K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2012, 12:51   #1
ss--ss
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
ss--ss er ny på vejen
Revalidering

Hej alle sammen

Jeg er 23 år, bor i aarhus kommune og jeg er færdigudlært tømrer. Jeg fik august 2011 stafylokokker efter en operation i højre knæ og har fået mén osv. Jeg kan hverken løbe, cykle eller svømme i dag og de forskellige læger har kigget på mit knæ og fået lægeerklæring på at der er en kronisk smerte og jeg ikke skal regne med bedring resten af livet. Derfor vil læge anbefale omskoling med mindre belastende arbejde.

Jeg har fået 8 % mén af mine forsikringer indtil videre da vi i denne her måned har genoptaget sagen pga mine knæ smerter er større og mere stationær i dag. Patientforsikringen har jeg også en sag kørende hos pt og afventer svar.

Aarhus kommune har bevilget revalidering til mig og det er skam rigtig fint. Men de har afvist både bygningsingeniør (4,5 år) og byggekonstruktør (3,5 år) pga henholdvis for lang en uddannelse og ingen arbejde bagefter. Jeg har derfor ikke mulighed for at videreuddanne mig fra mit oprindelige fag.

De mener jeg skal finde en uddannelse på 2 år ellers kunne jeg også bare tage SU og bo hjemme ved mine forældre de næste 4-5 år gennem uddannelsen.

Jeg brænder virkelig for at komme igang med ingeniør uddannelsen, så overvejer kraftigt at tage SU. Der er bare lige det problem at hvis jeg ikke vælger en løsning med en revalideringsplan, så siger min fagforening at patientskadeforsikringen heller ikke vil støtte mig økonomisk pga de vil komme med samme grundlag som kommune.

Men vil høre om evt I har et råd eller forslag til mit problem?? Fordi jeg vil jo heller ikke uddanne mig til noget som jeg ikke finder interesant resten af livet.
ss--ss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 13:00   #2
Ariya
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Ariya er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ss--ss Se meddelelser
Hej alle sammen

Jeg er 23 år, bor i aarhus kommune og jeg er færdigudlært tømrer. Jeg fik august 2011 stafylokokker efter en operation i højre knæ og har fået mén osv. Jeg kan hverken løbe, cykle eller svømme i dag og de forskellige læger har kigget på mit knæ og fået lægeerklæring på at der er en kronisk smerte og jeg ikke skal regne med bedring resten af livet. Derfor vil læge anbefale omskoling med mindre belastende arbejde.

Jeg har fået 8 % mén af mine forsikringer indtil videre da vi i denne her måned har genoptaget sagen pga mine knæ smerter er større og mere stationær i dag. Patientforsikringen har jeg også en sag kørende hos pt og afventer svar.

Aarhus kommune har bevilget revalidering til mig og det er skam rigtig fint. Men de har afvist både bygningsingeniør (4,5 år) og byggekonstruktør (3,5 år) pga henholdvis for lang en uddannelse og ingen arbejde bagefter. Jeg har derfor ikke mulighed for at videreuddanne mig fra mit oprindelige fag.

De mener jeg skal finde en uddannelse på 2 år ellers kunne jeg også bare tage SU og bo hjemme ved mine forældre de næste 4-5 år gennem uddannelsen.

Jeg brænder virkelig for at komme igang med ingeniør uddannelsen, så overvejer kraftigt at tage SU. Der er bare lige det problem at hvis jeg ikke vælger en løsning med en revalideringsplan, så siger min fagforening at patientskadeforsikringen heller ikke vil støtte mig økonomisk pga de vil komme med samme grundlag som kommune.

Men vil høre om evt I har et råd eller forslag til mit problem?? Fordi jeg vil jo heller ikke uddanne mig til noget som jeg ikke finder interesant resten af livet.
Man kan ikke give revalidering til et erhverv, hvor der ikke er arbejdsmangel. Det er jo ikke fair at bruge mange år og penge på at uddanne folk til arbejdsløshed. Men i og med det er krise, er det jo ret svært ikke at finde arbejde indenfor mange brancher.

Er der slet ikke andet, mere kortvarigt som du kan forestille dig kan være spændende at arbejde med?
Det er jo ikke nemt, hvis man kun åbner en dør og nægter at forsøge nogen andre. Der må være andre brancher/uddannelse, som har elementer af det, du finder spændende ved ingeniør?.

Jobcenteret skal kunne retfærdiggøre de revalideringsplaner som lægges, specielt dem som er længerevarende udover de 2 år og de vil aldrig godkende en plan, hvor der er ringe jobmuligheder efterfølgende og det er faktisk logisk, selvom nogle får knust deres drømme - tænker der er andet relateret du kan starte på og så evt. efterfølgende bygge videre på.

Brænder du virkelig inderligt for det og vil tage chancen for at tage uddannelse til mulig arbejdsløshed er din eneste vej nok at bide i det sure æble og gå på SU. Jeg fortstår ikke helt sammenhængen i hvad det har med patientforsikringens afgørelse at gøre om du får SU eller reva.
Ariya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 13:30   #3
ss--ss
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
ss--ss er ny på vejen
Jeg har været til møde med en konsulent ved kommunen omkring forskellige uddannelser, jeg har skam været åben og sagt jeg gerne vil i praktik i evt andre jobmuligheder. De har bare afvist de forskellige praktikforløb pga de ikke er relevante eller mulighed for optagelse til uddannelsen.

De fleste uddannelser har jeg ikke adgangskrav til og ellers som du siger er arbejdsmarked heller ikke for godt. Så konsulenten har anbefalet evt logistik uddannelse ved bauhaus eller silvan pga min arbejdsviden.

De afviste ingeniør pga længden og byggekonstruktøren pga arbejdsmarked. Min formulering var lidt dårlig der :/ Så ingeniør var rigtig god men længden for lang

Jeg synes bare det selvfølgelig er træls med byggekonstruktør og ingeniøruddannelsen. Men jeg vidste samtidig godt det var svært at få bevilget. Det passede bare så perfekt med ingeniøruddannelsen med de kriterier kommunen forlangte af en revalideringsplan. De ville jo gerne bevilge 3,5 år og så er det jo træls at det er 1 år vi snakker om. Jeg har snakket med dem omkring at tage de 3,5 års ydelse og fordele dem 4,5 år i stedet for. Det var jo økonomisk det samme i sidste ende for kommunen, men afvist de blankt.

Synes bare jeg bliver afvist hver gang jeg kommer med en ny plan og så falder jeg tilbage til et lager arbejde i detail butikker. Jeg synes selv jeg har kompentence til mere end det.

Det med patientforsikringen forstår jeg heller ikke helt selv i nu, da jeg ikke har undersøgt tingene pga det først er næste år det bliver aktuelt. Men kunne godt være en ide at undersøge det nærmere.

Men tak for din mening og jeg som sagt hælder også til SU og ingeniøruddannelsen. Det bliver da lidt hårdt måske, men andre kan jo også klare sig igennem det.

Sidst redigeret af ss--ss; 04-10-2012 kl. 13:44. Årsag: tilføjning
ss--ss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 13:44   #4
Ariya
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Ariya er ny på vejen
SU er hårdt... ingen tvivl om det, men er det din drøm er det da det værd ;-)

ønsker dig held og lykke :-)
Ariya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 13:55   #5
ss--ss
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
ss--ss er ny på vejen
Jeg har hvertfald lidt at tænke over i weekenden

og tak for svaret
ss--ss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 15:13   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det er sådan at du vil kunne få for revalidering til at opgradere så du kan revalideres til et fag hvor du ikke har alt du skal bruge, dog foregår det for det fleste på en KHJ ydelse og ikke på revaliderings ydelse.

Kommunen må ikke planlægge en revalidering til at vare under 18 måneder og over 5 år, så både den ene og den anden er der mulighed for i lovgivningen, og derfor syntes jeg du skriftligt skal bede om at få bevilget revalidering til de 2 og så anke afgørelsen.

Tager jeg ikke meget fejl har du ingen afgørelse på skrift, men er overdraget den mundtligt? det har du RET til at få skriftligt, lige som der SKAL følge en klagevejledning med (det skal der faktisk også ved mundtlig afslag) Så i teorien kan du nøjes med SKRIFTLIGT at bede om at få afslaget pr skrift, men så kan de komme og påstå at de aldrig har sagt nej, og så kan de trække tiden på den måde, så at skrive en ansøgning fra bunden, så at sige er det nemmeste.

De kan afvise på at der ikke er mangel på arbejdskraft inden for et bestemt fag, men de kan ikke BARE sige at de mener det er urealistisk, de SKAL begrunde hvorfor det er urealistisk, så du har mulighed for at modbevise deres påstand, så spis dig ikke af med den, og bed om at få af vide hvorfor de syntes det er urealistisk.
Den med mulighed for optagelse skal du selv undersøge, og så evt søge for revalidering hvis der er fag du mangler, spis dig ikke bare af med, tro ikke bare på dem.

I modsat fald, kan det måske være en fordel for dig at beskrive hvorfor fx Silvan er en temmelig dårlig ide med dine knæ (for det ER en dårlig ide... jeg har selv dårlige knæ, så jeg ved hvad vaden rundt på betongulv dagen lan er for en fisk ved i forvejen dårlige knæ, og de 2 ting rimer altså bare ikke) Der vil det være smart at få din læge til at beskrive at det hårde guld er en dårlig ide... noget du naturligvis bør have med i din anke *ss*

Du er i øvrigt ikke beviljet revalidering før der er underskrevet en plan, de vil gå med ril en revalidering, men uden plan ingen revalidering, og derfor kan du sagtens klage over et nej, for det er det de gør... siger nej til en revalidering.

Kan du klare dig med en SU er det helt klart at foretrække, du har MANGE flere fordele ved det valg, du har langt mere frihed og selvbestemmelse, jeg kan KUN fraråde en revalidering hvis man kan komme uden om, især hvis der er tvivl om, om man kan klare et alm deltidsjob efterfølgende...

Antaget at Silvan ikke går, fordi dine knæ må sige fra, så ryger du direkte over på KHJ, og din sag er blevet gjort en del mere kompliseret, en masse øvl og bøvl du vil slippe for ved SU, en anden ting er at du fx ikke har ret til ferie (du kan få som KHJ modtagere) ikke har ret til overtidsbetaling, ikke har ret til at holde fri i weekenderne (i teorien kan og må de forlange at du arbejder fra de åbner til de lukker alle dage de har åbent, og du kan ikke gøre en pind ved det, heller ikke forlange mere i løn)
De fleste virksomheder er naturligvis rimelige (langt de fleste) men det ændrer ikke på at hvis du kommer i kløerne på en stodder har du et problem.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 16:16   #7
ss--ss
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
ss--ss er ny på vejen
Hej LUM

Det var brugbar information, så det skal du have tak for

Jeg kan se jeg har skrevet forkert ved hvad de vil bevilge mig til uddannelse, vi har snakket (mundligt selvfølgelig) om 3,5 år til en uddannelse.

Jeg har selv bedt om de afslag på skrift, men har ikke modtaget noget med posten i nu. Så jeg ringer derned imorgen tidlig.

Men du vil mene at jeg skulle be om et skriftligt brev hvor det indgår at de vil lave en revalideringsplan med mig på 3,5 år og så anke den afgørelse sådan jeg kan få 4,5 år i stedet for??

skal lige høre om for revalidering også... hvis der er et adgangskursus til ingeniøruddannelsen, kan det gå ind under for revalidering ?

Det er jo i princippet nogen fag jeg mangler for at kunne blive optaget på uddannelsen som jeg skal trække op via det kursus.
ss--ss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 17:43   #8
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ss--ss Se meddelelser
skal lige høre om for revalidering også... hvis der er et adgangskursus til ingeniøruddannelsen, kan det gå ind under for revalidering ?

Det er jo i princippet nogen fag jeg mangler for at kunne blive optaget på uddannelsen som jeg skal trække op via det kursus.
Ja det kunne være oplagt at være på forrevalidering her.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2012, 21:04   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
De kan ikke bare sige ja til revalidering på en bestemt tid uden at have noget at holde tiden i, de må ikke bare konstatere at alle muligheder over eller under 3½ år ikke er relevant.

Så jeg syntes du skal holde fast i at de har sagt ja til revalidering, for det har de, og så evt stille spørgsmålstegn ved hvordan de bare uden videre kan påstå at alt andet en 3½ år ikke er relevant i dit tilfælde... En revalidering SKAL tilrettelægges i SAMARBEJDE med borgeren, og det bliver den jo selv sagt ikke på den måde.

Igen jeg holder på at du skal SKRIVE en ansøgning til en revalidering i det du mener er mest relevant, og til slut skrive at du forventer et skriftligt svar inden for 4 uger, og at hvis du ingen reaktion får vil gå ud fra at det er et afslag, på den måde giver du dig selv en klagemulighed uanset om de ønsker du skal have den eller ej, på den anden måde, med at du ringer (dumt) der kan de alt tid komme og sige at det har i da ikke snakket om, og du må have misforstået ell pladder drop det ringerri skriv!

Du kan vælge at fortsætte fra hvor du er med at skrive, skriv et kort referat af at i den og den dag snakkede om sådan og sådan og at xxx (navn på sagsbehandler) afviste muligheden for det og det.
Skriv at du har bedt om det afslag skriftligt den xx/xx-12 men intet har hørt, og derfor nu skriftligt rykker for den afgørelse, og hvis du ikke har modtaget den, senet den xx/xx-12 vil du antage at xxx kommune giver dig afslag både på revalidering og afslag på modtagelse af skriftligt afslag (og der kan du roligt nøjes med at give den 14 dage, det er rimelig tid for dem til at få det afslag skrevet og sendt)

Så har du beviser, og har noget konkret at klage ud fra. Er du rigtig strid sender du den IKKE til SB´er men til chefen... dog afhænger det i min verden af hvor længe du har ventet på det skriftlige afslag, er det mere end 4 uger, så er det DER den hører hjemme, fordi hvis du vil anke en afgørelse SKAL du gøre det inden for 4 uger fra du har fået afslaget, er du fx 4 uger og 2 timer om det, mister du retten til at anke (heldigvis gælder det fra du har modtaget det skriftlige afslag som du jo heldigvis har ret til)

Holder de fast i deres, skal de sende sagen til BAN, og der er laaang ventetid, dog vil du forholdsvist hurtigt modtage et brev om at de har modtaget, og der gør du klogt i at søge aktindsigt hos BAN for at tjekke at de har fået alle relevante sagsakter (hvilket de muligvis ikke har) ved du ikke hvilke sagsakter der er i din sag søger du allerede nu aktindsigt hos din sagsbehandler (du kan finde en formular under nyttige links)

Ja et sådan kursus er YDERST oplagt til at indgå i for revalidering, tit er det netop sådan noget eller hvis man mangler 1-2 HF fag for at kunne blive optaget på en udd, så kan man tage dem via for revalidering på VUC.
Det kan også være man skal have noget tid til at gå, mens man venter på opstart af en udd, der er VUC også tit noget man deltager i, ofte for at forbedre kartere eller for at forberede sig på nogle bestemte fag.
Denne model fik jeg selv i næsten et helt år, det faldt dog sammen med en knæ operation, og det skulle jo nødig heder sig at jeg ikke fik lært at stå op til de 3 eftermiddags fag jeg havde... men sådan er det ofte totalt gak

Men igen skal du være opmærksom på at for revalidering som udgangspunkt foregår på KHJ ydelse og ikke revaliderings ydelse eller sygedagpenge, jo længere tur man skal have jo svære er det at få på revaliderings ydelse, så set ikke næsen op efter andet end KHJ den tid adgangskurset vare. Og flopper du den vil du skulle FORTSÆTTE din tur i gennem systemet på KHJ ydelse.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Revalidering Sanne76 Alt det andet 7 27-06-2012 20:54
revalidering mortilm Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 12-06-2012 18:11
Revalidering Soya Alt det andet 1 28-01-2011 14:45
Revalidering molbarron Alt det andet 11 19-10-2010 23:07
Revalidering Gunell Alt det andet 17 25-05-2010 21:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension