K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2010, 13:58   #61
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Det er netop det, som er pointen i min tankegang.
Førtidspensionen er ved at forsvinder, ligesom efterlønnen er.
Ideen med efterlønnen var jo, at den skulle have været til gavn for de nedslidte, men sådan er det ikke blevet…, derfor synes jeg at det er helt fint at den snart blive afskaffet en gang for alle, mens FP skal forblive men den skal være forbeholdt kun de syge, som kan ikke blive selvforsøgende.

Dem som er i stand til at arbejde skal hverken have efterløn eller FP.
Hvor har du fra, at førtidspensionen er ved helt at forsvinde?

Og mener du at få sølle arbejdstimer skulle være nok til IKKE at få pension?

Arbejdsevne er et begreb, som kan tolkes i det uendelige åbenbart. Hvordan defineres SYG? Jeg er handicappet, min tilstand er permanent, men jeg er IKKE eller FØLER mig syg, på trods af mindst 10 diagnoser. Diagnoser er kun ord, som beskriver min tilstand. Er du født blind eller døv er du heller ikke SYG. Det er en tilstand og ikke sygdom og sådan er det med mange andre (diagnoser) også.

Sygdom er ikke altid en forudsætning for bevilling af pension, handicap kan være nok og for andre spiller det sociale ind.

DERFOR lavede man i 2003 pensionslovgivningen om, og indførte ord som arbejdsevne og selvforsørgelse, i erkendelse af, at sygdom IKKE altid, kunne berettige til en pension. Alt efter hvordan reccourceprofilens 12 punkter er beskrevet, så træffes en afgørelse, helbred og sygdom er "kun" 1 af punkterne. Et vigtigt punkt for de fleste her, men bestemt ikke det eneste afgørende. Nogle er så socialt dårlige/skæve, at de aldrig vil kunne komme på arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende, men udmærket i stand til selv at bygge et hus.

Sjov tråd denne her, og en sær k10 verden - og svær når der ikke er helt firkantede kasser man kan forholde sig til. Foruden at mange er så trætte af kommunernes (forkerte) vurderinger og afgørelser, og samtidig med ikke er blege for, at kunne dunke andre for en (forkert) mening/holdning til ens eget liv.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 14:51   #62
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af sibt Se meddelelser
Hvor har du fra, at førtidspensionen er ved helt at forsvinde?
Det har været diskuteret i længere tid, et eksempel?

”En væsentlig forudsætning for, at flere kan opnå og fastholdes i ordinær beskæftigelse - frem for at få et fleksjob eller en førtidspension - er et rum-meligt arbejdsmarked, der er indstillet på at beskæftige personer med nedsat arbejdsevne.”
Det siger for sig selv, at FP er på vej til at forsvinde.

http://www.kl.dk/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx

Citat:
Oprindeligt indsendt af sibt Se meddelelser
Jeg er handicappet, min tilstand er permanent, men jeg er IKKE eller FØLER mig syg, på trods af mindst 10 diagnoser. Diagnoser er kun ord, som beskriver min tilstand. Er du født blind eller døv er du heller ikke SYG. Det er en tilstand og ikke sygdom og sådan er det med mange andre (diagnoser) også.
Hvis det forholder sig sådan som du skriver, så synes jeg faktisk at du ikke opfylder kriterier til at få bevilget FP og regner også med at du har orienteret din sagsbehandler om at du hverken er eller føler dig syg.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 14:55   #63
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Nu har jeg fået nok.
Du ved engang om du få tilkendt den FP, men allerede nu spekulerer du på, om ”regnestykket” gå op.
Det kalder jeg for et progressiv tankegang. Husk venligst, at bede med det samme din sagsbehandler om en middeltidlig førtidspension og 3 år må være tilstrækkeligt længe til at fine ud af, om du få det bedre.

Fra år 2003, alle behandlingsmuligheder skal være udtømte og arbejdsevne skal være lige med 0, hvis man skal få tilkendt FP!
Det der det passer simpelthen ikke! I så fald var der ikke noget, der hed skånejob, og det er der.
Jeg blev selv vejledt af kommunen om, at jeg jo på sigt måske kunne varetage et skånejob. Da jeg blev tilkendt pension skønnede de min arbejdsevne til at være ca. 6 timer pr. uge; det var for lidt til et fleksjob, men det kan måske blive muligt for mig at påtage mig et skånejob. Det har jeg lov til ifølge reglerne. Og så er den ikke så meget længere. Og jeg blev tilkendt pension i 2009.

Jeg kan ikke se, hvad der er så mærkeligt ved, at mennesker gerne vil ud og være en del af et fællesskab og blive brugt til noget, og hvis man kan arbejde feks nogle få timer om ugen, så er et fleksjob alligevel ikke realistisk.

Men der ér altså i reglerne mulighed for skånejob, og det er fuldt ud legalt!!

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-...skaanejob.aspx

http://www.cabiweb.dk/forside/genere.../sk%C3%A5nejob

http://www.clh.dk/pjecer/jobmedtilsk...medtilskud.pdf
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 17:04   #64
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Det er netop det, som er pointen i min tankegang.
Førtidspensionen er ved at forsvinder, ligesom efterlønnen er.
Ideen med efterlønnen var jo, at den skulle have været til gavn for de nedslidte, men sådan er det ikke blevet…, derfor synes jeg at det er helt fint at den snart blive afskaffet en gang for alle, mens FP skal forblive men den skal være forbeholdt kun de syge, som kan ikke blive selvforsøgende.

Dem som er i stand til at arbejde skal hverken have efterløn eller FP.
Hej igen Karo.

Nu må vi se, hvad der kommer til at ske med lovgivningen i fremtiden. Det eneste, der allerede nu er helt klart, er, at efterllønsalderen hæves til 62 år fra 2019.

Hvis efterløn og mulighed for lønarbejde - sideløbende med førtidspension - afskaffes - er der stadigt en mulighed for at udføre frivilligt ulønnet arbejde. Synes du også, det skal udelukkes? I dag lever det i bedste velgående - til stor glæde - både for den, der giver - og for den, der modtager.

Jeg kunne desværre ikke få efterløn, da jeg de sidste mange år ikke har været i stand til at oppebære de lovpligtige timer, der giver adgang til efterløn. Dertil var mine sygedage for mange.

Derfor var jeg nødt til at gå en anden vej.

Jeg er helt klart af den mening, at alle, der kan arbejde, skal arbejde - også selv om det kun er få timer om ugen. Bl.a. derfor gør jeg det. Men jeg synes, det er lidt svært at få øje på det rummelige arbejdsmarked, der er en forudsætning for, at idéen kan føres ud i livet.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 17:42   #65
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser

Hvis efterløn og mulighed for lønarbejde - sideløbende med førtidspension - afskaffes - er der stadigt en mulighed for at udføre frivilligt ulønnet arbejde. Synes du også, det skal udelukkes?
I princippet ja, fordi jeg forholder mig til arbejdsevnemetoden og til kriterier for tilkendelsen af FP. Og jeg mener faktisk, at hvis nogen er i stand til at står og sortere tøj i en genbrugsbutik frivilligt og ulønnet, så ja, jeg mener at personen kan lige så godt udføre et lønnet arbejde fks. i netto eller i en anden butik.
Man skal jo ikke igennem arbejdsprøvninger, for at finde ud af om man kan udføre et ulønnet og frivillig arbejde.

Desuden:
"Man skal være opmærksom på, at efter den gældende førtidspensionslov kan enes frivillige indsats indgå i vurderingen af, om der er sket en forbedring af erhvervsevnen i forbindelse med en eventuel opfølgning af en fortsættelse af førtidspensionen."

Sidst redigeret af Karo; 18-11-2010 kl. 17:47.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 17:46   #66
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
I princippet ja, fordi jeg forholder mig til arbejdsevnemetoden og til kriterier for tilkendelsen af FP. Og jeg mener faktisk, at hvis nogen er i stand til at står og sortere tøj i en genbrugsbutik frivilligt og ulønnet, så ja, jeg mener at personen kan lige så godt udføre et arbejde fks. i netto eller i en anden butik.
Man skal jo ikke igennem arbejdsprøvninger, for at finde ud af om man kan udføre et ulønnet og frivillig arbejde.

Desuden:
Man skal være opmærksom på, at efter den gældende førtidspensionslov kan enes frivillige indsats indgå i vurderingen af, om der er sket en forbedring af din erhvervsevne i forbindelse med en eventuel opfølgning af en fortsættelse af førtidspensionen.
Jamen hallo, jeg ville da gerne have et fleksjob 5 timer om ugen i stedet for pension, det kunne da langt bedre betale sig for mig økonomisk; det er bare ikke realistisk!!!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 18:16   #67
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...gh72, andre borgere (K10-medlemmer) bliver fastholdt i flexjobbevillinger med en ugentligt arbejdsindsats på 5-6 timer...

Overordnet, mht flexjobbevilling eller førtidspension, har flere været inde på i denne tråd, at det er en billig løsning for kommune, at have borgere på førtidspension, hvis jeg har forstået det ret...

Er en førtidspension ikke udelukkende en kommunal udgift?

Og en ledighedsydelse (indtil jan. 2011) har en statsrefusion på ca. 60%.

Da en stor procentdel af flexjobbere ikke kommer i beskæftigelse (har så lav arbejdskapacitet, at arbejdsgiver ville tilsætte på dem/os) presses økonomiske trængte kommuner til at fastholde borgere i flexjobevillinger, idet dette giver kommunerne den største indtægt...

Korriger mig gerne, hvis der er noget, jeg ikke har forstået ret :-)

P.S.
Mindstelønnen for akademikere i flexjob vil nødvendigvis være en langt højere udgift for kommunen end en førtidspension...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 18:26   #68
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
I princippet ja, fordi jeg forholder mig til arbejdsevnemetoden og til kriterier for tilkendelsen af FP. Og jeg mener faktisk, at hvis nogen er i stand til at står og sortere tøj i en genbrugsbutik frivilligt og ulønnet, så ja, jeg mener at personen kan lige så godt udføre et lønnet arbejde fks. i netto eller i en anden butik.
Man skal jo ikke igennem arbejdsprøvninger, for at finde ud af om man kan udføre et ulønnet og frivillig arbejde.

Desuden:
"Man skal være opmærksom på, at efter den gældende førtidspensionslov kan enes frivillige indsats indgå i vurderingen af, om der er sket en forbedring af erhvervsevnen i forbindelse med en eventuel opfølgning af en fortsættelse af førtidspensionen."
Hej igen.

Vi må håbe for dig, at der snart kommer en ny lovgivning, der tilgodeser dine ønsker til fremtidens samfund i forhold til ovennævnte forhold.

Indtil da må vi leve med den lovgivning, der findes på området i dag.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 18:35   #69
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...gh72, andre borgere (K10-medlemmer) bliver fastholdt i flexjobbevillinger med en ugentligt arbejdsindsats på 5-6 timer...

Overordnet, mht flexjobbevilling eller førtidspension, har flere været inde på i denne tråd, at det er en billig løsning for kommune, at have borgere på førtidspension, hvis jeg har forstået det ret...

Er en førtidspension ikke udelukkende en kommunal udgift?

Og en ledighedsydelse (indtil jan. 2011) har en statsrefusion på ca. 60%.

Da en stor procentdel af flexjobbere ikke kommer i beskæftigelse (har så lav arbejdskapacitet, at arbejdsgiver ville tilsætte på dem/os) presses økonomiske trængte kommuner til at fastholde borgere i flexjobevillinger, idet dette giver kommunerne den største indtægt...

Korriger mig gerne, hvis der er noget, jeg ikke har forstået ret :-)

P.S.
Mindstelønnen for akademikere i flexjob vil nødvendigvis være en langt højere udgift for kommunen end en førtidspension...
Jo Carmen, det er lige netop det, det drejer sig om.

Men jeg skeler ikke så meget til, om det er stat eller kommune, der skal betale gildet - i den sidste ende skal samfundskassen DK løbe rundt. Ellers er vi alle sammen på den.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 19:04   #70
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Fuldstændig korrekt, Jørgine, at samfundskassen skal være i orden, ellers er vi alle på den!

MEN jeg græmmes over, at ret så syge mennesker fastholdes i flexydelsesbevillinger af økonomiske årsager og endnu værre, at deres helbred forringes yderligere af diverse arbejdsprøvninger og årevis uafklarethed...

...og er enig med Georg Metz i, at "ude godt, hjemme værst"...

...har man ikke råstyrke til at glædes over "at blive mæt, være påklædt og kunne holde varmen" i dette land, så må man fristes til at erstatte: "Der er et yndigt land" med "Der er et hæsligt land"...

Jeg græmmes "tivertifald" - man skal måle et land på, hvordan det behandler sine svageste!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Overvejelse om kontanthjælpsloft supersus Politik og Samfund 16 10-02-2013 23:31
Tanker ang.underskriftindsamling Fibbie Politik og Samfund 9 26-08-2011 17:00
Tanker lonek Din historie 0 15-01-2008 14:59
1000 tanker lone t Dit og Dat 20 21-10-2007 16:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension