K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-04-2012, 12:38   #121
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
der er kæmpe forskel på før 2003 og efter

1 før der kan kommunen ikke frakende en pension
2 efter 2003 kan en kommunen gå ind og frakende hvis man ikke opfylder betingelserne for at modtage førtidspension.

jeg kender alså flere som er i skånejob

et er sikkert den reform bliver langt værre for dem i fleksjob og ganske få vil kunne opfylde betingelserne for at modtage FP

thomas75 skriver
Du bliver ved med at skrive, at hvis forslaget bliver vedtaget, så skal kommunen vurdere arbejdsevnen på ny,

det kan en kommune udmærket gøre i dag, men med det forslag vil der komme langt større fokus på det
det er jo logik hvis en kommune kan få nogle over på fleksjob, så kan de spare en del penge

Sidst redigeret af MTVRV1; 29-04-2012 kl. 12:43.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 12:39   #122
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Af pensionsloven nr. 1005 af 19/08 2010 fremgår:

§ 44. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. I den forbindelse træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt pensionen skal bevares i indtil 3 måneder efter det tidspunkt, fra hvilket frakendelse efter 1. pkt. kan ske.
Stk. 2. Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse af pension.
Stk. 3. Efter det fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke ikke frakendes.

https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=132869#K1
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 07:29   #123
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Hvis det var sandt, at man absolut ingen arbejdsevne må have på førtidspension, hvorfor tror i så, der er en ordning om løntidskudsjob til pensionister?
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 08:02   #124
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
igen.........der er forskel på pensionstilkendelser før og efter 2003.....faktisk - beklageligvis - kender jeg et par stykker der er tilkendt før 2003, de fejler absolut intet ! og er blot parkeret grundet dårlig uddannelse og manglende transport...ie udkantsDK

efter 2003 skal kommunen dokumentere at arbejdsevne er "ikke eksisterende"
nedsat til et niveau der betyder at pågældende ikke kan blive selvforsørgende

at sager fra før 2003 bliver genåbnet med borgerens accept vil måske bringe et par hundrede i arbejde, men efter 2003 er der sikkert intet at komme efter

man skriver pt. at langt de fleste tilkendelser er på psykiske diagnoser....det er nok derfor at kommuner i de sidste 10 år har haft travlt med at få fysiske sygdomme gjort psykisk betingede og tilkende efter fiktive psykiske forhold....så kan de nemlig åbne sagen og sige "jamen du har det jo psykisk bedre" til fx en rygpatient - fremsynet kassetænkning...ikk
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 11:29   #125
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"man skriver pt. at langt de fleste tilkendelser er på psykiske diagnoser....det er nok derfor at kommuner i de sidste 10 år har haft travlt med at få fysiske sygdomme gjort psykisk betingede og tilkende efter fiktive psykiske forhold....så kan de nemlig åbne sagen og sige "jamen du har det jo psykisk bedre" til fx en rygpatient - fremsynet kassetænkning...ikk " citat slut.

Dette har været for at trække sagerene yderligere, hvilket ofte også har udsat div. afgørelser 1-2år, for mange, fordi man postulere at alt skal undersøges og dokumenteres.

Selvom en psykisk diagnose, ikke har betydning for fysisk diagnose, er det jo godt at kommunen kan postulere at der er behandlingsmuligheder ift. udredning/behandling.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 12:09   #126
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SÅrdnok! Se meddelelser
igen.........der er forskel på pensionstilkendelser før og efter 2003.....faktisk - beklageligvis - kender jeg et par stykker der er tilkendt før 2003, de fejler absolut intet ! og er blot parkeret grundet dårlig uddannelse og manglende transport...ie udkantsDK

efter 2003 skal kommunen dokumentere at arbejdsevne er "ikke eksisterende"
nedsat til et niveau der betyder at pågældende ikke kan blive selvforsørgende

at sager fra før 2003 bliver genåbnet med borgerens accept vil måske bringe et par hundrede i arbejde, men efter 2003 er der sikkert intet at komme efter

man skriver pt. at langt de fleste tilkendelser er på psykiske diagnoser....det er nok derfor at kommuner i de sidste 10 år har haft travlt med at få fysiske sygdomme gjort psykisk betingede og tilkende efter fiktive psykiske forhold....så kan de nemlig åbne sagen og sige "jamen du har det jo psykisk bedre" til fx en rygpatient - fremsynet kassetænkning...ikk
Ja, der er forskel, men du har stadig lov at arbejde lidt ved siden af en pension efter 2003.
Jeg er fuldstændig enig med alle i, at det bør være et tilbud, ikke tvang. Og jeg tror også, at man ville vinde mere ved at sørge for, at personer med psykiske problemer kommer hurtigere i behandling i de rette tilbud.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2012, 07:02   #127
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ja hvor skal disse fleksjob komme fra..godt spørgsmål..de kommer ikke,ihvertfald ikke dem der skal bruges..min mand har et lille firma og har haft fleskjobber ansat incl.mig..og som han siger hvem vil ansætte en en halv time pr.dag..for ham og mange andre er det praktisk umuligt..og hvad hvis de er syge.det må man jo regne med sker,så skal der udfyldes papir osv..ikke at virksomheder ik skal ta ansvar - men så går det op i hat og briller..jeg har selv været det i ti år og synes det er en god ordning,som de ikke burde pille ved..det er bedre at ta fat i dem der ikke gir..og at straffe firmaer for ikke at ansætte en er langt ude..det er jo ikke altid praktisk muligt..har de tænkt på det..de ødelægger alt
fp 2o1o.
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2012, 07:06   #128
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
undskyld kom vist til at skrive et forkert sted.. beklager meget
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2012, 08:42   #129
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af thomas75 Se meddelelser
Hvis det var sandt, at man absolut ingen arbejdsevne må have på førtidspension, hvorfor tror i så, der er en ordning om løntidskudsjob til pensionister?
Det er der fordi en del multihandicappede og mentalt retarderede vinder noget ved at komme i skånejob, mange af disse mennesker har ikke selv bedt om at komme på førtidspension, det er noget deres enten sagsbehandlere og/eller værger på fx bosteder har bestemt for dem. For at give dem en lille smule indhold, så kan de få en mentor og et skånejob.

Men da man ikke må forskelsbehandle og sætte mennesker i bås, så er reglerne ens for alle. Og alle førtidspensionister der kommer i det de før kaldte skånejobs, er fredet. De tjener omkring 24 kr i timen men kan vist stige (mest for autister med specialer) til 42 kr i timen.
Det er de færreste mennesker der finder både løn og vilkår geniale i skånejobs, og skånejobs er IKKE inkluderet som værende egnet til delvist selvforsørgelse.

Men de førtidspensionister efter 2003, der tror, at et fleksjob og der tilhørende selvforsørgelse, kan frede deres pension, tager grueligt fejl.
Er arbejdsevnen bedret så markant at man kan forsørge sig selv via fleksjob, mister man retten til førtidspension. Og det er jo helt fair!

Der er ikke én der forhindre førtidspensionisten i at tage et skånejob.

Men man kan altså ikke bibeholde pensionen og så arbejde lidt på fleks samtidig - det vil jo svare til to lønninger.
Og fleksordningen er til dem der har en lille rest erhvervsevne.
Pensionen til dem der ingen har.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2012, 15:18   #130
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Det er der fordi en del multihandicappede og mentalt retarderede vinder noget ved at komme i skånejob, mange af disse mennesker har ikke selv bedt om at komme på førtidspension, det er noget deres enten sagsbehandlere og/eller værger på fx bosteder har bestemt for dem. For at give dem en lille smule indhold, så kan de få en mentor og et skånejob.

Men da man ikke må forskelsbehandle og sætte mennesker i bås, så er reglerne ens for alle. Og alle førtidspensionister der kommer i det de før kaldte skånejobs, er fredet. De tjener omkring 24 kr i timen men kan vist stige (mest for autister med specialer) til 42 kr i timen.
Det er de færreste mennesker der finder både løn og vilkår geniale i skånejobs, og skånejobs er IKKE inkluderet som værende egnet til delvist selvforsørgelse.

Men de førtidspensionister efter 2003, der tror, at et fleksjob og der tilhørende selvforsørgelse, kan frede deres pension, tager grueligt fejl.
Er arbejdsevnen bedret så markant at man kan forsørge sig selv via fleksjob, mister man retten til førtidspension. Og det er jo helt fair!

Der er ikke én der forhindre førtidspensionisten i at tage et skånejob.

Men man kan altså ikke bibeholde pensionen og så arbejde lidt på fleks samtidig - det vil jo svare til to lønninger.
Og fleksordningen er til dem der har en lille rest erhvervsevne.
Pensionen til dem der ingen har.
Jamen vi er 100% enige, ingen kan få både pension og arbejde i fleksjob - det kan jeg heller ikke se, der er nogen der har skrevet nogen steder??

Men du har tidligere skrevet, at der absolut ingen arbejdsevne må være, hvis man får tilkendt pension, og det passer altså ikke. Jeg blev vejledt om muligheden for skånejob, da jeg fik pension, og havde fået min arbejdsevne vurderet til 5-8 timer pr uge. Det var så ikke nok til et fleksjob, men jeg må gerne arbejde lidt ved siden af min pension.

Og jeg kan så absolut ikke se, at det kun skulle være mentalt handicappede der kan vinde noget ved at arbejde lidt.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
V: Førtidspensionister skal tilbydes job Webmaster K10 Nyheder 0 27-04-2012 17:40
App. Førtidspensionister i job migselv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 39 11-08-2010 08:17
Førtidspensionister skal også i arbejde Peacock Dit og Dat 6 08-04-2008 11:35
førtidspensionister skal " tilbage" i arbejde ????? Stella Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 04-01-2008 16:34
Skal "gamle" førtidspensionister arbejde? zuza Politik og Samfund 0 17-08-2007 18:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension