Se enkelt indlæg
Gammel 11-12-2013, 12:38   #33
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Større kiropraktortilskud til diskusprolapspatienter

Gigtforeningen informerer:

http://www.gigtforeningen.dk/nyheder?newsid=18791

"Som noget nyt kan danske kiropraktorer nu tilbyde et struktureret behandlingsforløb til patienter med diskusprolaps – og med et større offentligt tilskud end hidtil.

Det er resultatet af en ny overenskomstaftale mellem regionerne og Dansk Kiropraktor Forening, som træder i kraft i det nye år.

Det nye strukturerede prolapsforløb består af fire konsultationer over to måneder med undersøgelse, diagnostik, rådgivning, smertehåndtering, øvelsesvejledning, opfølgning og tilbagemelding til egen læge. Hvis der er behov, kan der blive aftalt flere konsultationer eller kiropraktoren kan anbefale et supplerende træningsforløb.

I den nye aftale får kiropraktorerne også ret til at henvise til CT- og MR-skanninger og til akutmodtagelserne på sygehusene, hvis der er behov for det.

Øget tilskud

Som noget nyt vil patienter med diskusprolaps fremover kunne få 33 pct. i tilskud fra det offentlige til kiropraktorkonsultation. Tilskuddet til diskusprolapsbehandling hos kiropraktor har hidtil været ca. 20 procent. Dansk Kiropraktor Forening har beregnet, at det fremover gennemsnitligt vil koste patienten 325 kr. pr. konsultation.
"

Min personlige mening?

Hvis jeg havde en MR-scannet bekræftet diskusprolaps, uanset hvor, ville jeg ikke anbefale at gå til behandling hos en kiropraktor.

Jeg udtaler mig, ud fra at diskusprolapsen er positivt bekræftet og stille spørgsmålet hvad præcis en kiropraktor vil gøre ved den eller disse diskusprolapser?

De ca 15 gange jeg har konsulteret en kiropraktor, med og uden bekræftelse på diskusprolapser, har jeg været heldig at være hos ansvarlige kiropraktorer, der afviste mig, da mine smerter var for store og skævheden for stor.

Det positive i de nye regler er at en kiropraktor egenhændigt kan henvise til yderligere MR-scanning og CT-scanning samt henvise til hospitalernes akutmodtagelse, hvis det bedømmes at noget er galt, udover den/de kendte diskusprolapser.

Jeg udtaler mig ud fra at det drejer sig om patienter der har en bekræftet diskusprolaps ved første besøg.

For man begyder vel ikke at manipulerer en ryg, hvor man kun har mistanke, om en diskusprolaps? Uden sikker viden om det er en tumor, fremadglidning eller andet alvorligt?

Bemærk venligst at jeg ikke udtaler mig, som læge eller sundhedsperson, ejheller ikke negativt om kiropraktisk behandling i al almindelighed, men udelukkende om bekræftede eller indicier på diskusprolaps i ryggen og intet andet samt med 34 års erfaring som kronisk smertepatient med adskillige diskusprolapser, bekræftet og forsøgt opereret, uden den store succes.

Hilsen Peter

Venligst ingen debat

Sidst redigeret af phhmw; 11-12-2013 kl. 13:45.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat