K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-01-2012, 23:41   #51
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Antoniette Se meddelelser
Jeg synes fortsat at det er forkasteligt, at enlige førtidspensionister bliver straffet, hvis de finder en partner, plus at partneren også bliver straffet.
Jeg er alene med 2 skolesøgende børn.
Hvis jeg er så heldig, at finde en kæreste, som tjener en høj løn, så vil jeg dels miste den del af fp'en, som jeg får for at være reelt enlig, men derudover vil min fp blive skåret ned i forhold til hans indtægt.

Som jeg ser det vil ham på den måde blive pålagt, at være medforsørger for mine børn.

Med en beskåret fp vil jeg ikke kunne betale den del af huslejen, som burde pålægges mig og mine børn (vi er tre, manden er kun én, i den tænkte situation), ej heller den del af el-regningen, som må komme af mit og mine børns forbrug o.s.v. o.s.v.

I det tilfælde, at en mand vælger at flytte ind hos mig og mine børn, så siger han jo ikke automatisk ja til, at forsørge mine børn.

Så spørgsmålet vil være, om jeg, med en beskåret førtidspension, vil være i stand til, at forsørge mine børn.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 15:32   #52
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Jeg finder det ikke uretfærdigt! Der er fordele og ulemper ved alting. Det er politisk besluttet, at vi skal minimere offentlig forsørgelse til det minimale. I modsat fald er der slet ikke noget velfærdssamfund tilbage. Væk med krævementaliteten og egentlig ikke så tosset med, hvad kan jeg gøre for samfundet og ikke, hvad kan samfundet gøre for mig. Er absolut ikke tilhænger af kassetænkning. Godt vi lever i et demokrati, hvor der mindst hvert fjerde år er folketings- og kommunalvalg. Der skal vi gøre vore stemmer aktive og vælge personer, der understøtter den enkeltes mening - eller selv stille op, hvis man har overskudet til det..
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 15:42   #53
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af keld60 Se meddelelser
@zentamor

Det er i bund og grund det psykologiske der ligger i det....

Har selv tidligere været gift med en FP for hende var det ikke sjovt at hun pga sygdom ikke kunne bidrage med mere, men endnu værre var det at pga min indtægt kunne hun bidrage med endnu mindre, at jeg var ligeglad hjalp intet på at hun følte at hun på sin FP var selvforsørgende, men fordi vi flyttede sammen ja så var hun pludselig ikke selvforsørgende... Fattede intet om det på det tidspunkt, men det fyldte meget dengang for hende , så meget at vi endte i en skilsmisse.......
I dag er jeg gift med en anden og er selv i samme situation nu er det bare mig der er på FP, det er meget psykologisk, vores mulighed for at arbejde og tjene penge er desværre væk men vi skal også leve med at tjener vores partner penge skal vi lige dunkes oven i hovedet med en nedsættelse af vores mulighed for at bidrage til husholdningen.
Kan huske jeg dengang glad kom hjem med blomster fordi jeg havde klaret en lønforhøjelse på 5000 om måneden....hun blev ked af det og hvorfor, jo hun gik 1500 ned i pension....jo vi blev skilt, hun blev begrænset gjorde jeg så også, ja vi blev skilt som sagt.
Ja, det er jo netop også det psykologiske i det, men det er desværre de færreste som kan forstå dette. Man skal nok selv have prøvet at stå i situationen..
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 15:58   #54
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
Sagt med et kæmpesmil, for du skriver. Hvis du laver en gryderet til dig selv, som er mad til dig i 3 dage, vil der kun være til èn dag hvis du bor med din kæreste.

Altså, så spiser han dobbelt så meget som dig - og må, selvfølgelig, også lægge det dobbelte i kostpenge når og hvis i flytter sammen. Enhver betaler jo sit, ikke sandt

Mægtig interessant tråd, det fyger med vilde beskyldninger og mistanker om bitre sagsbehandlere.

Hvorfor i alverden skulle sagsbehandlere være specielt bitre, over forskellige takster, fastsat af regeringen? Og hvorfor må man ikke være uenige i en debattråd på k10?
Jeg har læst alle dine kommentarer og må konstaterer at vi er dybt uenige og har forskellige syn på systemet. Du har selvfølgelig ret til at være uenig, men jeg kunne godt tænke mig at stille dig et spørgsmål, for at kunne forstå dine synspunkter. Hvor hører du henne i systemet? På KH, førtidspensionist, i arbejde?
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 17:34   #55
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Antoniette Se meddelelser
....Andre har holdninger, som jeg finder ret oldnordiske, som handler om at det er helt okay at partneren skal forsøge og betale mere eller (hvis man er gift) det hele. Dette mener jeg absolut ikke er rimeligt, men temmeligt uværdigt og man bliver faktisk umyndiggjort i vores moderne samfund. Man får jo, som andre klogt har skrevet, heller ikke mindre i løn ude på arbejdsmarkedet, hvis man er samboende eller gift. Dette forsørgelses problem viser en tydelig kløft imellem generationerne. Er man født i 70-80 erne, som jeg selv, så deler man 50/50. Jeg har selv både uddannelse og arbejde bag mig, før jeg blev førtidspensionist, og har boet sammen med andre, men ligegyldigt om han tjente mere eller mindre, så har vi delt de fast udgifter lige over. Mine partnere har da aldrig betalt hele huslejen, selvom de tjente mere og sådan fungerer det altså også for de andre i min generation, i hvert fald for dem som jeg kender. Dette er år 2012 vi lever i, ikke 1950´erne eller længere bagud.

...
Jeg kan så godt li det som du har skrevet, derfor vil jeg så gerne, at du læser det her:

"...Flere kvinder forsørger familien. Ifølge en opgørelse, som Danmarks Statistik har lavet for Jyllands-Posten, er det i stigende grad kvinden, der tjener mest. For ti år siden tjente hun mest i hvert fjerde forhold, i dag er det i hvert tredje. Mon disse kvinder kan forstå gammelfeministernes offer-retorik? Nok ikke...."

http://annesophia.blogs.berlingske.d...ger-m%C3%A6nd/
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 17:41   #56
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
På mig virker det urimeligt, at folk på pension skal stå dårliger end folk på bh.


Og er det ikke også meget oldnordisk med gensidig forsøgerpligt.

Min veninde er lige blevet tilbudt pension istedet for fleks, hun er græde færdig fordi det koster hendes formilie så meget økonomisk, ikke nok med de skal tage hensyn til hende i hverdagen, nu skal de også straffes økonomisk.

Det virker ikke rimeligt på mig, at man skal stå så dårligt som pensionist.

Jeg er selv lige startet i job som lære(fleks) god løn, men hvem ved hvor længe kroppen kan holde til det.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 18:24   #57
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Jeg er imod den gensidige forsørgerpligt, men jeg syntes til gengæld at det er helt fair at singler får et tilskud, for det er nu engang forskel på om der er 1 eller 2 indtægter.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 18:30   #58
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg kan så godt li det som du har skrevet, derfor vil jeg så gerne, at du læser det her:

"...Flere kvinder forsørger familien. Ifølge en opgørelse, som Danmarks Statistik har lavet for Jyllands-Posten, er det i stigende grad kvinden, der tjener mest. For ti år siden tjente hun mest i hvert fjerde forhold, i dag er det i hvert tredje. Mon disse kvinder kan forstå gammelfeministernes offer-retorik? Nok ikke...."

http://annesophia.blogs.berlingske.d...ger-m%C3%A6nd/
Tidligere skrevet af @KARO
Tilbage til gryderne, om nogle få år det blive den eneste mulighed for kvinde arten, også i DK, om du kan lide eller ej.
og nu at hun er på vej frem...fordi hun ikke tjener mere men det samme som manden
Det er en sjov parallel verden du lever i
hvert 4 forhold er 25/100 altså for 10 år siden.
hvert 3 forhold er 33/100 altså en stigning på 8procent point
Kender som sagt ikke din parallel verden hvor en stigning bliver til et fald..
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 19:27   #59
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Keld, hvad med at du finder/anbefaler nogle gode gryder, som jeg leder efter.
Vil sige med det samme, at jeg har intet forstand på gryder… Gryder som jeg leder efter skal bruges til el komfur.

Jeg ved ikke hvorfor, men noget siger mig, at du er ret god til at lave mad….

På forhånd tak for hjælpen.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 20:14   #60
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Hmmm

Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
Jeg er imod den gensidige forsørgerpligt, men jeg syntes til gengæld at det er helt fair at singler får et tilskud, for det er nu engang forskel på om der er 1 eller 2 indtægter.
På arbejdsmarkedet får du altså ikke mere i løn eller noget som helst tilskud, fordi du er single, så hvorfor du mener det skal gælde for folk på overførselsindkomst fatter jeg absolut ikke.

Hos alle - både på arbejdsmarkedet og hos mennesker på overførselsindkomst - er der jo forskel på om der er 1 eller to indtægter - også med almindelig lønindtægt er det dyrere at være alene - eller hvad???

En ting, der skal tages udgangspunkt i er nemlig, at vi hver især er selvstændige individer, og bør behandles som sådan.

Før min mand kom på pension - og var på sygedagpenge, var der ikke nogen der bekymrede sig om han var gift eller ikke.

Det var først, da han kom på pension, at han blev umyndiggjort og betragtet som et "appendix" til konen (mig) og mistede sin selvstændighedsfølelse.

Sidst redigeret af Zastrow; 28-01-2012 kl. 20:20.
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem bestemmer johnny53 Spørgsmål ang fleksjob 14 04-05-2013 23:22
Hvem bestemmer løn? Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 10 22-01-2009 09:07
hvem bestemmer ? fru hansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 45 08-12-2008 00:53
Basta i går aftes. Maj-Britt Dit og Dat 3 21-11-2008 17:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension