K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-05-2007, 16:09   #31
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Jeg nægter at give Hjorten håndtryk !

Ja, tænk at så få menneskeskæbner kan få lov til at fylde SÅ MEGET i medierne.

Det kan vist heller ikke være penge, da det er så FÅ, der går i burka.

Citat:
»Debatten er lidt forfejlet. Jeg har aldrig set en kvinde i Vejle gå med burka, så jeg synes, problemet overdrives lidt«, siger han.
http://politiken.dk/indland/article298484.ece

HVORFOR er det IKKE kontanthjælp med loft, der fylder?
HVORFOR er det IKKE de forhold, de ældre bydes, der fylder?

Jeg er ikke spindoktor, så jeg kan kun gætte.
zuza er ikke logget ind  
Gammel 06-05-2007, 16:22   #32
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Jeg nægter at give Hjorten håndtryk !

ja det skønnes at der er 50 til 100 kvinder i landet der går med Burka...

Stella er ikke logget ind  
Gammel 07-05-2007, 01:34   #33
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Jeg nægter at give Hjorten håndtryk !

Citat:
Stella skrev:

Citat:
Metro skrev:

Vi kan ikke (!) - på en og samme tid beskytte vores egne frihedsrettigheder inkl. statens sekulære grundprincip (= skarp adskillelse mellem stat og religion) og - etablere adskillige undtagelser af samme - for at den selvundertrykkende muslimske kvinde skal kunne eksistere i et samfund som vores og forblive lige så passiv hun mener er hendes ret og pligt.

I hvert fald ikke uden, at også vi bliver nødt til at begrænse og forringe vores egen kvindefrihed, vi allerede tilkæmpede os en gang før.... og nu siger man, at vi skal gøre det igen - denne gang på de muslimske kvinders vegne, der ikke selv finder det vigtigt og stræbeværdigt nok til at ofre det der skal til og det vi allerede selv havde ofret for vores.
Det skal vi under ingen omstændigheder gøre og det undrer mig at spørgsmålet bliver stillet ? For deri ligger en svaghed som jeg ikke troede var der ?
Jeg kan kun gentage efter mig selv.... "Vi kan ikke (!) - på en og samme tid beskytte vores egne frihedsrettigheder inkl. statens sekulære grundprincip (= skarp adskillelse mellem stat og religion) og - etablere adskillige undtagelser af samme - for at den selvundertrykkende muslimske kvinde skal kunne eksistere i et samfund som vores og forblive lige så passiv hun mener er hendes ret og pligt."

Jeg kunne godt tænke mig, lige netop her at kunne (op)finde en eller anden form for en måde at tilgodese de muslimske kvinders behov for at færdes tildækket i en hvilken som helst arbejdssituation samtidigt med at dette ikke havde begrænset eller beskadiget denne kvindefrihed-princip vi hylder her i landet....

Dette "kvindefrihed-princip" netop hos os og i resten af vores kultursfære - bygger netop på, at kvinden ikke længere har pligt til at dække håret, sidde på "kvindesiden" i kirken eller kan "tages" når som helst det passer manden.... med storke-besøg hver eneste år og indtil hun dør alt for tidligt.... slidt, fornedret og udbrændt.... Dette er en beskrivelse af kvindeforhold VI havde her i landet indtil for ca. 150 år siden....

Det har kostet blod, sved og tårer grædt af generationer af piger/kvinder - at kæmpe sig ud af.... og nu vender "spøgelset" tilbage i skikkelse af denne rettroende muslimske kvinde, der mener at hendes frihed er bedre end vores frihed....

Hun kan og vil ikke tage hensyn til "vores" - men kræver højlydt og bastant hensynet til "hendes"..... Og vi har bare at "levere"..... :| Ellers er vi bare dumme, racister, fordomsfulde eller intolerante :|

Den rettroende muslimske kvinde har ingen pligter i dette henseende og i forhold til skik og brug her til lands ... men det har vi..... overfor hende.... alle pligterne.... det har vi bare... punktum.

Jamen, så spørger jeg: hvorfor?
 
Gammel 07-05-2007, 02:23   #34
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Jeg nægter at give Hjorten håndtryk !

Citat:
Stella skrev:

Citat:
Metro skrev:

Til det vil jeg bare sige følgende.... 4% af befolkningen her i landet allerede havde påvirket lovgivningen, specielt sociallovgivningen der omfatter og påvirker dagligdagen og livsvilkår for (skyder på) samtlige borgere, der af en eller anden grund er berørt af netop denne lovgivning.
Jeg forstår ikke hvem du mener ? Hvem er de 4 % ?
Sidst jeg så efter (Danmarks Statistik) udgjorde den muslimerne 4% af vores befolkning. Måske er tallet i dag.... 4,5%... hvad ved jeg.... Heller ikke dette tal er særlig højt og alligevel "fylder" denne andel af befolkningen snart mere end halvdelen af mediernes samlede nyhedsstrøm.... Trælst siger jeg bare.... Intet under at så mange bliver "bims" af at høre på det samme og det samme om og om igen....
 
Gammel 07-05-2007, 02:24   #35
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Jeg nægter at give Hjorten håndtryk !

Citat:
Stella skrev:

Citat:
Metro skrev:

Hvis en langhåret insisterer på at gå med frit udslåede hår på sit job på kyllingefabrikken eller i et storkøkken - og mister sit job som følge af netop det - vil enhver af os nikke indforstået til sidemanden og sige at vedkommende var selv ude om, når hun/han nægtede at iføre sig hårnet....
Yes fordi manden kender spillereglerne…og grunden til hårnet er hygiejnisk og intet andet.
How, how.... her kommer du vist nok lidt på glat is.... Mener du virkelig, at de muslimske kvinder, der insisterer på at bære religiøs-/nationeldragten uanset arbejdets karakter - kender ikke spillereglerne på arbejdsmarkedet? Eller forstår bare ikke det med hygiejnen; eller det med firmaets kundepolitik; eller noget som helst andet alle ellers lærer startende med det første job som flaskedreng eller sommerferieafløser i supoermarked....eller noget som helst andet vi alle har været igennem i starten af vores løbebane på arbejdsmarkedet?

Jamen hvad med de muslimske sygeplejersker - unge kvinder uddannede her i landet på de samme sygeplejeskoler som alle andre... Kender heller ikke de spillereglerne når de kæmper om retten til at bære en anden uniform end den man havde vedtaget indenfor sundhedssektoren, som værende forsvarlig af hensynet til hygiejnen?

Skal vi nu også ændre definitionen på hvad er hygiejnisk og hvad er ikke? Bakterierne, svampesporer og andet skidt er ligeglade og spredes uanset hvordan (den nye) definition af hygiejne bliver...

Er den muslimske hygiejne anderledes end vores? Skal hensynet til hygiejnen stå under eller over det personlige religiøse/kulturelle tilhørsforhold? Og hvad med patienternes tarv og bedste?

Hvad er det vi diskuterer her? :@
 
Gammel 07-05-2007, 02:25   #36
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Jeg nægter at give Hjorten håndtryk !

Citat:
Stella skrev:

Citat:
Metro skrev:

Når det samme sker fordi en muslimsk kvinde nægter at iføre sig en arbejdsuniform uden slør, eller en muslimsk sygeplejerske nægter at gå med en kortærmet uniform; eller en dagplejer insisterer på at bære burka på jobbet - er sagen straks anderledes.... Nu er hun ikke selv ude om at jobbet går fløjten.... Nej, nu er det arbejdsgiveren der er bussemanden eller værre endnu - nu er det os alle, der er udemokratiske og respektløse over for andres kultur og religion...
Det er fordi kvinden ikke aner grunden til at bære uniformen .
Sorry... det er næsten ikke til at svare på....

Den eneste relevante betingelse for at bære arbejdsuniformen er ikke at forstå hvorfor - men fordi der er uniformspligt på den pågældende arbejdsplads.... Nogengange er denne uniformspligt indført af fagligt praktiske hensyn.... andre gange er uniformen indført bare fordi det passer arbejdsgiveren.... Fair nok. Hans/hendes biks... og så bestemmer de om man skal bære netstrømper eller gå topløst på jobbet.... Eller stå foran supermarkedet med et reklameskilt iført Bamse-og-Kylling-outfit.... Bryder man sig ikke om at blive stegt ind i en Bamse og Kylling - kostume, kan man lade være at søge jobbet.

Så vidt jeg ved, stilles der ikke krav om at forstå grunden til uniformpligten - bare man efterlever den i arbejdstiden.
 
Gammel 07-05-2007, 02:30   #37
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Jeg nægter at give Hjorten håndtryk !

Citat:
Stella skrev:

Citat:
Metro skrev:

Hvordan kan det være, at det er i orden at den hårdnakkede langhårede bliver fyret for at insistere på at beholde sit hår udslået, men det er ikke i orden hvis samme skæbne overgår den rettroende muslimske kvinde, der insisterer på at beholde sin burka på jobbet?
Den langhårede dansker kender spillereglerne….den muslimske rettroende kvinde lever efter nogle andre regler .. Hun lever nemlig efter Guds regler ( mener hun selv..ikke jeg) og hun accepterer ikke "vores" spilleregler…og vi har religionsfrihed i landet så catch 22 og så kommer dilemmaet…skal vi ændre reglerne eller sige nul og niks du indretter dig under vores spilleregler ellers er det ud af vagten. ?:@
Jamen... vi siger nix og nul idet vi ellers kun kan tilgodese denne muslimske rettroende kvinde hvis også vi anbringer "spillereglerne" under Gud.... og ovenikøbet ikke engang "vores egen" Gud. Vi skal slet og ret underkaste os den "bestemmende" Gud, hvis vi skal kunne tilgodese muslimernes krav til at leve som de vil.... udenfor vort skik og brug, vore love og "spillereglerne" på arbejdsmarkedet....

Netop fordi vi havde skabt et sekulært samfund - er der plads til både at udøve enhver religion det behager os at bekende os til OG at have en eksistens sikret af enten religionsfrie velfærdsordninger eller et religionsfrit arbejdsmarked....

Ingen bliver fyret fordi man er muslim, kristen, jøde eller buddist.... Dette er netop den sikring mod en fyring p.g.a. f.eks. "forkert" tro - der kendetegner et sekulært samfund som vores....hvilket IKKE ville være muligt med samme garanti, hvis staten og religion var èt. Simpelt hen fordi i et religiøst funderet samfund er religionerne ikke ligestillede .... og kan heller ikke være det. Der er altid en "over-religion" og alle andre enten bare tolereres eller direkte bekæmpes. Resultaterne af denne u-ligestilling religionerne eller religionsvarianterne imellem ser vi i blodstrømmen i Afganistan, Irak, Dafur m. fl.

Spørgsmål om vi skal sige "nix og nul" eller "værsågod - vi betaler selv om denne handling de facto ophæver vores sekulære statsform...." står og falder med om vi er indstillede på at ændre vores statsform fra at være sekulær til at være religionsfunderet!

Hvis vi så bestemmer os for at tilgodese muslimernes religiøse forskrifter i vores almindelige, dagligdagsliv på arbejdsmarkedet - bliver vi til et religionsfunderet samfund. Adskillelsen mellem stat og religion kan nemlig ikke gradbøjes. Enten er vi et sekulært samfund - eller er vi det ikke.
 
Gammel 07-05-2007, 02:30   #38
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Jeg nægter at give Hjorten håndtryk !

Citat:
Stella skrev:

Ja…men hvad mener du selv Metro..er det OK at fratage Burkakvinderne kontanthjælpen ?

Det er ikke noget trick spørgsmål...jeg ved det ikke selv...men hælder til at det ikke er OK !
Jeg ved det ikke - Stella.... eller snarere - ved jeg ikke hvad jeg skal vælge at tænke.... Spørgsmål om retten til kontanthjælp er mere kompliceret end som så....

Hvis betingelsen for at være berettiget til kontanthjælpen er at stå til rådighed for arbejdsmarkedet og hvis ens påklædning eller soignering udelukker muligheden for at kunne komme i betragtning til jobbene ude i samfundet - så står vi lige pludselig med flere og alvorlige problemer end "bare" kontanthjælpen idet denne arbejdsmarked-rådighed-til gælder også i forbindelse med almindelig arbejdsløshedsunderstøttelse via A-kasserne; ledighedsydelserne; revalideringsydelse og alt andet, der er funderet på eller med sigte på den ordinære arbejdsmarked....

Alle disse ordninger og muligheder er væk i samme øjeblik man bedømmes som værende "uansættelig". Vi har jo allerede den såkaldte "sæbe-cirkulære" enhver sagsbehandler kan benytte til at nægte borgeren en understøttelse, hvis vedkommende sagsbehandler skønner at borgeren kan umuligt betragtes som værende til rådighed for arbejdsmarkedet, bl.a. af de her før nævnte årsager....som f.eks. påklædning m.m.

Jeg kan derfor ikke helt forstå hele denne aktuelle diskussion i medierne om kontanthjælpen kontra rådighedsprincippet i anledning af "burka-sagen" fra Fyn (?)... "Burka-damen" er i øvrigt en etnisk dansk konvertit (har jeg ladet mig fortælle) og i sin iver for at bekræfte sin nyvundne tro - har hun lige netop skubbet sine nye trosfæller tilbage og ned ad skråplanet, hvor der kun findes problemer.... og nærmest ingen løsninger.
 
Gammel 07-05-2007, 08:12   #39
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Jeg nægter at give Hjorten håndtryk !

Citat:
Hvis betingelsen for at være berettiget til kontanthjælpen er at stå til rådighed for arbejdsmarkedet og hvis ens påklædning eller soignering udelukker muligheden for at kunne komme i betragtning til jobbene ude i samfundet - så står vi lige pludselig med flere og alvorlige problemer end "bare" kontanthjælpen idet denne arbejdsmarked-rådighed-til gælder også i forbindelse med almindelig arbejdsløshedsunderstøttelse via A-kasserne; ledighedsydelserne; revalideringsydelse og alt andet, der er funderet på eller med sigte på den ordinære arbejdsmarked....
Jamen så vil jeg blande mig i det her og sige at jeg godt ved hvad jeg mener om at man tager folks eksistens grundlag fra dem pga påklædning eller fremtoning ..

DET kan man ikke !!! og det må man ikke !!!

Hvor går grænsen ? hvad bliver det næste ? hvem skal bestemme hvad tøj vi skal vælge for at være præsentable til arbejdsmarkedet ? skal der nye socialeydelser til for at hjælpe folk tilbage til arbejdet ?

Jeg ved godt at jeg maler fanden på væggen , men samtidig er vi i det danske samfund kommet så langt ud at jeg ikke troede det muligt for bare ti år siden, at vi i dag hvor man skriver 2007 skal have et samfund hvor det hele er arbejde og aldrig nogen sinde individet , der kommer før alt er regler og love og så blæse være med de mennesker der kommer i klemme..

Hvis man tager kontanthjælpen fra en kvinde med burka fordi hun bære burka så tager man samtidig hendes børns mulighed for et nogenlunde liv fra dem, i forvejen er det ikke den stærkeste gruppe børn .

Tænk sig engang en tilværelse for sådanne børn, de ser at kvinder undertrykkes at de skal gå helt tilsløret at deres meninger ikke tæller i deres eget samfund, og pludselig vil de så også opleve at det danske samfund udstøder deres mødre og dermed deres familie fuldstændigt...

Vi må sq som danskere tage og vågne op, nu har vi i årevis da der ikke var brug for de indvandrekvinder på arbejdsmarkedet bare ladet stå til , vi har ikke prøvet at oplyse dem om hvad for en indvirkning deres burka har på arbejdsgiver, vi har ikke prøvet at forklare dem at de vil holde sig ude fra det danske arbejdsmarkedet pga den burka , vi har i det hele taget bare ladet stå til og intet sagt eller gjort...

NU mangler vi dem så på arbejdsmarkedet og så skal de fandme forstå NU at de ikke kan gå i burka , der er ikke nogen forklaring til dem eller kurser hvor man prøver at lære dem om det danske samfund næ de skal bare smide den burka NU og så komme videre og selvfølgelig skal de kunne forstå det hele, for det er jo sagt i pressen.

Jeg er helt for at de ikke skal kunne ansættes i det offentlige for vi skal kunne genkende den person vi snakker med, vi skal kunne se deres mimik ..

Men derfra og til at kunne tage deres kontanthjælp fra dem der er immervæk et spring, giv dem dog lige en chance for at finde ud af hvad der sker og hvorfor det sker ..
For 14 dage siden havde de hørt at nogle mennesker syntes at det var latterligt at de gik med burka og at det skulle forbydes nogen steder, i dag vågner de op til en virkelighed hvor de får at vide at vil de ikke smide deres burka så kan de få fjernet deres eksistensgrundlag, forestil jer hvordan det må være....

Og nu er det ikke sådan at vi har en regering der stiller mennesket før penge,
Så hvad er det næste , jeg kan huske da jeg var i arbejdsprøvning mennekser på sygedagpenge , mennesker med masser af problemer i forvejen, der havde vi en stylist ude for at fortælle os hvordan vi måtte se ud til en jobsamtale, og en af tingene vi fik at vide var at feks cowboy bukser var bandlyst så kunne de være nok så pæne ..

Reaktionen blandt os var voldsom (også mig, de skal sq holde sig fra mine cowboy bukser he he ) men en af de ting vi især havde omkring det var , hvordan hulen havde de tænkt sig at vi skulle få råd til det stylede tøj som de mente at vi skulle have på , de forelog klipning hver 6 uge , hvor skulle der komme penge fra til det, de foreslog solarie for så ville vi se "sundere" ud (Krist, vi var syge ) men ingen fortalte hvordan vi skulle få råd til det, vi fik at vide at det var et prioterings spørgsmål ...

Det vil sige vi starte med sæbecirkulæret, dernæst kommer burkaen, så kommer dem der har været på kontanthjælp i så mange år at de ikke har haft råd til tandlægen og derfor har grimme tænder, så kommer der et krav om det rigtige tøj i gardaroben , så kommer der et krav om håret .

Hvor skal det stoppe henne ??
og kan vi være sikker på at det stopper ??
hvad skal vi vælge at priotere når vi skal imødegå alle de krav ?
skal vi give vores børn mad eller skal vi gå til en stylist ?
Hvordan skal folk uden tænder få betalt deres tandlæge regning og deres husleje så de kan være præsentable for arbejdsmarkedet ?

Og sådan kunne vi blive ved, maler man fanden på væggen ? jeg tror det ikke , for helt ærligt, se en glidebane og sparerunde som folk har været igennem de sidste 6 år, vi har fået et samfund hvor dem der kan noget er noget værd dem der ikke kan noget eller har nogle begrænsninger de skal sparkes til i det hellige jobs navn !

Så nej jeg syntes ikke det er ok at tage kontanthjælp eller andre ydelser fra kvinder der bruger burka, for en månede siden havde de ikke en ide om hvad der kom og nu ramler deres verden lige pludselig for dem, det kan sq ikke være sjovt for dem.
Der står i loven at man skal være til rådighed for arbejdsmarkedet, men så vidt jeg ved så står der ikke noget om at man ikke er det pga sin påklædning.

Er jeg den eneste der syntes at det hele er ved at være statsstyret ? at vi efterhånden bliver dikteret alt fra oven af ? det tror jeg ikke, men her til lands sker der først noget når det rammer de etniske danskere , og det er sq ikke ok...

Til gengæld syntes jeg så heller ikke at burka er ok , men det må kunne gøres på en anden måde end at låse de kvinder endnu mere, vi snakker kvinde undertrykkelse , og samtidig tager vi deres eneste mulighed nemmelig deres penge fra dem , i det hellige arbejdes navn, fortæl mig hvordan en kvinde kan bryde ud af deres undertrykte rolle når de er helt overladt til manden og familiens nåde, og tænk over hvilke signal vi giver deres døtre,,,:@:@:@
 
Gammel 07-05-2007, 10:14   #40
Buller1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2007
Indlæg: 62
Styrke: 18
Buller1 er rigtig godt på vej
RE: Jeg nægter at give Hjorten håndtryk !

Vedrørende Burkaer.

Kan kun give Heidien helt ret i Hendes seneste indslag. Hele denne debat opstod ud fra, at en forældregruppe i Odense ønskede at ansætte en dagplejer, til at passe deres poder. At Hun bærer burka ser de ikke som en forhindring for, at den pågældende kan passe deres børn. Så lad Hende dog det. Når de børn så skal videre i systemet er det jo ikke sikkert, at andre forældre har lyst til at få deres børn passet af vedkommende og så står Hun jo "bare" uden job igen. Og hvad så? tja set med mine øjne har vedkommende så været selvforsørgende i de år der gik, og får dermed mere lyst til at tilpasse sig de normer det Danske arbejdsmarked efterlyser og hvis ikke er der da sparet noget kontanthjælp så længe. I øvrigt, hvis der kun findes 50 - 100 burkaklædte kvinder i DK hvor stort er problemet så????

Randi.
Buller1 er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
De Gyldne Håndtryk i statsejede/-støttede selskaber L.S. Politik og Samfund 0 23-04-2012 08:13
BAN nægter at behandle sagen. Sannepil Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 10-03-2012 23:06
Holbæk kommune NÆGTER! buster Politik og Samfund 2 03-12-2011 18:31
nægter at udbetale sygedagpenge Senior Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 13-09-2011 22:41
hjorten i tv kimmik Politik og Samfund 14 30-01-2008 14:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension