Se enkelt indlæg
Gammel 27-10-2009, 12:30   #22
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Selvfølgelig skal svimmelhedstilstanden undersøges, for at finde frem til hvad den skyldes.
- Og det er slet ikke ok. at sende en status, uden at klient/patient har læst den først, men det indrømmede og fandt denne læge jo heldigvis ud af.

Jeg kan nu ikke lade være med at kommentere, disse 2 udsagn, som jeg desværre render ind i gang på gang:
'men det er godt nok nemt hurtigt, at blive stemplet som psykisk ustabil' og 'at det evt. skulle være psykisk betinget for det stempler lige som en selv'.

Dette 'stempel' er lig med, de desværre enorme fordomme om mennesker med psykiske lidelser.
Uanset hvor meget det bliver (be)skrevet og fortalt om i medierne.
Uanset at folk står frem og forklarer... Også kendte personligheder i presse og TV...
Den sidste tror jeg nok, er Casper Christensen - så er disse fordomme åbenbart rigtig, rigtig svære at komme til livs.
Mennesker med en psykisk lidelse, ER også mennesker!
På godt og ondt ligesom alle andre.
De kan OGSÅ være næn og tænksomme. Kærlige, kreative og velbegavede.

En diagnose er en diagnose uanset om den er fysisk eller psykisk og jeg synes, det er sørgeligt, at denne 'rangordning' huserer:
en fysisk er okay og den kan man skilte med.
En psykisk skal fejes under tæppet eller ligefrem lyves om.

Selv indenfor de psykiske lidelser, er der desværre rangordninger.
Det kan være 'finere', at lide af depression end maniodepression...
Det kan være 'finere' at lide af Posttraumatisk Stress end ren og skær 'Angst'...
Selv indenfor angstlidelserne, kan der deles op...
Det kan 'være finere', at have klaustrofobi end socialfobi...
Skizofreni rangerer højere end 'ustabile personlighedsstrukturer' og indenfor sidste kategori, er der så flere 'strukturer', som OGSÅ har et rangsystem.
Osv. osv - desværre!

Jeg mener ikke, at der findes et tilsvarende 'ude af sporet rangeringssystem' indenfor de fysiske lidelser.
Eller gør der??

Mella
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 27-10-2009 kl. 12:36.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat