K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-04-2011, 12:10   #1
Dorah
Elsker at være her på K10
 
Dorahs avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 97
Styrke: 16
Dorah er ny på vejen
300.000 danskere er uforklarligt syge

Kære Alle'

Fandt lige denne nyhed.
Læs selv
BdkNationalt


Kunne man håbe på at efter man undersøger dette "fænomen" nærmere, snart tog de stakkels mennesker alvorligt.
Der siges her klart at de ikke er hypokondere.

Knus til alle

Hilsen Dorah
Dorah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2011, 13:27   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
en del kan alså også forklares med et dårligt syghusvæsen
har været syg i 8 år og først inden for de sidste 3 år har jeg løbende fået
diagnoser. Ja faktisk hele 9 stk
men troede også først jeg var hypokonder, når man ikke kunne finde noget
men de rigtig læger og som var meget grundig. Ja så kom diagnoserne
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2011, 14:05   #3
Tullepigen90
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tullepigen90s avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2010
Lokation: Jylland
Alder: 33
Indlæg: 113
Styrke: 14
Tullepigen90 er ny på vejen
Vil give MTVRV1 ret. Vi har virkelig et dårligt sundhedssystem. Man hører rigtig tit om fejlbehandling og at folk får beskyldninger ig får svaret "somatisering" eller "hypokonder", hvor det så senere viser sig at være en alvorlig fysisk sygdom de har

Jeg har også mærket det på min egen krop. Jeg kom ud for en ulykke som 12 årige. De første 6 år blev jeg fejlbehandlet og tvangsindlagt på psykiatrisk afd. fordi jeg var hypokonder og somatiseret, men med årene blev jeg mere og mere dårlig og til sidst var jeg tæt på at ryge i bevidstløs tilstand, så blev akut indlagt. De fandt så ud af at det var min hypofyse som var ødelagt og beskadiget og at der havde været en blødning. Min ødelagte hypofyse har så medført flere sjældne sygdomme i hypofysen. Samtidig har jeg nerveskader.. Så efter 6 år med fejlbehandling kender jeg desværre det danske sundhedssystem
__________________
Mvh.
Nanna - (Tullepigen90)

Førtidspensionist pr. 1/11-2008
Tullepigen90 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2011, 21:44   #4
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tullepigen90 Se meddelelser
Vil give MTVRV1 ret. Vi har virkelig et dårligt sundhedssystem. Man hører rigtig tit om fejlbehandling og at folk får beskyldninger ig får svaret "somatisering" eller "hypokonder", hvor det så senere viser sig at være en alvorlig fysisk sygdom de har
Og ser man på inklusionskriterierne i Hr. Per Fink's projekter, får man nemt den tanke, at herren må have "slået hovedet" på en sådan måde, at det at man kunne få den antagelse, at det kunne have taget skade ...

Beklager Per & Co ... men det er altså en ommer, hvis sigtet er seriøs forskning ... også selv om man lige har fået 10 miillioner danske kroner kastet i nakken.


Citat:
Jeg har også mærket det på min egen krop. Jeg kom ud for en ulykke som 12 årige. De første 6 år blev jeg fejlbehandlet og tvangsindlagt på psykiatrisk afd. fordi jeg var hypokonder og somatiseret, men med årene blev jeg mere og mere dårlig og til sidst var jeg tæt på at ryge i bevidstløs tilstand, så blev akut indlagt. De fandt så ud af at det var min hypofyse som var ødelagt og beskadiget og at der havde været en blødning. Min ødelagte hypofyse har så medført flere sjældne sygdomme i hypofysen. Samtidig har jeg nerveskader.. Så efter 6 år med fejlbehandling kender jeg desværre det danske sundhedssystem
For de det måtte interessere:

http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akad...produktion.htm
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 00:22   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det er ikke kun inden for fysiske sygdomme og handicaps sundhedsvæsnet er super sårligt, eller jeg vil nu heller bruge ordet system om det område, specielt er det galt på børneområdet.

En min søn går i klasse med er blevet udret for 2-3 ting, uden resultat, det studser forældrene over for 2-3 ting, der må¨være flere muligheder med de symptomer barnet har?? forældrene spørger så til om de ikke har været over den mulighed der hedder overintiligens?? næhe det havde de da så sandelæig da ikke, for det var der ingen der havde nævnt kunne være en mulighed

Nu har de så kæmpet med dreres barn i ca 4 år, de har ikke selv nogle diagnoser og har ingen i familien med diagnoser eller sådan mere indgående forstand på diagnose-mavne-muligheder, og får så den besked... tak for kaffe... i skal selv vide hvad vi skal lede efter... jarmen sikke et gedemarked, de ved kun der er noget som er helt galt (og systemet er som sådan enig) og forventer naturligivis at når de beder om hjælp til at finde ud af hvad der er galt med ungen regner man da naturligvis med at dem med forstand på den slags så også undersøger alle munligheder.

Men ak nej, sådan fungere det altså ikke, hvis forældrene eller en anden voksen i barnets nærhed ikke er kommet med forslag om at det kan være det det eller det, ja så undersøges det bare ikke.

Så de her stakkels forældre skal på den igen igen, bare det denne gang bliver endnu sværre, fordi tidligere undersæøgelse ikke har givet nogen klar diagnose... det mener systemet så at de bare har af at leve med, selv om at der stadig er massere af muligheder som bare ikke er blevet undersøgt.

Det værste er næsten at det ikke en gang er fejlbehandling/undersøgelse, sådan ER det bare

Og vi står selv og skal i gennem det samme, heldigvis har vi et meget klart billed af hvad det er (fordi jeg er ADHD´er og det er arveligt, og knægten naturligvis har de symptomer, så vi er rimelig sikre, men derfor skal vi ikke udelukke andre muligheder for sæt vi tager fejl) og heldigvis ved vi nu at vi skal bede dem undersøge alt inden autismespæktraet samt et par stykker andre, jeg mener bare ikke det kan kaldes et velfungerende sundhedssystem når jeg som mor skal have indgående kendskab til diagnoser OG af mig selv vide at jeg skal bede specifikt om at få lige dem undersøgt, for at være sikker på at få undersøgt samtlige muligheder, jeg er for filan ikke udd´et læge.

Jeg er ved at være nået der til at jeg er glad for at jeg ikke betaler skat (i hvertfald lige for nu... det er ikke nemt at betale skat af en 0 indtekt) for det der, er jeg ikke sikker på jeg gider betale til... jeg er ikke stolt dansker længere.
Helt ærligt selv lande vi betrakter som diktatoriske terrorisme u-lande har et bedre sundhedssystem end vores, bla med gratis tandbehandling, men de tæller jo ikke, kan vi jo alle sammen godt forstå, lige som os uden indtekt ikke er værgen syge eller arbejdsløse, vi er bare et stort fedt nul, og det kan vi jo nok forstå er vigtigt for at få de rigtige tal bæ-land
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 07:59   #6
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
det er desvære et mindst lige så stort problem at læger i dagens danmark har et nærmere forhold til kommunerne end til deres patienter................

om jeg kan bevise det ??? JA !
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 08:21   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der er mange gigtsygdomme(og bindevævslidelser) der tager mange år, eller aldrig får en sikker diagnose.

Er sikker på, at mange med disse sygdomme, dels sidder fast i systemet, dels har en meget usikker diagnose, hvorfor der stilles spørgsmål om vedkomnes sygdom.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 10:38   #8
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Det ender vel med at vi selv skal fortælle lægen hvad vi fejler.

Jeg skal som bekendt til ultralydsscanning den 14/4 ( jubbi det er snart ) men har så været inde og læse en hel masse om det, men det er jo ikke alle der formår el. orker det.

Men jeg har da en ide om hvad det kunne være, noget jeg har læst om, med hensyn til mine mave smerter, som jeg egentlig ikke havde tænkt over.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2011, 00:07   #9
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dorah Se meddelelser
Fandt lige denne nyhed. Læs selv BdkNationalt

Kunne man håbe på at efter man undersøger dette "fænomen" nærmere, snart tog de stakkels mennesker alvorligt. Der siges her klart at de ikke er hypokondere.
Dette "fænomen" er ikke noget nyt, og da slet ikke en "nyhed" idet allerede i 2005 har en artikel i Ugeskrift for læger indgående beskrevet, hvad Per Fink i dag lancerer som værende en "nyhed".... Det er ikke en nyhed, men en ulv i fåreklæder og ulven hedder Per Fink. Per Fink er den danske fadder til fordanskning af det engelske "system til sortering af patienter". På sit britiske "modersmål" The Extended Reattribution and Management Model i Danmark (længe) kendt som TERM-modellen, alle nyuddannede læger undervises i og praktiserer over det ganske land. Ligeledes etableres der kurser i TERM-modellen for praktiserende læger, så de nemmere og mere profitabelt kan "håndtere" besværlige patienter. Besværlige patienter er bl.a. de patienter, lægerne ikke kan finde ud af at stille diagnose for og sender Sorte Per (Fink?) tilbage til patienterne.

Her på K10 har vi snakket om TERM-modellen før:
Sådan behandles din sygdom - TERM-modellen (oprettet af zuza)
Term udbredt i midt og nordjylland (oprettet af kurtrold)
TERM-overlæge Claus Rasmussen (oprettet af Tante Ana)
opgør mod somatisering term (oprettet af kurtrold)
Dø, for der er ikke penge til at hjælpe dig - TERM (oprettet af zuza)
Lad os ikke hoppe på denne limpind. Det handler ikke om patienternes bedste. Det handler om at spare penge på kronisk syge. Iflg. medicinske statistikker andrager andelen af mennesker med "sygdomsangst" (hypokondere) kun 6% af hele populationen i de vestlige lande. Men Per Fink's The Extended Reattribution and Management Model = patientsorteringsværktøj - TERM-modellen sigter mod at "screene" hele Danmarks befolkning for "funktionelle sygdomme" (anden, mere stueren betegnelse for hypokondri). Det betyder, at så snart den praktiserende læge ikke kan finde ud af hvad patienten fejler, er h*n i sin gode ret til at standse enhver videre udredning og overføre patienten til enten psykofarmaka eller psykiatrien.

Skønner den praktiserende læge, at man ikke er "rigtig" syg, bliver der arbejdet på patientens "indstilling" og ikke på en helbredelse.... Fordi praktiserende læger - selvfølgelig (ironi anvendt) - kan mere end alle andre læger og, ikke mindst kan nu afgøre, at patienten ikke fejler noget, men bare somatiserer! Nu bestemmer den praktiserende læge egenhændigt, hvem ikke skal sendes videre for udredning af en sygdom.

Er der fortsat nogen tilbage, der endnu undres over vores sundhedsvæsenets enorme dyk helt ned på 15. plads af 19 mulige? Uforstandige "forskende" psykiatere havde opfundet et sorteringssystem, alle andre læger nu frit kan vaske deres hænder i.....

Per Fink er psykiater.

Om TERM-modellen på nettet:
På hjemmesiden for CFS (Kronisk træthedssyndrom og ME)
Hos hans Prag
Og ellers googl TERM-modellen på danske sites.

Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2011, 08:31   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Per Fink og funtionelle lidelser i Magasinet RASK nr 3. 2011

Faldt over dette Magasin på hospitalet, prøv at samstemme overskriften:"Patienter med funktionelle liderlser skal tages alvorligt" og indhold/konklusion i denne artikel: "Kognitiv adfærdsterapi, hvor man arbejder med patienternes tanker og forestillinger omkring sygdom, har vist god effekt. ...., hvor funktionelle lidelser def. som: kronisk træthdedssyndrom, fibromualgi, irrritabel tyktarm, kronisk piskesmæld, kroniske rygsmerter og udbrændthed.

Og ikke mindst, at Per Fink efterlyser flere ressourcer og fleretilbud!

Da min hukommelse pt. er helt til rotterne ringede navnet Per Fink, men kunne først sætte det i sammenhæng i forbindelse m. jeres tråd her. Tak.

Link: http://www.e-pages.dk/raskmagasinet/70/
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Syge danskere søger hjælp til at klare kommunen L.S. Politik og Samfund 0 21-08-2013 20:32
Syge danskere kan få millionerstatning Pyt Politik og Samfund 3 15-08-2012 15:13
epokegørende dom,Syge danskere kan få millionerstatning PHONBASS Politik og Samfund 2 19-02-2012 14:33
Syge danskere kan få millionerstatning Peacock Politik og Samfund 8 10-09-2010 22:18
Har vi Danskere et sikkerhedsnet, hvis vi bliver syge…? Ja – med et STORT HUL i margetli Politik og Samfund 0 13-01-2010 00:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension