K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-02-2015, 19:49   #1
Lukasmik
-svært at være syg
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2014
Indlæg: 33
Blog Indlæg: 1
Styrke: 10
Lukasmik er ny på vejen
Hvem anmelder til Arbejdsskadestyrelsen ?

Hej - jeg skal have meldt en arbejdsskade - psykisk arbejdsrelateret stress med efterfølgende svær depression. Min læge eller fagforening har ikke endnu meldt den. Kan/ skal jeg selv eller er det bedst at få lægen/ fagforeningen til det? Tror virkelig det er glemt eller også mener man det kan nåes endnu. Nu er jeg blev nervøs for om det bliver indberettet for sent. Advokat har i dag bedt mig gøre det selv hurtigst muligt . Er der forskel på fristen : diagnosen fra psykiater eller første sygedag m.m. Håber virkelig at få nogle gode svar - så jeg kan komme videre i sagen.
Lukasmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 20:05   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Tror du kan finde gode råd på ASKs web.

FX

http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/E...0arbejdet.aspx
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 20:28   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Er du sikker på at den ikke er anmeldt? For der kan gå MEGA lang tid fra den er anmeldt til den kan ses i "se sag".

Prøv evt. At ringe til ASK og hør ad. Når du helt sikkert ved at den ikke er anmeldt, skal du rykke din læge, evt. Tale med ASK om selv at anmelde det. men det er bedst hvis din læge får det gjort

Skal det ikke anmeldes som erhvervssygdom frem for arbejdsskade, det kender jeg ihvertfald en der fik det anerkendte som
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 20:33   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Fristen for selv at anmelde en erhvervssygdom er 1 år efter, at erhvervssygdommen er konstateret. Tilskadekomne har en ret, men ikke en pligt, til at anmelde en arbejdsskade. (Arbejdsskadelovens § 36, stk. 1)

Din læge har pligt til at anmelde en erhvervssygdom og din arbejdsgiver pligt til at anmelde en arbejdsskade.

kilde: http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/E...eldefrist.aspx

Sidst redigeret af Akvamarin; 03-02-2015 kl. 20:36. Årsag: indsat link
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 20:54   #5
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Man anmelder selv, hvis man vil være sikker på at det sker.
Man kan altid uddybe hvis man ikke har fået det hele med i første omgang.
Men det er vigtigt at får gjort dem opmærksom på skaden så hurtigt som muligt.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 22:58   #6
Lukasmik
-svært at være syg
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2014
Indlæg: 33
Blog Indlæg: 1
Styrke: 10
Lukasmik er ny på vejen
Tak alle sammen - dejligt i vil hjælpe mig og det er selvfølgelig en erhvervssygdom der skal anmeldes. Jeg har ingen arbejdsgiver mere, det var dog på arbejdspladsen jeg blev syg med stress og måtte sige farvel til mit arbejde pga. Af sygdommen, som blot er blevet værre og værre. Mange følgesygdomme er også stødt til. Det er svært at sige hvornår min sygdom helt nøjagtig er konstateret. Blev i efteråret udredt ved psykiater, men der kan jo stadig gå lang tid inden jeg er helt udredt. Derfor er det så vigtigt for mig at få meldt sagen til ASK. Hvem der skal gøre det er dog ikke helt afklaret endnu. Kontakter ASK i morgen og hører om lægen har anmeldt noget.
Kan man overhovedet få godkendt min sygdom ?
Lukasmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 23:43   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
fra Arbejdsskadestyrelsens hjemmeside:
.................................................. ...

Anerkendelse af en erhvervssygdom

For at du kan få erstatning og andre ydelser som følge af en sygdom, skal sygdommen anerkendes som en arbejdsskade.

Der er to forskellige veje til anerkendelse:

•Hvis sygdommen og påvirkningen, som er skyld i sygdommen, står på fortegnelsen over erhvervssygdomme, anerkender vi sygdommen som en erhvervssygdom

•Hvis sygdommen ikke står på fortegnelsen over erhvervssygdomme, kan den stadig anerkendes som en erhvervssygdom, hvis Erhvervssygdomsudvalget indstiller til os, at der er overvejende sandsynlighed for, at sygdommen udelukkende eller i overvejende grad skyldes særlige forhold på arbejdet

..............................

Du kan læse fortegnelsen over anerkendte erhvervssygdomme her

Der står kun en psykisk sygdom

F. 1. Posttraumatisk belastningsreaktion
(når symptomer på sygdommen opstår senest inden for 6 måneder, og sygdommen er fuldt til stede inden for få år)

Påvirkningen der har medført sygdommen:
Traumatiske begivenheder eller situationer af kortere eller længere varighed af en exceptionelt truende eller katastrofeagtig natur
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension