K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-12-2011, 09:24   #31
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Hmmmm, med min erfaring, er jeg nødt til at give Zastrow ret i sidste indslag, og også som Andersine tidligere fortalte.

Der er desværre nogle som tror de kan få i hoved og r*v... Derfor disse kontrol instanser...
Hvis du ikke vil fremvise udskriften, har man ikke andet valg end at sige nej til en ansøgning.

Jeg kunne lave en lang liste over krumspring og direkte fusk jeg har taget borgere i... Og det stiller jo ikke de 99% bedre, fordi der så ses endnu mere strengt på dem... Sad but true...
I det at SB har ikke krav på at kræve fremvisning af kontoudskriftet men har blot en mistanke om et eller andet, skal h*n sammen med anmodning om udskriftet forelægge baggrund for sit ønske dvs. hvorfor hun skønner, at der er behov for dette udskrift. Så nemt kan det gøres.

Alt andet er SB mistanke om social bedrageri.

p.t. jeg kan nemt bevise, at listen over københavns kommunens krumspring og dirakte fusk er meget, meget lang....

Sidst redigeret af Karo; 22-12-2011 kl. 09:30.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 09:35   #32
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
"p.t. jeg kan nemt bevise, at listen over københavns kommunens krumspring og dirakte fusk er meget, meget lang...."

Er jeg slet ikke i tvivl om... Desværre går det begge veje lige nu...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 12:16   #33
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Mangler en paragraf

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg har søgt enkeltydelse hos kommunen på tandlægehjælp og nu vil kommunen se mine kontoudskrifter for de sidste 3 måneder men jeg har ladet mig fortælle at det har de ikke krav på. Har nogle her et link til en paragraf hvor der står de ikke har krav på det så modtager jeg det med kyshånd så jeg kan give dem det tilbage i hovedet igen.


Dette var hvad trådstarter spurgte om
ud over vores allesammens holdninger og normal praksis på området og unormal praksis på området, kunne det faktisk være interessant at få et simpelt svar.

Findes der en eller flere § der giver en sagsbehandler lovmæssig ret til at se en borgers kontoudskrifter? Og her taler vi om kontoudskrifter fra borgerens private konti, inklusive både budget og den almindelige forbrugskonto, samt hvad der måtte være af lån? både i bank og andre steder?

Jeg synes nemlig heller ikke at det kan være helt rigtigt at en SB'er kan sidde og nærstudere hvad en borger bruger sine kroner på. Om man handler i Netto eller Superbrugsen eller evt andre "underlige" steder må vel være en privat sag???

Så please - lovgrundlaget for at forlange disse udskrifter ????

Maja
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 13:42   #34
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Engang Politi kan forlanger kontoudskrifter fra folk, de skal have dommerkendelse hvis det vil have adgang til ens konto.

Det samme gælder for kommuner. Kommunen har ikke lovhjemmel til at få adgang til folks private dokumenter, som kontoudskrifter jo er.

http://www.servicestyrelsen.dk/omsor...kon/lovhjemmel

"...En klar lovhjemmel betyder, at der i en lov eller en bekendtgørelse er beskrevet, hvilke handlinger der kan foretages, betingelserne eller forudsætningerne for, at de kan foretages, samt hvem der kan foretage dem.

Indgreb i borgernes frihed og ejendom, herunder anvendelse af fysisk magt, tilbageholdelse, kontrol med breve, telefonsamtaler og anden kommunikation, husundersøgelse samt fratagelse af ejendele (fx mobiltelefon) kræver klar og sikker hjemmel..."


Hermed var det mit sidste svar i den sag.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 13:59   #35
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Vi må ikke glemme Retssikkerhedsloven !

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=136389

Se § 11,11a+b+c og §12
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 14:13   #36
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Florken

Tak søde Florken men kan du oversætte til forståelig dansk hvad der menes med de paragraffer. Jeg synes det er noget forvirrende.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 15:00   #37
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Vi må ikke glemme Retssikkerhedsloven !

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=136389

Se § 11,11a+b+c og §12
Vi taler om en ansøgning om enkelte udgifter og om kommunen i den forbindelse kan kræve kontoudskrifter for tre måneder bagud.
Man må huske på, at alle kan ansøge om enkelte udgifter også folk som er i arbejde og som ikke modtager sociale ydelser.

Hvis kommunen har krav på disse kontoudskrifter så kan kommunen bare rette direkte henvendelse til pengeinstitut og anmoder om disse udskrifter.

Men uden kontoindehavers godkendelse, bank ville aldrig udlevere disse udskrifter til kommunen i forbindelse med personens ansøgning om enkelte udgifter.

Man skal se den sag fra juridisk side, mere er der ikke i det.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 22:53   #38
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Vi må ikke glemme Retssikkerhedsloven !

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=136389

Se § 11,11a+b+c og §12
Det meste af det, der står i disse §'er står også på ansøgningen om hjælp til enkeltydelse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 22:58   #39
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Og de paragraffer går på sagens oplysning, i dette tilfælde konto udtog:

"§ 10. Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
§ 11. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om
1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og..."
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 22:59   #40
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det meste af det, der står i disse §'er står også på ansøgningen om hjælp til enkeltydelse.
Det har du nemlig ret i.

I kan se punkt 8 i ansøgningen om enkeltydelse.... (se dette eksempel nederst i ansøgningen, i punkt 8):
https://www.oib.dk/home/borger/stamk...EntityCode=563
Og har man skrevet under i punkt 8 i ansøgningen, så kan kommunen undersøge de økonomiske forhold.

En borger må gerne medvirke til sagens oplysning, ellers vil sagen blive afgjort på det foreliggende.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mangler SDP seddel?? Camille Dit og Dat 13 30-05-2013 09:41
jeg mangler en bisidder busser24 Alt det andet 5 26-10-2012 01:12
Mangler en stol KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 5 22-09-2011 16:57
jeg mangler sushjer 1 Alt det andet 2 07-04-2011 20:28
Mangler en principafgørelse om §28 jsn Alt det andet 12 31-03-2010 22:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension