Se enkelt indlæg
Gammel 26-10-2014, 21:45   #69
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
https://www.facebook.com/Debatten/posts/886485298059096


Debatten - DR
FØRTIDSPENSION. Antallet af nye førtidspensioner styrtdykker, skriver dagbladet Politiken. I 2013 fik 5.743 personer tildelt førtidspension - i 2009 var tallet 17.102. Ifølge avisen bliver folk bedt arbejde, selv hvis de kun kan arbejde mindre end en time om ugen: "Jeg har endda hørt om en sag, hvor den pågældende skulle arbejde 3 gange 13 minutter om ugen", siger formanden for Dansk Socialrådgiverforening, Majbrit Berlau til Politiken. Lad os høre jeres mening: Er det blevet for svært at få førtidspension? ‪#‎dkpol‬


Majbrit Berlau Hej debatten.
Tak fordi I tager hul på en vigtig drøftelse. Den er som meget andet ret kompleks.
Det er såmænd ok at tallet af FØP tilkendegivelser falder, hvis tilbuddet de modtager alternativt er det rigtige og bidrager til bedre liv. Og jeg er af den opfattelse, at vi kan gøre det bedre.
Vores klare vurdering er at ikke alle modtager en relevant alternativt indsats i dag.
Det er der flere forhold til. Lad mig ridse et par af dem op her.
1) med fleksjobs reformen er der ingen nedre grænse for hvor få timer man kan godkende et Fleksjob til.
Det betyder at der er borgere hvor der godkendes Fleksjob med så få time tal ( minut tal ) at det er tæt på urealistisk at finde en arbejdsgiver der vil ansætte dem.

2) de ressourceforløb som skulle sættes istedet for en FØP tilkendelse, er for mange steder uden ordenligt indhold. Både fordi kommunerne ikke har midlerne til dem, men også fordi de " tilbud" om aktivitet man har på hylderne er for standardiseret.

Løsningen er mindst lige så kompleks, som analysen.
Men den skal findes i både en større investerings vilje, bedre organisering, ny lovgivning og selvfølgelig også en faglige drøftelse.
Mvh
Dansk Socialrådgiverforening
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat