K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2011, 11:22   #1
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Etisk råd debattererer løbende 'Aktiv dødshjælp'

Er på vej ud af døren, men håber da også vi herinde har etiske tanker om dette emne...

Vender tilbage senere, og håber på spændende indlæg.



http://etiskraad.dk/Nyhedsarkiv/2011...edshjaelp.aspx
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 11:43   #2
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
I meget høj procent blive det pårørendes/samfundens bekvemlighed som vil støtte lovliggørelse af eutanasien.
Nå man er syg og afhængig af andres hjælp er man total forsvarsløs, som et uskyldig barn og man vil gøre alt hvad der blive sagt.

Hvis forslaget gå igennem, skal alle over 16 år tegne et livstestamente og står fast ved sit vælg, ikke noget med at man vil fortryde på senere tidspunkt.

Kender en, som døde af AIDS og som 14 dage før sin død ville sløjfe sit livstestamente.

Allerede i dag er det næsten umuligt af få plads på et plejehjem...så pengene skal nok kommer til at passe.

Jeg er imod.

Sidst redigeret af Karo; 07-11-2011 kl. 12:00.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 12:25   #3
limaje
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 82
Styrke: 14
limaje er ny på vejen
Puha det er et svært emne. Da min svigerfar var døende af kræft, tog jeg orlov. Jeg bosatte mig hjemme hos svigerfar, som boede på Bornholm.
I de måneder ønskede jeg ofte aktiv dødshjælp.
Det fik han på en måde også, i sidste fase satte man morfin behandlingen op.
Det hedder så bare smertebehandling, men i en grad man ikke overlever.
Jeg har været meget tilhænger af aktiv dødshjælp, men læste så bogen " de barmhjertige søstre " og må indrømme at jeg så blev meget i tvivl, for det kan også misbruges.
Men hvis man er 100 % sikker på sygdommen er med dødelig udgang, og sidste fase er smertefuld, jo så ville jeg personligt være glad for hjælpen.
Men jeg ville være ked af at skulle tage beslutningen, for andre.
limaje er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 12:57   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis man bliver vurderet til at være i stand til at tænke klart
så synes jeg alså det er noget man selv kan beslutte
alså man sover jo bare stille ind og mærker ikke noget

Men hvis man ikke er ved sin fulde fem, så stiller sagen sig lidt i andet lys
for hvem skal så tage beslutningen.
her synes jeg det er lidt svært
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 14:20   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
py ha, vil sige at det nok er det sværeste etiske dilemma som man kan stille et menneske i...

Har selv taget stilling i 2 tilfælde, slukkes eller ej for respirator og ja...jeg er STADIG i tvivl om det var det rette valg, trods mange år senere....

Kan stadig ikke bestemme mig for om jeg er for eller imod....

-for HVEM sir hvad livskvalitet er?
-og HVAD er livskvalitet?

at skulle ende sine dage m smerter, dybt bevistløs eller hva ved jeg, ja, det må jeg tilstå jeg ikke har det svært ved, og tilskriver det nok lidt, at jeg selv i rigtig mange år er udlært og udført arbejde indenfor dette såå...har set lidt af hvert...

Har dog lært én ting: jeg er YDMYG overfor livet som bestemt er en GAVE og ikke noget man kan tage for givet.

For mig er spørgsmålet nok snarere:
SKAL man fordi man KAN....

-og det gælder hele vejen rundt, ikke mindst....

Og HVEM skal hvis man kan...kan DU slukke for din søn eller datters respirator, give den sidste sprøjte, mv....? Håbet er allesteds nærværende.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 15:31   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Der hvor alt håb for overlevelse er ude, døden er nær forestående, livet er et hel*ede - selv med den bedste medicinske behandling - og mennesket i situationen selv kan tage stilling eller har taget stilling, så giver det måske mening som en undtagelse, at hjælpe det menneske med en så værdig død som mulig, forudsat at de alle formelle regler der måtte være herfor, de er fulgt ned til mindste detalje.

I alle andre situationer giver det næppe (IMHO) mening at yde aktiv dødshjælp.


Det er omvendt (IMHO) ganske uværdig at tørste (og sulte) et menneske ihjel !

En løsning der i dag anvendes i mangel af bedre ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 15:45   #7
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hvis jeg vidste, at jeg f.eks. ville dø af at blive druknet i mit eget spyt (som nogen med sclerose jo nærmest kan risikere), eller hvis jeg endte på en måde, hvor jeg var ude af stand til at kommunikere med omverdenen, så ville jeg ønske, at jeg forinden havde kunnet ønske mig, at jeg kunne få lov til at tage livet af mig selv, ved at "bestille" aktiv dødshjælp - for det ville være det jeg ville ønske indeni!!

Så jeg er for - dog skal man godt nok strikke det meget grundigt sammen, man skal være ved sine fulde fem når man skriver ønsket osv... Men jeg er for.

Vi afliver dyr når deres pinsler bliver for store, men vi viser ikke den samme barmhjertighed overfor vores medmennesker.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 16:21   #8
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
...Vi afliver dyr når deres pinsler bliver for store, men vi viser ikke den samme barmhjertighed overfor vores medmennesker.
Er du nu helt sikker på, at alle disse syge dyr blive aflivet af barmhjertighed?

Husk også på den fri abort. Nu det tillad grænse er blevet lang over de 3 måneder.....
Er det mon blevet sådan også af barmhjertighed? I så fald med hvem...

http://danmarkshistorien.dk/leksikon...ale/fri-abort/

Sidst redigeret af Karo; 07-11-2011 kl. 16:33.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 17:57   #9
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Nej, jeg er desværre ret sikker på, at ikke alle dyr bliver aflivet af medlidenhed alene.
Men de har heller ikke en stemme til at forhindre det, det har vi trods alt.

Jeg går ind for abort, men abort over de 3 måneder nærmer sig mord i min bog - igen, de har jo ikke en stemme - og de fleste burde opdage en graviditet inden da! Og burde kunne tage en beslutning inden da - men som jeg har det med mig selv og med dyr, hvis grunden er, at barnet vil blive født med alvorlige misdannelser, som ikke vil give det et godt liv, så kan jeg godt forholde mig til det - ville dog aldrig selv vælge en abort, bare fordi mit barn f.eks. havde downs syndrom, for de kan altså sagtens have et godt liv.
Men det er jo bare min personlige holdning...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 18:49   #10
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Det er omvendt (IMHO) ganske uværdig at tørste (og sulte) et menneske ihjel !

En løsning der i dag anvendes i mangel af bedre ...
Har du konkret viden og kendskab til sager herom?

Det bør meldes til ansvarlige normalt tænkende og følende læger og embedslæger - og til politi!
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
aktiv søgende nielsen69 Spørgsmål ang fleksjob 4 09-04-2013 10:06
Flertal i folketinget for forslag om legalisering af aktiv dødshjælp gonda Politik og Samfund 13 03-04-2013 15:40
Aktiv dødshjælp logikeren Politik og Samfund 14 07-01-2012 14:47
Løbende aktindsigt eller anktindsigt løbende? Håber Alt det andet 3 18-02-2011 03:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension