Se enkelt indlæg
Gammel 24-04-2007, 23:19   #19
Socialformidleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 46
Styrke: 18
Socialformidleren er ny på vejen
RE: Lægekonsulenternes kompetencer

Jeg ved altså ikke lige hvordan i laver den der firkant ting, så jeg kopiere bare og kommenterer:

Citat:
Metro skrev:
En arbejdsprøvning er "her og nu" og viser et kæmpe INTET om, hvordan borgeren har det om en uge, en måned eller et år..... Derfor "revurderer" man helt og aldeles uhæmmet gennem gentagende arbejdsprøvninger, ofte i et antal man slet ikke kan begribe skulle være nødvendigt og som kun bryder borgerne yderligere ned.... altsammen fordi kommunale embedsmænd påberåber dem retten og kompetencen til at tilsidesætte den lægelige dokumentation..... i mange tilfælde assisteret af.... lægekonsulenterne - hvilket er.....
Det er korrekt, at en arb.prøvning ikke viser hvordan en borger har det om en uge, en måned og et år.
Det en arb.prøvning skal vise er hvordan situationen er lige nu, og ikke om et år, eller en måned - men forhåbentlig om en uge!!

Citat:
Metro skrev:
Jamen i så fald går man ind på et område, hvor man ingen forudsætninger har til at kunne vurdere sagen i overensstemmelse med de faktiske lægelige forhold, idet en tilfældig arbejdsprøvning, gennemført under mere eller mindre beskyttede forhold, man på ingen måde kan regne med afspejler den fremtidige arbejdsplads man senere kan blive placeret på.... er upålidelig og påfører borgeren yderligere helbredsskader, der i den sidste ende de facto kan bekræfte, at den oprindelige lægelige vurdering var korrekt, og alt det der fulgte efter en tilsidesættelse af den - var ikke alene spild af tid, kommunes tid, borgerens liv - men tillige en sygdomsforværrende faktor, der i den sidste ende kostede borgeren vedkommendes resthelbred....
Det er jo gudskelov ikke altid tilfældet, da det ofte viser sig, at borgeren rent faktisk godt kan arbejde, ikke behøver en førtidspension, men finder en glæde i at der er brug for ham/hende på arbejdsmarkedet fx i form af et fleksjob.

Prøv at tro på, at der rent faktisk er mennesker der ikke tror de kan pga sygdom - men efter arb.prøvninger og diverse, så viser det sig at de godt kan, og bliver rigtig rigtig glade for det!!!

Citat:
Hejdien skriver:
Du skriver som du skriver socialformidler men jeg kan oplyse dig om at lige så mange sager der bliver ordentligt behandlet og hvor sagsbehandleren siger fra, så er der lige så mange sager hvor de IKKE bliver ordentligt behandlet og hvor sagsbehandlerne behandler lægekonsulentens ord som talt ud af gud
Og tro mig jeg har set min del af lægekonsulents udtaler som var fuldstændig vanvittige, i en grad så man tvivlede på konsulentens forstand.
Det er jeg ikke i tvivl om, og desværre handler det ofte om nyuddannede socialrådgivere som så mange andre, skal lære af deres erfaringer - os der oplærer prøver i stort omfang at fortælle om realiteter, men som alt andet i livet, handler det mange om, at man skal opleve det først.

I bund og grund handler det vel om, at man skal ikke kæmpe for sygdom, men kæmpe for at være rask - og lad nu være med at misforstå mig!!!

Jeg har selv gigt, og ved godt hvad sygdom og dens konsekvenser handler om - men der er altså nogen, der hellere kæmper for sygdom end for at være rask, når de rent faktisk kan blive raske!!
Men det er jo så ikke lige det, debatten handler om!!

I hvert fald, Hejdien, jeg ved hvad du mener og jeg forstår. Håber blot på at det er gensidigt, både fra dig og andre!!

Citat:
Metro skriver blandt andet:
En arbejdsprøvning er "her og nu" og viser et kæmpe INTET om, hvordan borgeren har det om en uge, en måned eller et år..... Derfor "revurderer" man helt og aldeles uhæmmet gennem gentagende arbejdsprøvninger, ofte i et antal man slet ikke kan begribe skulle være nødvendigt og som kun bryder borgerne yderligere ned.... altsammen fordi kommunale embedsmænd påberåber dem retten og kompetencen til at tilsidesætte den lægelige dokumentation..... i mange tilfælde assisteret af.... lægekonsulenterne .
Det er så sørgeligt, at det er tilgangen til, hvordan sagsbehandlere (eller kommunale embedsmænd) arbejder, for sådan er virkeligheden jo ikke.
Vi påberåber os ikke retten til at tilsidesætte noget som helst, men vi har en lovgivning som vi SKAL følge - endvidere handler det om et helhedssyn qua ressourceprofilen, som mange gange viser anderledes end hvad man som udgangspunkt troede - og det er både ansøgeren og sagsbehandleren!!

Læger har ikke det entydige svar på hvorvidt man kan arbejde eller ej, jeg som sagsbehandler har heller ikke det entydige svar - det jeg har, er en uddannelse som har klædt mig på til dette, og efter 13 år med dette arbejde, har jeg også en stor erfaring, der gør mig i stand til at kunne varetage mit job og forhåbentligt vurdere efter bedste evne.

Mvh soc.formidleren

EDIT://citat-bokse oprettet
Socialformidleren er ikke logget ind   Besvar med citat