K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-07-2011, 08:36   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Jobcentre skubber tusinder ud i depression

Sådan lyder overskriften fra Avisen.dk 20 juli 2011:

Citat:
Systemet for arbejdsløse i Danmark skaber syge mennesker. Så klar er meldingen fra førende fagfolk, som vurderer, at 13.000 arbejdsløse er i risiko for at få en depression.

"Depression kommer først og fremmest af følelsen af håbløshed og magtesløshed. Går man i sit fjerde løntilskudsjob, eller møder man til et jobkursus, hvor man ikke lærer noget nyt, så sker der noget kemisk i hjernen, hvor man risikerer at falde dybere og dybere ned," siger Bo Netterstrøm, overlæge på Bispebjerg Hospital og ekspert i stress.

Stigende problem

Souschef i Psykiatrifonden Majken Blom vurderer, at der er sket en stigning i omfanget af psykisk syge arbejdsløse.

"Mange oplever en angst og et pres, når de bliver arbejdsløse. Jeg ser talrige eksempler på, at aktiveringssystemet forstærker denne angst, hvor det fører til depression," siger hun.

"Dag og aften forsøger den arbejdsløse at få sit liv på fode igen. Men hvis han eller hun er i løntilskud, så har man tit allerlaveste rang på arbejdspladsen. Hver eneste dag ved man ikke, om man er købt eller solgt, og det kan presse folk ud i depression," siger Majken Blom.

...

Overlæge Bo Netterstrøm vurderer, at 40 procent af alle aktiverede, eller hvad der svarer til 13.000 ledige, lige nu er i fare for at havne i en depression på grund af aktiveringssystemet.

Skal dyrke individdet

Vejen væk fra meningsløsheden og truslen om depression er individuelle forløb for de arbejdsløse, siger Vilhelm Borg, forsker fra Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

"At blive indkaldt tit til samtaler virker ofte, men kun på de sunde ledige. Der skal nogle gange andre ting til for at få de svageste i arbejde," siger han.

Forskeren hæfter sig ved, at eksempelvis Københavns Kommune er holdt op med at indkalde de svageste ledige til samtaler. Han mener, det kan være fornuftigt at tænke sig om en ekstra gang og bruge forskellige slags aktivering afhængig af folks forudsætninger.

Bo Netterstrøm er enig.

"Det er afgørende, at tilbuddene giver mening og rammer den lediges reelle behov. Hvis man så oven i købet sikrer, at der ikke er firmaer, som spekulerer i billig arbejdskraft og refusionspenge, så vil systemet føles mere meningsfuldt for alle," siger han.

Usundt og meningsløst

Der er først og fremmest positive effekter af løntilskudsordningen, siger Vilhelm Borg. Men det kan være et problem, hvis en kontrakt forlænges flere gange.

"Vi kan se, at man i især kommuner og staten ofte har flere på hinanden efterfølgende perioder med løntilskud. Det er usundt og meningsløst, og det kan ofte virke ydmygende på den ledige," siger forskeren.
Kilde: http://avisen.dk/jobcentre-skubber-t...on_149364.aspx Mine fremhævninger
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 10:50   #2
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Det er trist og formodentligt ikke en hensigt fra jobcenterene, men det er jo ikke ligefrem en nyhed, for gud hvor jeg tit hører om mennesker i systemet der går ned, bliver stressede og egentligt får det langt værrer af at være en del af jobcemterene
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 15:14   #3
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...og dette er raske ledige, hvis jeg har forstået artiklen ret, og således er det ikke svært at forestille sig, hvad samme system gør ved syge "ledige"...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 16:45   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
man skal have en meget stærk psyke for at komme igennem som syg i dette system

så kan udmærket forstå mange går ned med flaget

er selv psykisk syg, men har aldrig haft en depression
Ja jeg har været trist over min situation, men det kan ikke sammenliges med rigtig depression. ingen forstå rigtig jeg endnu ikke har haft en, efter hvad jeg har været udsat igennem ti år.

tror desværre også mange får antidepressiv medicin
blot fordi man er trist.
men fint for lægerne, langt nemmere og udskrive medicin end at prøve og løse den situation en sygemeldt eller en langtidsledig befinder sig i
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 17:24   #5
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
...Ja jeg har været trist over min situation, men det kan ikke sammenliges med rigtig depression. ingen forstå rigtig jeg endnu ikke har haft en, efter hvad jeg har været udsat igennem ti år...
Du skal være glæd for, at du ikke har haft depression, fordi det er et sandt merit at være ramt af den.

Jeg har haft en svær depression for en del år siden. Man føler at man ikke eksistere og faktisk så føler man ingen ting.
Det hele omkring en er ligegyldigt og man er som en zombi. Man jeg husker som om det var i dag, at jeg havde ond i hver eneste celle af min krop. Jeg gik ikke i bad og var nød til at klippe mit hår helt kort, fordi jeg har ikke brugt kammen i måneder.

Jeg blev ramt af depression på grund af langvarig stress på arbejde og på grund af min fars død.

Den starte med at jeg begyndte miste håret og var meget træt, så træt at jeg kunne ikke gå, jeg slæbte mig af sted.

Jeg har læst, at folk som lider af svære depressioner risikere, at blive tidligt demente, fordi hvert eneste depression er skyld i, at flere millioner af nerveceller blive udlagt for livet, de brander simpelthen ud.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2011, 02:08   #6
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
tror desværre også mange får antidepressiv medicin
blot fordi man er trist.
men fint for lægerne, langt nemmere og udskrive medicin end at prøve og løse den situation en sygemeldt eller en langtidsledig befinder sig i
Enig, men man er ikke altid klar over man har en depression, fik selv af læger at vide jeg havde en depression forårsaget af min blodprop i hjernen, gu havde jeg ej, jeg skulle bare finde videre selv hvilket jeg da også formåede. Gu fanden squ (undskyld bande ordene) er det trist men ikke en depression og der skal heller ikke medicin til. Tænkte meget over, ok du tager den medicin i måske 1-2 år og hvad så...er du kommet videre når du ikke får medicinen længere, blev enig med mig selv efter flere lange snakke med mig selv om at jeg ville ha det bedre ved at tage kampen nu og ikke senere, har da stadig en nedtur engang imellem hvor alt bare er totalt sort især når jeg får mine nye grænser lige op i ansigtet, men glæder mig så til gengæld over de ting jeg idag formår og som jeg ikke kunne i starten af min sygdom.
F.eks har jeg stadig min kamp med at komme ned fra 1 sal og ud på gaden, nedsat førlighed gør det svært og gelænderet til trappen sidder på den forkerte side.
Ja jeg kan få kommunen til at betale for at der også er et på den anden side, men siger til mig selv tag kampen/træningen for der er også trapper andre steder.

Men jeg føler med dem som ikke kan se en udvej fordi deres sygdom fylder meget, for det gør sygdom også hvis det er en uskyldig forkølelse/influenza.

Der er ingen der ved hvordan du har det, men du ved selv hvordan du kan få det bedre.
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2011, 10:18   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Som Carmen;

Hvad gør det ikke af skade for de som er syge/tilskadekomne i systemet.

Det kan mange af de historier herinde dokumentere.

Desværre er vi herinde kun toppen af isbjerget.
Det findes desværre tusind derude der ikke har netadgang eller ressourcer til noget som helst.

Desværre vil vi i mange år fremover, efter en genopretning(hvilket jeg håber og MÅ tro på)af hele dette system, se skader som er uopretlige, og kunne være undgået, både fysiske og psykiske.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2011, 13:00   #8
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Jeg er faktisk ikke tilhænger af antidepressiv medicin, jeg selv prøvet det af flere omgange, men gjorde mig ikke rask.

Tror nærmere man skal se på de omstændigheder der frembragte depressionen, i mit tilfælde var det udpræget stress på arbejdet gentagte gange, man var kørt ned til sokkeholderne og kunne tilsidst ikke overskue noget.

Medicinen gjorde ikke noget godt for mig tværtimod, men da mit arbejdsforhold ophørte fik jeg det langsomt bedre.

De arbejdsløse ville osse få det langt bedre med meningsfyldt aktivering og ikke den stress og truen, hvis ikke du gør sådan og sådan så mister du dagpengeretten.

Vi er jo trods alle mennesker og vi er alle lige meget værd, og vil/skal behandles respektfuldt uanset om man er ledig syg osv.

Jeg husker selv min ledighedsperiode som meget stressende og med gentagne ligegyldige jobsøgningskurser, man følte virkelig ikke man var noget værd.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobfest på jobcentre ekseleven Politik og Samfund 5 24-10-2012 12:26
Klagestorm mod jobcentre sun-lady Politik og Samfund 9 26-06-2009 13:26
Jobcentre er kontorfabrikker Stella Politik og Samfund 1 06-05-2009 20:47
kritik af jobcentre frida Nyt om loven 1 28-04-2009 01:49
Privatisering af jobcentre zuza Nyt om loven 12 20-01-2009 19:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension