Se enkelt indlæg
Gammel 20-05-2013, 01:35   #14
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Vi bliver nok nød til at træffe nogle vanskelige beslutninger og udskifte det repræsentative demokrati med noget der er væsentlig mere demokratisk i en langsigtet og helhedsorienteret kontekst ...
Ja måske men hvad er alternativet , direkte demokrati ?
Eller måske repræsentativt demokrati med flertalsvalg efter amerikansk/engelsk forbillede ?
Eller måske en kombination.

Eller måske vi bare skulle bevare vores system med forholdstalsvalg , men se på hvordan vi ændrer folketingets sammensætningen så den i højere grad flugter folket uden for murene , f.eks. via aflønningen.

167 af tingets 179 medlemmer ( 93 pct ) repræsentere/tilhører vores øverste økonomiske samfundsklasse ( lad os bare kalde dem overklassen ). De hører til blandt de 6 pct bedst aflønnede i nationen. Enhedslistens medlemmer er undtagelsen , de aflønnes som en faglært københavnsk metalarbejder.

Kun 2-3 af medlemmerne bor i lejebolig. Uden for murerne er det knap hver anden. Jeg ser disse misforhold som udtryk for klart demokratisk underskud. Ikke underligt lovgivere og borgere relativt ofte er ude af trit med hinanden. Seneste eksempel er omkring offentlighedsloven.

Men hvordan vi løser problemet er et åbent spørgsmål. Jeg har ikke svaret , men umiddelbart er jeg positiv stemt for flere folkeafstemninger. Man skal bare være opmærksom på at flertallet ikke tryner mindretallet , det kan jeg godt være lidt bekymret for.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser

Omvendt sidder der et flertal af en vælgerskare og bevidstløst ved hvert folketingsvalg (stort set) stemmer de samme taburetliderlige ind gang på gang ... frem for at stemme dem arbejdsløse.
Her har flertalsvalgene sin styrke. Det er betydeligt nemmere at afsætte en politiker med dette valgsystem. Ulempen er at minoriteter ikke bliver repræsenteret.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat