Se enkelt indlæg
Gammel 14-01-2014, 23:18   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Er det ikke også Trygfonden der bekoster en del af Per Finks forskning i funktionelle lidelser?

Jeg må lige tjekke mine arkiver....

Og jeps!

Her var den:

http://www.funktionellidelse.dk/funk...elidelser.html

"TrygFonden har lavet et oplæg til førtidspension: Syg- men ingen diagnose, Funktionel sygdom og reform af førtidspensionen, 2011:

http://www.trygfonden.dk/~/media/PDF...0diagnose.ashx

som bygger på term-modellen, og på side 10 udbygger de diagnosebegrebet med en hel del flere sygdomme, som de også mener er funktionelle, citat:


Funktionel dyspepsi
Præmenstruelt syndrom
Kroniske bækkensmerter
Kroniske lændesmerter
Atypiske brystsmerter
Hyperventilationssyndrom
Spændingshovedpine
Pseudoepileptisk anfald
Kæbeledsdysfunktion
Atypiske ansigtssmerter
Kronisk godartet smertetilstand

Disse sygdomme har også vidt forskellig oprindelse og forløb, men fordi de har nogen sammenfaldende symptomer, så har psykiaterne på FFL fundet på at slå dem sammen til én og samme sygdom, funktionelle lidelser, som er en psykiatrisk diagnose, som de gerne vil behandle med mindfulness, kognitiv terapi, fysisk træning og psykofarmaka."

Uhyggeligt.

Bemærk TERM-modellen fremhæves.


Frida
Hvad angår spændingshovedpine er det ikke længe siden, at jeg læste i en avis, at Trygfonden havde givet xxx.000 kr. til en fysioterapeut, så denne kan afprøve, om styrketræning kan kurere spændingshovedpine.

Personligt så jeg hellere, at der forskede i sammenhængen mellem spændingshovedpine og fordøjelsesproblemer.

Men det er der sikker ikke nok prestige i.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat