K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2013, 17:48   #41
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Nedenstående artikel beskriver det mere udførligt.


Citat:
Laktase-gen er medfødt

Komælk og modermælk indeholder mælkesukker, og for at kunne nedbryde det, skal tarmen producere enzymet laktase. Denne proces styres af et særligt gen, som alle pattedyr er født med. Det sikrer, at de kan fordøje den mælk, som de får af deres mor.

Normalt mister pattedyr denne evne, fordi laktase-genet slår fra efterhånden, som ungerne vokser op. Mennesker var ingen undtagelse indtil for omkring 7000 år siden, hvor der pludselig skete noget, der vendte op og ned på det hele, fortæller Jacobus Boomsma.

»Dengang opstod der nogle genmutationer blandt kvægdrivere i Østeuropa. Mutationen forhindrede laktasegenet i at lukke ned. De mennesker, der fik denne mutation, blev altså ved med at have laktase i tarmen og kunne derfor tåle mælk gennem hele livet. På det tidspunkt var man begyndt at tæmme kvæg, og mutationen må være opstået tilfældigt blandt kvægavlere.«

»At mutationen fik fodfæste og ikke bare forsvandt igen skyldes, at den gav kvægavlerne en kæmpe fordel i deres ernæring, fordi de nu ikke alene kunne få protein via kød men også gennem komælk. Mutationen gav kvægavlerne en meget større chance for at overleve og opfostre mange børn,« siger Jacobus Boomsma.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/mae...ce-overlevelse
halse er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 17:58   #42
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Nej.. andre folkeslag holder ikke op med at producere det enzym på magisk vis når de bliver 4 år..
Jo Pip, laktase enzymet forsvinder nemlig lige præcis i 3-4 års alderen i de lande, hvor der i forvejen er laktase mangel. At en del danskere kan tåle mælk, er således et udmærket bevis på, at man kan mishandle sin krop ud i ekstremer, og dermed kan vænne den til mangt og meget....også noget som er helt unaturlig for kroppen.

''Enzymet laktase findes normalt i tyndtarmslimhinden. Dette enzym er vigtigt for nedbrydningen af mælkesukker. Personer med laktoseintolerans har en nedsat mængde laktase, eller mangler helt dette enzym i slimhinden i tyndtarmen. Når mælken kommer ned i tarmen, bliver den derfor ikke nedbrudt som den skal, og det forårsager gener fra maven. De steder på kloden, hvor laktasemangel er udbredt, forsvinder enzymet oftest i 3-4 års alderen''

''I landene omkring ækvator er forekomsten af laktoseintolerans mellem 75 og 100 %. Det vil sige, at næsten ingen kan tåle at drikke mælk. Blandt nordeuropæere og hvide nordamerikanere er det mellem 2 % og 15 %, som har laktoseintolerans. I Vesteuropa regner man med, at 2-8 % har tilstanden, mens at 30-80 % har laktoseintolerans i Syd- og Østeuropa''

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...lkeintolerans/

I dag kan man gen-teste, om man reelt kan tåle mælk eller ej. Lige som man kan købe laktase enzymet på piller, man kan drysse ud over maden, så man kan tage et glas mælk, uden at være ved at skide sig ihjel.

- men altså, kalk og D-vitamin og variet kost, og man er fit for life!!

Sidst redigeret af Ninja; 18-08-2013 kl. 18:03.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 18:05   #43
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Jeg kan da melde at her i Bulgarien er der masser af mælkeprodukter på hylderne... og i den landsby jeg bor i er der mange køer... jeg tvivler godt nok på at det kun er de under 4 årige der indtager det, selvom de ikke er af nordisk europæisk race... eller rettere jeg ved det ikke kun er under 4 årige der indtager mælkeprodukter

Jeg selv er periodedrikker af mælk... har været flere år hvor jeg ikke har drukket mælk... men gør det igen i stor stil nu...uden nogen af de omtalte problemer overhovedet....

Så jeg tror begge teorier halter en smule ude i den virkelige verden...


Bortset fra det, så er de danske priser på fødevarer ret vilde... hver gang jeg har været i DK har det været en rystende oplevelse at handle ind og komme til kassen... det er kun gået een vej med priserne... op op op...

Det er svært at forholde sig til at et friskbagt franskbrød koster 30-40 kroner når man er vant til at kunne købe det for omkring noget der svarer til en 5 kroners penge her i BG...

Så jeg har besluttet det er på tide nu at hente resten af mine opmagasinerede ting i DK... og fortsætte mit liv et sted hvor jeg faktisk kan leve af min pension...bl.a også have råd til tandlæge så jeg kan tygge det brød jeg så har råd til at købe...
Jeg forventer endnu et vildt chok over priserne her til efteråret under det planlagte 1 måneds ophold... og jeg er ret sikker på ikke at blive skuffet der...





....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 18:28   #44
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Jeg kan da melde at her i Bulgarien er der masser af mælkeprodukter på hylderne
....
Det er ikke så overraskende. måske du overså henvisningen til østeuropa i mit tidligere indlæg. Det var nemlig her mutationen startede.


Citat:
Som skabt til mælk
Det tager kun én enkelt generation for en mutation at opstå, men mange tusinde år før den er slået igennem og har indtaget en befolkningsgruppe. Men gennem de sidste 7000 år er det lykkedes den sydøsteuropæiske mutation at indtage store dele af Nordøsteuropa.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/mae...ce-overlevelse
halse er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 18:31   #45
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg ville så gerne på shopping i Varna, der får man næsten sko og tasker kastet i nakken (forhold til her)....ja, og tøj generelt. Tror snart jeg tager til Varna, flyveturen er jo heller ikke så lang. Og så er det meget lettere for mig at flyve og handle i udlandet, end det er for mig at tage en bus eller toget til et storcenter i Danmark
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 19:35   #46
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
Det er ikke så overraskende. måske du overså henvisningen til østeuropa i mit tidligere indlæg. Det var nemlig her mutationen startede.
Vi ser ud til at være ret enige... havde overset det med sydøst europæisk... er jo lige her jeg bor

he he og har man været på baren en lørdag aften og fået lidt rigeligt af det stærke... så er der da ikke noget der er bedre til at få balance i systemet end et stort glas køligt mælk





....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 19:45   #47
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeps, et stort glas iskoldt mælk, og så ind på sofaen med en smøg og bestille grillmad og 1,5 L Cola, og se skod serier, det er tømmermandspleje i top klasse

- jeg har bare droppet det hele, så nu ser jeg kun skod TV
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 20:05   #48
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
og bestille grillmad
He he... den får jeg nok ikke held med.... bor så langt ude i bushen at hvis jeg vil have grillmad... så må jeg selv starte grillen


Min bålplads har jeg ikke fået færdig endnu... men er på vej... så næste år skal der eksperimenteres med bålmad
Men nok ikke lige søndag efter en hyggelig bar lørdag aften





.....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind  
Gammel 18-08-2013, 20:15   #49
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej røg fra bål og forkullet mad, den går bare ikke efter en hyggelig Lørdag på baren, man kan jo blive syg af sådan noget
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 19-08-2013, 05:57   #50
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
He he... den får jeg nok ikke held med.... bor så langt ude i bushen at hvis jeg vil have grillmad... så må jeg selv starte grillen


Min bålplads har jeg ikke fået færdig endnu... men er på vej... så næste år skal der eksperimenteres med bålmad
Men nok ikke lige søndag efter en hyggelig bar lørdag aften





.....
Jeg misunder dig dit udenlandske domicil.
Overvejer seriøst også selv at rykke teltpælene op og forlade Danmark.
halse er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Generalangreb igang på overførselsindkomster Henrik Herløv Politik og Samfund 10 28-06-2013 19:23
Udgifter under urbejdsprøvning Peter Grenaa Spørgsmål ang fleksjob 7 02-03-2013 12:59
Både lønmodtagere og folk på overførselsindkomster får flere penge mellem hænderne jomfruen Politik og Samfund 8 03-09-2009 10:46
Overførselsindkomster= Ingen Stemmeret ? Havedammen Det er da strengt ! 27 20-07-2009 00:09
Tal fra 2008 for overførselsindkomster FlemmingLeer Dit og Dat 20 31-10-2008 18:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension