K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-07-2012, 14:54   #21
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
helene

jeg er fuldt ud enig med dig.....

det ka ikke betale sig at yde ekstra og det var også derfor jeg skrev det er godt den blir ændret...og det var også derfor jeg skrev min mand der i bogstavligste forstand står i **** hele dagen ikke gir pukle 8o timer ugentlig - for ikke at få noget for det...så vil han til at arb..37 t..og bruge mere tid derhjemme...
han siger også altid at for de gang i erverslivet kommer der helt automatisk flere penge i statskassen

selvom han altid har puklet og tjent mange penge,synes han dog ikke det er fair vi mister..det er de forkert der blir straffet..
jeg ved godt jeg mister som alle jer andre og dog..dem jeg mister får han mere..men det er kun fordi jeg er godt gift..

jeg kom sådan til at tænke på en taxachauffør jeg så i tv 2 for et stk tid siden..han ville gerne arb mere ,men sagde nej pga topskatten...derfor bla synes jeg det er hul i hovedet
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2012, 15:14   #22
Jonas81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2012
Indlæg: 82
Styrke: 12
Jonas81 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Almindelige lønmodtagere, der betaler topskat?

Hvor er almindeligheden?
Jeg henviser til de udmærkede eksempler fra Helenekr og stribe.

Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Ikke når det tages fra de der har allermindst. Den besparelse i skat topskatten giver, svare til en mangedobeltning af det der tages fra hver af de svage.(altså procentvis).
Derfor dur sammenligningen IKKE.
Er enig i at man ikke burde reducere overførselsindkomsterne. Dog vil jeg mene at mantraet med de stærkeste skuldre, stadig holder. De 10% rigeste betaler vel langt over 50% af skatterne. Også selvom topskattegrænsen øges lidt.


Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Det menesksyn du giver udtryk for, er at nogle jobs er mere værd end andre.
Det er denne grundholdning, som jeg IKKE er enig i.
Det er faktisk ikke det jeg mener. Alle jobs er i princippet værdifulde. Danmark kan jo ikke undvære lavtlønsjobs. Nogle skal jo gå med aviser, sidde ved kassen i Netto osv.

Det jeg mener er, at nogle jobs har en større markedsværdi end andre jobs. Hvis der ikke var nogen forskel, så ville alle have den samme løn.
Jonas81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 00:38   #23
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg må medgive at Helelenkr., har ret vedr. hvem topskattegrænsen berører.

Dog vil jeg poientere, at grænsen fra feks førtidspensionisten på ca. 200.000kr pr år, før skat, til åbenbart alm. lønmodtagere, ER blevet for stor.

Hvis man med denne udbredelse af knap 400.000kr pr år, for alm. lønmodtager job, nu således, har det dobbelte, er der efter min mening, noget HELT GALT!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 01:48   #24
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Og DER vil jeg så give DIG ret popiae!!

Jeg har hørt RIGTIG mange sige, jamen 17.000 kr er da en fin indkomst, men problemet er bare, at 80% ikke tror vi betaler SKAT
Når jeg siger pensionen udgør 12.000 kr til ALT, så bliver folk altså noget chokeret, og når jeg siger, der kun var omkring 1200 kr fra kontanthjælp til førtidspension, så stejler de endnu mere (jeg fik lidt forhøjet kontanthjælp pga psykisk sygdom)......så der var ikke det store spring mellem de to ydelser.

Selv sygedagpenge ligger nogen lunde på niveau med førtidspensionen, og sygedagpengene er kun ment som en midlertidig løsning (eller sagt med andre ord) - de er kun tiltænkt som en skidt løsning i en kortere periode.
Men det er vores hverdag, vores liv, altid.

12.000 kr om måneden er ingen penge i dag, de får rigtig hurtig ben at gå på, specielt med de huslejer, og er man enlig IKKE forsørger, så er det ikke mange basseøre man får i boligsikring!

Nu har jeg så tre hjemmeboende børn, så tallene på bundlinjen er ikke knald røde - jeg køber meget på loppemarked af tøj, cykler, rulleskøjter, møbler osv, og alligevel må jeg bruge af børnepengene til at betale regninger.

Men jeg er allerede ved at garderer mig til når børnene bliver store, og har skrevet mig op til en lille billig? (billigere!) lejlighed. Det billigste jeg kunne finde.

Jeg kender INGEN i min omgangskreds der kun har 12.000 kr at leve for - jo, jeg kender et par folkepensionister der har lidt over 10.000 kr om måneden, men de har så lidt ekstra på kistebunden og mangler derfor ikke noget.

Jeg havde mange flere penge da jeg var på kontanthjælp, både fordi der havde jeg et barn mere, men også fordi boligsikringen ditto var højere, og der var flere børnepenge og bidrag mm. Og så er ungerne blevet store og SPISER helt enormt meget. 6 om dagen lyder anbefalingerne, mine kan bedst lide frugt, så her ryger 18 stykker frugt om dagen!!! Det er 126 stykker frugt om ugen - og det er så kun frugt........så kommer alt det andet, jeg er ved at blive ædt fra hus og hjem.

Faktisk har jeg spurgt deres Far om vi ikke kan bytte - jeg betaler børnebidrag og han holder dem med kost, tøj, fornøjelser, fritidsinteresser mm, men han har ikke svaret på det endnu. Håber han går med til det, for så kan jeg godt nok spare mange penge!! Synes slet ikke de der beløb rækker........
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 02:30   #25
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
helene

jeg må indrømme at da du skrev hvad du fik på kontanthjælp var jeg lidt chokket..det synes jeg der var meget..men når jeg er inde på borger,dk ka jeg aldrig få det derop..og det er ikke fordi jeg ikke tror på dig - rolig...
men det må være fordi jeg kke har styr på hvordan man regner det ud..jeg har aldrig været på det og kender ikke så meget til det..

vil så sige 12ooo udbetalt som du får idag lyder mere forståelig for mig...ved godt der kommer andre ydelser oveni..men jeg ved hvad 1 barn koster -selvom jeg ikke bare køber,men de vokser jo--men ganger jeg det med 3 hjemme som du har og i den alder ..ka pengene hurtig forsvinde...

lige en sidst ting...mht landbruget..løninger..arbejdskraft osv..jeg fortæller jo kun hvad jeg gennem de 3o år jeg mere el.mindre har været i faget,har oplevet,læst og hørt..og mange ting folk hører er myter - ligesom folk tror du fårde17ooo udbetalt..

stribe
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 13:08   #26
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Da jeg var på kontanthjælp så regne stykket nogenlunde sådan her ud...

Det er jo ikke kontanthjælen der er høj, men børnebidrag mm.

kontanthjælp
10.500 kr

Børnebidrag fra faderen
4000 kr

Boligsikring
3600 kr

- det giver en indtægt om måneden på 18.100 kr

Oven i kommer børnechecks hvert kvartal- husker ikke satserne for 3 år siden men lad os sige 3000 pr barn

12.000 kr

ekstraordinært børnetilskud CA
5000 kr

i alt 17.000 kr pr kvartal giver ca 6.600 kr pr måned + de 18.100 kr = 24.700 kr

Det er jo boligsikring og børnepenge/bidrag der får tallene til at eksploderer. Og man må endelig ikke blande tallene sammen, for kontanthjælpssatsen er stadig for lav - der er jo også enlige uden børn!

Jeg har jo heller ikke kun 12.000 kr i dag, jeg får jo boligsikring (3200), børnebidrag fra deres Far (3600) 3 stks, børnepenge for 3 stks (8000) og ekstraordinært børnetilskud (5000) (det beløb er det samme uanset om man har 1 eller 10 børn). Omkring 22.000 pr måned.
Men igen det skal ikke blandes ind i pensionen - folk der arbejder får det samme hvis de er enlige. Og alle får børnecheck.
Det er to forskellige regnskaber! Hvis man fx søger om hjælp fra kommunen, så regner de KUN med pensionen, da børnenes penge er øremærket til børnene, de penge må ikke indgå i deres regnestykker da de kommer fra en helt anden pujle og har et klart formål - at sikre børnenes trivsel, uanset hvor skidt forælderen ellers sidder i det med sin egen indkomst.

Den gang jeg søgte hjælp til tandlæge, havde jeg 240 kr i minus, fordi hun kun kiggede på pensionen. Men jeg sagde til hende, at jeg havde penge at leve for og havde et pænt rådighedsbeløb, og at jeg sagtens kunne betale noget selv. Men det måtte de simpelthen ikke, de måtte ikke tage én eneste krone fra hverken de penge faren betaler, eller af dem de offentlige betaler til alle børn i Danmark.
Faderen SKAL betale de penge, og resten er en del af et gammelt skatteforlig der ramte børnefamilier hårdest, og som derfor blev kompenseret med børnecheck istedet. Så de penge har intet med pensionen at gøre sagde hun. Det er penge der er ens i alle børnefamilier, alle fædre/mødre SKAL betale til børnenes underhold. ALLE skal have børnecheck. Så det er ikke en særlig gode fordi man er pensionist.

Men hvor om alting er, så er satsen på 12.000 kr stadig for lav - der er mange enlige, som næsten ikke kan få det til at løbe rundt.

Sidst redigeret af Ninja; 12-07-2012 kl. 13:12.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 13:45   #27
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
helene

jeg takker..jeg synes det er flot du er åben om det...det er der mange der ikke er...så ka jeg bedre forstå jeg ikke ku få det til at gå op..det var boligsikringen og de ekstra ordinære børnepenge jeg ikke var sikker på..

men ka godt se det er svært at være en enlig ftp uden børn..de får vel kun pensionen og boligsikringen..og det blir ¨man jo ikke millionær af..

men jeg synes det er retfærdig at man i et rådighedsbeløb ikke må regne nogen form fore børnepenge med...det går jo til dem på den en el.anden måde..

men mange gifte lavtlønnede f.eks 2 kassemedarbejdere i netto har heller ikke meget at gøre godt med...de er også pressede..
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 14:59   #28
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har altid været åben omkring økonomi - det har også kostet smæk!

Jeg sad for et par år tilbage og så Go aften Danmark omkring juletid. Der var en enlig Mor på kontanthjælp i studiet med 4 børn, der fortalte at hun ikke kunne få det til at løbe rundt og kategoriserede sig selv som fattig. Den danske befolkning led med hende og sendte gaver til børnene i dagene efter udsendelsen, for de skulle ikke mangle noget - meget meget flot af danskerne i øvrigt.

Men jeg krøllede tæer - jeg sad jo i samme situation og VIDSTE at hun simpelthen måtte have en økonomi der matchede min til punkt og prikke
Jeg kunne SLET IKKE BEGRIBE hvordan hun ikke kunne få det til at løbe rundt og hvordan hun ikke kunne have råd til gaver til sine børn, og helt måtte skrotte and og flæskesteg til fordel for risengrød, fordi pengene ikke slog til

Når man har så mange børn (3 eller der over), så er det svineri at signalerer at man ikke har til dagen og vejen og at beklage sig over velfærdssystemet, for jeg VED, at velfærdssystemet virker og griber disse børn HVIS forældrene altså kan styre deres økonomi.

Jeg har selv prøvet at sidde med 2500 kr om måneden til 4 børn og mig selv. DER var jeg reelt fattig - eller var jeg? Jeg kunne SLET IKKE få de 2500 kr til at slå til, hverken til kost, tøj eller andet.....efter 14 dage var jeg så flad, at jeg måtte låne fra min mor, børnenes Far, naboerne....ALLE. Og når jeg så fik børnepenge, så brugte jeg hele puljen til at betale mine lån tilbage. Og så var jeg lige vidt.
Til sidst var jeg så udmattet at jeg gik op i banken og bad om et lån på 20.000 kr fordi jeg ikke kunne betale lysregningen og børnene nærmest gik i laser og pjalter...
Og det var klogt, for så fik jeg en bankrådgiver til at gennemgå min økonomi fra A-Z, og hun lagde kuglepenne og sagde med et alvorligt udtryk ,,du har 1.700 kr mere end mig om måneden'' - jeg har knapt 23.000 kr udbetalt, du har 24.700 kr!!
Jeg var overbevist om at hun havde lavet en regnefejl, for jeg havde ALDRIG set mere end 13.000 kr på kontoen, og når PBS havde været der, så havde jeg nogle måneder 2500-3000 kr og andre måneder under 1500 kr (grundet de højere kvartalesregninger til lys, forsikringer, samt halvårs regninger som licens og andre forsikringer), som jo blev trukket ind i mellem....
Og rigtig mange penge gik til dyrt klatgæld.

Så rådgiveren spredte alle kvartals og halvårs regninger ud til beløb pr måned, og gjorde det samme med kvartals indtægter som børnebidrag, børnepenge, tilskud mm, og så gav hun mig ét stort lån, der kunne betale alle de små dyre gældsposter ud, til en langt lavere ydelse pr måned.
Og vupti, så havde jeg pludselig 13.000 kr når ALT var betalt og budgettet var lagt
Pengene havde jo hele tiden været der - jeg kunne bare ikke styre økonomien, og blev bombarderet med mega kvartalsregninger, der ikke passede med indtægterne og efter lod røde tal på bundlinjen, og når kvartals indkomst landede på kontoen, så skyldte jeg dem væk........

Så jow, hvis man ikke kan styre sin økonomi, så bliver man fattig, men det er stadig ikke fordi velfærdssystemet er for smalt, men udelukkende fordi man selv er et fjols.....

Tænkte den gang at den der enlige mor på kontanthjælp med 4 børn, bare havde brug for en rådgiver, så hun kunne blive selvkørende.....

Og jeg har ALDRIG forstået, at folk på overførselsindkomt ikke pr automatik får en rådgiver fra kommunen til lige at hjælpe folk med et budget, så man ikke som mig selv, skal gennemgå et rent h e l v e d e, fordi man ikke selv kan ordne økonomi og se muligheder..
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 15:04   #29
hanspedersen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
hanspedersen er ny på vejen
Jeg vil sige til denne debat her....

Vi kopiere altid USA. og som jeg altid har sagt er vi altid 10-20 år efter USA, som i kan se på de nye stramninger og reformer.

Om 10-20 år har vi samme % af fattige og hjemløse som USA har lige nu i dag.

VI SKAL HOLDE OP MED ALTID AT KOPIERE DERES LIVSSTIL...
Såsom materialistisks-væremåde-indvandring osv.
Arme vores børnebørn de bliver hårdt ramt, desværre....
hanspedersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 15:09   #30
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kan kun være enig - vi er godt på vej mod amerikanske tilstande......desværre.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tak for hjælpen, revalidering igennem nåleøjet! Mariba Alt det andet 7 21-12-2012 23:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension