K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-11-2009, 20:29   #1
Tiny
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Tiny er ny på vejen
Kontanthjælp - krav om tilbagebetaling - urimeligt?

Hejsa

Jeg er lige begyndt på kontanthjælp, og da jeg har opsagt mit studiejob for 6 måneder siden, grundet at jeg ikke kunne få nok vagter - jeg var ansat på en kontrakt der krævede et bestemt antal timer om ugen og når jeg ikke kunne opfylde disse, resultaterede dette i negativ løn - så så jeg mig nødsaget til at sige jobbet op.

I de to måneder efter min opsigelse, fik jeg SU indtil jeg blev student og har været på forskellige vikarjobs siden da, men har ikke kunne finde fast arbejde.

Er det rimeligt at kommunnen kræver, at jeg tilbage betaler min kontanthjælp? Hvis ja / nej, hvilke paragraffer og regler ligger så til grund for dette?

Er intet blevet oplyst af min kommune og har i stedet bare fået et brev, hvori der står jeg har opsagt mit job uden grund, og dermed stiller jeg mig uforstående overfor dette. Håber i kan hjælpe mig.

Mvh Tiny
Tiny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 20:44   #2
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Hvad står der i brevet -ifølge hvilken §§ er kontanthjælpen tilbagebetalingspligtigt? Du skal overholde de 4 ugers krav og reagere hvis du skal klage. Henvend dig skriftligt og fortæl at du sagde op fordi du havde en gyldig grund-du fik ikke din løn. Ja-hvis du var medlem af nogen fagforening-så ville du nok kunne få hjælp til det opsigelsesgrund...Er du sikker på at du har også skriftligt oplyst til kommunen om de efterfølgende vikarjobs, enten på ansøgningsblanket eller på andet -skriftligt?
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 21:24   #3
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
hejsa min kæreste sagde sit job op da han ikke kunne klare det psykisk han er skizofren og fik så kontanthjælp i ca et år efter uden nogle hjælp fra kommunen til hans sygdom desværre så ente med vi flyttede til en anden kommunen han får førtidspension den dag idag og resultatet blev en stor gæld på 30.000 kr som skal betales tilbage til den anden kommune i kontanthjælp.
nille60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 21:47   #4
Tiny
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Tiny er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sane Se meddelelser
Hvad står der i brevet -ifølge hvilken §§ er kontanthjælpen tilbagebetalingspligtigt? Du skal overholde de 4 ugers krav og reagere hvis du skal klage. Henvend dig skriftligt og fortæl at du sagde op fordi du havde en gyldig grund-du fik ikke din løn. Ja-hvis du var medlem af nogen fagforening-så ville du nok kunne få hjælp til det opsigelsesgrund...Er du sikker på at du har også skriftligt oplyst til kommunen om de efterfølgende vikarjobs, enten på ansøgningsblanket eller på andet -skriftligt?
Det er i følge paragraf 93.

Er og har ikke været medlem af en fagforening, så der er ingen hjælp at hente der.

Ja, jeg er sikker på, at kommunen har fået det oplyst skriftligt, at jeg har forskellige vikarjobs og har haft det i en periode nu.
Tiny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 22:17   #5
Psychocowboy
Elsker at være her på K10
 
Psychocowboys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Indlæg: 72
Styrke: 16
Psychocowboy er ny på vejen
Nej du må stort set ikke eje eller tjene noget hvis du skal have kontanhjælp. Du kan se noget om reglerne i denne guide.

http://www.kk.dk/Borger/Oekonomi/Kon...054523936.ashx
__________________
Psychocowboy
Førtidspensionssøgende

"Nobody realizes that some people expend tremendous energy merely to be normal." ~ Albert Camus
Psychocowboy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 11:47   #6
Tiny
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Tiny er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Psychocowboy Se meddelelser
Nej du må stort set ikke eje eller tjene noget hvis du skal have kontanhjælp. Du kan se noget om reglerne i denne guide.

http://www.kk.dk/Borger/Oekonomi/Kon...054523936.ashx

Hvad svarer du helt præcist nej til?

Kommunen er klar over, at jeg har disse vikarjobs og jeg har fået at vide, at det jeg tjener på arbejde bliver bare modregnet i min kontanthjælp.

Er der nogle der kan give et bud på, om jeg skal betale min kontanthjælp tilbage, når jeg engang finder mig et fuldtidsjob og om det er rimeligt?
Tiny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 12:33   #7
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
hvis jeg huske rigtigt fra den gang jeg var på kontant hjælp så står det hele med småt på de papir du har underskrevet. ang tilbage betaling osv prøv at finde dem
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 20:25   #8
kat2
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 24
Styrke: 15
kat2 er ny på vejen
hej
du skal ikke betale det tilbage, når du få fuldtids job. Men det du tjener, mens du får kont.hjælp bliver medregnet.

Sidst redigeret af kat2; 02-11-2009 kl. 20:36.
kat2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 23:07   #9
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Nu er det sådan at hvis man flytter langt væk nok -er det også en rimelig/gyldig grund til opsigelse af sit arbejde-da det ellers ikke vil være praktisk muligt at møde op til tiden. Også hvis man skal i gang med nogle uddannelser -kan man opsige arbejde -uden at få en sanktion. Hvis du er i mindt xx periode som samlever/gift,og ikke kun kærester med nogen-og ham vedkommende flytter-så er det også en meget almindelig ting at man flytter efter vedkommende -og derfor er det også en gyldig grund til opsigelsen af arbejde. Nu ville jeg også nævne den der med negativ løn-jeg forstå at det betyder-du ikke fik sin løn? Uanset hvad-KLAG! Hvis de nægter at kigge på klagen fordi du har overskredet fristen-send det videre i systemmet. I øvrigt-der findes også de regler på det sidste at kommuner må nu heller ikke nægte at behandle klagen hvis klagefristen ikke er overholdt-i de tilfælde hvor der er sket EN ÅBENLYS LOVGIVNIGNSMÆSSIGT FEJL FRA KOMMUNENS SIDE(den her gad jeg godt høre mere om og hvad den kan indebære-men der mangler klagesager eller politisk fokus, så man kan få den afprøvet mere detaljeret)...
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 23:10   #10
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Jeg tror faktisk at de indriver de tilbagebetalingsaftaler også via SKAT, og ikke kun via træk i ydelsen. -Kan bare ikke huske hvad, hvornår, og hvordan... De indberetninger om tilbagebetaling -"tror jeg" -går videre til skat database....
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vedr tilbagebetaling af kontanthjælp - aktivering Bodrum Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 21 21-07-2013 09:13
Kontanthjælp tilbagebetaling med tilbagevirkende kraft? Freddy282 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 09-03-2013 14:49
Tilbagebetaling af SU-lån på kontanthjælp hboegelund Dit og Dat 9 16-09-2011 18:20
sygedagpengestop kontanthjælp og tilbagebetaling østerbro Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-02-2011 14:25
Kan det virkelig passe ang tilbagebetaling af kontanthjælp KatrineB Din historie 6 14-01-2008 19:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension