K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2012, 22:13   #111
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tja, at stemme blåt vil kun blive værre, Løkke er mere end tilfreds med at regeringen stort set følger blås politik, og stemmer hellere end gerne for alle deres vanvittige ideer.....som jo er mere blå, end rød.

Men enig, jeg føler virkelig for dem under 40, specielt de syge hvor et arbejde ikke lige ligger til højrebenet.......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:22   #112
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Betina Post; socialrådgiverforeningen; Roser reformen???

Nu går hun igen ud, uden at kontrollere med sit bagland, er jeg ret sikker på!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:22   #113
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg slet ikke det er meningen, at dem med en arbejdsevne på få timer om ugen, skal finde et arbejde... LA sagde det jo nærmest på tv til aften, da de blev ved med at tale om at øge arbejdsudbuddet. Det er nemlig det, der er kernen i regeringens reform-maraton. Arbejdsudbud. Og nu glippede det med treparten, så må det jo hentes ind andre steder... Folk skal bare holdes i arbejdsløshedskøen for at øge arbejdsudbuddet og dermed fungere som lønpressere...

Og dét varsler jo så slet ikke godt for den kommende kontanthjælps-reform...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:24   #114
MichaelH
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Lokation: Århus
Indlæg: 53
Styrke: 0
MichaelH er ny på vejen
Tak til Abraxus

for et svar, helt uden personfnider, jeg vil ønske dem som har meget erfaring i at skive indlæg her kunne blive bedre til at holde debat på et sagligt plan
frem for at banke hovedet ind i en væg :-)

Opsamling på Ny førtidspensions reform

Jeg forholder mig kun til førtidspension da det er det jeg har kenskab til.


Udgangspunkt er at ingen under 40 år skal have tilkendt førtidspension
men bevarer den ydelse de er på.
dog min 60% af dagpenge sats på svarende til 10.300 kr pr måned
( mere hvis der er forsørgelse pligt)

Som noget nyt, og det er som jeg ser det positivt
så vil ydelsen ikke afhænge af ægtefælle indkomst. (nok også samlever da de plejer at være sidestilet)

Dette betyder at personer der i dag ikke kan få sygedagpenge eller kontakt hjælp vil få de min 60% af dag penge
HIP HIP HURRA til dem som det berører.

Der vil blive lavet bedre indsats og resouseforløb for under under 40 år
Fantastisk i de 15 år jeg har fået alm forhøjet førtidspension
har jeg ALDRIG hørt noget eller haft nogen kontakt til sagsbehandler uden at jeg har taget første initativ. Kort sagt været glemt
Gad vide hvor jeg ville have været i dag hvis dette fantastiske tiltag var indført dengang og så til en økonomi der ikke er baseret ud fra ægtefælle, de første mange år inden der kom førtidspensions tillæg fik jeg kun 6500 før skat pga ægtefælle havde årsinkomst på lige under 300000 årligt hvilket er i den lave ende af løn marked.

Da jeg i slut 20erne og inde i en god periode kontaktede jeg sagsbehandler om mulighed for tilskud til hf uddannelse fik jeg bare at vide, at hvad skulle jeg med det da jeg ikke ville komme til at arbejde så det var selvforsørgende.!
Måske kunne jeg have været forsvars advokat i dag hvis systemet som der nu lægges op til ikke bare parkerer unge der har livstruende sygdom
Og uddannelse kunne ske i et tempå jeg kunne have klaret om det så ville tage 10 år.
Bliver sku helt misundelig og at jeg ikke fik de muligheder, tror jeg må
se om der ikke stadig er mulighed med de nye regler.

Hov ja vil have ret til 3 afklarings samtaler, så må man bare se hvad de vil gøre med en som ikke har nogen kompetance givende udd. og som stiler højere end den løngruppe socialrådgiver bevæger sig indenfor.
Blev ikke taget alvorlig sidst jeg var på jobcenter med de 5 klip fordi jeg stilede højere end lav lønsgrupperne. Måske er der kommet nye toner nu.


Personer over 40 år skal også have et ressouseforløb inden der tilkendes FTP
Ja det manglede da bare.

Der må arbejdes under ressourse forløbet og der modregnes ikke krone til krone
klart en forbedring til dem som har været på kontanthjælp.

Unge under 40 år der allerede har FTP kan også frivillig modtage ressourseforløb uden at miste det de har nu i FTP

Ingen gunstige regler for FTP på ny ording der bor i udlandet, trist for dem det berører, men slut med at forskelsbehandle dem på gammel ordning.

Mer udgiftydelse: §100
Større overensstemmelse mellem behov og ydelse. Det kan da kun være positivt
så der ikke er nogen der tager fra dem som virkelig har brug for hjælp.
Og misanten om ikke os på de gamle regler som får efter §95 også kan få efter §100.
På den måde bliver der mere ens for alle FTP og ingen forskelsbehandling

SUUP ordning forbedres
Så den nu også kommer til udbetaling ved dødsfald som folkepensionisk
( tilgår nok boet) Nå det er da mange år til, men så er der måske råd til den dyre marmor gravsten jeg er brændt varm på ned ved den lokale stenhugger :-)


Desværre står der intet om vejledning for FTP på gammel ordning der gerne vil overgå til ny ordning, så det må vi vente lidt på.

Skulle det være ukart så er det frivilligt hvor meget dem som allerede er FTP, hvor meget de vil deltage i.
MichaelH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:26   #115
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
migselv

jeg tror ikke du så hvad jeg skrev...jeg skrev at GENERELT har dem der ftp fra før 2oo3 har det bedre mht til de ting de ka få og søge..jeg tror det var handicaprådet der skrev at de rådede generelt folk til at lade være med at flytte over på den nye - da de ville miste tillæg og miste det de ku tage med over i folkepensionen og det ka dem fra efter 2oo3 ikke... jeg fortæller bare hvad vi læser..men flytter du selv over og sker der noget,håber jeg vi hører det........

ingen er ude på at genere nogen..det er jo kærlig mente advarsler så folk senere hen ikke følte de kendte konsekvenserne..ikke andet..

stribe ftp
Jo Stribe. Jeg har skam set - og læst - hvad du har skrevet. - Det hele endda.

Fordi jeg IKKE sidder og kommenterer på alle tråde og indlæg dagen lang - og natten med - betyder ikke at jeg IKKE læser alle indlæg.

- Og du har IKKE læst nogen som helst steder at:

"jeg tror det var handicaprådet der skrev at de rådede generelt folk til at lade være med at flytte over på den nye - da de ville miste tillæg og miste det de ku tage med over i folkepensionen og det ka dem fra efter 2oo3 ikke..."

Som jeg skriver, Stribe ... Så er og bliver alle folkepensionister ligestillet, uanset om de kommer fra gl. - eller ny ftp.
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:36   #116
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"jeg tror det var handicaprådet der skrev at de rådede generelt folk til at lade være med at flytte over på den nye - da de ville miste tillæg og miste det de ku tage med over i folkepensionen og det ka dem fra efter 2oo3 ikke..."

Mener at det var fra Dansk Handicapforbund, men husker det ikke lige!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:43   #117
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Betina Post; socialrådgiverforeningen; Roser reformen???

Nu går hun igen ud, uden at kontrollere med sit bagland, er jeg ret sikker på!

VH Popiae
Jeps, fandt lige artiklen hvis andre vil læse den.

Det er slut med at placere unge danskere på førtidspension. Den nye reform, som regeringen, Venstre, Konservative og Liberal Alliance står bag, afskaffer pension til unge under 40 år og indfører i stedet såkaldte ressourceforløb, der skal hjælpe de unge på fode igen.

http://www.bt.dk/danmark/socialraadgivere-roser-reform

- som jeg før har skrevet, så ville jeg personligt ønske jeg selv havde fået den mulighed. Så mit forhold til tiltaget giver min misundelse et lille kick (på den positive måde). Jeg ville af hele mit hjerte gerne have haft sådan et ressourceforløb - hvem ved, måske havde mit liv set anderledes ud

Men okay, jeg fik jo også førtidspensionen stukket i fjæset siden 90'erne, fordi de mente det var der jeg hørte hjemme, det var kun mit håb og ønske at de ikke havde ret, der var grunden til at jeg først smed håndklædet i ringen indså at de nok havde ret alligevel. Men så var det også blevet 2008. Og efter 20 års kamp for at få hjælp til at komme videre......og efter at jeg frivilligt selv havde fundet mere end 30 forskellige jobs/aktiveringer/revalidering mm, i håbet om at kunne klare bare ét af stederne.

Tror den dag i dag, at jeg ville have klaret det, om jeg havde været i et ressourceforløb med fast sagsbehandler, mentor og lidt mere hjælp - det fandtes bare ikke den gang.

Og nu er jeg blevet for gammel og sær.

Popiae, måske du tænker på denne her??

Ud over et grundbeløb indeholder den gamle form for førtidspension en lang række forskellige tillæg, og det betyder, at der er stor variation i, hvad folk får, og også i, hvad de vil få ud af at skifte til den nye ordning, som er mere enkelt skruet sammen.


- Det får os ikke umiddelbart til at juble, for vi tror, at det vil være en stor risiko for mange, fordi de simpelthen ikke kan regne ud, hvad konsekvensen vil være på den lange bane, siger han.

For eksempel er der nogle tillæg under den gamle førtidspension, der fortsætter, når personen overgår til folkepension, men som stopper ved folkepensionsalderen under den nye ordning.

http://www.information.dk/telegram/304720
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 00:58   #118
MichaelH
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Lokation: Århus
Indlæg: 53
Styrke: 0
MichaelH er ny på vejen
Stig Langvad formand for Danske Handicaporganisationer løber med halve sandheder
(glem ikke at organitionen er en pressionsgruppe )

Er er den officielle fra borgerservise for FTP på gamle regler

Hvis du får førtidspension, ændres din førtidspension automatisk til folkepension, når du når folkepensionsalderen. Du beholder som udgangspunkt ikke dine tillæg, og kommunen skal derfor vejlede dig grundigt om din fremtidige økonomiske situation. Kommunen skal bl.a. vurdere, om du har behov for anden hjælp, fx hjælpemidler, hjemmehjælp osv.

Der er dog enkelte situationer, hvor du har ret til at bevare dine tillæg som folkepensionist:

•Du beholder bistands- eller plejetillæg, hvis du har modtaget tillæggene som førtidspensionist op til overgangen til folkepension

•Du beholder førtidsbeløb, invaliditetsbeløb og erhvervsudygtighedsbeløb, til du er 67 år, hvis du har modtaget tillæggene, lige før du fylder 65 år, og du har fået tilkendt førtidspension eller invaliditetsydelse før den 1. januar 2002. Du kan altså beholde tillægget i to år som folkepensionist.

********
Hvis man ser bort fra Dem på højeste FTP hvor det nok ikke kan betale sig at skifte
så handler det om pr 1 januar 2012 kun 166 personer ud af 75458 personer der får Bistands- el. plejetillæg.

Folk der er tilhænger af skræmmekampanjer både her på k10 eller andre steder i medier, ser du sjældet ligge konkrete tal på bordet, for så kan de ikke få folk til at æde det råt.
For det vil falde sammen med et brag

Sidst redigeret af MichaelH; 01-07-2012 kl. 01:19.
MichaelH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 01:36   #119
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MichaelH Se meddelelser
Folk der er tilhænger af skræmmekampanjer både her på k10 eller andre steder i medier, ser du sjældet ligge konkrete tal på bordet, for så kan de ikke få folk til at æde det råt.
For det vil falde sammen med et brag
Nårh, det er regeringen du snakker om?
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 01:56   #120
MichaelH
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Lokation: Århus
Indlæg: 53
Styrke: 0
MichaelH er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af amaranth Se meddelelser
Nårh, det er regeringen du snakker om?
ha ha ja også dem, ingen går mit skarpe blik forbi
MichaelH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning om fleks lige på kanten af starten af den nye reform hboegelund Spørgsmål ang fleksjob 11 06-11-2012 15:43
Fra fleks til ordinært til fleks igen? Nico Spørgsmål ang fleksjob 3 08-06-2012 18:02
Ny fleks reform marbocb Politik og Samfund 3 23-03-2012 16:06
spørgsmål til den nye reform af fleks dennis0667 Politik og Samfund 8 09-03-2012 15:57
Måske fleks, eller ikke fleks, mand Spørgsmål ang fleksjob 0 14-09-2011 17:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension