K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-12-2010, 18:57   #11
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
Helenekr:

Jeg er også sikker på at nogle vil have gavn af et udviklingsforløb, men ikke på den måde som der lægges op til at det kommer til at foregå; altså som en tvang for ALLE unge under 40, der i dag normalt ville på ftp. - det betyder jo at de først skal igennem et alm. afklaringsforløb som vi kender det i dag, med alt hvad det indebærer af forsk. arbejdsprøver etc. før de så bliver tvunget til at tage imod et udviklingsforløb, hvis de da bliver bevilget det. (Man kan jo kun komme på forløbet, hvis man normalt skulle have været indstillet til ftp)

Først når det alm. afklaringsforløb som vi kender det i dag, viser sig IKKE at føre til arbejde eller uddannelse, kan man blive bevilget et udviklingsforløb - det er her kæden hopper af for mig, for hvad er der så at udvikle på? Man har jo allerede været igennem alt! Man er jo kommet dertil at man normalt ville have fået tilkendt ftp - det kan man bare ikke længere få, udelukkende fordi man er under 40 år! De vil fastholde alle syge unge der normalvis ville være blevet ftp, på en lavere ydelse UDELUKKENDE for at spare penge. Og her vil man så stresse dem gennem de såkaldte udviklingforløb, som om da om noget kan få dem ned med nakken (de har jo allerede været igennem afklaringsforløb på x-antal år på det tidspunkt ... og AL behandling skal jo være udtømt etc )

Hvis de gjorde det sådan at alle ftp'er fik et frivilligt tilbud om at blive indstillet til et udviklingsforløb - SÅ kunne jeg se en mening med det. Altså at dem der allerede ER på ftp, får mulighed for, hvis de føler de kan magte det, at gå igennem et udvilklingforløb der forhåbentligt kan få dem tilbage i arbejde. Der er uden tvivl en del, der efter x antal år på ftp måske har fået det så godt, at de selv har mod på det.

Men den model de lægger op til, lyder på ingen måde fair over for den syge unge, som allerede har været igennem den nuværende normale afklarings-procedure (som jo også kan tage mange år)

Selv har jeg været syg ung i 9 år uden at få det bedre - har været i forsk. kurser, anden aktører etc og selvfølgelig sideløbende i behandling - men jeg har kun fået det værre af at have kommunen i nakken hele tiden og er blevet mere syg, samtidig med har jeg skullet kæmpe for at kunne få mad på bordet. Hvis jeg skal se frem til 10 år mere af samme skuffe, så synes døden alligevel noget mere fristende- tænk så på de unge der er syge fra barns ben! De kan se frem til 22 år uden afklaring, hvis de ikke får det bedre.

Man burde i det mindste sige, at hvis man efter 1 udviklingforløb ikke fik det bedre, så blev man bevilget ftp og så kunne man tilbyde samme udviklingsforløb 5 år senere igen, men UDEN at tage ftp fra den unge. Det ville være ok i min verden, men under forudsætning af, at man sætter den unge på udviklingsforløb fra STARTEN!
Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 21:03   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Sådan en er jeg. Syg fra barnsben, aldrig haft et arbejde og har været 21 år på kontanthjælp grundet psykisk sygdom. Sååå, eg behøver ikke engang lede så langt hvis jeg skal opridse et skrækscenarie

Jeg ville nu godt have været i et forløb, istedet for de 35 arbejdsprøvninger/aktiveringer/revalidering det blev til
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2010, 00:00   #13
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
Helenekr:

Ja, det kan jeg godt forstå at du ville! Jeg skriver jo også netop, at der intet er i vejen med et udviklingsforløb, hvis det er noget den unge bliver sat på så snart sygedagpenge er udløbet - eller måske endda før, hvis der er belæg for det (hvis man vurderer at den unge ikke kan blive rask inden sygedagpengene udløber - hvis den unge da overhovedet er berettiget til sygedagpenge). Det skal ikke være "allersidste løsning" men noget der skal gøres fra starten

Og så skal man højst holde dem i et udviklingsforløb på højst 5 år - og hvis der ingen bedring er efter de 5 år, så kan de komme på ftp - OG evt få tilbudt et udviklingsforløb mere, når de har haft ro på i noget tid. Et frivilligt et, vel at mærke. Hvis vi taler psykiske sygdomme er man jo højst sandsynligt i et løbende, vedvarende forløb hos en psykiater og som ung kan man komme i OPUS som også hjælper på alle mulige leder og kanter - så der ER allerede tilbud til os unge som løber sideløbende med kommunens udredning (som det er nu) - og det bliver ikke taget fra den unge, bare fordi den kommer på ftp. Og dermed er man jo fortsat i behandling med medicin etc gennem psykiatrien.

Nogle af os har bare brug for ro til at være os selv og få styr på vores hverdag. Jeg fungerer fx allerbedst hjemme og bliver endnu mere syg, hvis jeg skal ud i alle mulige "tilbud". Det stresser mig for meget. Men jeg afviser ikke at hvis jeg kom på ftp, at jeg så måske rent faktisk ville blive i stand til at gennemføre et udviklingsforløb eller lign. på sigt! Når jeg selv kan magte det. forhåbentligt! Jeg ønsker ikke andet end at blive rask og fungere normalt og forsørge mig selv

Sidst redigeret af Falkes; 04-12-2010 kl. 00:03.
Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2010, 01:09   #14
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde.

Har I læst flg. på Beskæftigelseministeriets hjemmeside:

"Personer under 40 år skal have et udviklingsforløb, hvis alle andre mulig-heder er udnyttet eller vurderes at være formålsløse. Det betyder i praksis, at det fremover ikke bliver muligt at tilkende førtidspension til personer under 40 år, medmindre det er helt åbenbart, at de aldrig kan få det bedre.

Et udviklingsforløb kan gives i op til fem år. Ofte vil det være nødvendigt med en langvarig hjælp, og derfor kan unge få flere udviklingsforløb.

Personer under 40 år kan modtage flere udviklingsforløb. Selvom unge gennemfører et udviklingsforløb, uden at de har fået forbedret arbejdsev-nen og er kommet tættere på arbejdsmarkedet, er de af den grund ikke be-rettiget til førtidspension"

Kilde m. link: http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pre...itiativer.ashx
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2010, 15:17   #15
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Tja apropos børn, så har jeg lært min søn at arbejde siden han fik muligheden for at gå med aviser!
Og min betingelse for at han fortsat kunne bo hjemme var, at han ligeledes var i beskæftigelse, altså ingen slendrian hér. Her var det også et spørgsmål om økonomi, for han ville mægtig gerne have bestemte mærker sko og tøj, tja....og så måtte han jo selv arbejde for det, for JEG havde ikke råd til det.

Tror også man skal passe lidt på med at dvæle ved den tanke, at arbejde er slaveri, og at alle der bliver sendt ud og lave noget, generelt synes det er forfærdeligt. Der ér altså en masse mennesker i fx Holland som er mægtig glade for de nye regler og som føler at disse regler skulle have været indført for flere år siden. Jeg har også talt med pensionister under 40, som ser det som en håndsrækning og ikke en straf og dermed håber det bliver en realitet.

Folk er jo forskellige.
Det vil altså sige sig at du forlanger af din søn, der ligger med 40 i feber og influenza at han skal rejse sig op og se af at komme ud med de forbannede aviser? Og samtidig siger til ham at han i hvert fald ikke får tøj på kroppen hvis han ikke er rask om 3 dage.

Det jo ligenetop der forskælden på den kommende model, og det du (vi) tilbyder vores børn.

Jeg kender en lille dreng der døde efter 6 års hjerteproblemer og et år rask (så rask man nu kan blive med en medfødt hjertefejl) var det mit barn, kunne jeg aldrig drømme om at tvinge ungen til at rejse sig fra sit sygeleje for fx at tømme opvaskemaskinen, mens jeg uden problemer tvinger min 6 årige tøs og 7 årige knægt til, men mine er netop også raske.

Det det nye tiltag gør, er netop at sige den den der ikke kan at så må de finde andre måder at overleve på, for vi (samfundet) vil altså ikke betale for at du ikke kan.

Lige det der kommer nu, der kan jeg ikke lade være med at tænke på sådan nogle som mig... hvad med den der har angst for kommunen og får synlig forværring hver gang kommunen banker på døren? nej vi er ikke ret mange, men skal vi gå i op til 22 år, og bare få det dårligere og dårligere og leve af en nedsat KHJ, fordi vi ikke kan??
Er det rimeligt, at din søn der ligger i febervildelse skal tvinges ud og arbejde?? Hvis ja, så kan jeg godt forstå du ikke har problemer med de forslag der er, jeg er så til gengæld glad for at jeg ikke er barn af dig

Et forsøb, som politikerene får det til at LYDE som om der er meningen med det, er jeg ikke modstander af, der er bare lige det problem at det koster penge, mange penge, penge som IKKE tilføres til udviklings forløbene, ej heller behandlings systemet, og samtidig tvingens flere tusinde syge mennesker til at deltage i de forløb om så de kan eller ej.

Kast penge efter det, og fjern den 100% tvang (dvs siger lægerne NEJ så det s q nej) og vi kan igen snakke om, om det er en god ide, men ikke 2 sek før, for ind til da er det spild af tid, og vil kun gøre folk mere syge, specielt de psykisk ramte vil vi se flere selvmord i blandt.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2010, 17:32   #16
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
LUM: Er præcis min pointe! Det er om noget uværdigt at parkere unge på det ene "uviklingsforløb" (som jeg personligt ville kalde et AFviklingsforløb) efter det andet, indtil det fyldte 40 år. Så uværdigt at MANGE af dem der har brug for RO og FRED vil blive presset derud hvor de vælger døden fremfor livet.

Jeg er så bestyrtet over dette her forslag at jeg dagligt har angstture og mine symptomer er begyndt at forværres. Jeg kan ikke TÅLE mere medicin, så man kan ikke bare øge dosis og medicinere mig til en grønsag. Eller det kan man muligvis godt, men det vil min psykiater heldigvis ikke. Med den medicin jeg får nu, kan jeg lige klare mig gennem hverdagen HERHJEMME, i fred og ro for alle mulige tiltag/kurser/arbejdsprøvning etc. Jeg får det ikke bedre af at blive presset ud i alt muligt, men det ville være spændende at se om jeg kunne få det bedre af at være hjemme og stille og roligt arbejde på at få det bedre. Dag for dag ... hvis jeg ikke havde kommunens håndlangere i nakken hele tiden.
Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2010, 21:23   #17
S_Phoenix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 178
Styrke: 15
S_Phoenix er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Tja apropos børn, så har jeg lært min søn at arbejde siden han fik muligheden for at gå med aviser!
Og min betingelse for at han fortsat kunne bo hjemme var, at han ligeledes var i beskæftigelse, altså ingen slendrian hér. Her var det også et spørgsmål om økonomi, for han ville mægtig gerne have bestemte mærker sko og tøj, tja....og så måtte han jo selv arbejde for det, for JEG havde ikke råd til det.

Tror også man skal passe lidt på med at dvæle ved den tanke, at arbejde er slaveri, og at alle der bliver sendt ud og lave noget, generelt synes det er forfærdeligt. Der ér altså en masse mennesker i fx Holland som er mægtig glade for de nye regler og som føler at disse regler skulle have været indført for flere år siden. Jeg har også talt med pensionister under 40, som ser det som en håndsrækning og ikke en straf og dermed håber det bliver en realitet.

Folk er jo forskellige.
Folk ER forskellige ja, helt sikkert, og jeg er da enig med dig i at mange vil have glæde af at komme i det her udviklingsforløb, men at skære alle over en kam grundet at penge > menneskeliv er bare ikke logik i min verden, for det VIL være hvad der sker, er jeg 100% overbevist om hvis det går igennem som det er nu.

Der er da MANGE der elsker deres arbejde, gjorde jeg selv for nogle år tilbage, eller - jeg havde intet imod at tage til det, og havde det fint med det, men som sagt det de gør nu er at skære alle over en kam, uanset hvad man har været igennem og hvor syg man er.

De vil gøre det umulige muligt, og kort og godt bliver psykiatere/psykologer jo ubrugelige på det punkt her halvt om halvt, dette værende ment på eksempel som mit eget som mange andre er i, hvor man HAR været igennem LANGvarige psykolog behandlinger, og psykiatrisk behandling uden virkning.

Det her de kort og godt jo vil smide (navnligt) unge ud i et endeløst forløb for " nåårh, de 5 år virkede ikke ?, det kom godt nok som en overraskelse, men vi tager da lige 5 år til, det KAN jo være " ... HVOR ER DE MENNESKELIGE VÆRDIER BLEVET AF spørg jeg ! - Alskens udtalelser bliver jo lige til at smide i skraldespanden hvis det her går igennem da det ikke vil være det papir de skrevet på værd, indtil man fylder 40, og man kan se tilbage på at man lige har mistet 5-10-12-18-20 år af sit liv grundet de ville lege forsøgskanin med en eller mange tusind folk.

Hvis der er noget menneskeligt i det vil jeg gerne vide hvor, for det jeg ser er fortvivlelse / pinefuld ventetid / se tilbage på fortid hvad man har været igennem / ekstrem forværring af sygdom som nok de fleste vil mærke til på den ene eller anden måde.

Som en anden skrev her, så er forværring for eget vedkommende også trådt i kraft mere end nogensinde, og det mærkes psykisk, men også fysisk nu!

Så ja, som forslaget er lagt op nu så har jeg MEGET imod det, og hånden på hjertet, "han snakker" etc, så tror jeg for eget vedkommende ikke at jeg holder til deres kloge "udviklingsforløb", jeg har intet tilbage grundet det rådne system alligevel, skal jeg pines mere så ser jeg ikke voldsom stor grund til at blive her når hver dag blot skal være en kamp for at være her for ingen nytte.

Jeg er mildt sagt... skrækslagen ! /cry !
S_Phoenix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2010, 21:56   #18
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Tja apropos børn, så har jeg lært min søn at arbejde siden han fik muligheden for at gå med aviser!
Og min betingelse for at han fortsat kunne bo hjemme var, at han ligeledes var i beskæftigelse, altså ingen slendrian hér. Her var det også et spørgsmål om økonomi, for han ville mægtig gerne have bestemte mærker sko og tøj, tja....og så måtte han jo selv arbejde for det, for JEG havde ikke råd til det.

Tror også man skal passe lidt på med at dvæle ved den tanke, at arbejde er slaveri, og at alle der bliver sendt ud og lave noget, generelt synes det er forfærdeligt. Der ér altså en masse mennesker i fx Holland som er mægtig glade for de nye regler og som føler at disse regler skulle have været indført for flere år siden. Jeg har også talt med pensionister under 40, som ser det som en håndsrækning og ikke en straf og dermed håber det bliver en realitet.

Folk er jo forskellige.
Helt enig, Helene.

Jeg er opdraget som din søn, og det har helt sikkert været godt for mit arbejdsliv.

Ingen tvivl om, at den nye reform vil give et løft til mange unge, som ellers ville blive tabt i på gulvet.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Min historie indtil nu Dyrmose Din historie 15 02-04-2013 21:17
Sindslidende frygter pensionsreform Thomas1981 Politik og Samfund 5 29-02-2012 19:27
At spørge indtil flexjob... amacing Spørgsmål ang fleksjob 4 12-01-2011 12:21
Min lille historie indtil nu ! Havedammen Din historie 23 22-11-2009 16:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension