Se enkelt indlæg
Gammel 04-11-2011, 16:19   #11
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Nu bor størstedelen af befolkningen så langt væk fra Tyskland, at det unægtelig kræver noget af en mængde før det kan betale sig at tage turen
Hvis en stigning på afgifter på "sprut" og "smøger" udgør et problem for den enkelte, så burde den enkelte måske overveje at forlade den danske velfærdsstat og flytte til fx: Costa del Wassersleben - dejlig paradis i øvrigt, men det er en anden historie :-)

"Bimmeren" er også billigere med fast bopæl i det pastorat ;-)


Citat:
Nu er jeg ikke tilhænger af at forsøge at kontrollere forbrugeradfærd via prisen - det er en mærkelig opdragende holdning. Men jeg synes også der er noget galt, når gode, sunde fødevarer er dyrere end det usunde skidt, der bare gør os syge på lang sigt
Det der kunne være et virkemidder er: differentieret moms.

Dvs. basale sunde fødevarer tillægges en lavere moms end usunde og luxusvarer får et ekstra momsnøk++ opad.

En lystyacht bliver således i det scenario pålagt en højere moms end fx en cykel ...

Dertil kunne man - hvis ikke bundet op af tåbelige EU-regler - vedtage "det pengeløse samfund" og afgiftsbeskatte danske penge/værdier flyttet til og/eller anvendt i udlandet.


Sammenlagt er "problemet" selvf. den - i nogens optik - forkerte "sociale slagside".

Jeg er således bevidst om, at Pølsemanden fra LA (gerne udtalt med liberal-amerikansk accent uden dog at skulle forveksles med Los Angeles, men derimod identisk med et dansk parti) formodentlig ville udbrede én eller anden pølsesnak fra Folketingssalen om: misundelsesafgift osv - ala noget i stil med hvad vi tidligere har set fra den kant - men sådan er der jo så meget i denne verden, som man ikke nødvendigvis behøver at tage særlig alvorlig ;-)


Citat:
Jeg synes dog man overser en ting, og det er rygere og alkoholikere. Prisen vil aldrig være med til at bestemme om man har et misbrug eller ej. Man rammer dermed også en gruppe, hvor nogen ikke har særlig mange penge

Jeg læste et sted en udtalelse om, at så kan depressionsramte bare holde op med at ryge, for så vil de også få et bedre helbred. Jeg synes det er en direkte dum og uvidende udtalelse. Folk, der har problemer, har bestemt ikke overskud til en livsstilsændring, og særligt folk med depressioner kan få det værre. Så ved at hæve priserne, rammer man også en gruppe af svagere borgere, der i forvejen har det svært. Og det synes jeg ikke om
Nu forærer du os næsten et argument for at gøre "sprut" og "smøger" receptpligtige 8-)

Subcidiært bevare de høje (evt. ekstra++) afgifter på "sprut" og "smøger", men lade de, hvor afhænigheden er en del af en psykiatrisk diagnose, enten 1) få fri adgang til stofferen på samme vis som "fri metadon" eller 2) få stofferne udleveret på et apotek mod afgiftsreduktion / fritagelse.


Når al det overstående således er ventileret i den offentlige debat som en ren "Poul Schlüter" (C) dvs. "intet er fejet ind under gulvtæppet", så bør man huske på, at de aktuelle afgiftsstigninger, de blot er en forlængelse af de forslag som den tidligere regerings nedsatte Forebyggelseskommission er fremkommet med.

Og at forslagene ikke blot er taget ud af den blå luft.

Overordnet giver det (IMHO) god mening at forsøge at justere på folkesundheden - afgiftspålæggelse er blot ét af midlerne.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat