Se enkelt indlæg
Gammel 09-11-2023, 11:33   #208
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
https://www.netavisen.nu/40-dages-fa...box=1699315290

Stalking blev fra 1. januar 2022 strafbart efter straffeloven. Der er tre betingelser, som skal være opfyldt for, at en personens adfærd eller handlinger kan anses for stalking efter straffeloven.

– Gerningspersonen adfærd skal være chikanerende, fx i sin kontakt/henvendelse, forfølgelse eller på en anden måde

– Adfærden skal være egnet til at krænke ofrets fred, ved fx at være utryghedsskabende, ubehagelig eller forstyrrende

– Adfærden rettet mod ofret skal være systematisk og vedvarende. Det indebærer, at der skal være tale om, at gerningspersonen har foretaget flere chikanerende handlinger over en periode, som både kan være meget kort eller lang.

Det vil altid være en samlet vurdering af alle omstændigheder i en sag, der afgør, om der kan rejses en straffesag for stalking.


Anmeld stalking

Anmeld stalking, fx hvis en person, som du ikke ønsker kontakt med, gentagne gange følger efter dig, overvåger dig, chikanerer eller henvender sig til dig.


FAKTA.

Kommunerne overvåger borgernes Facebook profiler.

Kommunerne bruger falske Facebook-profiler for at komme ind i borgernes private rum, for at finde oplysninger til skade for borgerne.

https://www.information.dk/indland/2...ange-bedragere

I jagten på sociale bedragere har flere kommuner oprettet falske facebookprofiler for at lokke informationer ud af borgerne. Men det er ulovligt, har skatteministeren for nylig slået fast

»Der er mange, der synes, det er lidt sejt, hvis de har mange facebookvenner. Jeg tror, det er derfor, folk siger ja til at være venner med én, de ikke kender,« forklarer afdelingschef for Borgertorvet i Ballerup, Hanne Bahnsen.

Kontrolgruppen i Ballerup har valgt at »holde lav profil« i disse dage, som Hanne Bahnsen formulerer det, når nu Datatilsynet er i gang med at undersøge metoden.

Derfor holder de en pause med de falske profiler indtil videre, men det er ikke alle kommuner, der har valgt at afstå fra den metode.

»Nu vil jeg ikke udlevere de andre kommuner, men jeg ved, hvilke kommuner der benytter de falske profiler, og det drejer sig vel nok om en 20 stykker. Men det er jo bare dem, jeg har kendskab til,« siger Hanne Bahnsen.

Hun håber, at metoden får officielt grønt lys, for metoden er meget effektiv, forklarer hun.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat