Se enkelt indlæg
Gammel 30-07-2008, 22:56   #231
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Til Karen Johanne Klint

Jeg har læst Dit brev til Benny Gerhardt hvor i du bla skriver følgende

Du omtaler de kommunale lægekonsulenter, hvis rolle hyppigt har været genstand for politisk debat, da de som bekendt har en meget begrænset funktion i en sag, og bestemt ikke en rolle som undersøgende læge eller rollen som den, der afgør en sag. Det er understreget mange gange i forskellige forhold.

Jeg kan kun være enig med dig i dette, men kan du så forklare mig hvordan det kan hænge sammen med at du skriver at det er understreget mange gange i forskellige forhold at lægekonsulenten ikke har en rolle som en der afgør sagen, når ombudsmanden i 2005 udtaler følgende …




Det fremgår, at det er Ombudsmandens opfattelse, at der kan være gode grunde til som hovedregel at afgrænse lægekonsulentens funktion, således at denne som hovedregel udtaler sig om rent helbredsmæssige forhold. I det omfang lægekonsulentens faglige baggrund tilsiger det, vil det imidlertid kunne være tilsvarende velbegrundet også at lade lægekonsulenten bistå med andre dele af sagsbehandlingen. Den afgrænsning af lægekonsulentens funktion, som har fundet udtryk i Socialministeriets retningslinjer, har imidlertid ikke hjemmel i lov. Efter Ombudsmandens opfattelse, må det forvaltningsretlige udgangspunkt, om at det er borgmesteren, der gennem sit ledelsesansvar leder og fordeler arbejdet i kommunen, fastholdes.


Det forvirre mig en del, også set i lyset af at svaret fra div. socialministre (sidst velfærdsminister Karen Jespersen) hele tiden har lydt at der ikke behøves at lovgives omkring dette , da det jo er sådan at der ligger helt klare retningslinjer , men som ombudsmanden så rigtigt skriver, så er retningslinjer og lov i sidste ende ikke det samme..

Og han laver da også en klar åbning til kommunerne om at det i sidste ende er borgmesteren der bestemmer og har ansvar for hvad lægekonsulenter kan og ikke kan.

(og at kommunerne nu er ved at få øjnene op for dette fremgår da også meget tydeligt ud fra at det var en bruger fra K10 der fik denne skrivelse skrevet af ombudsmanden, af sin kommune da borgeren påtalte alle de fejl i forhold til retningslinjerne som lægekonsulenten foretog sig)

Hvilken betydning har det, at Karen Jespersen fortsat fortæller at sociallægers rolle er defineret i vejledningsskrivelse, hvis der ikke er lovhjemmel til dette?

Dette er en af de mange ting der kan forvirre borgerne i en helt uhørt grad, der ses tilfælde hvor ressourceprofil end ikke bliver udarbejdet før end at sagsbehandler har haft lægepapir nede og runde lægekonsulenten, hvad skulle formålet være med dette medmindre at det er for at læge konsulentens har så stor vægt at den ligefrem afgøre en sag…

Ikke sjældent høre man fra sagsbehandlere ude i kommunerne at sager ikke kan vurderes eller udtalelser gives før end kommunen har snakket med lægekonsulenten, det alene giver en meget stor indikation af hvor stor en magt lægekonsulenterne har…

Desværre er Benny Gerhards sag jo ikke den eneste der ses løbe ud i det groteske, dog er hans sag nok af en alvorligere karakter fordi at alle med det blotte øje kan se hans handicap på nær lægekonsulent og sagsbehandler..

Jeg er af den mening at man er nød til at se meget kritisk på borgernes retssikkerhed over for kommunerne, jeg mener at retssikkerheden er lig 0 når der ikke i systemet er mulighed for at føre en sag mod kommunen, i de fleste verdener vil det jo være naturligt at hvis en kommune uretmæssig har forvoldt en borger økonomisk skade (pga. en forkert beslutning) så burde det i det mindste være sådan at når borgeren senere får medhold i sin sag, så om ikke andet vil blive økonomisk kompenseret for det borgeren beviseligt har mistet.

Jeg håber at du vil svare på mit spørgsmål omkring ombudsmandens udtalelser og hvorvidt vi som borger overhovedet har noget at komme med, når vi klage over lægekonsulenter der giver både diagnoser, behandling, og hvad der ellers kan finde på af denne kategori..

Hvad skal vi som borgere holde os til , Ombudsmandens udtalelser eller regeringens , hvem har ret?

Hvem skal vi lytte til , og hvem er det i sidste instans der bestemmer hvad social lægerne har af muligheder over for borgeren er det retningslinjerne eller er det borgmesteren og kommunalbestyrelserne ?

Jeg har vedhæftet hele skrivelsen fra ombudsmanden i tilfælde af at du ikke har den.

Med venlig hilsen
xxxx

Ps denne skrivelse vil komme på sammen med Benny Gerhards i tråden http://www.k10.dk/showthread.php?p=33601#post33601 og der vil evt svar også komme da jeg ved at mange venter spændt på svaret …

Og som dig vil jeg helt sikkert håbe at Benny vælger livet, han skal vide at han har mange tusind mennesker bag sig , som støtter ham og håber på det bedste for ham, også at man inde på Christianborg kan indse at man ikke kan kalde sig et velfærdssamfund samtidig med at man bringer mennesker i en sådan situation, jeg er sikker på at Benny hellere havde været foruden den spritbilist og på intet tidspunkt i sit liv har ønsket at ende som handicappet i Danmark …
  Besvar med citat