Se enkelt indlæg
Gammel 05-01-2013, 10:18   #4
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jo, jeg har også undret mig og været mistænksom over de tal.

Èn af årsagerne er, at dengang jeg blev færdig med min uddannelse, afholdte diverse fagforeninger sammen nogle workshop-dage om jobsøgning, skrivning af ansøgninger og cv og ret og pligt som dagpengemodtager mv.

Vi var nogle stykker, der havde "tyvstartet" jobsøgningen lidt, og vi underede os over nogle af de tilbagemeldinger vi fik, når vi fx ringede på et jobopslag, hvor jobbet så var taget alledede dagen efter, men stillingsopslaget dukkede fortsat op i aviser og på nettet.

Da vi spurgte til de workshops-dage, hvad der lige skete dér, fik vi at vide, at det var et velkendt trick, som arbejdsgiverne brugte. De gjorde det dels for at fremstå stærk overfor konkurrenter og samarbejdspartnere efter mottoet "Her går det godt", men også for at skimme markedet for at finde ud af, hvilke arbejdsløse og jobsøgende (der var i fast job), der var og hvilke virksomheder, de kom fra. På den måde fik de (også) indblik i, hvordan konkurrenterne havde det. Så derfor lagde de nogle gange stillingsopslag ud selvom, der ingen stilling var, eller sillingen allerede var besat internt. Så vi lærte allerede dengang at have en sund potion skepsis overfor, hvad arbejdsgiverne sagde og gjorde...

En anden årsag til, at jeg blev mistænksom, var netop historien med savværket og de ak, så dovne arbejdsløse, der hellere ville gå på dagpenge end arbejde til 110 kr/timen og få små 600kr mere om måneden udbetalt i løn. Det stank i min verden langt væk af spin om, at nu ville man også gå efter dagpengesatsen, at den var for høj, så nu skal dén også beskæres... Og så finder man nogle rigtigt dårlige eksempler, for at danne en bestemt mening hos den arbejdende del af befolkningen - og så tænker de ikke over, at en beskæring af dagpengesatsen kan være første skridt til en lavere minsteløn (og dermed måske lavere løn generelt), hvilket igen kommer til at ramme dem selv...



Ps:Og bliver dagpengesatsen beskåret, går det også ud over ftp'en, fordi de to satser er koblet til hinanden...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat