K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-04-2011, 20:28   #21
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
BTW: Hvad er: kronisk træthedssyndrom egentlig for en størrelse ? Jeg kan ikke finde den i min diagnosemanual (ICD-10 / SKS afsnit D).
Prøv lige at tygge lidt på denne redegørelse: http://www.me-cfs.info/Kriterier.htm
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2011, 22:05   #22
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se meddelelser
Prøv lige at tygge lidt på denne redegørelse: http://www.me-cfs.info/Kriterier.htm
Så fik vi slået fast, at "kronisk træthedssyndrom" bare er en forvrøvlet folkelig betegnelse som overlæge, dr. med. Allan Wiik har opfundet i fordums tid - gad vide om ikke han gerne har villet æde den betegnelse i sig igen mange gange ... ?


Mao giver TrykFonden forskningsmidler til forskning, hvor der i nutiden anvendes forvrøvlede diagnosebetegnelser (iflg. det citat der er givet her i tråden fra TrygFondens eget site) - det er faktisk interessant.

Men hvis Fink et al. gerne vil vrøvle, herunder vrøvle om: "kronisk træthedssyndrom", så lad dem endelig vrøvle det bedste de har lært ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2011, 12:59   #23
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
"Overset folkesygdom kan betyde økonomisk ruin. Der er afsat millioner til ny undersøgelse, der skal hjælpe danskere, der lider af uforklarlige lidelser:

Kilde: http://avisen.dk/overset-folkesygdom...in_144542.aspx

Det lyder jo godt, men kigger man nærmere på, hvem Anders Hede er, så kan man jo sagtens se skriften på væggen:

...Sideløbende fungerer Anders Hede som ekstern lektor i offentlig regulering og økonomi ved Roskilde Universitets Center....

Kilde: http://www.diabetes.dk/Aktuelt/Konfe...ders_Hede.aspx"


Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser

Jeg synes faktisk denne artikel (om uforklarlige sygdomme red.) udviser alle parametre på det Kurt Strand kalder journalisme, og ikke journalistik. Allerede ved billedbrug fra tilfældigt katalog gives, der indtryk at denne undersøgelse vil have lægefaglig ekspertice og inddrage patienter. Hvilket den måske også gør, det melder selve artiklen jo intet om. Men laver man et tekstanalyse på selve indholdet og dertil tager at Anders Hede er uddannet og har arbejdet m. forvaltning, senest som ekstern lektor v. RUC i OFFENTLIG REGUELRING OG ØKONOMI er denne undersøgelses resultat jo næppe en reel afhjælpning af selve lidelserne, men snarere en undersøgelse på, hvordan forvaltninger i DK kan regulere og spare øk. midler.

Nej, må vi få nogle forskningsmidler tildelt til løsninger af problemerne ved nældens rod, nemlig arbejdsmiljøet uanset det gælder det fysiske el. den psykiske del af arbejdsmiljøet. Og disse midler skal selvfølgelig tilflyde nogen, som reelt vil forske indenfor dette område, selvom DI jo som altid mener der sker en masse ude i virksomhederne.

....som professor i arbejdsmedicin Johan Hviid Andersen påpeger i denne artikel:

http://avisen.dk/nedslidning-koster-...89.aspx?Page=4
Jeg synes, Johan Hviid Andersen er meget ansvarlig for sygdomsforebyggelse og livskvalitet og for velfærd og økonomi i Danmark - både for den enkelte og for samfund som helhed - med budskab om, at bevidsthed om menneskers værdi på arbejdspladser fysisk og psykisk - med en lovgivningsbeskyttet menneskeret til et fysisk og psykisk godt arbejdsmiljø - ville kunne forebygge, at op mod 100.000 mennesker udstødes af arbejdsmarked arbejdsmiljøsygdomsbetinget.

Sidst redigeret af Katharina; 24-04-2011 kl. 13:37.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 13:33   #24
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Citat:
"Overset folkesygdom kan betyde økonomisk ruin. Der er afsat millioner til ny undersøgelse, der skal hjælpe danskere, der lider af uforklarlige lidelser:

Kilde: http://avisen.dk/overset-folkesygdom...in_144542.aspx

Det lyder jo godt, men kigger man nærmere på, hvem Anders Hede er, så kan man jo sagtens se skriften på væggen:

...Sideløbende fungerer Anders Hede som ekstern lektor i offentlig regulering og økonomi ved Roskilde Universitets Center....

Kilde: http://www.diabetes.dk/Aktuelt/Konfe...ders_Hede.aspx"
Der er netop (i en denne kontekst) tale om: lægevidenskab og ikke lægetro, hvorfor evaluering af behandlinger foregår efter videnskabelige kriterier - det er derfor ikke et spørgsmål om: tro, en fiks idé, økonomi mv., når en behandlingseffekt af et givent behandlingsparadigme skal vurderes.

Omvendt skal publikum gøre sig klart, at det projekt Fink et al. faldbyder, det er et: forskningsprojekt, dvs. ikke et endeligt evalueret og godkendt behandlingsparadigme for fx: ME, sclerose, cancer, bylder på r*ven osv. - også selv om symptomerne i visiteringsfasen måske for den diagnostiserende læge kan være uforklarlige.

Samtidig skal man være opmærksom på, at det på området er rimeligt svært at lave dobbelt blindede forsøg (dvs. hverken: læge eller patient ved om det er en aktiv eller en snydebehandling patienten modtager), ligesom placeboefekten ved det vi kalder selvrapporterede tilstande (det er fx: smerte-, trætheds-, tristhedstilstande) kan være så høj som: ca. 30 % eller mere.

Hvis man samtidig ikke inkluderer de allermest syge patienter, er det yderlig rimelig svært at sige noget konklusivt om behandlingseffekten ud over de lettere tilfælde, hvor det selvrapporterede symptombillede må anses for at være mere difust og påvirkelig af "vejr & vind".


"It's all in Your mind ..." har igennem tiden været et godt afsæt til at fedte "problemet" (fx lægens utilstrækkelighedsfølelse) af på patienten - det er formodentlig én blandt flere forklaringer på, at der er så stor modvilje imod at sende disse såkaldte "uforklarlige sygdomme" i armene på psykiatrien.

Fænomenet "en finke" er et tilsvarende afsæt for modvilje ... og der hersker ingen tvivl om, at der er mange patienter, der ikke er blevet redet eller har gået i årtier uden den rette diagnose og dermed også den rette behandling (jeg er igennem tiden stødt på flere af disse sygehistorier).


Når alt det så er sagt, så husker jeg en artikel for over 30 år siden i British Medical Journal (BMJ), hvor man konkluderede, at: hypnose har en effekt på: fodvorter.

Dvs. man kan med en bevidstheds-teknik behandle en virusinfektion i huden.


Jeg har selv for vel også ca. 30 år siden prøvet at behandle en igennem årevis genstridig fodvorte, der ikke lod sig fjerne med alm. håndkøbsvortemiddler med en mind-teknik.

Hver morgen i badet bandede jeg vorten af h****** til og visualiserede at jeg afstødte vorten ... efter mindre end en måned med den behandling faldt vorten af ...

Det var jeg ret imponeret af :-)

Vi skal altså ikke undervurdere de kræfter der, på lettere X-Man niveau ligger i vores eget powerfull mind ;-)


En dansk nu professor emeritus har på et tidspunkt fremført den påstand, at hjernen arbejder ud fra et kvantefysisk afsæt.

Hertil kan tilføjes, at kvantefysikken synes at være mere spooky end I formodentlig har lyst til at forestille jer ... quantum superposition har fx den konsekvens, at "verden" både kan eksistere og ikke eksisterer som en række parallelle muligheder, hvor manifestreingen er afhængig af det observerende subjekt.

I sin yderste konsekvens er implikationen, at det vi normalt forstår ved subjektivitet og objektivitet er sammenhængende (entangled) ... for nu at binde sløjfen tilbage til den såkaldte: objektive lægevidenskab ;-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 14:51   #25
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser

...det vi normalt forstår ved subjektivitet og objektivitet er sammenhængende ...
Det siger Søren Kierkegaard også i dette citat om sand hjælpekunst, som gælder i alle relationer, hvor mennesker mødes i "jeg - du" relation for at udvikles og lære: Elev/lærer, patient/læge, Klient/psykolog, klient/advokat...

Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed.
En ligefrem Meddelelse, Rapport til Historien

Af S. Kierkegaard, 1859/1862:

Afsnit 2.1.1.A.2:

At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der.

Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han - men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer.

Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, saa jeg i Grunden istedetfor at gavne ham egentligen vil beundres af ham.

Men al sand Hjælpen begynder med en Ydmygelse; Hjælperen maa først ydmyge sig under Den, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have Uret, og i ikke at forstaae hvad den Anden forstaaer...

Dersom Du ikke kan begynde saaledes med ham, at han finder en sand Lindring i at tale med Dig om sin Lidelse...

Saa kan Du heller ikke hjælpe ham; han lukker sig for Dig, han lukker sig inde i sit Inderste - og præk saa Du kun for ham..."


http://www.bjornetjenesten.dk/tekste...nspkt.htm#Mark

Sidst redigeret af Katharina; 25-04-2011 kl. 15:39. Årsag: Tilføjelse.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 17:29   #26
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Det siger Søren Kierkegaard også i dette citat om sand hjælpekunst, som gælder i alle relationer, hvor mennesker mødes i "jeg - du" relation for at udvikles og lære: Elev/lærer, patient/læge, Klient/psykolog, klient/advokat...

Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed.
En ligefrem Meddelelse, Rapport til Historien

Af S. Kierkegaard, 1859/1862:

Afsnit 2.1.1.A.2:
Dejligt at se Søren selv citeret, frem for én eller anden omskrevet tekst som det til tider ses inden for visse uddannelsesretninger.


Kilde:

Søren Kierkegaard: Samlede værker, udg. af P.P. Rohde, 3. udg., bd. 1-20, Kbh. 1962-64, bd. 18, s. 96.

Jeg har samtlige ca. 53 cm af den udgave stående på min reol ;-)


Men for at vende tilbage til fænomenet: hypokonder, hvad antager du så der skal stå på en hypokonders gravsten ?

Da M. Rosendal i sin tid forsvarede sin PhD thesis på AU: "General Practitioners and Somatising patients" mindes jeg, at der undervejs i forløbet smuttede et tegning op på skærmen af hypokonderens gravsten, hvor der ca. stod: "Hvad sagde jeg!" til stor fornøjelse blandt publikum ...

Omvendt har den til forsvaret introducerende professor (der altid har været ret "kvik i pæren"), i en anden kontekst hvor omdrejningspunktet var egen interesse for tvangstanker hos patienter i psykiatrien udtalt flg.: Har man en rem af huden selv ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 20:54   #27
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:

Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed.
En ligefrem Meddelelse, Rapport til Historien

Af S. Kierkegaard, 1859/1862:

Afsnit 2.1.1.A.2:

(Hvis du som professionel ikke kan møde patient/klient red.) så "han finder en sand Lindring i at tale med Dig ...

Saa kan Du heller ikke hjælpe ham; han lukker sig for Dig, han lukker sig inde i sit Inderste - og præk saa Du kun for ham..."

http://www.bjornetjenesten.dk/tekste...nspkt.htm#Mark
Så patient/klient har ansvar for at mærke, hvor der er lindring og ikke bare præk i en relation.

Og mon ikke relation til professionelle som M. Rosendal og P. Fink og E. Blach bag TERM - for rigtig mange vil opleves uautentisk og nyttesløst - som præk!

Se eks. tråd om E. Blach på K10 herom:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4823
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Syge danskere søger hjælp til at klare kommunen L.S. Politik og Samfund 0 21-08-2013 20:32
Syge danskere kan få millionerstatning Pyt Politik og Samfund 3 15-08-2012 15:13
epokegørende dom,Syge danskere kan få millionerstatning PHONBASS Politik og Samfund 2 19-02-2012 14:33
Syge danskere kan få millionerstatning Peacock Politik og Samfund 8 10-09-2010 22:18
Har vi Danskere et sikkerhedsnet, hvis vi bliver syge…? Ja – med et STORT HUL i margetli Politik og Samfund 0 13-01-2010 00:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension