K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2012, 10:11   #1
Harpen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Harpen er ny på vejen
Flex- og førtidsreform

Det er nemt at se, når man læser herinde, at folk frygter det værste, når den nye reform træder i kraft. Og det er vel ikke så svært at forstå med de erfaringer, folk har gjort sig med systemet.

Jeg vælger at tro på, at den er lavet med gode intentioner. Hvordan den så vil blive fortolket og efterlevet i kommunerne....det får vi jo at se.

Men hvordan ville en flex- og førtidsreform se ud, hvis det stod til K10's brugere? For der er vel enighed om, at tingene ikke fungerer, som det er idag?
Harpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 12:35   #2
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
jeg ville hellere have de gav os under 40 midlertidig pension i stedet for helt at cutte af, for tror mange af os bliver meget dårlige af de der forløb og tager livet af os selv.
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 16:46   #3
tm1978
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Indlæg: 264
Styrke: 13
tm1978 er ny på vejen
Jeg er enig nensypigen. Jeg ved simpelthen ikke om jeg kan holde til de forløb...
tm1978 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 17:04   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Enig i at det ikke fungerer i dag, men at gøre tingene markant mere besværligt, får mig til at tænke, at regeringen kassetænker i stedet for at sætte mennesker i centrum.
De har åbenlyst sagt, at der ikke er råd til førtidspensioner og at folk under 40 som udgangspunkt ikke kan få førtidspension (med mindre vi taler rigtig grelle tilfælde hvor det er helt åbenlyst, at folk ikke kan gøre andet).

Men der er jo så mange mennsker, som måske ikke er åbenlyst grelle tilfælde, men som bare ikke kan imødekomme de krav der stilles på arbejdsmarked.
De mennesker får det meget svært og kan risikerer at skulle fortsætte på kontanthjælpssatsen i rigtig mange år. Selvom satsen kun er ment som en midlertidig løsning.

Selv er jeg jo pensionist, så jeg frygter ikke personligt noget. Men mine tanker og bekymringer går som altid, til andre......

Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke komme med et bud på, hvad regeringen SÅ skal gøre, for jeg kender ikke konsekvenserne af de nye reformer.
Jeg aner ikke om det er godt eller skidt - det falder vel lidt blandet i begge lejre. Nogen vil synes det er godt, andre skidt.

Så måske vil jeg kunne svare på spørgsmålet omkring juletid 2013 og jeg har haft tid til at lure det hele af - jeg skal jo først høre fra folk det rammer, hvad det præcis gør for dem. Om fleksjobberne føler sig ''hjemme'' med reformerne, om de nye ansøgere til førtidspension, føler de bliver hjulpet, set og hørt og kan finde mening med et ressourceforløb osv.....

Så indtil videre holder jeg sådan set bare vejret, og håber på det bedste for de mennesker der skal prøve de nye reformer af.............
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 17:42   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu er reformen lavet primært for at spare penge...ca 3 milliarder...

Den er også lavet fordi der kommer for mange på førtidspension....specielt unge under 40....

Nu ved jeg ikke alt....men når noget er lavet primært for at spare penge...så har jeg svært ved at se at det skulle blive meget bedre...

Og selv om man mener der er for mange unge der kommer på pension....ja det bliver de jo ikke minde syge af...

Spørgsmålet er og bliver.....vil den nye måde....hvor man konstant og hele tiden vil være efter og kræve rigtig mange ting af disse mennesker....gøre dem mere raske.....eller vil det gøre dem mere syge....

Jeg ved godt at det er ret populært at sige og mene at arbejde gør folk raske....men men...jeg tillader mig at tvivle på det...

I min verden vil der være behandling der gør folk raske....evt så raske at de kan arbejde....og ikke omvendt....hvor man giver dem et arbejde og forventer at de bliver raske....

Ihvertfald ikke for flertallet....

Jeg er ihvertfald ret sikker på at jeg nok ikke kan lukke K10 i nærmeste fremtid...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 18:25   #6
Harpen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Harpen er ny på vejen
At man som syg mest af alt kan have brug for ro, har jeg al mulig forståelse for! Men hvis jeg har forstået det rigtigt kan resource forløbene også bruges som midlertidig førtidspension, så man får den ro i et par år, ikke?
Og jeg ved godt, det ikke er det samme som en pension, hvor man ved man har ro resten af livet. Jeg husker udemærket lettelsen, da min pension gik igennem. Og den altoverskyggende angst for fremtiden, der gik forud.

Nu gik mit spørgsmål ikke så meget på, hvad der er galt med den nuværende reform. Det kan jeg godt finde kommentarer om her på K10
Men hvordan skulle en ny reform se ud?
Harpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 11:47   #7
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser


Jeg er ihvertfald ret sikker på at jeg nok ikke kan lukke K10 i nærmeste fremtid...
Jeg er sikker på at du "ser " rigtigt Web
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 14:41   #8
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
ja de spare 3 milliarder på overførselsindkomster ved dette regner de med

de har bare glemt at oplyse hvor mange ekstra kr de bruger på alle de nye tiltag I kan godt regne med de bruger mere end 3 milliarder på dette
men de tages af en anden kasse

de er så indkompetente og har kun 1 i hovedet at chikanere syge og arbejdsløse og selv være sikker på der er masser af kommunale stillinger så de slev har job føj
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2012, 19:19   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vil meget meget hurtigt indskyde, at et ressourceforløb IKKE svare til en midlertidig førtidspension, og at ressourceforløb betyder alt andet end fred og ro!
Ressourceforløbet handler KUN om at få udviklet sine ressourcer, og den slags kommer man ikke sovende til......
Det er jo gennem bla ressourceforløbet man skal udredes til enten fleks eller førtidspension.

Hvis syge folk fremover skal ''hvile sig'' hedder det kontanthjælp.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 16:46   #10
Harpen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Harpen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Vil meget meget hurtigt indskyde, at et ressourceforløb IKKE svare til en midlertidig førtidspension, og at ressourceforløb betyder alt andet end fred og ro!
Ressourceforløbet handler KUN om at få udviklet sine ressourcer, og den slags kommer man ikke sovende til......
Det er jo gennem bla ressourceforløbet man skal udredes til enten fleks eller førtidspension.

Hvis syge folk fremover skal ''hvile sig'' hedder det kontanthjælp.
Det her er ikke direkte fra reform-teksten, men jeg læser det nu alligevel, som at et resourceforløb kan bruges til at få ro (ja, kan godt være, jeg er naiv...men det er der ikke noget nyt i )

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/06/30/212251.htm

Citat:
Det her er regeringen, V, K og LA enige om:
Citat:
- Der investeres massivt i ressourceforløb, så kommunerne får mulighed for at sætte de nødvendige og rigtige tiltag i gang. Der skal være plads til at give tid og ro i en periode til fx et behandlingsforløb i psykiatrien, hvis den enkelte har behov for det.
Nøjagtig samme formulering på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside: http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arki...%20horing.aspx

Sidst redigeret af Harpen; 18-09-2012 kl. 16:51.
Harpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
flex j.jensen At søge førtidspension 3 24-04-2013 08:40
flex eller ikke flex. stumbi Spørgsmål ang fleksjob 19 07-02-2013 15:50
Indstillet til flex / Den nye flex lov Bitsch Spørgsmål ang fleksjob 7 18-09-2012 20:21
Flex-job lindairene Din historie 1 14-01-2010 12:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension