K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-01-2012, 11:25   #31
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
....
I det såkaldte udkantsdanmark bliver der i disse år, revet etageejendomme ned i blokkevis selv om det er billige flotte lejeboliger og rimeligt pæne kvarterer så er de ikke til at leje ud, det tiltrækker simpelthen ikke nye beboere og for hver lejlighed der står tom, så er der kun tilbageværende lejere til at betale regningen. Derfor skal et boligområde sørge for for at tiltrække mange forskellige typer med forskellige behov.
Helt korrekt bemærket.
Og om nogle år pensionister, førtidspensionister og dem uden job, blive tvunget til at bosætte sig netop i udkantsdanmark, fordi deres boliger blive langsomt overtaget af de stærke, dem på arbejdsmarked, men ikke stærke nok til at købe sig en andels eller ejerbolig.

Allerede nu ideen bag andelsboliger er en død sild og sådan blive det om kort tid med almen boliger.

Pt. Jeg tror ikke at PerBenny har ond i vis sted fordi nogen har en bil, han kan blot se hvilken retning det hele peger henne.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 13:26   #32
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Cool

Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Helt korrekt bemærket.
Og om nogle år pensionister, førtidspensionister og dem uden job, blive tvunget til at bosætte sig netop i udkantsdanmark, fordi deres boliger blive langsomt overtaget af de stærke, dem på arbejdsmarked, men ikke stærke nok til at købe sig en andels eller ejerbolig.

Allerede nu ideen bag andelsboliger er en død sild og sådan blive det om kort tid med almen boliger.

Pt. Jeg tror ikke at PerBenny har ond i vis sted fordi nogen har en bil, han kan blot se hvilken retning det hele peger henne.
Nå, ok - dem på arbejdsmarkedet? De fæle og stærke på arbejdsmarkedet, som i fritiden ikke har andet at lave, end at overtage de svages boliger - ja, så er jeg med

Hvad skal man sige .... til og om de frække knaldperler der arbejder, OG stjæler de svages boliger

Oplagt sag for Ekstra Bladet - boligtyveri fra de svage, ved højlys dag ....jamen, allerede her i Januar, er du Karo, kandidat til årets griner herhjemme hos mig
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 15:51   #33
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
Nå, ok - dem på arbejdsmarkedet? De fæle og stærke på arbejdsmarkedet, som i fritiden ikke har andet at lave, end at overtage de svages boliger - ja, så er jeg med

Hvad skal man sige .... til og om de frække knaldperler der arbejder, OG stjæler de svages boliger

Oplagt sag for Ekstra Bladet - boligtyveri fra de svage, ved højlys dag ....jamen, allerede her i Januar, er du Karo, kandidat til årets griner herhjemme hos mig
Fy da…. ingen kommer til at stjæle noget fra nogen ( teoretisk set ), der findes jo mange andre måder at få folk ud af deres boliger. bla. ved at igennem en års rakke sætte ganske lovligt husleje op fks., så folk skal nok flytte væk, ganske "frivilligt"…..

På baggrund af det som mange skriver på K10 konstaterer jeg at mange kender intet til princippet for beregning af deres boligstøtte.
Der findes et bestemt parameter for beregningen som påvirker støttens størrelse. Bliver der pillet af kommunen ved det parameter, vil boligstøtte falde drastisk.

For min skyld så kan du Zentamor grine så tosset du vil, men jeg ved at den som griner, er den griner sidst, selv om i dette tilfald blive der ikke noget at grine af.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 16:28   #34
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Helt ærligt Karo og uden noget som helst pjat.

Hvad ville du med dit trådstarterindlæg?

Denne debat starter med udokumenteret "kammerateri" i boligforeninger og en beskrivelse af bilejeres luxusbehov i samme boligforeninger, skrevet af en vis Hr. PerBenny - for så at gå over i, at de stærke arbejdende overtager boliger fra de svage.

Det er da et reelt problem, hvis det arbejdende folk overtager boliger fra alle de svage - hvem de svage så end er? Jeg ved ikke lige, med hensyn til at grine - jeg får bare sådan en indre film, af alle de vrede arbejdende bevæbnet med koste, for at jage gamle svage morlille ud af sin fede bolig med tilhørende fælles garage og legeplads så man selv kan plante sin arbejdende r.. i gode billige almennyttigt byggeri, som sagtens kan være eftertragtede fordi man på stedet har formået at gøre det godt for de fleste og visse steder har satset på, at gøre op med at anbringer man mange svage èt sted, så kommer det hurtigt til at ligne en ghetto eller et plejehjem.

Sjovt, i et forum for de såkaldte svage - at der kun er dig der genkender PerBennys skriverier.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 21:55   #35
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Tak for dit svar Vovse.

Idet, at der intet fremgår fra boligselskabets vedtægter om, hvor mange lejemål skal være repræsenteret på et årlig afdelingsmøde for at mødet kan være beslutningsdygtig, samt med henvisning til Bekendtgørelse om drift af almene boliger m.v.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=129199

vil jeg gerne høre dig om din vurdering i følgende sag som faktisk en af beboer har gjort mig opmærksom på, nemlig at der kom meget få personer til mødet og at man måtte ikke stemme ved fuldmagt.

Som jeg tolker bekendtgørelse om drift af almen boliger, så er det afdeling selv som bestemmer antal ( procenttal) af lejemål som skal møde op på mødet, dog ifølge bestemmelser, kravet må ikke overstige 25% af alle lejemål.

Men hvordan skal man forholde sig til ovennævnte, hvis der intet står om det ( antalet ) i vedtægter?

Til det afdelingsmødet som blev afholdt sidste år kom der kun en meget lille % af beboer, så det er også mig en gode hvordan den større huslejestigning kunne blive godkendt af afdelingsmødet, som det så smukt hedder i referatet.
Jeg har faktisk aldrig hørt om, at der skal være en vis procentdel af lejerne tilstede for, at der kan træffes en beslutning.

Men det er helt normalt, at man ikke kan stemme via fuldmagt.

Hos os plejer det at være sådan, at hvert lejemål har 2 stemmer, uanset hvor mange der bor i lejemålet.

Og så er det almindelig flertals-afgørelse.

Desværre tror jeg, at det er almindeligt, at mange unge mennesker ikke kommer til afdelingsmøderne, og dermed står udenfor indflydelse.

Personligt tror jeg, at det er fordi, at de fleste unge mennesker har aldrig prøvet at bo alment uden, at der har været en afdelingsbestyrelse, d.v.s., at der er andre der har gjort arbejdet for dem.

Jeg boede i denne afdeling da jeg var barn, og jeg kan huske hvordan konen "på næste etage til den anden side" tog initiativ til, at få valgt en afdelingsbestyrelse, for hun ville vide hvad vores penge blev brugt til.

Og sådan var det mange steder dengang.

Vores afdeling har lige stået uden bestyrelse i et år, og jeg havde egentlig forudset, at de unge nok ville komme på benene når der opstod et eller andet problem med selskabet, og at det nok kunne tage et par år, men inden det gik så galt tog nogle af de "gamle" initiativ til en ny bestyrelse, som jeg er med i.

Men vil man have indflydelse på hvad der sker i afdelingen, så må man møde op til afdelingsmøderne.

Du kan evt. læse mere her: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=136430

Her kan du læse hvad et boligselskab skriver om afdelingsmøder: http://bosj.dk/BEBOER/N%C3%A5r-du-bo...%C3%B8der.aspx
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 19-01-2012 kl. 22:01.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 22:53   #36
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg har faktisk aldrig hørt om, at der skal være en vis procentdel af lejerne tilstede for, at der kan træffes en beslutning....
I paragraf 37
Stk. 3. står der:

" Medfører et arbejde eller en aktivitet lejeforhøjelse, der overstiger 15 pct. af den gældende årsleje, skal godkendelse ske ved urafstemning blandt afdelingens boligtagere, når krav herom fremsættes af det i vedtægterne fastsatte nødvendige antal stemmeberettigede deltagere på afdelingsmødet. Antallet kan i vedtægterne højst fastsættes til at udgøre 25 pct. af de fremmødte stemmeberettigede deltagere."

Hvis man læse videre, så kan man faktisk konkludere, at det er "bestyrelses lov som bestemmer". og for mig er det ikke særligt demokratisk.

Vedr. fuldmagt så blive denne brugt både i andels og eje foreninger, derfor min undren.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 00:59   #37
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
I paragraf 37
Stk. 3. står der:

" Medfører et arbejde eller en aktivitet lejeforhøjelse, der overstiger 15 pct. af den gældende årsleje, skal godkendelse ske ved urafstemning blandt afdelingens boligtagere, når krav herom fremsættes af det i vedtægterne fastsatte nødvendige antal stemmeberettigede deltagere på afdelingsmødet. Antallet kan i vedtægterne højst fastsættes til at udgøre 25 pct. af de fremmødte stemmeberettigede deltagere."

Hvis man læse videre, så kan man faktisk konkludere, at det er "bestyrelses lov som bestemmer". og for mig er det ikke særligt demokratisk.

Vedr. fuldmagt så blive denne brugt både i andels og eje foreninger, derfor min undren.
Du misforstår § 37 stk 3, Karo.

Hvis der på et ordinært afdelingsmøde er fremsat et punkt på mødets dagsorden, der hedder huslejestigning 15 % (eller mere), kan 25 % af de fremmødte beboere kræve en urafstemning. Det vil betyde at afstemningen om 15 % huslejestigning (eller mere) skal sendes til afstemning blandt samtlige beboere.

På det ordinære afd.møde en gang om året, er det de fremmødte der stemmer om div. forslag og beslutninger, der i blandt også huslejestigninger. Der er ikke et mindste, eller max antal krævet for at træffe beslutninger. Beslutninger foretages ved simpelt flertal og hver hustand har 2 stemmer, uanset antal af beboere i lejemålet. Fuldmagt er ikke tilladt.

Ligeledes kan 25 % af beboere i en afdeling kræve et ekstraordinær afdelingsmøde (udover det årlige), hvis der ønskes ændret noget, fx i ordensreglementet.

I min afdeling skal vi ha' et sådan her sidst på måneden. Der drejer sig om forbudet mod kamp-/muskelhunde. 25 % af beboere har samlet underskrifter for at hunderacen "rottweiler" skal slettes af listen over førnævnte hunderacer, der er forbudt i min boligafd.

Som jeg kan forstå på dig, bor du nu også i almennyttig bolig, så vil da foreslå du bevæger dig hen på det næste møde og bruger din stemme/stemmer.

I almennyttige boliger er huslejen omkostningbestemt, modsat det privatejede ejendomsmarked. Der er i regnskaber i alle almennyttige boligforeninger, gjort rede for hver krone der er brugt. Regnskabet er til rådighed for alle beboere. Hvis du vil ha' det sidste regnskab udleveret, henvender du dig blot til din afdelings kontor.

Vedr. garager

Jeg er lejer af en garage i min afdeling. Den betaler jeg 225 kr/måned for. Udover det har jeg en handicap p-plads ud for min bolig, som jeg ikke betaler noget for. Boligselskabet har betalt for opsætning af skilt til denne plads, da de er ejere af vejen.

Vedr. for høj husleje

Hvis man er utilfreds med sin leje om mener den er for høj i forhold til standarden, så kam man klage til bolignævnet (en kommunal instans). Har man andre ting at klage over, er det samme sted.

Jeg skal til at køre en sag med min boligforening. I september 2010, fik jeg godkendt og lavet et nyt badeværelse (selv betalt alt). Det kom sig faktisk af, at et stykke tid før jeg fik bygget, lavede min afdeling at "prøvebadeværelse" i en lejlighed i afdelingen, da der var påtænkt at afd skulle ha nye badeværelser. Byggeriet jeg bor i, er fra 1982. "Prøvebadeværelset løb op i 92.000 kr, hvilket jeg synes er for dyrt. For at holde min husleje nede på et tåleligt plan, besluttede Konen og jeg, at vi selv får lavet nyt badeværelse.
Min søn er murer og han var frisk på at lave arbejdet + jeg har et par venner der også hjalp. Jeg kan ikke holde til det hårde fysiske arbejde mere, efter en arbejdsskade i et byggefirma.


Jeg fik alle tilladelser i hus, efter jeg havde fremsendt beskrivelse, udførelse og tidsplan mv. Jeg benyttede mig at det der hedder "råderet". Det gl blev rykket ned, gulv og vand lavet, vådrumsbehandling, nye fliser med 2 border opsat. Ny håndvask, blandningsbatteri mv, massagebruser, samt "regnvejrbruser" (30 cm i diameter). Jeg fik også lavet et specielt spejl med 3 cm facetslebne kanter og med et 45% snit, da den ene væg er skrå. Arbejdet blev udført på 6 dage, hvilket var hurtigt og dejligt det kun rodede i kort tid.

I august 2011, besluttes der på et ordinær afd. møde, at der skal laves nye badeværelser. En dag snakker jeg med viceværten, da han er her for at kigge på et utæt vindue. Vi taler om badeværelser og han siger så at jeg også skal ha et nyt, hvilket jeg protester imod, da mit er under et 1 år gl.

Jeg skriver så til boligforeningen og spørger til sagen og samtidig gør jeg opmærksom på min råderet. Den kan kun ændres hvis jeg flytter. Der fastholdes at jeg også skal ha nyt bad, samt betale den månedlige udgift der løber op i (200-300 kr i 20-30 år). jeg får at vide det er bestyrelsens beslutning at alle badeværelser skal skiftes, samt det også er besluttet på et afd. møde. . Jeg gør opmærksom på at jeg har et nyt badeværelse, det er individuelt indrettet som jeg/vi kan li' det og jeg er glad for det, samt det er godkendt (af dem selv) efter alle kunstens regler, ca 11 mdr tidligere, men de står fast i beslutningen.

Jeg bad i november om den § der kan fratage mig min råderet. De har sendt det videre til jurisk afd nu. De finder ikke den §, for den findes ikke. Hvad er råderet hver, hvis man kan ophæve den?

Hvis de stadig holder ved, når jeg hører fra dem, sender jeg sagen til bolignævnet, så må vi høre hvad de mener om det. Jeg synes det er tåbeligt jeg skal ha' væltet et splinternyt badeværelse med speciel håndvask, bruser mv. Jeg er ikke interesseret i at få penge for det arbejde der er lavet. Jeg har et badeværelse efter mit/vores hovede, jeg orker ikke byggerod i 3 uger, med det helbred jeg har nu, samt gider ikke en huslejestigning, da jeg ikke synes boligen kan bære det. Og gider da slet ikke ha' et badeværelse der er "skrabet" i forhold til det jeg har. De nye badeværelser er udstyret med et minimum. Hvis man vil ha et skab eller andet, skal man betale direkte til håndværkeren.

Så selv om jeg er glad for at bo almennyttigt, kan jeg godt blive utilfreds, hvis jeg føler mig dårligt behandlet

Sidst redigeret af Pophår; 20-01-2012 kl. 01:52.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 08:12   #38
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Super fint skrevet af Pophår.

Fint at du kører sagen til ende, Pophår, det lyder jo totalt tåbeligt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 10:28   #39
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Du misforstår § 37 stk 3, Karo.

Hvis der på et ordinært afdelingsmøde er fremsat et punkt på mødets dagsorden, der hedder huslejestigning 15 % (eller mere), kan 25 % af de fremmødte beboere kræve en urafstemning. Det vil betyde at afstemningen om 15 % huslejestigning (eller mere) skal sendes til afstemning blandt samtlige beboere.

På det ordinære afd.møde en gang om året, er det de fremmødte der stemmer om div. forslag og beslutninger, der i blandt også huslejestigninger. Der er ikke et mindste, eller max antal krævet for at træffe beslutninger. Beslutninger foretages ved simpelt flertal og hver hustand har 2 stemmer, uanset antal af beboere i lejemålet. Fuldmagt er ikke tilladt.

Ligeledes kan 25 % af beboere i en afdeling kræve et ekstraordinær afdelingsmøde (udover det årlige), hvis der ønskes ændret noget, fx i ordensreglementet.

I min afdeling skal vi ha' et sådan her sidst på måneden. Der drejer sig om forbudet mod kamp-/muskelhunde. 25 % af beboere har samlet underskrifter for at hunderacen "rottweiler" skal slettes af listen over førnævnte hunderacer, der er forbudt i min boligafd.

Som jeg kan forstå på dig, bor du nu også i almennyttig bolig, så vil da foreslå du bevæger dig hen på det næste møde og bruger din stemme/stemmer.

I almennyttige boliger er huslejen omkostningbestemt, modsat det privatejede ejendomsmarked. Der er i regnskaber i alle almennyttige boligforeninger, gjort rede for hver krone der er brugt. Regnskabet er til rådighed for alle beboere. Hvis du vil ha' det sidste regnskab udleveret, henvender du dig blot til din afdelings kontor.

Vedr. garager

Jeg er lejer af en garage i min afdeling. Den betaler jeg 225 kr/måned for. Udover det har jeg en handicap p-plads ud for min bolig, som jeg ikke betaler noget for. Boligselskabet har betalt for opsætning af skilt til denne plads, da de er ejere af vejen.

Vedr. for høj husleje

Hvis man er utilfreds med sin leje om mener den er for høj i forhold til standarden, så kam man klage til bolignævnet (en kommunal instans). Har man andre ting at klage over, er det samme sted.

Jeg skal til at køre en sag med min boligforening. I september 2010, fik jeg godkendt og lavet et nyt badeværelse (selv betalt alt). Det kom sig faktisk af, at et stykke tid før jeg fik bygget, lavede min afdeling at "prøvebadeværelse" i en lejlighed i afdelingen, da der var påtænkt at afd skulle ha nye badeværelser. Byggeriet jeg bor i, er fra 1982. "Prøvebadeværelset løb op i 92.000 kr, hvilket jeg synes er for dyrt. For at holde min husleje nede på et tåleligt plan, besluttede Konen og jeg, at vi selv får lavet nyt badeværelse.
Min søn er murer og han var frisk på at lave arbejdet + jeg har et par venner der også hjalp. Jeg kan ikke holde til det hårde fysiske arbejde mere, efter en arbejdsskade i et byggefirma.


Jeg fik alle tilladelser i hus, efter jeg havde fremsendt beskrivelse, udførelse og tidsplan mv. Jeg benyttede mig at det der hedder "råderet". Det gl blev rykket ned, gulv og vand lavet, vådrumsbehandling, nye fliser med 2 border opsat. Ny håndvask, blandningsbatteri mv, massagebruser, samt "regnvejrbruser" (30 cm i diameter). Jeg fik også lavet et specielt spejl med 3 cm facetslebne kanter og med et 45% snit, da den ene væg er skrå. Arbejdet blev udført på 6 dage, hvilket var hurtigt og dejligt det kun rodede i kort tid.

I august 2011, besluttes der på et ordinær afd. møde, at der skal laves nye badeværelser. En dag snakker jeg med viceværten, da han er her for at kigge på et utæt vindue. Vi taler om badeværelser og han siger så at jeg også skal ha et nyt, hvilket jeg protester imod, da mit er under et 1 år gl.

Jeg skriver så til boligforeningen og spørger til sagen og samtidig gør jeg opmærksom på min råderet. Den kan kun ændres hvis jeg flytter. Der fastholdes at jeg også skal ha nyt bad, samt betale den månedlige udgift der løber op i (200-300 kr i 20-30 år). jeg får at vide det er bestyrelsens beslutning at alle badeværelser skal skiftes, samt det også er besluttet på et afd. møde. . Jeg gør opmærksom på at jeg har et nyt badeværelse, det er individuelt indrettet som jeg/vi kan li' det og jeg er glad for det, samt det er godkendt (af dem selv) efter alle kunstens regler, ca 11 mdr tidligere, men de står fast i beslutningen.

Jeg bad i november om den § der kan fratage mig min råderet. De har sendt det videre til jurisk afd nu. De finder ikke den §, for den findes ikke. Hvad er råderet hver, hvis man kan ophæve den?

Hvis de stadig holder ved, når jeg hører fra dem, sender jeg sagen til bolignævnet, så må vi høre hvad de mener om det. Jeg synes det er tåbeligt jeg skal ha' væltet et splinternyt badeværelse med speciel håndvask, bruser mv. Jeg er ikke interesseret i at få penge for det arbejde der er lavet. Jeg har et badeværelse efter mit/vores hovede, jeg orker ikke byggerod i 3 uger, med det helbred jeg har nu, samt gider ikke en huslejestigning, da jeg ikke synes boligen kan bære det. Og gider da slet ikke ha' et badeværelse der er "skrabet" i forhold til det jeg har. De nye badeværelser er udstyret med et minimum. Hvis man vil ha et skab eller andet, skal man betale direkte til håndværkeren.

Så selv om jeg er glad for at bo almennyttigt, kan jeg godt blive utilfreds, hvis jeg føler mig dårligt behandlet
Mange tak Pophår.

I mit tilfald LLO er allerede i gang med at køre sag for mig mod det boligselskab som jeg bor i, på grund af de mange fejl og mangler i boligen.
Huslejen kunne jeg personligt godt live med, men ikke for det som jeg få hier.

Men min situation er sådan set til at overkomme, fordi jeg har alle selskabets indrømmelser på skrift.

Jeg har også brugt flere tusinde til udbedringer som selskabet har nægtet at udføre på grund af den påstående dårlig økonomi og de mange udgifter.

Udberinger og reperationer på selve ejendom har de planer om at iverksætte ( måske ) men først om nogle år og det vil jeg ikke vente på.

Jeg synes at det er groft, hvordan de kører rund med folk hier og det synes LLO også, derfor gik de ind i sagen med det samme.

Du nævner råderetten. Hier vil jeg gerne høre dig om, hvor meget skal man betale hos dig for at få oprettet en råderetssag/bog.

Mit boligselskabet fifler også med råderetten og så groft og lige på, at man tror at det er løgn.

Sidst redigeret af Karo; 20-01-2012 kl. 11:09.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 15:50   #40
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
LLO kan også være en god ting at kontakte. Det de gør, er at de så bliver dit talerør, men har som sådan ikke nogen magt alene. De skal også bruge bolignævnet, hvis man vil videre med en sag. De er gode at bruge, hvis man fx betaler for meget i husleje i forhold til standard. De er meget brugt i det private boligmarked, hvor man ellers er "herrens mark" ved høje huslejer.

Råderetsbeløb har som sådan ikke en nedre grænse, men individuel råderet bruges hvis lejer selv betaler nyt køkken eller bad, eller anden større forbedring.

Max-beløb der kan dækkes af boligselskabet er 110.000 kr (2009), så det er sikkert steget lidt.
Beløbet bliver så afskrevet i x antal år. Dvs., har du fx renoveret for 100.000 kr og du så vælger at flytte efter 3 år, får du 70.000 kr tilbage.

Du kan læse mere om det her:

Ad b) Individuelle forbedringer af de enkelte boliger (individuel råderet)
Den individuelle råderet indebærer, at alle almene lejere har ret til at udføre alle forbedringsarbejder i boligen (undtaget herfra er installation af hårde hvidevarer). Det er lejeren selv, som står for gennemførelse af arbejderne. De skal dog anmeldes til boligorganisationen, inden de iværksættes. Arbejderne skal være rimelige og hensigtsmæssige. Lejeren får en godtgørelse for de udgifter, der er afholdt, dog højst omkring 110.000 kr. (2009). Kompensationen, der nedskrives og mindst 10 og højst 20 år, udbetales ved fraflytning. Boligorganisationen indhenter byggetilladelse og besigtiger de færdige forbedringer.

En ny lejer, der flytter ind, kan vælge mellem kontant betaling af udgiften eller en midlertidig lejeforhøjelse.



Kilde: www.borger.dk
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Almen afd. under Ydelsesservice ? Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 21-07-2012 12:01
lægekonsulent vs.almen læge nielsen17 Alt det andet 2 23-03-2012 09:05
At bo til leje i almen boligbyggeri. Karo Politik og Samfund 14 01-12-2011 21:44
Fup og Fidus Karo Politik og Samfund 6 20-04-2011 11:00
Regeringen har glemt løfte om billigere boliger Webmaster K10 Nyheder 0 02-01-2009 01:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension