K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2013, 13:29   #1
Amai Hansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Amai Hansen er ny på vejen
Resource forløb

Jeg er efter 4 års sygemelding kommet i det nye ressourceforløb. Havde ellers afsluttet arbejdsprøvning i december 2012, hvor resultatet blev indstilling til førtidspension.
Da jeg skulle mødes med rehabiliterings nævnet, sagde min sagsbehandler, som havde været en god støtte gennem hele forløbet, at det bare var en formssag. DET viste sig så, at det var det altså ikke!! For nu var vi imellemtiden kommet ind i 2013 med en ny lovgivning.
Jeg skulle i et nyt arbejdsprøvningsforløb, nu af længere varighed, for det ville da være en god ide, hvis jeg kunne arbejde et par timer om ugen. Sagsbehandleren var rystet over deres afgørelse.
Ergo ryk tilbage til start.
Nu har jeg igen fået en ny sagsbehandler( nummer fem) og vi afventer en specifik lægeundersøgelse LÆ 132 i november, som min praktiserende læge skal udfylde sammen med mig. Er altså ikke sendt i arbejdsprøvning endnu, og render fra den ene reumatolog til den anden.
Min helbredsmæssige problemer er primært dårlig ryg, men også ondt i samtlige led i kroppen. Det er gigt, men lægerne kan ikke finde den rigtige diagnose. Det er ikke fibromyalgi, og formodentlig heller ikke leddegigt.
Skal opereres for carpal tunnel syndrom i den nærmeste fremtid.

Jeg er 56 år gammel, og har indtil for to år siden været ansat som konsulent i kommunalt regi. Jeg blev efter enighed sagt op efter to års sygdom, med mere eller mindre fravær.
Det jeg egentlig vil med dette indlæg er, at spørge om andre har erfaringer med at være i det såkaldte ressourceforløb.
Jeg har hørt at stort set INGEN har fået tilkendt førtidspension efter den nye lovgivning - er dette mon korrekt?
Når jeg læser aviser kan jeg se, at det beror ganske meget på kassetænkning, idet omkostningerne bliver mindre for kommunen, hvis de får sendt mig i flexjob ganske få timer om ugen.

Mit problem er, at jeg på nuværende ikke kan få mit hverdagsliv til at hænge sammen, da jeg efter enhver "fysisk" udfoldelse skal ligge mindst en halv time på langs. I denne forbindelse er fysisk udfoldelse fx at bade, eller smøre frokost.

Det er mit første indlæg, og ved ikke om der er grænser for længden på et indlæg. Jeg har forsøgt at gøre det så kort som overhovedet muligt.

Afventer i spænding om andre har nogle erfaringer jeg kan blive klogere af.
Amai
Amai Hansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2013, 13:39   #2
Soc.Rdg.
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-08 2013
Lokation: Holbæk
Alder: 56
Indlæg: 2
Styrke: 0
Soc.Rdg. er ny på vejen
Nogen må jo korrigere mig hvis jeg tager fejl, men jeg var (indtil nu) af den overbevisning, at en sag skulle afgøres efter de regler der gjaldt på området ved sagens opstart. Jeg er ret sikker på at vi har en patient her hvor jeg er ansat, som fik tilkendt pension i år efter de regler som gjaldt før januar 2013 af ovennævnte årsag.

Benny
Soc.Rdg. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2013, 14:34   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Soc.Rdg. Se meddelelser
Nogen må jo korrigere mig hvis jeg tager fejl, men jeg var (indtil nu) af den overbevisning, at en sag skulle afgøres efter de regler der gjaldt på området ved sagens opstart. Jeg er ret sikker på at vi har en patient her hvor jeg er ansat, som fik tilkendt pension i år efter de regler som gjaldt før januar 2013 af ovennævnte årsag.

Benny
Det er kun under de gamle regler, hvis sagen er nået at overgå til behandling i pensionsnævnet inden udgangen af 2012.

Man fik skriftlig besked om hvornår ens sag var overgået..

Mange søgte lige inden udgangen af 2012 og nåede at overgå til behandling i pensionsnævnet.

Den behandling kunne så godt strække sig ind i 2013, da de havde 3 mdr til at afgøre sagen.. og mange fik afgørelsen yderligere udsat pga stor arbejdsbyrde pga de mange ansøgninger på falderebet.

Så det er ikke nok at sagen er opstartet.. den skal også rent teknisk være nået til det punkt hvor den er overgået til sidste behandling.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2013, 14:39   #4
Soc.Rdg.
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-08 2013
Lokation: Holbæk
Alder: 56
Indlæg: 2
Styrke: 0
Soc.Rdg. er ny på vejen
Ok. Så problemet i Amai´s tilfælde er, at sagsbehandlingen ikke var nået så langt som pensionsnævnet - er det korrekt forstået?

Kan man læse en udførlig beskrivelse af sagsgangene i disse sager nogen steder?
Soc.Rdg. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2013, 15:13   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Soc.Rdg. Se meddelelser
Ok. Så problemet i Amai´s tilfælde er, at sagsbehandlingen ikke var nået så langt som pensionsnævnet - er det korrekt forstået?

Kan man læse en udførlig beskrivelse af sagsgangene i disse sager nogen steder?
uanset hvordan du vender en sag, hvis den netop ikke er overgået til regler om pension inden den 1 januar 2013. Så er man under de nye regler
sagen skulle være godkendt af social service og sendt til pensionsnævnet
fik selv pension den 1 marts 2013, men udelukkende fordi sagen var godkendt af social service i december 2012

det er ikke lavet for at hjælpe folk, men for at spare en masse penge på sigt
da man ryger på kontanthjælp, efter et stykke tid på et forløb som kan være 1 til 5 år
hvor man aboslut ikke kan være sikker på pension selv efter 20 år i forløb


fleksjob ned til 1 eller 2 timer om ugen er netop det budskab folketinget
har sagt i forbindelse med denne reform. og som i den sidste ende er langt billigere for kommunen end at give en førtidspension.

hvis man bliver tildelt fleksjob og udelukkende kan arbejde et par timer om ugen. vil det betyde at man vil være langt ringere stillet end at få en førtidspension. da men kun vil få fuld løn for de timer man er på en arbejdsplads

Sidst redigeret af MTVRV1; 19-09-2013 kl. 15:16.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2013, 15:38   #6
Amai Hansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Amai Hansen er ny på vejen
Tak for svarene, desværre faldt jeg så på stregen p.g.a sagsbehandlers trækken tiden !
Amai
Amai Hansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressource-forløb Birkes-musen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 15-06-2013 17:19
forløb hos kommunen pmlshs69 At søge førtidspension 9 17-05-2013 09:22
SDP - Forløb? HsH Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 07-07-2011 23:52
Manglende Resource profil steine Alt det andet 2 25-10-2009 21:54
Mit forløb.. gh72 Hvordan forløb det da du søgte fleks? 1 26-04-2006 21:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension