Se enkelt indlæg
Gammel 27-05-2008, 07:37   #1
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 17
Trine er ny på vejen
Bedre vilkår for pensionister, der vil arbejde?

Faldt over dette fra Velfærdsministeriet:

Bedre vilkår for pensionister, der vil arbejde
Print
Send til en venRegeringen indgik i går en aftale med Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance om at øge arbejdsudbuddet i Danmark og tiltrække mere udenlandsk arbejdskraft gennem en lang række tiltag.

For velfærdsminister Karen Jespersen er det afgørende, at førtids- og folkepensionister med jobplanen får en tilskyndelse til at give et ekstra hånd med på arbejdsmarkedet. I dag er der nogle folkepensionister som ikke mener, at det kan betale sig at arbejde, og nogle førtidspensionister, som er bange for at miste retten til førtidspensionen, hvis de tager et arbejde.

- Vi ved, at der er pensionister, der ønsker en større tilknytning til arbejdsmarkedet. Med aftalen gør vi det mere trygt og mere profitabelt at arbejde og jeg er overbevist om, at flere pensionister vil benytte sig af de nye muligheder. For at bruge de nye muligheder skal kendskabet til ændringerne udbredes, og det vil Velfærdsministeriet sørge for, siger Karen Jespersen.


For førtids- og folkepensionister betyder aftalen, at:

* Reglerne om frakendelse afskaffes for alle førtidspensionister, der er tilkendt pension efter de regler, der var gældende indtil 1. januar 2003 (gammel ordning).

* Det præciseres, at kommunen skal vurdere, om der er grundlag for at træffe afgørelse om, at retten til pension gøres hvilende, hvis førtidspensionisters arbejdsindtægt vedvarende overstiger det dobbelte af førtidspensionens grundbeløb (ca. 122.000 kr. i 2008). Der foretages en konkret vurdering af, om den opnåede indtægt er uforenelig med den tilkendte førtidspension. Er det tilfældet, gøres retten til pension hvilende.

* Der indføres et ekstra bundfradrag for folkepensionister for indtægter ved personligt arbejde på op til 30.000 kr. pr. kalenderår. Fradraget anvendes ved opgørelsen af indkomstgrundlaget for beregning af den supplerende pensionsydelse (ældrecheck), helbredstillæg, varmetillæg og pensionstillægget.

* Beskæftigelseskravet for opsat pension reduceres fra nu 1.500 timer om året til 1.000 timer om året. De 1.000 timer årligt svarer til ca. 19 timer om ugen.

* Forslagene på folke- og førtidspensionsområdet ledsages af en informationsindsats overfor relevante målgrupper, kommuner og virksomheder.



Nogen der kender til disse nye regler?

Kunne i perioder have lyst til at arbejde nogle timer om ugen.

Skal jeg forstå de nye regler sådan, at jeg rent faktisk må arbejde 19 timer om ugen som førtidspensionist?

Må jeg tage et hvilket som helst job op til 19 timer/ugen - altså også job der ikke er skånejob?

Hvor meget må jeg tjene - (jeg er gift) - inden jeg trækkes i min førtidspension?

Iøvrigt vil jeg give et stort skulderklap - og et knus til K10, for her er virkelig hjælp at hente og altid en fantastisk hjælpsomhed

Trine
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat