Se enkelt indlæg
Gammel 19-10-2006, 21:19   #43
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Hvad må en lægekonsulent...

Stella :
....vil det sige at almindelige praktiserende læger oversætter og vurderer speciallægers diagnoser ?
Det er da et paradoks !

Stella – ja, alment praktiserende læger oversætter speciallægers diagnoser – Latin er latin og der er ingen forskel i det sprog uanset om du er almen læge eller speciallæge.
Lægekonsulenterne vurderer IKKE speciallægens diagnoser. Det er speciallægen der stiller diagnosen og det er lægekonsulenten der så udtaler sig om, hvilke skånebehov der kan være udfra den stillede diagnose.

Ingrid – lægekonsulenten udtaler sig ikke indenfor specialet, men blot som jeg beskriver i ovenstående.
M.h.t. de nye sygdomme – jeg kan ikke lige huske om fibromyalgi kom på WHO´s liste – men i hvert fald er det nyeste indenfor det område at – ordet fibromyalgi kom fra – at man skulle forske indenfor dette område – det har aldrig været 100% anerkendt som en diagnose – man har så fundet ud af, at de kriterier der skal til for at opfylde at have fibromyalgi – er samme kriterier for visse psykiatriske diagnoser. Endvidere har man så fundet ud af, at fibromyalgi kun findes i Danmark – den findes ikke i andre lande og ikke engang hos vores nordiske naboer, hvorfor ordet fibromyalgi er taget op til revision – det man efterhånden er nået frem til er, at det handler om mennesker der har ondt i livet hvilket også kan være alvorligt. Det nytter bare ikke, at sige fibromyalgi og så ikke tage sig af, at personen kan have en psykiatrisk diagnose hvor der er behandlingsmuligheder.

Jeg mener, at lægekonsulenterne er en vigtig del af mit arbejde. Jeg mener til gengæld også, at jeg formå at sige til lægekonsulenten når han overskrider sin kompetence - det er vi mange sagsbehandlere der er meget opmærksomme på og gør noget ved.

Men, både det at være lægekonsulent og sagsbehandler handler også om, at vi hver især har et menneskesyn, nøjagtigt som alle mennesker har - og eftersom lovgivningen i mange tilfælde er baseret på skøn og individuelle vurderinger - netop for ikke at skære alle over en kam - så kan det aldrig undgås, at ens menneskesyn spiller ind på ens afgørelser.

Det vi så gør meget ud af - ihvertfald hos os, er at ensrette vores afgørelser, forstået på den måde, at hver en sag forelægger vi vores gruppe, så der kan komme forskellige syn på sagen sammenholdt med, at vi skal indrette os under lovgivningen.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat