K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2012, 18:19   #41
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Hvad er det for en fredning du snakker om?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 19:12   #42
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Fredningen består i, at personer på gl pensionsordning fra før 2003, ikke kan miste deres pension uanset hvad. En lov lavet i 2008, forhindrer dette.

Her skriver Socialministeriet klart:

http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...r/default.aspx

førtidspension fra før 2003, kan gøres hvilende, hvis man har lønindtægt der overstiger pensionsbeløbet, men man kan til enhver tid, genoptage sin pension.

Det er straks sværere på den nye ordning (pension efter 2003).

Sidst redigeret af Pophår; 27-06-2012 kl. 19:24.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 19:16   #43
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
På den gamle ordning er man fredet - dvs at man kan ikke få frakendt førtidspensionen uanset om man får det bedre, begynder at arbejde eller andet - nogle kalder det for pølsemandsordningen, fordi der kom et kæmpe boom af pølsemænd der fik sin egen vogn og som arbejdede små 10 timer om dagen.

På den nye ordning, kan de frakende førtidspensionen hvis man får en bedring af arbejdsevnen, og den behøver ikke at være ret stor, før end de kan genoptage pensionssagen og vælge at sende en på fleks. Nu taler de om en arbejdsevne helt ned til 2 timer om ugen!!
Alt dette er de gamle pensionister fritaget for. Med mindre de får lokket dem over på den nye ordning.

Med fredningen kommer også, at - uanset hvad regeringen vælger - så kan de aldrig pille ved folk på den gamle ordning. Men de kan meget vel få indført, at genoptage alle de nye tilkendelser efter 2003. Det er dén jeg selv er lidt bange for, da jeg ikke kan overskue en omgang mere.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 19:43   #44
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Hvad er en troll? Først troede jeg der mentes en trold, men kan se at ordet er benyttet flere steder i lidet flatterende vendinger - og selv jeg har forstået at det ikke er et sødt kælenavn. Har også læst det i andre indlæg nu har jeg brug for at vide hvad begrebet dækker over - hjælp søges

Jeg glæder mig til at se de butikker der er beregnet til førtidspensionister. Vores indtægt udhules over tid og vores købekraft forringes væsentligt. Det gør mig vred.

Hele mit arbejdsliv har jeg arbejdet som et bæst men nu kan jeg desværre ikke mere. Jeg er helt på det rene med at jeg naturligvis aldrig skal have samme indtægt som en der arbejder, men at min indtægt forringes så meget over tid synes jeg altså er skandaløst. De brede skuldre skal bære mest - jeg er helt enig. Jeg løfter gerne alt det jeg kan! Det gør jeg faktisk hver eneste dag når jeg sørger for at mine børn møder undervisningsparate i skolen, deltager i fritidsaktiviteter, er aktivt involveret i deres liv og opdrager dem til at man SKAL arbejde og YDE før man kan nyde. De opdrages til at man skal tage ansvar for eget liv og for de handlinger man gør. De opdrages til at man et stykke hen ad vejen er sin egen lykkes smed og at evne forpligter. Tror mine børn vil kunne sige det hvis de blev vækket midt om natten. Jeg gør alt hvad jeg kan for at producere børn der udviser ansvarlighed og samfundssind. Det er det som mit helbred kan magte. Desværre kan jeg ikke mere end det. Kunne jeg - ville jeg!

Det gør mig vred at SATS-puljen fortsat ikke skal være på finansloven. Politikere og andre godt folk betragter sådan nogle som mig (enlig mor, førtidspensionist og psykisk syg) som svage og alligevel skal jeg og andre som mig betale til andre såkaldte "svage". De svage skal betale til de svage. Det giver ærlig talt ingen mening og jeg forstår simpelthen ikke retorikken.

Pengene skal komme et sted fra. Korrekt. Til en start kunne man jo starte en intensiv klapjagt på socialt bedrageri og skatteunddragelse. Der ligger mange penge!

Jeg er født med en guldske i munden og mine forældre har altid betalt - hvis alle skatter indregnes - 65 % i skat. Jeg skal nok klare mig økonomisk netop pga mine forældre og den arv der kommer engang men jeg kan bekymre mig for de som ikke er så heldigt stillede som jeg.

Diskussionen om "A - og B pensionister" har jeg brug for tænke nærmere over inden jeg svarer. Kan dog uden betænkningstid sige, at jeg under alle det bedste - således også "B pensionister". Uanset hvilken ordning man er på udhules købekraften så min harme gælder for begge "pensionistgrupper"

Er egentlig usikker på om jeg fik afsporet debatten men er ærlig talt så oprevet at fingrene bare er løbet hen over tastaturet.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 19:51   #45
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Her er en god beskrivelse af hvad en "Troll" er. Et forkortet navn for "to troll" (at trolle)

En fiskemetode, hvor man håber noget bider på. Omsat til netsprog, er det en person der kun er på div sites for at ophidse brugere med sine påstande mv.

http://da.wikipedia.org/wiki/Troll
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 13:35   #46
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Tak Pophår. Jeg havde slet ikke tænkt på at google det da jeg troede det var et særligt udtryk her på K10.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 16:28   #47
MichaelH
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Lokation: Århus
Indlæg: 53
Styrke: 0
MichaelH er ny på vejen
Da jeg tidligere nævne at 75000 personer var på den gamle ordning, var det tal fra muskelsvind fonden, dette tal ser ud til at være 105000 når alle 4 satser er medtaget.

Ud fra følgende artikel vil det være givtig for ca 35000 personer, men det er da immervæk også en del mennesker som får et løft.
Denne positive vinkel var der set bortfra i debatten før jeg lavede mit førte indlæg.

Alle påstande om at, kan man bare arbejde nogle timer så er det "farligt" at skifte er baseret ud fra subjektive vuderinger.
Om de personer der kan blive opgraderet så skal re-vuderes iforhold til arbejds evne er alt for tidlig at sige noget om, da de endlige love/vedtægter om skift ikke er skrevet/offenligt gjort endnu.

Jeg synes bare folk her var med til at piske en stemning op om at regeringen kun stjæler fra førtidspensioniser og helt så bort fra at der også kan være en positiv udfald på skattereformen.
Jeg synes det vigtig at være nyanceret i en debat og også huske at få positive vinkler med, medmindre man vil baserer sin verdens opfattelse baseret ud fra frygt og verden er ond. Hvilket ikke er godt for helbredet og slet ikke for de FTP som har psykiske problemer.

http://epn.dk/samfund/politik/article4737377.ece
MichaelH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 16:33   #48
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Et lille, velment tip til dem, der overvejer at flytte fra gammel til ny ordning: Tjek økonomien i det grundigt. Og tjek også, om det får betydning for boligstøtten at skifte. Der kan godt risikere at være stor forskel alt efter, om man er på den gamle eller den nye ordning...



Tilføjelse: Fandt efter jeg skev mit indlæg denne artikel i Information: http://www.information.dk/telegram/304720

Sidst redigeret af Risa; 28-06-2012 kl. 16:41.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 17:06   #49
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg kan kun erklære mig enig med Stig Langvad

''- Det får os ikke umiddelbart til at juble, for vi tror, at det vil være en stor risiko for mange, fordi de simpelthen ikke kan regne ud, hvad konsekvensen vil være på den lange bane, siger han.

For eksempel er der nogle tillæg under den gamle førtidspension, der fortsætter, når personen overgår til folkepension, men som stopper ved folkepensionsalderen under den nye ordning.

Der er også forskel på, hvor meget man kan få i støtte til husleje, og det kan have betydning for folk, der senere hen får behov for at flytte til et særligt - og dyrt - botilbud.

Alt i alt finder Danske Handicaporganisationer, at skattereformen er socialt skæv, selvom der er nogle førtidspensionister, der får gavn af den''

Præcis, lige på kornet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PS: dette indlæg postede jeg faktisk i en anden tråd, men det passer også fint her.

Man kan bare undre sig over, hvorfor det vurderes at kun en tredjedel forventes at gå over på ny ordning? Mon det er den tredjedel der er så syge, at de rent faktisk KAN være på den nye ordning - eller er det den tredjedel der ikke har lugtet lunten?

Hvis det var så nemt og så dejligt som regeringen forsøger at få det til at lyde, så ville det vel ikke kun være en tredjedel, men noget nær alle - jeg mener hvem vil ikke gerne have lidt ekstra uden at svede tran?

Når dét så er sagt, så forstår jeg ikke hvorfor regeringen ikke bare flytter alle på den gamle ordning op i kategorien ''højeste førtidspension'' hvor de endda bliver bedre økonomisk sikret, forhold til ny ordning..
på den højeste sats vil gifte og samboende kunne få 15.193 kr, og reelt enlige får 18.258 kr. det er tanden mere end på ny ordning.

Det beviser endnu engang, at der er en skjult agenda med den flytning fra gammel til ny.

Lad folk beholde deres tryghed og fredning, og slus dem over på højeste sats. DET ville godt nok give mig respekt for regeringen!

Sidst redigeret af Ninja; 28-06-2012 kl. 17:35.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 20:17   #50
Jonas81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2012
Indlæg: 82
Styrke: 12
Jonas81 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Jeg har selv været med til at betale for de goder,
som jeg desværre selv er blevet tvunget til at tage imod,
da jeg har mistet HELE min arbejdsevne !

Som Fp-ér bataler jeg godt og vel 100.000 i skat om året
Florken, jeg giver dig fuldstændig ret i den første del. Det er jo kendetegnet ved det solidariske velfærdssamfund vi har. Dem som arbejder betaler en meget høj skat. Til gengæld kan DK så fx have nogle anstændige overførselsindkomster til de personer, som desværre er uheldige at få nedsat deres arbejdsevne.

Er dog ikke helt enig i den anden del, men det er måske en mere principiel diskussion :-)
Jonas81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Undskyld bmdc Dit og Dat 6 11-01-2012 21:04
en masse uvidenhed efter et tankevækkende besøg. Fluddi82 Spørgsmål ang fleksjob 5 25-07-2011 18:40
Undskyld mig, men.... buster Alt det andet 5 09-03-2011 01:38
Politisk krabask : Uvidenhed og hadsk propaganda Stella Politik og Samfund 7 02-06-2009 14:33
Undskyld.. Trylledyr Dit og Dat 1 14-05-2007 14:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension