

Nu er det jo en del nemmere mange gange at lige ringe og få tingene i orden....og det er sikkert også derfor at de ringer til så mange....

Problemet er at det er lige så nemt at løbe om hjørnerne med borgerne via telefon....da man jo ikke kan bevise hvad der er blevet sagt...

De bør respektere hvis en borger fortæller at de ønsker at alt skal ske skriftligt...også selvom det kan tage lidt længere tid...

Man bør sikre sig at man har det skriftligt...at man har bedt om at alt skal foregå skriftligt...sådan at de ikke senere kan komme efter en og sige at man ikke vil samarbejde...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2015, 21:16   #4
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Tja man kan jo forsætte med at fortælle dem med det samme når de ringer at man ikke ønsker dette og har bedt om at alt skal forgår skriftligt...

Men der er mange som ikke rigtig kan "lide" at sige sådan til en fra kommunen....

Da der ikke findes nogen specifik lovgivning ang dette ja så er eneste anden mulighed at skifte telefon nr få hemmeligt nr og undlade at give det til kommunen...

Nu er det jo en del nemmere mange gange at lige ringe og få tingene i orden....og det er sikkert også derfor at de ringer til så mange....

Problemet er at det er lige så nemt at løbe om hjørnerne med borgerne via telefon....da man jo ikke kan bevise hvad der er blevet sagt...

De bør respektere hvis en borger fortæller at de ønsker at alt skal ske skriftligt...også selvom det kan tage lidt længere tid...

Man bør sikre sig at man har det skriftligt...at man har bedt om at alt skal foregå skriftligt...sådan at de ikke senere kan komme efter en og sige at man ikke vil samarbejde...
Hej Webmaster.

Takker for dit svar.

Jeg har, efter alle de problemer Kbh's Kommune har givet mig, valgt at følge K10's Gode råd til nye på K10

...vær bevidst om, at ikke alle i det offentlige følger den lovgivning, som Folketinget har vedtaget eller kommunalbestyrelsens interne regler.

Derfor råder vi på K10, at al kommunikation foregår skriftligt, imellem dig og kommunen. Ingen hyggelige telefonsamtaler.


Samtidig med at Københavns Kommune har kørt stor kampagne i 2014 med at alle borgere skal skynde sig at få Digital Post, eller er det e-Boks ?

"Efter den 1. november 2014 kommer mange af brevene fra det offentlige til dig i Digital Post "

Kilde: https://www.borger.dk
"1. november 2014 blev det lovpligtig at kunne modtage Digital Post fra det offentlige. Denne dato skete der derfor en automatisk tilmelding af alle over 15 år med dansk bopæl og CPR-nummer, som ikke inden 1. november 2014 selv havde tilmeldt sig eller var blevet fritaget fra Digital Post."


Jeg er gammel IT nørd, og selv jeg har problemer med at gennemskue forskellen på Digital Post og e-Boks, selv om jeg vil påstå at jeg har læst næsten alt om det.

Kilde: "Forskellen på Digital Post og e-Boks"

"Digital Post og e-Boks er ikke det samme. Du har ikke automatisk Digital Post, fordi du måske har en e-Boks. Men fra din e-boks kan du også se posten fra din digitale postkasse, så snart du er tilmeldt denne. Har du både Digital Post og e-Boks, får du samme post i begge postkasser. Du behøver altså kun se post ét sted.

I e-Boks kan du få post fra private virksomheder, fx din bank eller dit pensionsselskab. Med Digital Post kan du få post fra alle offentlige myndigheder, fx kommunen. Og du kan både skrive til og besvare brevene fra dem digitalt."¨


Samtidig med at de fejl der er ved systemet, f.eks når man får en 'Digital Post' fra Kommunen, og gerne vil svare direkte, så sidder der oppe i venstre hjørne et vindue med teksten "Besvar denne mail"... men det kan man bare ikke, jeg har ikke oplevet det endnu, det siden siger bliver så:" Dette element kan ikke besvares....bla.bla..."

Screnshot: http://oi61.tinypic.com/2hgzgr9.jpg

Og kommunen beder om div dokumenter der indeholder private oplysninger, så man vil jo gerne sende/svare digitalt, men det er ikke nemt lige finde dem (for ikke at sige umuligt) man vil sende en "Digital Post" eller e-Boks til, det være Ydelsesservice, K-kassen, jobcenter, Borgerrådgiveren osv...

Men det er ikke hvad de skriver, de 'hentyder' det er nemt... hahaha

Kan jeg skrive til offentlige myndigheder både fra borger.dk og e-Boks?
"Fold artikel ind
Ja. Du kan skrive til de offentlige myndigheder, der har tilsluttet sig Digital Post som offentlige afsendere."


Hvad er fordelene ved at få posten fra det offentlige digitalt?
Der er mange gode grunde til at indføre Digital Post:
Du kan modtage og sende den digitale post uafhængigt af posthusets åbningstider og postbuddets rute.


Og her lyver de, igen, jeg har aldrig oplevet at man kan besvare en henvendelse via digitalt post:

Kan jeg altid besvare et brev, jeg har modtaget som Digital Post
Visse meddelelser, som borgerne får, kan ikke besvares direkte i samme tråd. Det er myndighederne selv, der vælger, om borgernes skal kunne trykke besvar, eller om borgerne skal starte en ny tråd. Fx giver det ikke mening at kunne svare på en lønseddel fra det offentlige.

Kan man ikke svare myndigheden i samme tråd, kan man i stedet sende en ny besked til myndigheden. Det sker også via Digital Post. Det sikrer, at henvendelsen kommer det rette sted hen i myndigheden, og at borgerens henvendelse bliver behandlet hurtigt.

Direkte usandt, jeg har flere gange været alle 'modtagerer' igennem, og flere er der bare ikke, f.eks Ydelsesservice, K-kassen, jobcenter kbh osv...

Vi arbejder løbende på, at myndighederne henviser borgeren direkte til, hvor de kan kontaktes i forhold til en konkret meddelelse. Det kan være et link til en konkret postadresse i Digital Post eller at give borgerne mulighed for at besvare direkte i tråden de steder, hvor det giver mening.

Ja, der står en direkst mail-adresse, som IKKE er sikker, f.eks
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]

Meeen, man er jo tålmodig med kommunen, finder så denne side:
Kontakt Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

klikker på linket under punktet:

Har du spørgsmål til din kontanthjælp - og er du over 30 år?

sikker e-mail: Klik her - og hav dit NemID klar

jeg har NemID klar, kliukker på linket 'sikker email...


Hopper over på min mailbox hos borger.dk:

https://post.borger.dk/2/#/mailbox/.....................

siden bliver sort, et vindue åbner, der står:

Den angivne postkasseid blev ikke fundet
Du kan ikke skrive til postkassen da den angivne postkasseid ikke blev fundet.
Luk


Screenshot her: http://oi59.tinypic.com/3df9l.jpg

Og dette har jeg prøvet mange mange gange, det både med IE, Firefor, Chrome, som alle virker ved normalt brug på nettet.....

Jeg ved fra et forløb i sommers inde hos Jobcenter Kbh Nyrupsgade, at mange af kommunens medarbejderne simplethen prøver at undgå at sende Digital Post til borgerne, da systemet har flere problemstillinger, langsomt, skal 'ind' flere steder, tit ikke virker, kort sagt de har 'bøvl' med det...

Det er derfor 'de' ringer...

Man kan så, hvis man har overskud til det, (jeg har ikke) gå ind og læse lovgivningen på området:

Lov om offentlig Digital Post

og checke om kommunen følger lovgivningen...

Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste borger der sidder med disse problemstillinger

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2015, 22:39   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg ved at du ikke er alene om at have problemer...

Problemet er at de har tvunget alt dette digitale igennem....helt uden at de selv er klar til det....og det gælder både hos borger.dk og e-post....og ja mere eller mindre ALLE medarbejdere ved kommunerne...

De burde klart have tænkt dette meget mere igennem inden de med tvang indførte dette...

Det svare lidt til at en bager skal tvinges til at sælge en masse biler...som han vel at bemærke ikke har...

De burde have gennemtænkt det system de vil bruge og så burde de have efteruddannet ALLE de medarbejdere som skal arbejde med systemet...

De har gjort ingen af disse ting...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2015, 21:16   #6
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Man kan jo give kommunen et forkert telefonnummer, og sørge for de retter det alle steder, så er den vel klaret.
Man kan give et nummer til et gammelt eller nyt og billigt taletidskort.
Eller en fax som man VED kun er fax !
Det er jo ikke mange gange de gider blive ved med at ringe så.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2015, 11:16   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis min telefon ringer, og den ikke viser nummeret, så præsenterer jeg mig ikke når jeg tager den.
Hvis jeg ikke må vide hvem der ringer op, så skal den der ringer op heller ikke vide hvem der tager den.

Hvis du gør det samme, så kan du blot lægge røret på når/hvis du hører at det er kommunen. Så kan vedkommende, der ringer op, sidde og overveje, om h*n har tastet forkert eller om det er Kio der er blevet så fræk, at h*n bare lægger på.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2015, 11:53   #8
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område

Herved bekendtgøres lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 8. august 2013, med de ændringer, der følger af § 17 i lov nr. 639 af 12. juni 2013, § 3 i lov nr. 651 af 12. juni 2013, § 2 i lov nr. 1462 af 17. december 2013 og § 2 i lov nr. 722 af 25. juni 2014.
Kapitel 1
Lovens formål og område
§ 1. Formålet med denne lov er at
1) sikre borgernes rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager,
2) fremhæve kommunalbestyrelsens ansvar for kommunens opgavevaretagelse på det sociale område,
3) fremhæve, at de sociale myndigheder har pligt til at tilrettelægge en tidlig helhedsorienteret hjælp,
4) forebygge, at personer, der har eller kan få vanskeligheder ved at fastholde et arbejde, får behov for hjælp til forsørgelse, og
5) fastlægge struktur og grundlæggende principper for administration af sociale sager.
§ 2. Loven indeholder regler for, hvordan kommunen (kommunalbestyrelsen) og statslige myndigheder på det sociale område (statsforvaltningen og Ankestyrelsen) skal behandle sager efter lovgivningen.
Stk. 2. Der kan i anden lovgivning være fastsat regler, der fraviger denne lov.
Stk. 3. Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold bestemmer, på beskæftigelsesområdet efter forhandling med beskæftigelsesministeren, hvilke sager denne lov helt eller delvis skal gælde for.
Kapitel 2
Borgeren
§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2015, 17:25   #9
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
flere linier

Nu BEHØVER det altså ikke at være bevist, at et opkald vises som hemmeligt eller som ukendt nummer..

Mange private og offentlige telefonanlæg der har flere "undernumre/omstilling" vil aldrig vise det eksakte telefonnummer..

Tager man ikke sin fon ved hemmeligt nummer, så kunne det måske være smart at ændre standard beskeden i ens egen telefonsvare..

Så man klart fortæller at hemmeligt/ ukendt nummer ikke besvares, OG tydeligt fortæller hvem denne telefonsvare tilhøre.. Så lægges der med lidt held en besked og et returnummer

Sidst redigeret af mik16; 08-01-2015 kl. 17:34.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2015, 17:38   #10
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Mange private og offentlige telefonanlæg der har flere "undernumre/omstilling" vil aldrig vise det eksakte telefonnummer..
Og det er jo fordi virksomheden bevidst har valgt en sådan opsætning af deres telefonsystem !

Hvad den konkrete årsag er, kan kun gættes på, men mon det ikke har noget at gøre med at de ikke ønsker folk ringer direkte tilbage til dem ?
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension