Se enkelt indlæg
Gammel 06-05-2017, 02:57   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde

Jeg har personligt kun mødt én person, som har fået en senior FP. Indtil da vidste jeg intet om dens eksistens.

Overordnet er det vel den "gamle melodi", at SB ikke iagttager retssikkerheden, når en person, der kan komme i betragtning til en eller anden form for ydelse, bliver oplyst om denne mulighed, og hvordan den korrekte procedure er for dette og ikke mindst hjælper en sådan ansøgning på vej.

Det gælder jo desværre mange områder trods Retssikkerhedsloven § 3:

Citat:
§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.


Og samme lovgivning § 5:

Citat:
§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.
https://www.retsinformation.dk/Forms...1-c11b9abf4422

Måske kan det skyldes, at SB'erne læser netop, at det ikke er dem, men kommunalbestyrelsen, der skal iagttage den af mig fremhævede del fra ovenstående. Eller det ikke er en del af "pensum" for de mange ikke socialrådgiver udd. SB rundt omkring i landet.

Det er jo nogle steder så grelt i dagens Danmark, at hvis borger ikke selv kender den nøjagtige lovgivning el. siger de rigtige ord ved mødet m. nogle SB'ere, så udløser det ingen hjælp. Jeg har da hørt og set en del ikke udd. SB'erne, se helt blanke ud i ansigtet, når ovennævnte lovgivning blev nævnt. For siden at skifte til udtrykket: "irritation" pga. det nok er udtryk en besværlig borger el. "mistænksomhed" pga. endnu en borger, som vil "malke" den "offentlige kasse". Begge helt uprof. ikke-faglige holdninger, som ikke ville være gangbare ret mange steder udenfor dette system.

LO har i jan. 2016 skrevet om senior FP, linker uden at have forholdt mig til det skrevne:

https://www.lo.dk/Nyheder/Nyhedsarki...dspension.ashx

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat