Se enkelt indlæg
Gammel 27-10-2009, 14:43   #23
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Her har jeg så lyst til at komme med en lille sidebemærkning!

De aller fleste førtidspensioner tilkendes personer med psykiske lidelser.

Hvorfor?

Tildels fordi der bliver flere og flere psykisk syge, men også fordi det er den letteste måde for alle parter at få førtidspensionen igennem på....

Jeg har hørt sætninger som

- Gudskelov du lider af noget psykisk ellers kunne vi ikke hjælpe dig..

- Du står jo heldigvis godt mht førtidspension fordi du fejler noget psykisk...

- Vi behøver ikke skrive om dine fysiske skavanker (gigt, rygproblemer, diskusprolapser) da de tager for lang tid at udrede, og de kun interessere sig for det psykiske....

Sådan som jeg ser det og som jeg har erfaret det gennem mine 21 år på kontanthjælp og efterfølgende som bisidder, så er det sværre at få førtidspensionen hjem på noget fysisk, og kan sagsbehandleren få flettet noget psykisk med ind i sygdomsbilledet, så står man bedre!!

Mon det er en rød tråd vi ser, når sagsbehandlere fornemmer at der ikke er kød nok på til en førtidspension pga fysiske sygdomme, at de så som sidste udvej forsøger at få det drejet over på psyken så de to til sammen, udløser førtidspensionen??

For i den forbindelse har jeg hørt sætninger fra nye førtidspensionister som

- Det er min ryg der er problemet, men de fandt ud af jeg også lider af depressioner...

- Jeg er slidt ned og har smerter pga slidgigt i hele kroppen, men de fremhævede kun min ADHD, som jeg tilsyneladende har haft altid men som først blev konstateret i 2007...

- Jeg søgte førtidspension pga piskesmeld og hybermobile led, men psykiateren fandt ud af jeg lider af post traumatisk stress syndrom og angst...

Og sådan kan jeg blive ved!

Der bliver kæmpet helt igennem vilde kampe for at bevise at man lider af noget fysisk, men så snart man kan dokumenterer noget psykisk, så plejer sagerne at blive kraftigt afkortet.

Så MÅSKE - jeg ved det jo ikke med sikkerhed, så er det derfor at de fleste ryger gennem en psykolog og/eller en psykiater.....jo flere diagnoser, jo bedre for klienten.

De eneste sygdomme og lidelser der er nogen lunde veldokumenterede er de psykiatriske diagnoser, det er også de farligste og mest (u)forudsigelige, og det er ikke nogen hemmelighed, at samfundet hellere vil arbejde sammen - og sats på én med fysiske lidelser, fremfor en med psykiske.
Det er lettere at give op overfor en psyksik syg end det er for en fysisk syg.
Og resultaterne ser vi i div statistiker over tilkendte førtidspensioner......nemlig, at der er en stor overvægt at psykisk syge på førtidspension.

Og er man fysisk syg, har ondt og kæmper en lang kamp, så tror jeg såmænd at den syge er pisse ligeglad med om pensionen tilkendes på det ene eller det andet, bare de kan få fred!!!

Sidst redigeret af Ninja; 27-10-2009 kl. 14:46.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat