K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-04-2011, 10:47   #31
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Umiddelbart(begrænset kendskab til fleks), er hun jo tilkendt ud fra kriteriet om at hendes TILSTAND ER VARIGT NESAT!

Ergo har denne tilstand jo ikke ændret sig, fordi hun har været i udlandet.

Havde hun ikke taget til udlandet, men ikke fået job, ville hun netop stadig være berettiget til fleksjob, medmindre hendes tilstand, kan dokumenteres ændret.

Som jeg forstår det, er eneste ændring, at hun har været i udlandet!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 11:05   #32
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Tak for svaret Popiae
med udgangspunkt i dit svar vil §74c jo så være overflødig i mine øjne.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 12:48   #33
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fonze Se meddelelser
Godmorgen K10


Med ophold i udlandet er man ikke omfattet af lov om aktiv socialpolitik, men hvad med lov om aktiv beskæftigelsesindsats? jeg har efterhånden kigger i alle kroge mv. og har ikke een eneste gang stødt på noget hvor man har mistet retten til fleksjob i forbindelse med om man er tilrådighed. eneste sted er den vejledning som jeg har nævnt tidligere.

Din kone er visiteret til fleksjob og derfor også omfattet af loven Lov om aktiv socialpolitik. Man er nødvendigvis ikke kun omfattet af en paragraf eller en lov. Man hopper ofte rundt i lovene for at få tingene til at hænge sammen. Og jeg vil sige, at vejledningen skal du holde dig fast i.

min kone blev henvist til afklaringsforløb som LAB §2, 10, altså som hvad jeg betegner som en person der "kommer ind ude fra gaden og har brug for hjælp". Hvis kommunen ville revurdere (og de har jo selv sagt at man ikke kan miste sin ret til fleksjob), skulle hun så ikke være henvist som en LAB §2, 7.

Jeg mener også, det må være en fejl, at de har placeret hende i målgruppe nr. 10 i § 2 i beskæftigelsesloven. Så snart man er fleksjobber, bør man placeres under nr. 7 som målgruppe, da hun i virkeligheden burde have fået Særlig ydelse (som der kommer fra lov om aktiv socialpolitik). Hvis du læser kapitel 13 i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats bliver der nævnt målgruppen nr. 7 med folk på f.eks. særlig ydelse, som f.eks. § 73 C. Dog er er kontanthjælpsmodtagere, som blev visiteret til fleksjobber, de har bevaret kontanthjælpen og er i en anden målgruppe. Men resten bør være i målgruppe nr. 7. Mener der findes sådan en vejledning fra DUKH om de to forskellige målgrupper til fleksjobbere.


nu er der søgt aktindsigt, og ud fra det jeg modtager vil jeg så klage over kommunens afslag.
Husk at klage INDEN 4 uger fra modtagelsen af klagen fra jobcentret. I klagen er det vigtigt at pointere, at hun mener at være berettiget til særlig ydelsen lige siden, hun blev "nyvisiteret" som fleksjobber igen efter hjemkomst til Danmark. Som det står helt præcis i vejledningen (den du selv har fundet), at det var det, som det skulle ske.

Er glad for, at I vil klage over afgørelsen. Det er helt forkert, at de giver hende en fleksjobevilling, når hun er kommet hjem til Danmark og så lade hende være på uden ydelse. Hun er faktisk blevet "nyvisiteret" efter min mening, når de har givet hende en visitation som fleksjobber, da hun kom hjem igen. Så passer det helt efter, at de skulle følge den der vejledning.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 13:48   #34
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Tak Curls

Hvis jeg må kommentere i lidt omvendt rækkefølge:

Selvfølgelig klager vi, kommunen har efter eget udsagn ikke nogen sager med særlig ydelse og har vist heller aldrig haft det. Så det kan undre at de ikke tager udgangspunkt i en vejledning når den nu forelægger.
Rent faktisk VED vi ikke om kommunen har visiteret til fleksjob, da de har udtalt sig lidt kryptisk. Vi har ikke noget på skrift der siger at hun er visiteret pr den og den dato udover at de udstedte fleksjobbevis, mundtligt har de også sagt at hun har været visiteret hele tiden (den med at fleks ikke kan tages fra een), og de har også sagt mundtligt til min kone i telefonen direkte adspurgt, at hun blev visiteret i.f.m. hendes afklaringsforløb. Og ydelsesafd. tager tydeligvis udgangspunkt i hendes tidligere visitering fra 2004. Håber at aktindsigten vil bringe lidt lys over dette.

Jeg vil mene at såfremt kommunen har brugt §2, 10 må hun betragtes som nyvisiteret, dog har de i samme henvisning under bemærkning skrevet at hun henvises for at vurdere om hun fortsat er omfattet af målgruppen for fleksjob, her lægger jeg vægt på ordet "fortsat" som om dette er en genvurdering og ikke visitation.

For os er det vigtigt at få kendskab til om der er fundet en visitation sted, da der jo står i 74i at det er visitationstidspunktet der fortæller om man kan få særlig ydelse, og at ved ny visitation vil som jeg ser det så ikke blive taget hensyn til et tidligere forløb da dette er fortid.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 14:08   #35
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg er ikke helt frisk i den øverste pt, men jeg ville lige prøve, at se på lovgivningen på området, og så falder jeg over denne her:

"§ 74 b. Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse,
1) at modtageren opfylder betingelserne for at få et fleksjob,
2) at modtageren ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i fleksjob,
3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde,
4) at modtageren ikke er selvforskyldt ledig efter et fleksjob, og
5) at modtageren deltager i opfølgningssamtaler efter § 74 c og samtaler i et individuelt kontaktforløb.

Stk. 2. Stk. 1, nr. 2, 3 og 4, gælder dog ikke, hvis den pågældende har en gyldig grund til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 4 og 5.
Stk. 3. Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Hvis kommunen vurderer, at den pågældende ikke er til rådighed for fleksjob, mister den pågældende retten til ledighedsydelse. Ledighedsydelse kan fortsat udbetales, hvis kommunen har påbegyndt behandling af en sag om pension. Ledighedsydelse kan udbetales, så længe sagen behandles. Ledighedsydelse skal tilbagebetales, hvis der senere udbetales pension for samme periode.
Stk. 4. Afslår modtageren et rimeligt tilbud om fleksjob, kan der ikke udbetales ledighedsydelse til modtageren i 5 uger. Hvis modtageren 2. gang inden for en periode på 12 måneder afslår et rimeligt tilbud om fleksjob, mister modtageren retten til ledighedsydelse. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. Afslår eller udebliver en modtager af ledighedsydelse fra en opfølgningssamtale efter § 74 c eller en samtale i et individuelt kontaktforløb, kan der ikke udbetales ledighedsydelse i 3 uger. Hvis modtageren 2. gang inden for en periode på 12 måneder afslår eller udebliver fra en opfølgningssamtale efter § 74 c eller samtale i et individuelt kontaktforløb, mistes retten til ledighedsydelse. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 6. En person, der efter stk. 1, nr. 4 (markeret med blå), og stk. 3, 4 og 5, har mistet retten til ledighedsydelse, kan igen få ledighedsydelse, når den pågældende på ny opfylder kravet i § 74 a, stk. 3.
"

som jeg fandt her: http://cabi-lw.lovportaler.dk/showdo...lov19970455#k7

Som jeg forstår det, så må dette gælde for din kone hvis hun ikke er selvforskyldt ledig.
_________________________________________________

Og så fandt jeg dette i fleksjobpjecen:
"Forudsætninger for udbetaling af ledighedsydelse

1. Personen skal opfylde betingelserne for at få et fleksjob.
2. Personen har ikke et rimeligt tilbud om fleksjob. Ved rimeligt tilbud forstås et arbejde, som den pågældende person kan klare eller efter en kort oplæring kan klare. Ved vurderingen skal der bl.a. tages hensyn til personens fysiske og psykiske formåen.
3. Personen skal, hvis det er nødvendigt, tage imod et rimeligt tilbud om aktivering eller et andet tilbud, fx tilbud om undervisning i dansk, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde.
4. Personen må ikke være selvforskyldt ledig efter et fleksjob. Personen er eksempelvis selvforskyldt ledig, hvis pågældende uden lovligt forfald udebliver fra arbejdet. Hvis personen selv siger sit fleksjob op, er der tale om selvforskyldt ledighed, medmindre der er en gyldig grund til at opsige arbejdet.
Eksempler på en gyldig grund til at opsige arbejdet er, at det fremgår af en lægeerklæring, at pågældende ikke kan arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis arbejdet fortsættes. Opsigelse af fleksjob bør altid ske i samråd med kommunen.
5. Personen skal deltage i opfølgningssamtaler og samtaler i et individuelt kontaktforløb, læs nærmere om dette under “Kontaktforløb under ledighed”.

Punkt 2, 3 og 4 gælder dog ikke, hvis personen har en gyldig grund til ikke at udnytte arbejdsmulighederne. Den gyldige grund kan fx være, at personen er nødt til at passe sine børn, idet der ikke kan anvises anden pasningsmulighed, eller at afstanden mellem bopæl og arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende på grund af transportvanskeligheder eller transporttid.
"
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 14:32   #36
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Ok Vovse. 1000 tak. Måske er jeg lidt rundforvirret, men mener du at såfremt hun ikke er selvforskyldt ledig, og kommunen blot har genvurderet, så er hun berretiget til ledighedsydelse som om intet var sket i de sidste 3 år? lyder næsten for godt til at være sandt.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 14:38   #37
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fonze Se meddelelser
Ok Vovse. 1000 tak. Måske er jeg lidt rundforvirret, men mener du at såfremt hun ikke er selvforskyldt ledig, og kommunen blot har genvurderet, så er hun berretiget til ledighedsydelse som om intet var sket i de sidste 3 år? lyder næsten for godt til at være sandt.
Jeg synes også selv det lyder for godt til at være sandt, men er det ikke det der står?

Som skrevet før, så er jeg ikke helt klar i den øverste etage pt, men jeg syntes den så interessant ud.

Vi kan jo vente og se, om der er andre, der har en mening om det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 15:46   #38
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
HAHAHA Vovse...

Har nærlæst lidt, og faldet over dette:

Det er en betingelse for retten til ledighedsydelse efter visitationen, at personen på tidspunktet for visitationen til fleksjob
1) ville være berettiget til at modtage dagpenge efter lov om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,
2) modtager sygedagpenge
3) deltager i revalidering efter en jobplan efter § 27 og § 28, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
4) modtager ledighedsydelse efter ansættelse i ustøttet beskæftigelse.


så er der vel kun tilbage at argumentere for at opsigelsen var med en gyldig grund.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 19:51   #39
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fonze Se meddelelser
HAHAHA Vovse...

Har nærlæst lidt, og faldet over dette:

Det er en betingelse for retten til ledighedsydelse efter visitationen, at personen på tidspunktet for visitationen til fleksjob
1) ville være berettiget til at modtage dagpenge efter lov om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,
2) modtager sygedagpenge
3) deltager i revalidering efter en jobplan efter § 27 og § 28, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
4) modtager ledighedsydelse efter ansættelse i ustøttet beskæftigelse.


så er der vel kun tilbage at argumentere for at opsigelsen var med en gyldig grund.
Den lagde jeg også mærke til på et tidspunkt.

Ja, jeg tror også, at det er det i skal.

M.h.t. din kones arbejdsprøvning, så stak det mig lidt i øjnene, at den kun havde været på 4 uger, jeg synes det må betyde, at det har været en revurdering på lige fod med det, som en flekser skal igennem når vedkommende har været ledig i 12 mdr. ud af 18 mdr.
Men det kan selvfølgelig ikke siges med sikkerhed.

Har du læst den nederste halvdel af mit indlæg fra kl. 14.08 i dag, det under stregen?

Jeg er ikke frisk i knolden i dag, men jeg synes der er noget, der ser interessant ud.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 19:56   #40
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det at hun har fået et fleksjobbevis viser, at hun ER visiteret som fleksjobber. Jeg kom også i tanke om det senere ang. den der § 2 nr. 10, om hvorfor de havde placeret hende der. Jeg tænker lige nu, om de har placeret hende i den gruppe nr. 10 for at afklare hende med henblik på fleksjob. Jeg mener, du skrev, at hun havde været i arbejdsprøvning osv. efter hjemkomst til Danmark. Fik hun mon fleksjobbevis først efter arbejdsprøvning osv. ? Jeg tror nu også, de ligesom har betragtet det som en revurdering (ledige fleksjobbere skal nemlig revurderes efter 12 måneders ledighed ud af 18 måneder - kan læses i HK fleksjob pjece). Og efter afklaringen, kunne de have placeret hende i § 2 nr. 7, og derfra skulle hun få Særlig ydelse - efter en ny visitation.

Det med visitationstidspunktet ville jeg jo så mene, at hun blev nyvisiteret efter hun fik fleksjobbevis fra jobcentret - efter de fik afklaret hende. Så ved en ny visitation efter hjemkomst til Danmark burde give retten til Særlig ydelse.

I den der vejledning du fandt, står der jo, at når man rejser til udlandet, så er man ikke længere omfattet af fleksjobordningen. Hvis man er grænsegænger, ville man kunne få noget tilsvarende ledighedsydelse, hvis de havde sådan et i det land, man opholdt sig i. Dette tror jeg ikke er sket nogensinde. Nogle som er rejst til Sverige er f.eks. blevet frataget ledighedsydelse. Jeg selv på mit arbejde har haft nogle sager, hvor en borger(dansker) bor i Sverige, kun er normalt i det danske system, hvis man har et arbejde i Danmark. Ellers er man ude af det danske system. Så det synes jeg lidt er det samme med din kone. Når hun er rejst til udlandet i et længere ophold, så er man ikke i det danske system længere. Det starter først igen, når man kommer hjem. Så det at jobcentret siger, at hun hele tiden har været i systemet, passer ikke.... Det kan godt være, at de har den fysiske sag og, at de har en e-journal på hende. Men det er ikke det samme som, at hun altid har været i fleksjobordningen. Den er hun egentlig trådt ud af, efter I flyttede til udlandet.

Nå, men jeg vil nu sige, at det egentlig ikke er nødvendigt at henvise til en hel masse paragraffer, når man klager over en afgørelse, da kommunen selv burde kunne dem - og hvis der er et hul i lovgivningen, ville det være super, hvis den kom helt til Ankestyrelsen, at de vil tage den som princip-sag - som kan være til gavn for de fremtidige i samme situation. Jeg vil tro, det er nok for din kone at skrive, at hun mener, der skulle ske en nyvisitation ved hjemkomst til Danmark og efter en nyvisitation (hun har fået fleksjobbevis -står der mon en dato?), så burde hun derfra have fået ydelsen Særlig ydelse.
Og hun må skrive, at hun mener at have en gyldig grund til opsigelse grundet, du skulle udsendes.

Den var ellers fin, den som Vovse har sat ind. Den sidste del fra fleksjobpjece. Og ja det er altså noget af en jungle alt det her....

Det med at være selvforskyldt mener jeg, at det er når man ikke vil være der mere. Det at éns mand skal til udlandet er man jo ikke skyld i - og derfor mener jeg klart, at det må være uforskyldt på den måde. Der har være en særlig grund til det. Så det synes jeg bare, I må beskrive i klagen.

Nå det var lidt fra mig...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Særlig ydelse?? Road66 Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 13 08-02-2012 10:01
Særlig ydelse Pædagogen Alt det andet 8 03-12-2011 13:26
særlig ydelse ozzi Alt det andet 0 22-09-2011 12:29
Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse Annette Christensen Spørgsmål ang fleksjob 3 24-07-2007 22:10
særlig ydelse sannesus Spørgsmål ang fleksjob 3 06-04-2006 07:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension