Se enkelt indlæg
Gammel 04-05-2007, 12:47   #49
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Lægekonsulenternes kompetencer

Kompetence er en svær størrelse efter min mening, og denne tråd er blevet så lang, at det kniber med at få hoved og hale i den, men jeg gør forsøget alligevel

Jeg er glad for, at min lægekonsulent (den nye) ikke har overskredet sine beføjelser. Han har ikke vurderet noget, ikke foreslået en social ydelse af nogen art, men blot givet et referat af, hvad der står i speciallægeerklæringen. Han kunne ikke gøre andet, for der er intet at oversætte, det står på så jævnt dansk, jeg selv jeg ikke havde nogen problemer med at forstå den.

Min læge derimod har vurderet og peget på den social ydelse, der vil være det bedste for mig, hvad hun absolut ingen kompetence har til. Det er bekymrende, for hvis jeg forstår det rigtigt, kan sagen falde med dette ene dokument. :| Jeg skal heldigvis til læge på mandag, og mon ikke det vil være en fordel at få hende til at omformulere den, så der ikke er ”noget at komme efter”. Det tror jeg, men spørgsmålet er så, om dette nye dokument erstatter den gamle… Jeg ved det ikke.

Lægen er den, der kender mig bedst i.f.t. de to psykiske lidelser (den ene medfødt, den anden er kommet til senere), jeg har. Det ved sagsbehandler ikke så meget om, men kan kun forholde sig til det, lægen har skrevet. Derfor er det beskæmmende, at ressourceprofilen først kommer på banen efter mange år. For som skrevet, er det en helhedsvurdering fra sagsbehandler, der skal til for at finde ud af, hvor vi nu skal hen.

Det kniber mig at forstå hensigten med en samtale med lægekonsulenten, i og med at denne ikke må diagnosticere, vurdere og ej heller have klienten i egen praksis. Så fatter jeg ikke lige, hvorfor der skal spildes tid på en samtale, der dybest set er ubrugelig. Har ikke selv prøvet det, men hvis jeg blev mødt med den, ville jeg da spørge ind til hvorfor.

Hele polemikken med systemet handler for mig at se ikke om, hvilke og hvor mange ydelser, jeg kan trumfe hjem i mit favør. Det handler mere om anstændighed, overholdelse af loven, professionalisme, kompetence og frem for alt, en væsentlig hurtigere sagsbehandling.

Jeg er dybt uenig i, at loven er god nok som den er. Det er den ikke, for syge mennesker bliver jaget rundt i cirkusmanegen i årevis uden at det fører til noget som helst. Jeg ved ikke, hvor snoren knækker. Jeg kan bare konstatere, at loven rummer mulighed for at udføre en bunke urimeligheder over for mennesker, som har det svært nok i forvejen :@

Socialformidler, selv om jeg er uenig med dig på mange punkter, vil jeg sige, at det kræver ryggrad at stå frem som du gør. Jeg ser dig ikke som hverken angriber eller forsvarer, men som en person, der prøver at forklare noget om, hvordan loven er skruet sammen, hvor tåbelig den så end er. Jeg tror, at et af de største problemer, man kan rende ind i på k10, når man har dine sko på, er at være oppe imod en hel flok mennesker, som er i klemme og har været det i årevis (hvilket siger præcist, at loven ikke er go’ nok ). Du repræsenterer jo det system, vi andre bliver knækket af, møder derfor en masse modstand, men alligevel formår du at holde tungen lige i munden og argumenterer sagligt for dine holdninger – det kan ikke være nogen nem opgave..

At læger generelt fastholder klienter i en sygerolle, synes jeg ikke holder vand. Hvem i alverden kunne dog tænke sig at være syg? Jeg har aldrig hørt om nogle med den indfaldsvinkel. Jeg har dog oplevet, at klienter ikke har kunnet sætte ord på, hvad der var galt, og i mangel af bedre har kaldt det syg. Der har så været både læger og sagsbehandlere, der har gået på opdagelse for at finde ud af, hvad dette ”syg” egentlig handlede om. Har efterfølgende fået stablet en foranstaltning på benene, og har taget den derfra. Klienten var langt fra rask, tag ikke fejl, men der manglede en afklaring i.f.t. de problemstillinger, klienten havde. Måske er det den slags syg, der bliver kaldt doven. Jeg ved det ikke. De dovne er der, ingen tvivl om det, men der er forbistret få af dem! De fleste har det faktisk bedst med at yde en indsats, hvor lille den så end er.

Jeg kan kun tale ud fra mig selv, og jeg ved så sikkert som amen i kirken, at min læge er hamrende nærig med lægeerklæringer. Hun vil have en dyberegående undersøgelse, inden hun skriver sådan en børge. Det synes jeg er helt fint og betryggende

Tja, at kunne få en time-out, ferie, orlov – kald hvad I vil, er en fin ide for at samle kræfter. MEN den er jo kun for den arbejdende del af befolkningen, som har RET til ferie, ikke sandt? Det er jo ikke en mulighed for kontanthjælpsmodtagere, selv om det er en befolkningsgruppe, der om nogen har BRUG for time-out, for noget mere opslidende end at bøvle med kommunens ekstremt langsommelige sagsbehandling, skal man dælme lede længe efter

Det er ikke lægen, der har fastholdt mig, men kommunen. Fordi de ikke har villet høre eller tro på, hvad jeg har sagt. Måske er det fordi, jeg har to lidelser, der ikke kan måles og vejes, ergo er de der ikke…

Jeg ville have noget imod at betale lidt mere i skat, hvis det kunne sikre, at der blev lavet love, der ikke jager syge mennesker. Hvis det kunne sikre kompetence både fra læge, lægekonsulenter og sagsbehandlere. Men det er bare en drøm – ligesom ferien :|

Jeg har været i systemet i 15 år og vil dermed hævde, at jeg noget erfaring at trække på. Fastholdelsen er ikke fra lægens side, men af kommunens sagsbehandlere og lægekonsulenter, som VURDEREDE, at jeg aldrig nogensinde har fejlet noget som helst! 15 års fastholdelse på kontanthjælp! Jeg gad godt se den lægekonsulent, politiker eller sagsbehandler, der kunne holde til det og stadig mene, at loven er god nok som den er. :@

Man kan sige, at jeg har været uheldig, eller hvad man vil, men min sag er langt fra den eneste – desværre. Gid den var.

Jeg glæder mig til, at kampen slutter, for så vil jeg gå på opdagelse i, hvordan det føles at kunne holde weekend, hvordan det er at kunne tage på ferie med mine børn. Det har vi aldrig prøvet takket være fastholdelsen.

Det er fængsel at være på kontanthjælp, og jeg vil gerne spørge sagsbehandlere, lægekonsulenter og politikere med alle deres kompetencer: hvori består min brøde – ud over at tillade mig at være syg og bede om hjælp til at få det bedre?!

Saftbyen: hold ud – selv om det er svært. Jeg sender en masse opmuntring til dig og håber, at det hjælper - bare lidt

Knus
Trylle
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat