K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2015, 11:59   #1
Mickey
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 29
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Mickey er ny på vejen
Når revalidering slutter

Hej K10.
Mon nogen har et svar.
Helt kort fortalt :
I 2011 fik jeg en revalidering på 5 år til ny uddannelse. Jeg blev i sin tid mere eller mindre presset til af sige ja tak, dvs at min sagsbehandler havde gjort det meget klart at jeg hverken kunne få tilbudt flexjob, søge pension eller andet, altså som hun den gang sagde, hvis du ikke siger ja tak til vores tilbud så er det kontant hjælp, og det kan du ikke få fordi du ejer hus mv.
Af den grund følte jeg mig presset, pga afsluttet skilsmisse og 2 små fælles børn.
Det skal så lige sige at jeg på intet tidspunkt har fortrudt de snart 5 år, men har også være priviligeret i forhold til skole og det antal timer jeg har haft i perioden 5-15 timer fra år til år.
MEN min ryg har og vil altid være et problem, og den gøre det ikke nemt for mig. Man tør ikke lave en stivgørende operation, da man er bange for at flytte problemet videre i ryggen. Så beskeden fra speciallæge er at du vil opleve et bølgeformet forløb med smerter, og periode som de har oplevet hvor det er meget slemt. Rådet er lev med det så længe du kan, spise de anbefalede mængder smertestillende, og snak løbende med egen læge. Har så for godt et år siden for konstateret ledegigt, havde klaget over led smerte i flere år men man sagde bare at det nok var min medicin, hvad så ikke var tilfældet.

MIT problem er ny hvis jeg efter afsluttet skole skal id og søge job i 37 timer så ved jeg at det kan jeg ikke, og hvad sker der så ?

Ikke en eneste fra kommunen har i denne periode spurgt til min situation med ryggen, jeg har også selv været bange for at nævne det hvis de så ville stoppe min revalidering. Jeg har på skolen haft et forstående overfor hvis jeg ikke kom eller gik pga smerter, påtryks af mødepligt, det er jeg selvfølgelig glad for men det er jo kun mig og skolen som ved det.

Forventer Kommuen at jeg efter revalidering / skole til sommer står klar til 37 timer på arbejdsmarkeds eller ?

Hvordan er jeg stillet, skal jeg søge job tag i modog så ende ud i sygemelding igen og hvad sker der så.

Håber nogen har erfaring med do, eller som kan henvise til en der ved noget om det.
Mickey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 12:15   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan formentlig godt være selvforsørgende på et mindre antal timer.

Håber du har haft kommunen med på sidelinien, så du har opfyldt din oplysningspligt.

God vind
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 12:41   #3
Mickey
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 29
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Mickey er ny på vejen
Hej Stame.
Hvis du mener svar skemaer der er kommet ind imellem fra Kommune, så ja.
Ellers har jeg ikke af egen hånd eller mund gjort noget.
Mickey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 14:11   #4
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Mine egne erfaringer er af ældre dato, du er nyuddannet efter endt revalidering og forhåbenligt medlem af en a-kasse som demitent. Du kan derfor få dagpenge som ledig 37 t og søge et hvilken som helst job, både et du er uddannet til eller andet udenfor faget.
Du er ikke mere socialsystemets sag men arbejdsmarkedets! Og selvfølgelig bliver ledige også syge og så hedder det sygedagpenge, 22 uger og ud igen.
Vær opmærksom på de nye regler bl. A at du kan tage få t og tilfældige job og derved forlænge dagpengene.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 16:31   #5
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Hvis du ikke er blevet medlem af A kasse, så skynd dig at blive før uddannelse afslutter.Det er nemlig gratis. Så får du 92% af dagpenge når du er færdig med med uddannelse. Hvis du bliver syg, kan du senere få sygedagpenge....
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 21:16   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Du bør bare være obs. på dagpengereglerne, som jeg læser din beskrivelse så er der ingen chance for at du vil kunne klare at passe et job på 37 timer, ved ikke om det er noget jeg har misforstået ?

Hvis du melder dig ind i A-kasse som dimittend og melder dig arbejdsløs på 37 timer, som andre forslår, så skal du kunne stå til rådighed for og søge job på 37 timer.

Du kan også melde dig i A-kassen som dimittend og efterfølgende gå ned i tid, altså skifte fra fuldtidsforsikret til deltidsforsikret efter at du er blevet arbejdsløs, så får du ikke så mange penge men kan nøjes med at stå til rådighed og søge job op til 30 timer om ugen.

Som jeg har fundet ud af ved at læse her på siden så er dagpengesystemet kun beregnet for raske personer.
Hvis du har nedsat arbejdsevne og kun kan arbejde 5 timer, 15 timer eller eksempelvis 25 timer eller noget i den stil så skal du enten snyde dagpengesystemet ved at holde kæft med din sygdom og bare hæve dine dagpenge eller gå kommunevejen og forsøge dig med flexjob systemet.

Sidst redigeret af Nørd; 11-12-2015 kl. 21:18.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 21:29   #7
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Når man er færdig med revalidering og ikke får fleksjob eller ligende, så er man officielt rask og dermed fuld dagpenge berettiget. Sygdom er i denne tilfælde privat sag, ikke godkendt og ingen forhindring til dagpenge.
Dagpenge er forresten ikke kun til de raske mennesker, syge kan få del dagpenge. Hvis man raskhed i 3 måneder uafbrudt, får man fuld dagpenge.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 22:04   #8
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Når man er færdig med revalidering og ikke får fleksjob eller ligende, så er man officielt rask og dermed fuld dagpenge berettiget. Sygdom er i denne tilfælde privat sag, ikke godkendt og ingen forhindring til dagpenge.
Dagpenge er forresten ikke kun til de raske mennesker, syge kan få del dagpenge. Hvis man raskhed i 3 måneder uafbrudt, får man fuld dagpenge.
Det er jo ikke rigtigt hvad du skriver.
Sandt nok at revalidering stiler mod at man efterfølgende skal være selvforsørgende.
Sandt nok at man ved endt uddannelse kan tilmelde sig som dimittend.

Men det er jo ikke rigtigt at sygdom er en privat sag.
Hvis du har en sygdom der gør at du max kan gå i skole 5-15 timer om ugen som trådstarter beskriver.
Hvis trådstarter eksempelvis kun kan arbejde 25 timer om ugen, så er han IKKE berettiget til dagpenge, selv ikke hvis han har indmeldt sig i tide og ellers lever op til samtlige krav.

Jeg har selv undersøgt sagen hos min A-kasse, da jeg selv er i nogenlunde samme båd, men sådan er reglerne altså.

Hvis han melder sig rask med dagpenge efter endt uddannelse, ja så skal han altså tage jobbet på 37 timer hvis han bliver tilbudt det, for ja, han er rask.

Med min kommentar om at dagpenge kun er for raske mener jeg at personer der ligger på en arbejdsevne på ca. 25 timer om ugen ikke hører ind under dagpengesystemet, du kan betale i årevis som jeg har gjort, men den dag du har behov for at få dagpenge kan du altså ikke få en øre.

Sidst redigeret af Nørd; 11-12-2015 kl. 22:08. Årsag: rettelse af stavefejl
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 22:20   #9
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Timesat 5-15 timer er en aftale med arbejdsgiver som jeg har opfattet. Det er ikke anerkendt af kommune, at man kan arbejde kun få timer. Så længe sygdom ikke er anerkendt, er det privat sag.
Man er færdig med uddannelse uden at blive forhindret af sygdom. A kasse vil ikke indhente lægeerklæring. Jeg finde det sandsynlig, at man får dagpenge. Til gengæld ser det svært ud at få fleksjob.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2015, 22:33   #10
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Dagpenge har bare ikke noget med kommunen at gøre, om kommunen ved noget eller ej er underordnet.

Hvis du er rask nok til at arbejde når/hvis du får det tilbudt, ja så er alt godt, men hvis du ikke kan honorere et job på 37 time og alligevel tilmelder dig i A-kassen så bør du være obs. på at det er uberettiget at du modtager ydelse.

Men klart hvis du vil modtage en ydelse uberettiget har du lettere ved at slippe udenom hvis kommunen ikke ved noget om det og kan give besked videre til A-kassen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension